Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt til 2 voksne og golden retriever


Andysor

Anbefalte innlegg

Etter to år og 40 netter i Helsport Nordmarka 3 er det på tide med nytt telt.

Vi er glade i å være i høyfjellet, særlig Jotunheimen og Hardangervidda, samt noen helger i Oslomarka. Håper etterhvert å ta noen vinterturer på fjellet.

De største manglene vi har merket er:

-Sittehøyde (95cm)

-Vindstabilitet (blafrer som f i kraftig vind)

-Pakkestørrelse

Var i utgangspunktet klar for å kjøpe Helsport Fjellheimen 3 SL, men har fått øynene opp for både Fjellreven Abisko Dome 3 og Exped Orion Extreme. Jeg er klar over at Helsport er 1,5kg lettere og lurer på om det klarer seg like godt i stygg vind som de andre. Størrelse på fortelt er svært viktig for oss da vi har opplevd det som svært trangt med utstyr og hund når man skal lage mat i dårlig vær. Mine 188 trives også best med å sitte oppreist ☺

Jeg skal på tur til Island snart og håpet derfor å bruke det som unnskyldning ovenfor fruen...

Mange takk for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de teltene du nevner har Orion III Extreme og Abisko Dome to innganger og to fortelt, det synes jeg er en kjempefordel når man er flere i teltet. Det er også kjekt å kunne ha bagasje i et fortelt, og plass til kokkelering i det andre. Orion er suveren på takhøyde (130cm innvendig!), Abisko er litt bredere. Begge er svært vindstabile kuppeltelt, og erfaringsmessig blafrer slike telt noe mindre i vind enn tunnelkonstruksjonen hvis du ikke er særdeles nøye med oppstrammmingen. Fjellheimen SL har stort fortelt, men jeg liker ikke telt som skrår og blir lavere og lavere innvendig, det gir dårlig romfølelse. I tillegg blir det smalere bakover også. Og innvendig høyde er oppgitt ved det høyeste punktet ved inngangen. Dessuten er jeg skeptisk til den papirtynne duken i disse superletteltene, men det er muligens bare fordommer fra min side... :)
I alle fall: Valget mitt ville helt klart vært Abisko Dome 3 eller Orion III Extreme, til tross for at de er tyngre enn Fjellheimen SL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.