Gå til innhold
  • Bli medlem

vandring i regn med sekk


chrben

Anbefalte innlegg

Tenkte dette var et godt sted å spørre om utstyrstips

For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg fjellravens 100 L kajka sekk, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe regntøy som skal brukes til å gå med når regnet treffer, så jeg da har mulighet til å fortsette å gå uten å bli fullstendig gjennomvåt. Jeg tenker at jeg skal kjøpe meg en poncho som da kan både dekke meg og sekken under marsj og meg når jeg går uten sekk.

Hva synes folk, noen som har erfaringer med dette. Noen andre anbefalinger når det gjelder utstyr, tar gjerne imot tips

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker generelt poncho foran skallbekledning, spesielt ved bygevær og ikke alt for mye vind. Ponchoen gir en luftig løsning som tåler litt mer før det blir klamt. Ved mye vind og regn over lang tid kan muligens en pustende skallbekledning og regntrekk på sekken være vel så god, men jeg er ikke sikker på at det blir veldig mye bedre.

Det er dog noen ulemper (som kan reduseres) ved ponchobruk:

  1. Ved mye vind kan det flagre en del, og få en spinnaker-effekt. Bruk en elastisk snor eller to og surr den på plass.
  2. Det er ikke bare-bare å få ponchoen over en sekk som stikker opp bak hodet på deg. Stor høy sekk krever trening - finn din måte.
  3. Kan være litt utfordrende å bruke ved mye kratt eller dersom den hindrer deg i å se hvor du setter føttene i utfordrende terreng

Tips ved ponchobruk:

  1. Ha den tilgjengelig slik at du slipper å ta av sekken for å finne den fram. Skaff derfor en som pakker smått. I hoftelommen eller i hårstrikk på skulderreimen, kanskje?
  2. Vurder om du i tillegg ønsker at ponchoen skal kunne brukes som (nød-)ly - under en poncho-tarp kan du faktisk overnatte en regnnatt :) 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har jo (som du så i linkene ovenfor) en Sea to Summit Ultra-Sil Nano Tarp-Poncho, og kan alltids anbefale den til mine behov (litt større hadde vært enda bedre for meg, riktignok) ;) Den koster imidlertid litt, og du kan halvere prisen (og få et litt sterkere stoff) hvis du går for den vanlige nylon-versjonen (med vekt og volum som ulempe)

Også Exped har finurlige løsninger, du kan jo sjekke deres pack- eller bivy-poncho?

Ellers tror jeg en haug med lettpakkeryndlingsprodusenter (Zpack, MLD etc) lager diverse dyre poncholøsninger av utrolig lette materialer.

Gir du derimot litt blaffen i vekt, er det fjellduker som også har ponchoegenskaper å få fatt i. Eller en rimelig Clas Ohlson for å sjekke om poncho i det hele tatt er noe du ønsker?

Once again: Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også å bruke poncho over sekken, har brukt en Helsportponcho som er noen år gammel. Ved opphold mellom bygene kan en bare løfte fremsiden på ponchoen over hodet så hele ponchoen henger på topplokket og fortsatt dekker sekken, så blir det luftig å gå og ponchoen er kjapp å vippe over igjen når det begynner å regne igjen. På noen ponchoer er det knapping i sidene, test i så fall ut om det går greit å bruke din sekk under ponchoen uten at knappingen vides ut så det blir åpninger som regnet kommer inn i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med Helsport sin poncho med Helsport Fjellheimen 85 ltr, men min erfaring var:

  1. Det var et sant helvete å få den over toppen av sekken når du hadde sekken på ryggen
  2. Når du først får den over henger den såpass høyt bak at bunnen på sekken ikke dekkes skikkelig. I medvind blir man veldig våt fra rompa og ned.

Fjellheimen 85 tror jeg blir 105 når alt er utvidet maks.
Med "lettvektsekk" (mindre sekk) er det nok enklere og bedre, men jeg hadde ikke giddet å forsøkt med en 100-liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største sekken jeg har er 65 liter, og jeg bruker den så sjelden at jeg vel nesten burde solgt den... Men de par gangene jeg skulle ha ponchoen over den, så ble det en del banning før ting kom på plass, ja :angry: Når ting først var på plass, funket det fint. Men aller mest bruker jeg en 34 liter, og det var i det misvisende lyset jeg først responderte - tenkte ikke over at 100 liter faktisk er en 200% økning.

Jeg tror altså at @7homas kan ha rett - 100 liters-sekk under poncho kan være hakket for stort.

Hvis du kan låne en poncho fra en bekjent, eller ta med sekken i butikk og prøve der, så kan du jo fort finne ut om idéen bør skrinlegges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 liter sekk og helsport poncho fungerer meget bra, som flere har nevnt syntes jeg poncho ofte fungerer langt bedre i bygevær en å styre med regnbukse/jakke. Ponchoen er ofte luftigere og lettere å ha med å gjøre. Jeg har oppgradert fra helsport sin til STS sin nano poncho/tarrp  i ultrasil - har da også en fin tarp på fremsiden av teltet mitt om det er litt surt vær. Dobbelt brukm fleksibel og lett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helsport fjellduken pro (som poncho) med 105 liter sekk og det fungerer bra bortsett fra at fjellduken pro ikke er skikkelig vanntett i nakke rygg og skuldre og må til helsport til omsying for å bli tett. Eller bestilles direkte derfra. Rull fjellduken opp i hendene og kast den bakover over hodet, gjerne med vinden til hjelp. Kan bli litt banning, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 22.7.2016 at 19.32, chrben skrev:

Tenkte dette var et godt sted å spørre om utstyrstips

For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg fjellravens 100 L kajka sekk, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe regntøy som skal brukes til å gå med når regnet treffer, så jeg da har mulighet til å fortsette å gå uten å bli fullstendig gjennomvåt. Jeg tenker at jeg skal kjøpe meg en poncho som da kan både dekke meg og sekken under marsj og meg når jeg går uten sekk.

Hva synes folk, noen som har erfaringer med dette. Noen andre anbefalinger når det gjelder utstyr, tar gjerne imot tips

 

Jeg har testet ut Sea to Summit Nylon Tarp Poncho i noen dager nå, og det fungerer dårlig for min del.

Knappene går for lett opp. Det at den har knapper i sidene gir store åpninger. Dette er bra for ventilasjon, men tar jo tak i alt som er av vind.

Kondenserer lett hvis du tuller den rundt deg evt bruker belte etc for at den ikke skal flagre rundt

Skal ikke mye vind til før det blir ganske frustrerende/flagrende.

Helt latterlig pris. 600,- på Oslo Sportslager er et ran. 

Har 70l sekk og synes det ble veldig masete å få den over. Mulig det finnes noen smarte triks på dette området, men i litt vind og regn blir det en fin test på om man trenger sinneterapi ;)

Som de andre sier; prøv noe billige greier først og se om dette er noe for deg. For min del ble ikke dette det helt store som du skjønner :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.