Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskekort Setesdalsheien og Frafjordheiane


Travelsquid

Anbefalte innlegg

Vet noen hvor man får tak i fiskekort for områdene sør for Fv337 i Setesdalsheiene og nord for Rv 45 i Frafjordheiane. Jeg har lett i dagevis på nett, men finner ikke noe på dette. Inatur, statskog og vafa.no omfatter ikke disse områdene. 

Tips tas imot med stor takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Stavanger turistforenings område, både i Frafjordheiene og i Sirdalsheiene, gjelder medlemskap som fiskekort. Det er ikke fisk i alle vannene i heia, men der det er fisk er det mange - små...

Ønsker du mer detaljerte opplysninger, så spør eller søk her på forumet.

(Og jeg tror ikke det er noen som spør om fiskekort, om det ikke gjelder vann nær vei- som blir "kultivert".)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem av Stavanger Turistforening fisker du gratis langs T-merkede løyper i STF sitt område. Jeg vet ikke om dette også gjelder for andre lokalforeninger. Opp fra Setesdalen er det vel Kristiansand Turistforening som regjerer. 

Jeg hadde en gang en kollega som fisket en del inne ved Roskrep og Øyuvsbu, og han kjøpte fiskekort hos grunneieren som bodde ved Suleskard.

Sjekk opp Turistforeningens sider, du finner kanskje noe der om fisking eller så kan du sjekke med Sirdal turistkontor, de vet sikkert hva som gjelder for deres område.

http://www.sirdal.kommune.no/nyheter/annonser-kunngjoringer/853-turistinformasjon

Sjekk også Sirdalsferie. 

http://listerfriluft.no/friluftsaktiviteter/sirdal/fiske/

https://www.visitnorway.no/listings/fiske-i-sirdal/19196/

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons. Jeg fant også denne oversikten som gjelder for noen av vannene sør for Fv 337 http://www.bygland.kommune.no/getfile.php/2667689.2244.tedsrxyrvb/Fiske+i+Bygland.pdf

Ut over denne oversikten, sammen med VAFA sitt område og Sirdal kortet, ser jeg det som bortimot umulig å finne fiskekort for de andre vannene i Setesdalsheiene. Å finne individuelle grunneiere når man går rundt i heiene med telt, er umulig dersom man ikke har planlagt hver eneste teltplass og fiskevann på forhånd. Da må nesten grunneier skylde seg selv når han/hun ikke er med i et av samarbeidsområdene for fiskekort.

Snakket også med STF, og der gjelder medlemskort for Frafjordheiane. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en uting når mange grunneiere ikke går sammen om fiskekortsalg og markedsføring av det. Helt enig. Derfor ta med stanga og fisk som du vil i alle vann du kommer over, som du ikke finner info om ang. fiskekort. Skulle løken som er grunneier "ta deg" for det, ja så har du gode argumenter for å ikke vite.

Når det er sagt, så fiskes det altfor lite i de aller fleste fiskevann i Norge. Det er vel ingen grunneiere til fiskevann i Norge som ser for seg å bli søkkrik på fiskekortsalg. Det først blir de når de kan garantere en snittvekt på nærmere kiloen eller over, men det er utrolig få som kan gjøre nettopp det OG det kreves en god innsats med kultivering for å få til det.

Fisk med god samvittighet der du ikke finner info om fiskekort. Du har allerede gjort en formidabel innsats i skaffe deg info om dette til nå. Ingen kan forvente mer.

Skitt fiske og god tur. Misunner deg turen! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kort der hvor det er lettvint og logisk!, støtter @Bjarne H.S. på at om det er så himla vanskelig å få kjøpt et stakkarslig fiskekort så fisker du bare med god samvittighet. Når man ser på inndelinger av fiskekort på endel steder så skjønner jeg godt at ikke alle følger "boka" alltid. Jeg forsøker å bidra når jeg kan men mange ganger så blir det rett og slett for mye styr. Mange fiskevann mangler helt kultvering og det vil ofte være en fordel og ta ut endel småfisk derfra, jeg håper bare ikke fisking snart blir som storviltjakt etterhvert, noe for de få og de med penger og kontakter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.