Gå til innhold
  • Bli medlem

Skistaver - hvilke kan anbefales?


Detlef

Anbefalte innlegg

Har hatt rimelige staver de siste 10 årene, bare til bruk i oppkjørte løyper. Skal fra neste vinter også på lang tur med tung sekk (er 187 cm høy, 95 kg plus sekken). Synes da skal jeg få stabile staver. Hvilke kan anbefales?

Hilsen

Detlef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Swix Mountain. Fåes hos XXL, Sportsnett, Oslo Sportslager og sikkert andre steder og. Hvorfor? Det finnes ingen bedre tør jeg påstå. Det eneste minus er at reima gnager på fingre og hender etter noen dager, men det problemet har jeg hatt med alle staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter nye skistaver, og da primært annet merke enn Swix.

Mine Swix Mountain har ikke overbevist meg.

I fjor mistet jeg trinse og spiss på den ene staven, og i år skjedde det samme med den andre staven, samt at spissen på den jeg reparerte i fjor datt av. Nye trinser koster noen kroner, men verre er det at turen blir helt ødelagt når sånnt skjer.

Holder på å undersøker om det kan skaffes trinser til mine sammenleggbare Black Diamond staver, men det er ikke noe fullgodt alternativ...

Jeg tar også i mot tips om gode staver.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter nye skistaver, og da primært annet merke enn Swix.

Mine Swix Mountain har ikke overbevist meg.

I fjor mistet jeg trinse og spiss på den ene staven, og i år skjedde det samme med den andre staven, samt at spissen på den jeg reparerte i fjor datt av. Nye trinser koster noen kroner, men verre er det at turen blir helt ødelagt når sånnt skjer.

Holder på å undersøker om det kan skaffes trinser til mine sammenleggbare Black Diamond staver, men det er ikke noe fullgodt alternativ...

Jeg tar også i mot tips om gode staver.

Kjell Iver

Hva skjedde når trinse og spiss falt av? Ble det et brudd i staven?

Jeg er og på utkikk etter trinser til mine Black Diamond, disse er forsåvidt gode staver, men trinsene som medfølger passer bedre for nedfart og kjøring enn gåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde når trinse og spiss falt av? Ble det et brudd i staven?

Jeg er og på utkikk etter trinser til mine Black Diamond, disse er forsåvidt gode staver, men trinsene som medfølger passer bedre for nedfart og kjøring enn gåing.

Nei staven er like hel, men selve spissen og trinsen er festet på en plasthylse som tres inn på aluminiumen... Og limen som er brukt fra fabrikken er for svak...

Jeg skal akkurat ut å reparere den staven nå. Har kjøpt noe spesiallim som jeg skal bruke...På den andre staven har selve metallet løsnet fra plasten...

Når det gjelder Black Diamond stavene så venter jeg svar fra leverandør om dette så jeg kan nå tipse her om jeg finer ut noe...

Men er det noen som har andre stavtips så hadde det vært fint.. :)

post-497-133474416721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte etter Swix Mountain (hos Oslo Sportslager NOK 499) og fant i tillegg Swix extreme composite (hos sportsnett.no NOK 999). En sånn Carbonstav. Er det noen som har erfaring med denne staven. Finnes da samme problemet som er beskrevet litt lenger oppe? Som jeg skrev er jeg en kar på ca. 95 kg, sekken kan komme opptil 25 - 30 kg og da må staven tåler kanskje mye.

Detlef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei staven er like hel, men selve spissen og trinsen er festet på en plasthylse som tres inn på aluminiumen... Og limen som er brukt fra fabrikken er for svak...

Jeg skal akkurat ut å reparere den staven nå. Har kjøpt noe spesiallim som jeg skal bruke...På den andre staven har selve metallet løsnet fra plasten...

Når det gjelder Black Diamond stavene så venter jeg svar fra leverandør om dette så jeg kan nå tipse her om jeg finer ut noe...

Men er det noen som har andre stavtips så hadde det vært fint.. :)

Ok, får se om jeg limer selv om det ikke har vært noe problem ennå, bedre føre var. Fint om du gir beskjed om du får noe konstruktive tips fra leverandør om BD stavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dere kan også vurdere GIPRON Teleskop,som har en enklere låsemek,(ved bruk av hansker/votter) enn de gamle swix horison og mountain.

Har brukt mine gipron på alle turer både på snø og barmark i ett halvt år nå. Alt "ok"

Håndleddsreima har en tendens til å skli litt ut i reimlåsen etterhvert, men det er fort å stramme igjen.

Har satt nye spisser og trinser på horizon og bruker de på asfalt/grus. Funke som f... :?: enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Life-link sine store trinser passer finfint på en del av teleskopstavene til BD, men jeg syns ikke plastikken i de trinsene er helt optimale i kulde -de sprekker opp og løsner til slutt. Har riktignok kun prøvd dette en gang, kanskje jeg var uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv Swix Mountain tidligere i vinter, og må si jeg ble ikke særlig imponert. Etter to helgeturer så var den ene remmen så slitt at den var på nippet til å ryke, ganske dårlig lærkvalitet med andre ord. Riktignok fikk jeg en pakke med nye håndtak uten spørsmål da jeg gikk til butikken med dem (Oslo Sportslager), men det er jo ikke særlig morsomt om en rem ryker når man er på langtur for eksempel.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dere kan også vurdere GIPRON Teleskop,som har en enklere låsemek,(ved bruk av hansker/votter) enn de gamle swix horison og mountain.

Har brukt mine gipron på alle turer både på snø og barmark i ett halvt år nå. Alt "ok"

Håndleddsreima har en tendens til å skli litt ut i reimlåsen etterhvert, men det er fort å stramme igjen.

Har satt nye spisser og trinser på horizon og bruker de på asfalt/grus. Funke som f... :?: enda.

Hadde faktisk mine Gipron teleskopstaver i 5 år....

De ble brukt både til kjøring og gåing og overlevde, helt til en jævla kødd stjal dem.

Skulle jeg kjøpt teleskopstaver så ville jeg ikke vært et sekund i tvil, har hverken sett eller hørt om noen andre teleskopstaver med så bra holdbarhet.

Ikke teleskopstaver har jeg lite peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipron teleskopstavene er bra. Har hatt mine siden 1998. Og de endte sine dager på veg ned fra Vålåsjøhø på Hjerkinn denne påsken. Et realt stavbrekk rett og slett.

Har hørt at de har lett for å knekke. Men mine ble ihvertfall godt og vel 8 år.

Selve låsemekanismen på staven er meget bra og solid. Aldri vært noe problem med den. Jeg har aldri hatt problemer med at reimen må strammes opp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Swix Horizon, de er ideelle med teleskop, twistlock, tradisjonelt skinnhåndtak og store trinser.

Jeg har ikke Horizon selv, men en kamerat av meg har og jeg tror neppe han ville anbefalt disse til andre. Låsemekanismen Twistlock fungerer ikke, og han må stadig skru opp og igjen. Min erfaring er at det er kun Flicklock som fungerer som låsemekanisme. Lett å betjene og lett å evt. etterstramme. Det er nok flere merker som benytter dette, men jeg er godt fornøyd med mine Gipron.

Turhilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine Gipron staver på 7. året nå og de fungerer helt suverent. Har prøvd staver med twistlock og det er noe av det mest jalla jeg har vært borti. Kjøp Gipron så blir du fornøyd. Aldri tull med åpne og lukke mekanismen. Og etter jeg satte på trinser av typen som vi ser på bildet til Kjiver, er de gode som gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipronstavene er svært bra, men ikke sats på den tredelte modellen. Den er kjekk for brettkjørere som skal ha stavene i sekken på nedtur, men er ikke så solid som de todelte. Jeg kjenner til to forskjellige typer todelte gipronstaver. Den ene modellen kan gjøres svært kort i sammenleggbar tilstand, og skal visstnok være litt mer solid enn den andre. Den er ca 100 kr. dyrere enn den andre modellen. Jeg er godt fornøyd med den billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets staver tåler mye juling, er billige og solide. De veier mer en swix mountain, men er til gjengjeld mer å stole på, synes jeg da,,,,

Disse kan i tillegg på en SVÆRT enkel måte gjøres om til søkestaver.

Jeg snakker nå om de nye stavene til forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare kjøpe nye staver til helgens skitur, og eneste jeg kunne få tak i her lokalt var Swix Mountain. Ny farge på staven i forhold til den jeg hadde fra før..

Trinsen på den ene staven gikk i stykker på denne turen så jeg konstaterer at det er "Same shit - new wrapping"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun positive erfaringer med 2-leddet Kompardell. Skrumekanismen i leddet kan selvfølgelig fryse når det er bitkaldt men det gjelder vel alle teleskopstaver. Leddet er fast og fint etter uttalige "skruinger". Har trynet og landet på stavene flere ganger, men retter de bare ut igjen :D Veldig solide. Kjøpte 4 nye trinser i fjor og skiftet på begge stavene pga de var morknet, har alltid med en reserve i sekken. Nye trinser betalte jeg 50kr paret for. Bruker forresten stavene også på noen turer på forsommeren der det kan bli litt stamping i snø, men da skulle jeg noen ganger ønske at de var 3-leddet pga klyvepassasjer. Men setter jeg de ned i sekken går det greit, henger vanligvis i isøks-festet bak på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både swix horizon og gipron teleskopstaver. Sistnevnte er overlegent best. Hadde aldri problemer med låsemekanismen på disse. Horizon derimot gir dårlig feste i kulde og er generelt mer tungvint. Når det er sagt vil jeg si at det er bortkastet med teleskop hvis du ikke har spesielt behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.