Gå til innhold
  • Bli medlem

Sklir i støvlene


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Føtter og støvler altså :?

Gått litt småturer for å kjenne på støvler og hvor mye føttene tåler. I dag gikk vi opp Hallingskarvet. Fin fin tur opp, men på vei ned sklir føttene mine litt mye i støvlene. 

Jeg går med halvsåler da disse uten tvil gir mine totalt håpløse føtter best støtte pga hulfot. Men jeg har aldri klart å finne like såler i noe annet materielle enn lær. Det blir veldig glatt. Så nedover så sklir føttene. Strammer opp støvlene så godt det lar seg gjøre. 

Har smurt sålene med fett og det hjelper litt. Men det varer kun en kort stund. Så nå lurer jeg på om det finnes gode sokker med silikon under eller andre tips for å få mer friksjon i sålene. 

Støvlene er fine i størrelsen. De kunne ikke vært mindre, men kanskje smalere. Men nå er mine føtter smalere enn normalt også. 

Går i LaSportiva Trango Evo og er veldig fornøyd med de. Bare ikke sålene. 

(Skal teste med de forhatte fotsengene også. De er ikke glatte) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve jo å legge litt silikon eller latex på sokker som du allerede har? Tror du kan bruke vanlig baderomssilikon (evt tynnet litt ut med White Sprit) eller feks SilNet sømforsegler. Latex i mange farger og med mønstersjablonger ser jeg de har her: http://www.hobbykunst-norge.no/inspirasjon/antiskli-sokker?page=all

Ellers selger Enklere Liv, samt noen apoteker, helebutikker og sportsforretninger etc også ferdige anti-skli-sokker, selvsagt.

Jeg har ingen antiskli-sokker selv, og drister meg ikke til å gi råd om hva du bør velge - lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baderomssillikon skal jeg se på. Tenker kanskje det er best å smøre på sålene. Det skal jeg se om jeg finner i morgen. 

Flere sokker kan jeg prøve. Problemer er at føttene mine bygger i høyden og blir det for mye sokker får jeg for mye press oppå vrista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av og til hatt såler som sklir litt rundt i skoen, og enkelte ganger har sålene jobbet seg oppover hælen... Ikke bra. Da har jeg løst problemet ved å rubbe opp sålen og/eller skoen med litt sandpapir (tror jeg brukte korning 100). En gang har jeg også limt litt sandpapir på selve sålen så den ikke skle i forhold til skoen (det holdt ikke å bare rubbe i det tilfellet).

Pålimt sandpapir mot sokk høres ikke bra ut, men du kan kanskje prøve å rubbe opp halvsålen med sandpapir? Om sålen sklir i forhold til skoen kan både rubbing og pålimt sandpapir funke.

Om du prøver med silikon på sålen kan det kanskje være en fordel å tynne den ut med white spirit (like mye av hver kanskje?) før påføring - på stoff er det min erfaring at vedheftet blir bedre og silikonlaget tynnere så det holder lengre (fordi det ikke løsner i flak f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammer du støvelen skikkelig øverst? Dette er jo en relativt stiv støvel, så det burde være mulig å stramme såpass mye i ankel og legg at foten ikke sklir fremover?

Limet Aquasure, beregnet til å reparere neoprene, vadere, regntøy osv, fungerer veldig fint som anti-skli. Veldig holdbart også. Mye mer enn baderomssilikon, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del ganger legger jeg snøringa på fjellsko 'dobbelt' der jeg vil at den skal stramme mer (ved å bruke strammekrokene to ganger).

Jeg er enig med @Lompa - Aquasure er nok bedre enn baderomssilikon. Tilsvarende lim finnes også under andre navn, f.eks. Gummireparasjon hos Biltema (http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/Gummireparasjon-2000019046/)  Jeg ville i så fall rubbet opp litt med sandpapir før bruk, og brukt et veldig tynt lag så ikke formen på sålen forstyrres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Aquasure skal sjekkes ut. Må se hva jeg får tak i her oppe i fjellheimen. Sandpapir har jeg, og det vil nok hjelpe en del. 

Snurper støvler sammen med dobbeltsurring, men igjen veldig smal fot og tynn ankel. Men synes også det er tyngre å gå ned med for sammensnurpa støvel. Enklere å gå med mer fleksibel ankel synes jeg. Har fleksible og sterke ankler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk for gode tips. Aquasure skal sjekkes ut. Må se hva jeg får tak i her oppe i fjellheimen. Sandpapir har jeg, og det vil nok hjelpe en del. 

Snurper støvler sammen med dobbeltsurring, men igjen veldig smal fot og tynn ankel. Men synes også det er tyngre å gå ned med for sammensnurpa støvel. Enklere å gå med mer fleksibel ankel synes jeg. Har fleksible og sterke ankler. 

Skjønner at det er enklere å gå med litt løsere ankel, men her kan muligens noe av årsaken til skliingen ligge? En mulighet er å snøre hardt opp til ankelleddet, og så sette knute der. Så kan man ta en ny lisse for de øverste hempene, som man snører løsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lompa skrev:

Skjønner at det er enklere å gå med litt løsere ankel, men her kan muligens noe av årsaken til skliingen ligge? En mulighet er å snøre hardt opp til ankelleddet, og så sette knute der. Så kan man ta en ny lisse for de øverste hempene, som man snører løsere.

Det skal testes ut. Jeg gikk med stram snøring i går altså. Det er bare uvant så jeg føler meg stiv og krøkkete med stram snøring. Men det er kanskje en treningssak. Skal teste ut litt forskjellig. 

Skulle gjerne testet ut flere par støvler men det blir kostbart. Men de jeg har fungerer supert, sånn unntatt bratt rett ned i steinrøysa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnast ulike snøreteknikkar for å få dradd helkappa betre på og få foten fast, mellom anna å lage eselører å snøre gjennom. På mine Trango EVO kan eg gjere det på to vis; mellom siste tekstilanøring og første krok, eller mellom første og andre krok, alt etter kvar du treng det. Legg ved bilete, men er mok vanskeleg å sjå då eg har mørke sko og mørke lisser. 

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra @Tessatroll :) 

Har helt like støvler. Hadde dobbeltsnøring ved samme hempe i dag men dette virker bedre. Skal absolutt testes og bildene er lagret. 

Gikk generelt bedre i dag også. Heldigvis. Nå må jeg bare finne noen gode tynne sokker. Gikk med løpesokker i dag. Type ankel :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gittiamo skrev:

Fantastisk bra @Tessatroll :) 

Har helt like støvler. Hadde dobbeltsnøring ved samme hempe i dag men dette virker bedre. Skal absolutt testes og bildene er lagret. 

Gikk generelt bedre i dag også. Heldigvis. Nå må jeg bare finne noen gode tynne sokker. Gikk med løpesokker i dag. Type ankel :P 

Flott :) eg veit ikkje kva type løpesokkar du gjekk med, men eg veit at eg har byrja styre unna den glatte kunstfibertypen. Kjøper bomull eller ull/bambus med god friksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Flott :) eg veit ikkje kva type løpesokkar du gjekk med, men eg veit at eg har byrja styre unna den glatte kunstfibertypen. Kjøper bomull eller ull/bambus med god friksjon. 

Takk for tips. Skal en tur på sporten etterpå. Se hva de har i tynne tynne sokker. 

Fikk et gnagsår her om dagen som trenger å gro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle gode tips. Sålene fikk en runde med sandpapir, skoene ble snøret etter Tessa sitt tips og jeg fant meg et par gode liner sokker. Så nå har jeg gått Sognefjellshytta, Fannaråken og Turtagrø uten et eneste gnagesår, ingen skliing i skoene og ingen kollaps av fotbuen. Nå er jeg lykkelig :-D

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har samme type problem som deg, og sklir veldig i skoa! Jeg har prøvd både crispi skarven sko, og alfa walking queen. Har du noen gang prøvd formstøft såle? Tenkte jeg skulle prøve det, men liten vits om det ikke hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, gull skrev:

Jeg har samme type problem som deg, og sklir veldig i skoa! Jeg har prøvd både crispi skarven sko, og alfa walking queen. Har du noen gang prøvd formstøft såle? Tenkte jeg skulle prøve det, men liten vits om det ikke hjelper!

Ja jeg har formstøpte såler jeg har fått av ortoped. De er de verste. Jeg sklir ikke med de, men de gir meg gnagsår under foten og kramper. Og de bygger så høyt, så jeg får gnagsår på tær og hel også, siden foten kommer for høyt i støvler/sko. De nye er lettere men fortsatt tungt også. 

Det beste er vel kanskje å ta ut sålene i støvlene (de som er orginalen er helt enkle og egentlig ment å byttes ut) og heller kjøpe såler i silikon på sporten? Eller gå til ortoped og få en forklaring på hva slags fot man har? Uansett så jeg funnet min løsning med disse halvsålene i lær kjøpt på apotek, med støtte under foten (stor pute midt under foten). 

Personlig synes jeg både Crispi og Alfa er det verste jeg kan ha på foten. Kan få smerter allerede etter 10 meter. Men de er nok gode for de med mer nordiske føtter. For de fleste passer jo disse støvlene godt. 

Men selv om jeg er veldig lite glade i mine formstøpte såler, så betyr ikke det at dette ikke funker for andre. Veldig mange sverger til slike såler og er fornøyd med dette. Man må vel rett og slett prøve seg frem. Jeg har prøvd mye forskjellig i flere år, og for meg er halvsålene i lær en velsignelse fra oven - om noe sånt finnes.  

Bilde av halvsålene (rubba opp men må få en ny runde med sandpapir) og ortopedens fotseng.

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Bruker du KUN et par sokker i støvlene? Jeg sverger til to par. Og begge må sitte stramt på foten, spessielt de innerste. (Hvis det da blir noe bevegelse, skjer det utenfor den innerste sokken og ikke på huden). Justerer utfylling av støvlene med den ytre (div. tykkelse), så støvlen sitter trangt på foten. Men det skal ikke klemme ubehagelig, noe sted på foten.

Og støvlen skal selfølgelig ikke "kippe" når en går, da blir det ofte gnagsår bak på helen. Men da er det enten ikke snørt stramt nok, eller så passer ikke støvlen til foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiur3 skrev:

TS. Bruker du KUN et par sokker i støvlene? Jeg sverger til to par. Og begge må sitte stramt på foten, spessielt de innerste. (Hvis det da blir noe bevegelse, skjer det utenfor den innerste sokken og ikke på huden). Justerer utfylling av støvlene med den ytre (div. tykkelse), så støvlen sitter trangt på foten. Men det skal ikke klemme ubehagelig, noe sted på foten.

Og støvlen skal selfølgelig ikke "kippe" når en går, da blir det ofte gnagsår bak på helen. Men da er det enten ikke snørt stramt nok, eller så passer ikke støvlen til foten.

Ja bruker linere. Det hjelper. Problemet er å finne små nok sokker av kvalitet. Glipper aldri ved hælen. Mitt problem har vært pga materiale på sålene da jeg må bytte ut orginalen i såler som gir mye støtte for fotbuen. Men rubbing av sålene var det som skulle til for meg :) så jeg har funnet løsningen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tverrplattfot og fikk også laget tilsvarende "fotsenger", som du har avbildet. Og oppbyggingen var på tilsvarende sted. (Tykkelse jeg jeg jo ikke noe om) De var ganske vonde å stå på, så jeg klaget. Når jeg pratet med ortopeden, nevnte jeg at oppbyggingen trolig var for høy. Og at det manglet oppbygging, frem mot tåballene på mitten. Etter noe justering av høyde og oppbygging frem mot tåballene, merket jeg ikke smerter i foten. De er kanskje ikke perfekte, men de er nå ok. Så jeg har ikke gjort noe mer med dem. Kanske dine også må justeres noe.

Skal du bruke fotsenger, må du trolig fjerne andre såler. Reagerer på at du har så små støvler, at du kun har plass til et par tynne sokker. Jeg kjøper aldri så små støvler. Det er stor forskjell på å gå på veg med sko og i kuppert terreng hele dager. Men deg - om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. juli 2016 at 9.51, Lompa skrev:

Strammer du støvelen skikkelig øverst? Dette er jo en relativt stiv støvel, så det burde være mulig å stramme såpass mye i ankel og legg at foten ikke sklir fremover?

Limet Aquasure, beregnet til å reparere neoprene, vadere, regntøy osv, fungerer veldig fint som anti-skli. Veldig holdbart også. Mye mer enn baderomssilikon, vil jeg tro.

Lurer litt på dette med Aquasure og lignende produkter mht hvor "klebrig" sålen blir. Blir den klebrig nok til at man ikke sklir i skoen UTEN at sokkene stitter fast når man tar av seg skoene? Jeg sliter også med at føttene sklir i skoa. Akkurat nå går jeg i Crispi Rauma som er de eneste skoene som aldri har gitt meg gnagsår + at jeg ikke trenger å bruke Tensoplast forebyggende. Det har jeg alltid måtte bruke i tidligere sko uten at det har forhindret gnagsår. Bruker fotseng fra ortoped (som etter litt justering av høyden på kulen midt på sålen ble bra til meg) + to par sokker. Gnagsårproblemet er altså eliminert, men jeg sklir litt for mye i skoene og får innimellom denne sviende følelsen av brannsår. 

 

@Gittiamo: De halvsålene så ok ut. Hvor får man kjøpt sånne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HegeJohnsen 

Jeg kjøper mine såler hos Medicus Plesner. Jeg aner ikke om det er mulig å kjøpe på nett, men mine såler heter Berkmann og Shoeboy's Ortho Comfort. 

For meg er komforten på disse helt perfekte. Men de blir glattere enn noe annet man kan ha i skoa. Så jeg ble veldig glad for tipset om å rubbe de opp. Må rubbe de opp annen hver dag og da sliter man fort på sålene. Heldigvis er de ikke svindyre.

Vurderte også håndballklister men aner ikke hvor mye sånt klister kladder. Gode ullsokker koster litt, så er ikke så gira på å måtte kaste sokkene etter hver tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

Jeg er tverrplattfot og fikk også laget tilsvarende "fotsenger", som du har avbildet. Og oppbyggingen var på tilsvarende sted. (Tykkelse jeg jeg jo ikke noe om) De var ganske vonde å stå på, så jeg klaget. Når jeg pratet med ortopeden, nevnte jeg at oppbyggingen trolig var for høy. Og at det manglet oppbygging, frem mot tåballene på mitten. Etter noe justering av høyde og oppbygging frem mot tåballene, merket jeg ikke smerter i foten. De er kanskje ikke perfekte, men de er nå ok. Så jeg har ikke gjort noe mer med dem. Kanske dine også må justeres noe.

Skal du bruke fotsenger, må du trolig fjerne andre såler. Reagerer på at du har så små støvler, at du kun har plass til et par tynne sokker. Jeg kjøper aldri så små støvler. Det er stor forskjell på å gå på veg med sko og i kuppert terreng hele dager. Men deg - om det.

Jeg får fint plass til to par sokker men det er sjeldent man finner sko som er såpass høye i vristen at det ikke presser på der. Så jeg må droppe de tykke sokkene pga presset oppå foten. 

Jeg har hatt bøttevis med ortopediske såler og fått etterjustert med mer. Har hatt slike såler i 20 år nå. Tar så klart ut de orginale sålene. Men når man har en høy fot, og sålen bygger i høyden, så finnes det lite sko det er nok plass i rett og slett. Eneste de funker i er i Converse i et par størrelser for store og med veldig løs snøring :P jeg har prøvd mye. Derfor er halvsåler så mye bedre, fordi det ikke tar så mye av høyden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.