Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk rundt Lofot-halvøya


Anbefalte innlegg

Hei

Noen har tatt turen rundt Lofot-halvøya med kajakk? Sitter å tenker på neste sommers eventyr, og dette ser meget spennende ut.

Har ingen kjennskap til kajakk, men de har kajakk-kurs her jeg bor tidlig på sommeren, så opplæring skal jeg få til. Samt en del prøveturer på Mjøsa i diverse vær.

Tanken er å ta turen rundt hele, ta den tiden det tar mtp vær, og bo i telt på skjær og noen opphold innendørs. Kombinere med en tur opp på Møysalen.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å padle rundt Lofoten er helt sikkert en fantastisk opplevelse dersom værgudene er i godlage. I dårlig vær er spesielt yttersida av Lofoten farlig, men også innersida kan være skummel når sørvesten står inn Vestfjorden.
Det beste for deg som er uerfaren, er kanskje å delta på en organisert kajakk-tur, les litt her for eksempel:
http://perspektiv.wideroe.no/utgivelser/05-16/padling-i-oey-paradis/
Og her:
http://booknanook.com/Guided-sea-kayaking-on-the-West-coast-of-Lofoten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten er utan tvil fantastisk. Men å være klar til å padle rundt Lofoten krev ein del erfaring, som påpeika ovanfor kan det være krevjande både på yttersida og i Vestfjorden.

Ikkje noko eg ville gjort dei første åra av ei padlekarriere, ikkje eingong i turfølge med meir erfaring :) dersom det hardnar til skal ein faktisk halde grei teknisk padlestandard, noko som gjerne tek litt tid å lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si som de andre her, dette er tøffe kyster og du kan lett komme opp i livsfarlige situasjoner. Bølger på flere meter, og bratt kyst som gjør det umulig å komme i land. Tenk deg et velt i grov sjø som gjør det umulig å komme opp i kajakken igjen, og brenninger som slår mot bratt fjellvegg..

Hvis du omdefinerer det til å ta en lang padleferie i Lofoten, så er det helt overkommelig. Da kan du velge områder etter vind og vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med "rundt Lofot-halvøya" mener å padle rundt Lofotodden, er det noen bekjente av meg som planlegger det i disse dager. De beregner 4 dager på turen Ramberg-Reine (ca. 65 km). Dette er meget erfarne folk og det kan bli tøffe tak. Både pga været og pga Moskenesstraumen. Det er absolutt ikke noe som egner seg for folk med ferskt padlekurs og noen prøveturer på Mjøsa. Du bør ha mer kursing enn Grunnkurs Hav og en del års erfaring med tildels krevende padling for å dra på en slik tur med sikkerheten skikkelig ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tur det der, men jeg vil kanskje anbefale deg å jobbe deg opp mot en slik tur med gradvis mer krevende turer og dessuten mye utfordrende padling, når du er der at du forstår utfordringene selv er det lettere å vurdere nødvendig utstyr, nødvendig kunnskap samt både risiko og eventuelle konsekvenser..  De gemene klubb- og kursmiljøene rundt er gjerne konservative og noget for navlebeskuende for slikt. 

Brott, surf og elvepadling gir deg rimelig fort forståelse for teknikken du trenger og hvor mye du tåler mentalt, begge deler alfa og omega om det røyner på litt . De mer risikovillige miljøene i padleklubbene eller på de forskjellige spot'ene rundt om er ofte inkluderende og greie startsteder for å lære fort. Ta gjerne padlekurs, men det alene er falsk trygghet for det du kan møte i straumen eller på yttersida, spesiellt. Handson-erfaring med situasjoner hvor shit happens uplanlagt, gjerne når du er sliten, og hvor du får trening med å løse det alene er nøkkelen.. Rulla di må sitte, i strøm og rotsjø, kloss i berget, ikke bare i bassenget.. Er du dessuten komfortabel med 8-10+ timer i setet utenom gunstige forhold, pisse i drakta osv. nærmer du deg marginer som er tilstrekkelig..
Jeg har forøvrig  bla. padlet fra Helgeland over Vestfjorden til Skomvær, natt utfor Røst, videre forbi Værøy over Moskenesstraumen til Lofoten og Ånstad, alene, 2 padledager. Hele denne turen fra -14, var Stokkvågen-Stokkvågen, rundt Vestfjorden. Kjempetur .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2016 at 9:40 PM, Sam Houlder said:

Ta gjerne padlekurs, men det alene er falsk trygghet for det du kan møte i straumen eller på yttersida, spesiellt. 

Vel, nå skal ikke jeg uttale meg om alle padlekursene i Norge, for kvaliteten varierer sikkert en hel del. Men et godt kurs gir ikke falsk trygghet. Tvert imot vil jeg påstå at en som har gjennomført Grunnkurs Hav hos Trondhjems Kajakk-klubb ikke ville finne på å ta denne turen uten mer trening og kunnskap en vedkommende fikk på Grunnkurset. En viktig effekt av slike kurs at folk lærer seg selv å kjenne og grensen for egne ferdigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.