Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting under PonchoTarp (Utskilt)


a_aa

Anbefalte innlegg

Annonse

Førsteposten ble opprinnelig lagt inn i den alldeles fortreffelige "Hvor har du vært på tur i dag?"-tråden, og jeg tonet derfor ned litt av det tekniske for at posten i hvert fall sånn halvveis kunne passe inn den tråden. Men nå - med en egen tråd - hiver jeg inn litt ekstra "teknisk" informasjon som kanskje kan være til hjelp for andre?

Først om TarpPonchoen: Den er en Sea to Summit Ultra-Sil Nano TarpPoncho, laget av 15D nylon med silikon på utsiden og polyuretan på innsiden. (Det betyr at det er lettere å reparere evt rifter ved å tape på innsiden, tape fester dårlig på silikon.) Hetten er usymetrisk plassert slik at lengden bak også skal kunne dekke ryggsekken, en "snurpesnor" kan brukes for å trekke nedre bakdel opp dersom man går uten sekk. Doble sømmer som er teipet ved hetten og snurpesnoren. Bredden oppgis til 145cm, det stemmer med min. Lengden på min er 253cm, 12cm kortere enn StS skal ha det til. Og vekten på min er nesten 50g lettere :thumbsup: enn de 230g StS oppgir. Det er 8 hemper for liner eller staver sydd fast med forsterking langs kanten. ikke noe for sydpolfarare men de ser ut til å holde helt fint. Det som jeg frykter vil ryke først er en av de små trykknappene i plastikk som holder sidene sammen i poncho-modus, jeg har ikke tillit til dem og er temmelig forsiktig (spesielt når jeg skal kneppe dem opp).

Bakstaven har høyde ca 120cm, mens framstaven har høyde ca 70cm. De fleste teleskop vandrestaver kan med andre ord brukes i et slikt oppsett. Og en 70cm trepinne er jo ofte enkelt å finne/lage, om man bruker én vandrestav. Min er kappet fra en karbongåstav fra Biltema, veier 58g og passer faktisk inne i bakstaven (TrekPod) når jeg går med den. (Og den passer som en av stavene i GoLite Shangri-La 1-teltet mitt i tillegg, tingene henger bra sammen her :).) En rund teltplugg med et stort nok hode (eller kanske en alubolt?) settes ned i toppen på røret, hempen fra tarpen hektes på og bardunlinen hives over der igjen (100% utsnitt fra bildet over):

Karbonrør karbonplugg dyneemaline (P7160672).JPG

Framre bardunline bør være rundt 250cm, mens den bakre bør være ca 350cm. De fire bardunlinene på sidene er 100-125cm, og jeg eksperimenterer med å la de henge på fast i hempene sine, får se hvordan det går. Kan hende jeg dropper det, kan hende jeg setter på noe strikkgreier - pt ser det slik ut i ponchomodus:

Fastknytt line (P7180676).JPG

Denne dyneema-linen (fra eBay) har diameter på kun 1,2mm og veier 0,9g pr meter, så 4-5 meter av denne går fint ned i pakkposen og vekten merkes ikke. Ulempen med den er at den er litt glatt. (Digresjon: Når sant skal sies begynner jeg å lure på om jeg har hivd penger ut av vinduet med dyneema-line-kjøpene mine, hvem trenger egentlig bardunliner som holder hundrevis av kg? Hvis man faktisk henger 100kg på en line som er knyttet fast i et telt eller en tarp, så er jo det duken der som ryker - og hva har man da oppnådd, egentlig? Jeg undres...) 

Rundt hetten og bakover har jeg foreløpig brukt en Biltema-line på rundt 4mm - jeg er litt skeptisk til å bruke liten diameter på "bøddel-løkken", ser for meg at det lett kan bli skader i hettehalsen om det ikke er litt areal å fordele kreftene på. Så jeg kommer til å fortsette med en "tung og stor" line ved hetten (30-40cm?), men skjøte på den lette 1.2mm-linen bakover istedet. Et tips vedrørende hetten forresten: Dersom du har satt bakenden mot vinden (anbefales), vri hetten god og vel 180° før du strammer løkken over "halsspiralen" som danner seg - da vil ikke hetten ligge med åpningen rett mot vinden og fange regn.

Hvis du ikke spikker pinner eller finner stein og kvister å feste barduner i, trenger du i verste fall hele 9 plugger til oppsettet - 8 plugger i bakken og 1 i topp av framstaven.

For meg på 190cm betyr høyden at mønet ligger 10cm over kneskålen min...:ermm: Det er lavt. Og med et liggeunderlag på 6,4 cmforsvinner enda mer høyde. Det er selvsagt klin umulig for meg å sitte under tarpen, ikke en gang med krum rygg og duknakke. Det går greit å skifte skjorte liggende (tested and true), men bytte av klær/sko på nedre del av kroppen medfører risiko for akrobatiske øvelser som ender med senestrekk i pinlige posisjoner. Har ofte med en stor søppelsekk (bla pga videoen om førstehjelpsutyr som det lenkes til i denne posten), og den fungerte fint som ekstra bunnduk når jeg skulle få på meg støvler i vått gress utenfor tarpen på morgenen uten å bli søkk våt i buksebak eller føtter. Og støvlene ble på natten sikret mot villfarne regndråper vha andre plastposer, Biltemas hundeposer (som iflg @LightDankan brukes til mangt og mye) tredd over toppen: 

Gapahukpalass (P7160662).JPG

Ikke plass til noe ryggsekk inni der, som man kan se - ergo må den ha sitt eget regntrekk (eller søppelsekk!) og ligge på utsiden. Men selv om det er trangt og lavt under taket, så er det selvsagt ikke så galt at man ikke kan lage en kopp kaffe mens man gløtter på bygen utenfor - det ville virkelig vært krise, det :D :

Lav kaffebrygging (P7160670).JPG

Husk masse poser, sovemaske, ørepropper og kaffe, så vil det gjerne gå fint :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.