Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på Primus Primetech og ETA pot? Noen som vet?


whistler

Anbefalte innlegg

Annonse

Samme teknologi, Primetch er ny betegnelse, Eta gammel. Eneste endring jeg har registrert i år er håndtaket. Muligens rifler i bunnen for å stå stødigere på brenneren. Denne teknologien fra Primus er uhyre effektiv ang. gassforbruk, men utvikler ca. 20 ganger mer CO enn en flatbunnet kjele. FFI har en testrapport på dette, hvis du ikke har lest den før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøsmelting foregår som regel inne i teltet, da er ikke en varmeveksler-kjele gunstig pga Co.

Jeg kjøpte rett og slett en Trangia UL 1.75 l til formålet, betalte en " 60 lapp" for den, dobler du det får du non-stick. Veier forbausende lite. 

Eneste jeg syns en snøsmelte-kjele strengt tatt bør ha er et "helle-spor", siden det blir en del tømming hit og dit søler en alltid litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusionen på de test jeg har læst om CO ved disse kedeltyper, må være, at så længe man bruger kedlerne sammen med de brændere, som de sælges sammen med, går det fint, men hvis man bruger dem sammen med andre brændere, går det galt. Jeg har desværre ikke kunnet finde en god forklaring på, hvad forskellen er på de tilhørende brændere og andre brændere, eller hvad man har gjort specielt for at udvikle mindre CO, og lige nu kan jeg desværre heller ikke finde nogen af disse test. For mig ligger det i hvert fald fast, at jeg vil aldrig købe sådan en kedel løs og bruge den sammen med en anden brænder, men jeg har ingen betænkelighed ved at fortsætte med at bruge min EtaPower multifuel, bare jeg bruger den som et samlet sæt.

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner dere en kopi av rapporten fra FF1 (forsvarets forskningsinstitutt ) http://www.ffi.no/no/Search/Sider/results.aspx?k=primus

Alle som bruker utstyr med varmevekslerteknologi bør kjenne til denne rapporten. Ikke noe galt med utstyret, men bruk krever kunnskap. Manglende kunnskap holdt på å koste Vegar Ulvang livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.