Gå til innhold
Isak Knutsen

Dorging med Ally kano og EL-motor

Det er 733 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Har vært en tur i Mykland og testet den midlertidige løsningen med EL-motor og Ally kano, fisk ble det også!

Værmeldingen så dårlig ut, spørsmålet var om jeg skulle være hjemme eller dra på tur i uvær, svaret var enkelt, det ble tur.

mykland tur.jpg

Planen for denne turen var å teste noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve, nemlig å motorisere Ally kanoen. Da jeg ikke hadde noe feste til kanoen, lagde jeg og faren min et selv på kort tid. Vi skal forbedre dette, men om en bestemmer seg 10 minutter før en skal gå er dette en foreløpig løsning: To 2 tommers planker ble skrudd sammen, og det nederste sporet ble frest et spor i som passet med den tverrgående aluminiumsrammen som er i kanoen (se bilde). Den ene siden stakk noe ut som feste og myke biter av liggeunderlag beskyttet kanoen fra trykket. Vi festete 3 tvinger og en jekkestropp over og vips, så satt motorfestet «som heia»!

motorløsning.jpg

Jeg dro opp til Mykland og inn i Saurdalsvassdraget, dette fordi plassen har lange sammenhengene vannområder, noe som gjør det enkelt å få testet om det fungerer med EL-motor på Ally kanoen.

Målet var å komme så langt inn som til Flekevatn (Har vært her før på vinteren), det er ørret og abbor over kiloen her. Etter at 9 effektive kilometer var tilbakelagt var resultatet på fiskefronten en ørret og to fine abbor.

ørret 1.jpg

Det blinket rundt meg som om noen der oppe tok bilder av meg med en kraftig blits. Torden var det også rundt meg på alle kanter, det var bare et tidsspørsmål før jeg ble kliss blaut. Jeg rakk å komme få på meg regntøyet og spise før det verste regnet startet.

skive med abbor.jpg

Jeg bestemte meg for å gå opp til Flekevatn til fots med fiskestanga, og droppe kanoen. Det ble kun ett kast før jeg snudde (vrient å kaste fra land der jeg var). Regnet pisket mot ansiktet, det lynte og tordnet og det tok ikke lang tid før jeg blaut tvers igjennom gore-tex tøyet.

Regn.jpg

Hjemturen gikk fortere, da EL-motoren ble skrudd noen hakk opp. Jeg tok stadig hendene mine nedi vannet for å få varmen i de, vannet kjentes varmere enn luften. På hjemturen beit det på sju abbor og fire ørret, de var ikke store.

noe av fangsten på hjemturen.jpg

En ting er sikkert, El-motor på Ally kano fungerer supert! Helst bør man kunne kjøre bil til der hvor man skal sette ut kanoen, batteriet til motoren veier litt! Nå skal vi lage en litt nettere og proffere løsning.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Isak Knutsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 733 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av Barflea
      Skal på tur til Iungsdalshytta tidlig i Juli. Er det noen som har tips om fiskemulighetene der? Jeg fisker helst med flue, men også med haspelstang.
    • Av Barflea
      Hallo. Skal i bryllup i Bergen neste helg og hadde tenkt å kombinere dette med en natt i telt og litt fisking. Kjører fra Trondheim og over Sognefjellet. Noen som har tips om en fin plass for disse aktivitetene? Jeg må i hvert fall kjøre til Sognefjell før jeg camper. Jeg fisker helst med flue, men er ikke fremmed med å kaste med slukstanga også.
    • Av Siw
      Jeg skal besøke min mor i Tønsberg til uka og hun kunne gjerne tenke seg å være med meg på et par dagers fiske/telt tur. Hun kunne også tenke seg å være i sopp område for å se om det er noe å finne nå. Problemet er at vi må kunne kjøre til telt plass da min mor er litt handicappet og jeg må da alene styre med tyngre telt utstyr. Vi kan kjøre ca et par timer fra Tønsberg. Er det noen som har gode tips om turplass ved et fiskevann?
    • Av Glenn_G
      Vi er på jakt etter en brukt allykano og det er endel av dem på finn.no hele tiden. Men noen av dem er veldig gamle og jeg vet jo at alle gummimateriale blir svekket over tid så et jo litt skeptisk. Det selges jo løs duk til kanoen om det trengs men den koster jo 4000kr da. Så lurer på hva en ally 16,5 dr som er feks ti år er verdt? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.