Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Norrøna Para Ranger gir smerter i hoftekammen


Anders Solberg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg en Norrøna Para Ranger for noen uker siden. Denne sekken pakket jeg opp med ca. 20 kilo for å teste den med en kamerat på en tur med ca. 4km hver vei med overnatting. Innstilt på passende høyde, jeg er 182 høy og veier 80kg.

Sekken var justert riktig og satt meget hodt på. Men allerede fra start kjente jeg at hoftekammen skulle få gjennomgå på denne lille turen. Det ble rett og slett smertefullt etter kort tid, og ikke av den vanlige "dårlig trent" typen, men gnagesmerter. Kort fortalt fikk jeg bytta sekken i en langt mindre Arcteryx Altra sekk Short/Reg som er fantastisk god. Jeg pakker denne med 25 kilo og kjenner ingen smerter av samme sorten.

En dag vil jeg muligens trenge en stor sekk og lurer derfor på:

1. Er det sannsynlig at hoftebeltet ville myknet opp etterhvert og passet bedre?

2. Er det trolig at jeg er dårlig i justering av den?

3. Eller kan det være at sekken rett og slett ikke passer meg og min form?

4. Kan det være Recon Pack passer bedre?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan alltids være at hoftebelte ikke passer kroppen din. Selve belte er likt på recon og pararanger så om det er det enste som ikke funket tror jeg nok inne det vil ha så mye å si å bytte. Det som gjorde at det gnagde på hofta kan være måten hoftebelte traff buksa feks. Har nå blitt sår/øm på hofter av sekk før, men aldri etter kort tid næring.

Kan selvfølgelig være du klarte å justere sekken feil. Jeg ville lasta opp sekken på nytt i butikk igjen og testa på nytt, en kjenner mye bare en får riktig vekt i sekken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Jeg hadde samme opplevelse med den sekken, etter en tur på ca 20km. 

Derfor byttet jeg til rammesekk(Bergans Powerframe) og har vært veldig godt fornøyd. Minuset er vekten, men komforten er såpass bra at den merkes ikke for min del.

Får testen sekken ordentlig over vidda om noen uker, satser på jeg kan stå for det jeg sier i dag:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2016 at 0:31 AM, tklami said:

Kan alltids være at hoftebelte ikke passer kroppen din. Selve belte er likt på recon og pararanger så om det er det enste som ikke funket tror jeg nok inne det vil ha så mye å si å bytte. Det som gjorde at det gnagde på hofta kan være måten hoftebelte traff buksa feks. Har nå blitt sår/øm på hofter av sekk før, men aldri etter kort tid næring.

Kan selvfølgelig være du klarte å justere sekken feil. Jeg ville lasta opp sekken på nytt i butikk igjen og testa på nytt, en kjenner mye bare en får riktig vekt i sekken

Takk for svar! Jeg likte sekken svært godt, så får håpe jeg får noe tilsvarende til å passe meg godt senere, eventuelt låne en som er brukt og se om det er noe mykere der. Butikken skal få besøk også, for å teste enda flere innstillinger. Men sånn som ting er nå fungerer nok Altra75 godt nok.

On 14.7.2016 at 6:44 PM, lønning said:

Hei Anders!

 

Jeg hadde samme opplevelse med den sekken, etter en tur på ca 20km. 

Derfor byttet jeg til rammesekk(Bergans Powerframe) og har vært veldig godt fornøyd. Minuset er vekten, men komforten er såpass bra at den merkes ikke for min del.

Får testen sekken ordentlig over vidda om noen uker, satser på jeg kan stå for det jeg sier i dag:-)

Takk for svar! Hører gjerne fra deg etter turen :) Har ikke lest om noen andre med samme problematikk hva para ranger gjelder.. Må være oss to det er noe galt med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å huske på er korrekt justering, 4km er ikke langt og skal ikke gi slike smerter. Det er viktig at hoftebeltet ikke festes over eller for høyt på hoftekammen. Hoftebelte skal strammes godt rett nedenfor selve hoftekammen - mange synder her. Hvis sekken passer riktig så skal da skulderreimene gå pent over skulderne uten at det glipper noe rom, reimene skal følge pent rundt over skulderne. Hvis de strammer for hardt eller ikke ligger intil i bakkant så er sekken ikke passe for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.