Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av dometelt for 2


Remi Andre Heggen

Anbefalte innlegg

Håper på litt hjelp her + noen gode erfaringer. 

 

Jeg og dattera mi på 7 har pr. Idag et Bergans trillemarka 2 telt. 

Ser her etter turer i fjellet at dette ikke holder mål for så mye. 

Vi er begge glade i å komme oss over tregrensa, har lyst på 2 innganger, selvstående telt og et telt som tåler litt vær og vind. 

Blitt anbefalt Black Diamond Mesa av fjellsport.no 

 

Har og sett på flere dometelt som fjellsport har, og pris er ikke så viktig, men vekt, komfort og store fortelt er viktig for oss. 

 

Håper på god hjelp her :-)

Endret av Remi Andre Heggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke valgt det Black Diamond-teltet til høyfjellsbruk. Det ser litt for spinkelt ut, og alt for stor glippe mellom ytterteltet og bakken. Black Diamond sier følgende om teltet: "Primed for weekend car camping or extended backpacking trips" - altså neppe for turer i norsk høyfjell i ruskevær.

Jeg kommmer på tre gode alternativer i farten: Exped Orion II Extreme (svært god innvendig høyde, tåler mye uvær), Hilleberg Allak og Helsport Reinsfjell (finnes også i en superlett-utgave). Alle disse er kuppeltelt med to innganger og to fortelt. Kanskje også et Fjellreven-telt, men de kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for noen gode innspill. 

Ja jeg er litt skeptisk til diamond teltet selv. Ser at bunnduken ikke klarer mer enn 2000mm og det er vel litt i minste laget om man møter på litt vått underlag/gress/ snøflekker? 

 

Orion extreme finner jeg mye bra lesning om. Er endel penger, men dette går helt fint om det er verdt det. 

Får prøve å søke litt mer på filmer på youtube og :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Remi Andre Heggen said:

Det heller fælt mot Exped Orion nå. 

Ser mye bra videoer og info på dette på nett, og fjellsport.no sier dem har mange som skryter av dette. 

Er vel igrunn bare å ta et valg her, og kjøre på. Tviler på at det er katta i sekken

Nei, jeg kan love deg at Orion ikke er katta i sekken! Jeg har, og har hatt, et stort antall telt opp igjennomm årene, og Orion Extreme er absolutt favoritten ((bortsett fra mitt Norrøna Ravneskar versjon 1 fra 70-tallet, men det er sikkert litt nostalgiske årsaker inne i bildet :)
Orion er et svært praktisk telt med mange gjennomtenkte detaljer, det virker velbygd og robust, og er kjent for å tåle uvær godt. Et av de største fortrinnene er den gode
innvendige takhøyden, det setter man stor pris på når man har prøvd andre telt. Anbefales uten forbehold, dersom man ikke er ute etter et superlett telt - men da må man inngå en hel del kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til Exped Orion 2 er Exped Venus 2 Extreme. Det er litt lavere men ellers er vel mål rimelig like. Men det veier da også noe mindre. Det finnes også i Ul versjon som er enda lettere. Det blir jo litt etter hvor høy du er og hvor mye takhøyde du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette når man skal velge telt. Jeg var i samme båt som du, da jeg skulle velge et. Har testet Exped Orion 2 teltet som du vurderer og kjøpe. Pluss med dette teltet er som nevnt, god takhøyde, bra plass i forteltene. Det som ikke likte var bredden på innerteltet (125cm). Syns det burde være standar 130cm slik at man får 2, 65cm liggeunderlag inn, Stor glippe mellom bakken og ytterteltet, der sand,snø, insekter lett kommer inn i forteltene,Ikke like bra ventilasjons muligheter som mange av de andre merkene har. Men dette er vel og merke min vurdering av dette teltet.  Jeg havnet til slutt med  nye Fjellreven Abisko dome 2. Som jeg til nå er  kjempe fornøyd med.

20160712_065913.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry så nå at du har bestilt Orion teltet. Da var det dårlig av meg og komme i ettertid med min vurdering av dette teltet. Men uansett du finner nok fint ut selv om det er riktig for deg eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, litek skrev:

Sorry så nå at du har bestilt Orion teltet. Da var det dårlig av meg og komme i ettertid med min vurdering av dette teltet. Men uansett du finner nok fint ut selv om det er riktig for deg eller ikke. 

Nå er ikke jeg trådstarter, men jeg synes det likevel er bra at man skriver det likevel. Jeg kjenner på meg selv at jeg er litt kvikk på kjøpetriggeren selv. Heldigvis har vi noe så fantastisk som angrerett ved kjøp over internett (eller postordre). Forutsatt at en handler i en norsk nettbutikk så kan en sende det tilbake. Fjellsport og Hektapåtur tilbyr blant annet fri retur. Noe jeg har benyttet meg av ved kjøp av feil størrelse eller at jeg ombestemte meg litt for sent.

Selv om teltet TS valgte sikkert er et veldig bra telt så er det et ankepunkt for 4-sesongers bruk at ytterduken ikke går ned i bakken! Ved vintertelting er det også viktig med ventiler høyt oppe slik at ventilasjonen ikke tettes igjen ved snødrev, eller dersom en må bygge opp litt snø for å unngå gjennomtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Orionteltet og syns det er et kjempetelt. Har det til tørking akkurat nå på stuegolvet her - og det er et fint telt for meg og gutten når vi er alene på tur. Det er ett eller annet med disse selvstående teltene som tiltaler meg. Det er ikke så blånøye på underlaget - om man får festet alle bardunene osv betyr ikke så veldig mye.

Jeg og @graham teltet side om side for et par år siden - han har et Akka Dome. Teltene er ganske like, men i regnvær tror jeg det kommer mer regn inn i Akka Dome enn Expedteltet - altså i forteltet. .

Det er en tråd på forumet der en kar ikke klarte å justere duken på teltet skikkelig slik at det kommer ned mot bakken i forteltet. Anbefaler å sjekke det før bruk selvsagt. Har ellers opplevd at teltet mitt la seg flat en gang i svært kraftig vind. Teltet sto ikke optimalt i forhold til fallvindene som kom. Teltet tok ingen skade men alle stengene har en fin bøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Prebb said:

Selv om teltet TS valgte sikkert er et veldig bra telt så er det et ankepunkt for 4-sesongers bruk at ytterduken ikke går ned i bakken! Ved vintertelting er det også viktig med ventiler høyt oppe slik at ventilasjonen ikke tettes igjen ved snødrev, eller dersom en må bygge opp litt snø for å unngå gjennomtrekk.

Ytterduken går ned til bakken, og det er store lufteluker i toppen. (på bildet har jeg ikke strammet duken ned på høyre hjørnet, og heller ikke festet bardunene midt på). De store luftelukene er plassert over inngangen, praktisk da det blir som et slags lite takutstikk som til en viss grad hindrer regnet i å komme inn når man åpner inngangen.

s_0709_0802.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det Orion teltet jeg hadde gikk det ikke å stramme duken helt ned, pga stangkoppene, samt at duken var sydd i en liten bue i nedre del . Ifølge oslo sportslager er teltet konstruert slik pga forbedre ventilasjonen fra bakkenivå. Da teltet ikke har egne ventiler på bakkenivå. Men jeg hadde 2015 modellen. Så det er mulig årets modell er forbedret.

20160414_233302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill. 

Takk igjen. 

Jeg har nå bestilt dette Orion teltet, og gir det en sjanse. Får se utover høsten om interessen fra 7 åringen her er like stor når det blir kaldere netter, også får vi da eventuelt vurdere et godt vintertelt da. 

Ser for meg noen skiturer i vinter med overnatting, men må nok også ha ganske mye heftigere poser enn vi har nå også. 

Ble anbefalt Helsport Alta og Alta junior, og er meget fornøyd med disse. 

Men får ta en årstid av gangen. 

Neste helg så satses det på en god helg kanskje til Jotunheimen. Stortrives oppi der. 

 

Skal bli veldig morro å endelig slippe at hun tryner i teltsnorene gang på gang  går ofte litt fort i svinga her etter en sjokolade eller to :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med @Kjell Iver og @Bjørn J har jeg Exped Orion II extreme, og har hatt det omtrent siden modellen kom. Jeg kan signere på det de skriver om teltmodellen, og dersom jeg og sambo skal på tur sammen og skal unne oss god plass er det teltet førstevalg. Den generøse takhøyden samt stort tørkeloft og to utganger med gode fortelt er klart pluss. Duk (inner- ytter samt bunn) og løsninger ellers er også gode. Det hele medfører selvsagt at teltet veier litt, men det kan man leve med på turer hvor komfort står i høysetet.

Dersom man drar godt til på stangkoppene sluttet i alle fall mitt telt godt ned mot underlaget.

Med andre ord, et telt jeg klart kan anbefale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.