Gå til innhold
  • Bli medlem

Svenskar på tur i Jotunheimen


Camilla

Anbefalte innlegg

Hej!

Nu har jag läst era utläggningar om det eländiga påskvädret. Det är naturligtvis inte så kul, när den korta ferien blir förstörd av dåligt väder. Därför försöker vi göra turen lite längre, för att ha en liten chans till fint väder. T.ex hade vi fint väder dag 1 och dag 6 av 7 dagar. Det som blir kvar i minnet och sinnet från denna tur är den fantastiska dagstur vi fick uppleva, då vi deltog i Spiterstulens förarledda tur Galdhöpiggen runt, vilket inträffade dag 6.

Vi funderar mycket vad det är som gör, att traditionen att gå på tur just under påskveckan, är så stark i Norge. Förr gick det ju inte att få ledigt från arbetet annat än under helgdagarna. Men nu har man ju hyggligt lång ferie, som i många fall kan tas ut under annan tid. I Sverige har man sedan länge spritt ut sina turer över tiden. Jag skulle inte drömma om att försöka dra på tur under påsken i Norge. Det känns mycket bättre att komma till hyttor som inte är fullbelagda med madrass på golvet, kö till frukost, dusch och torkrum. Tyvärr är det ju ett så begränsat öppethållande på hyttorna i Norge, så man blir tvungen att färdas, i alla fall i anslutning, till påsk. Vi valde Spiterstulen som utgångspunkt bl.a. för att dom har öppet från 1 mars. Rutterna verkar också vara kvistade under en längre period, så det är inget problem. Men Leirvassbu öppnar inte så tidigt, så vi fick anpassa oss igen.

Det är också svårare att få biljetter till flyg, tåg och bussar om man väljer att resa under storhelger. Så varför inte sprida ut det lite mer? Man kunde ju börja lite långsamt med några dagar extra varje år.

Vet ju inte om det är önskvärt, men vi i Sverige skulle säkert resa mer till era fantastiska, tysta, skoterfria fjäll om det var lite generösare öppningstider. Vi trivs förträffligt med den bekväma och mysiga hyttetraditionen.

Men att bo på våra svenska "självbetjänta" stugor har också sin charm, bl.a. tycker jag det stärker gruppgemenskapen. Jag leder "fellesturer" för svenska "Friluftsfrämjandet".

Läs om årets tur i Jotunheimen och alla våra tidigare turer i Svenska och Norska fjäll.

www.frilufts.se/marsta-sigtuna

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.