Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell / Lomsdal-Visten, spørsmål til lokalkjente


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger tur til nordland nå I løpet av en dag eller to. Ser for meg noen dager med kajakk på helgelandskysten, og en tid på fjelltur, så langt står det I mellom Børgefjell eller Lomsdal-Visten, men åpen for andre muligheter. Jeg har ca. 2 uker totalt på turene.

Har noen kjennskap til snøforholdene I fjellet nå? Leste rapport for par uker siden som rapporterte om høy vannføring og mye snø over 600-700 i L-V. Er det for tidlig mtp vandring fjellfiske I disse høyereliggende områdene?

Er det peak-periode for insekter?

Jeg tar med packraften I bilen, så hører gjerne om noen har forslag til egna packrafttur I Nordland...?

 

Endret av steingrd
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
Den 13. juli 2016 at 14.19, tonymakkaroni skrev:

Hei!

Jeg planlegger tur til nordland nå I løpet av en dag eller to. Ser for meg noen dager med kajakk på helgelandskysten, og en tid på fjelltur, så langt står det I mellom Børgefjell eller Lomsdal-Visten, men åpen for andre muligheter. Jeg har ca. 2 uker totalt på turene.

Har noen kjennskap til snøforholdene I fjellet nå? Leste rapport for par uker siden som rapporterte om høy vannføring og mye snø over 600-700 i L-V. Er det for tidlig mtp vandring fjellfiske I disse høyereliggende områdene?

Er det peak-periode for insekter?

Jeg tar med packraften I bilen, så hører gjerne om noen har forslag til egna packrafttur I Nordland...?

 

Hei Send en mail til Marius Nergård Pettersen, så får du nok svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første del av turen var i kajakk på Helgelandskysten, kjørte ut til kysten fra Mo I Rana. Har vært der tidligere, det er perler på rekke og rad langs kysten med idylliske teltplasser, fine fjelltopper, spennende kulturminner etc. Fiske skuffa ikke heller, ingen stor utfordring å skaffe seg middagsfisk.

Turen i Lomsdal Visten startet jeg Stavvassdalen. Første dag gikk jeg opp til Litlskardvatnet. Fint gjennom stavvassdalen som er verdt besøk  i seg selv, og her er det godt tilrettelagt med åpne koier, gratis leie av robåt og kanskje tidenes fineste utedo. Noe kjedelig gange på grusvei i enden av Stavvassdalen, men etterhvert går det sti videre på nordsida av Velfjordskardelva frem til Litlskardvatnet (stein går en del høyere enn elva). Fine teltplasser her oppe, men tur videre innover på fjellet herfra betyr at man nok bør gå over Vistkjerringa. Jeg ønska meg til område med flere fiskevann, og pga. tidsbegrensing tok jeg retur gjennom Stavvassdalen, og tur opp Feitskardet og til vannet der. Nok et fint teltsted. Jeg ville over fjellet her, og fulgte ryggen opp på sørsida av vannet. Var en del snøfonner i området der, og ingen sti (som jeg så). Når jeg runda det høyeste området og så ned på Måsskardvatnene , var det enda mer snø, og øvre vannet var delvis is/snødekt. Siden jeg matte returnere til bilen dagen etterpå, snudde jeg her, og campet på fjellryggen, og gikk dagen etter til parkeringa på Stavvassdalen. Jeg tror denne ruta er fult gjennomførbar, så lenge har sikt og mindre snø. Likevel vil jeg nok neste besøk ta turen opp fra Tosbotnet, eller hvis jeg har med kajakk, paddle fra Nevernes inn til Børiøyra og gå derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.