Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til Everest BC


Anbefalte innlegg

Jeg skal på tur til Everest Basecamp (gruppetur) til våren, og har da fått beskjed om at jeg trenger en god sovepose for temperaturer ned mot -15 grader. Jeg er ganske uerfaren med soveposer generelt og varme soveposer spesielt, hvis vi en sjelden gang camper så er det iallfall ikke vinter, så det er stort sett bare forvirrende å lese de ulike produsentenes spesifikasjoner for komforttemp dame, komforttemp mann, pakkvolum, materiale etc etc... (Jeg er dame, men ikke spesielt frysepinn).

Første krav er selvsagt at den må være varm nok (god søvn er en fordel uansett, og viktig for å minimere høydesyke såvidt jeg har lest).

Pris: Jeg kommer trolig ikke til å få noe særlig bruk for den verken før eller siden, så jeg vil betale så lite som mulig. Regner med jeg derfor bør gå for noe syntetisk.

Vi skal ikke bære bagasjen selv, det skal bærere/okser ta seg av.

Vi skal heller ikke sove ute, men på (uoppvarmede) tehus, på skumgummimadrasser. Jeg tenker det kan være lurt å ha med et tynt aluminumsbelagt underlag for ekstra isolasjon oppå skumgummimadrassen, i tillegg til at jeg ser for meg at disse skumgummimadrassene sikkert kan være litt rå/fuktige.

En annen ting er at jeg, siden jeg ikke er vant til å sove i sovepose, bør ha bittelitt plass til å bevege meg, ellers ser jeg for meg at det fort kan bli litt klaustrofobisk. Jeg planlegger å sove med ullundertøy, ullsokker, lue, evt fleecebukse og -jakke (og dunjakke hvis nødvendig), og å ha en flaske varmt vann med i posen om kvelden.

Foreløpig så ser det ut til å ende på Tyin Exp Winter eller 5-seasons, eller Isbjørn Bjørnøya. Men hadde vært flott med noen tips fra folk som har brukt disse, evt vært på samme tur... Tips til andre gode kjøp...?

Endret av Kristina_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Sålenge vekt og volum ikke er et stort tema er Isbjørn posene veldig bra (og billig også) Har selv brukt Isbjørn pose de siste 10-15 årene og må si jeg er ekstremt fornøyd med kjøpet. Jeg er en ganske stor mann, men har aldri opplevd Isbjørn posen som trang( for stor pose kan faktisk  bli problematisk mtp. Oppvarming av luften i posen). 

Et godt liggeunderlag øker komforten betraktelig, både mtp. temperatur og hvor godt man ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tyin 5-Season er ikke EN-testet, heller ikke oppgitt nedre temp.for kvinner(T-Comfort). Tror ikke du bør regne med at den holder noe særlig mer enn maks -15. Jeg har opplevd Mammuts Tyin-versjoner som kaldere enn forventet. Mange sverger til dem, så det er sikkert bare meg. Du skal ikke bære, så bedre å sikre seg litt, og om nødvendig lufte. Tørt klima er jo en fordel. Ellers høres det jo ut til at du har satt deg godt inn i dette :)

To andre gode poser her, men de er bredere enn Tyin, dvs. mer å varme opp. Tror den første bør holde deg varm nok, dvs. Lamina Z, Blaze.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, JanRH skrev:

Tyin 5-Season er ikke EN-testet, heller ikke oppgitt nedre temp.for kvinner(T-Comfort). Tror ikke du bør regne med at den holder noe særlig mer enn maks -15. Jeg har opplevd Mammuts Tyin-versjoner som kaldere enn forventet. Mange sverger til dem, så det er sikkert bare meg. Du skal ikke bære, så bedre å sikre seg litt, og om nødvendig lufte. Tørt klima er jo en fordel. Ellers høres det jo ut til at du har satt deg godt inn i dette :)

To andre gode poser her, men de er bredere enn Tyin, dvs. mer å varme opp. Tror den første bør holde deg varm nok, dvs. Lamina Z, Blaze.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html

 

Liten kommentar til Tyin 5-season bare. Kan bekrefte at denne holder langt under -15. Har brukt denne i to vintere og i temperaturer ned mot -25. Aldri vært kald i denne posen. Den har MYE fyll, men er helt ubrukelig stor å ha i sekk, så den er kun egnet til pulkturer :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
17 minutter siden, whistler skrev:

Liten kommentar til Tyin 5-season bare. Kan bekrefte at denne holder langt under -15. Har brukt denne i to vintere og i temperaturer ned mot -25. Aldri vært kald i denne posen. Den har MYE fyll, men er helt ubrukelig stor å ha i sekk, så den er kun egnet til pulkturer :-)

 

Tviler ikke, men kommentarer var ment til kvinner - ikke menn. Kvinner fryser lettere enn menn, derfor T-Comfort som nedre limit for kvinner. Her er det verken oppgitt T-Limit eller T-Comfort, så for kvinner er det grunn til å trekke bort noen grader fra de oppgitte -25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanRH skrev:

Tviler ikke, men kommentarer var ment til kvinner - ikke menn. Kvinner fryser lettere enn menn, derfor T-Comfort som nedre limit for kvinner. Her er det verken oppgitt T-Limit eller T-Comfort, så for kvinner er det grunn til å trekke bort noen grader fra de oppgitte -25.

Det er vi helt enige om. Min samboer må ha pose med cirka 10 grader lavere komfort grense enn det jeg trenger for å ikke fryse, sommer som vinter ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/4/2016 at 1:07 PM, whistler said:

Liten kommentar til Tyin 5-season bare. Kan bekrefte at denne holder langt under -15. Har brukt denne i to vintere og i temperaturer ned mot -25. Aldri vært kald i denne posen. Den har MYE fyll, men er helt ubrukelig stor å ha i sekk, så den er kun egnet til pulkturer :-)

 

Kan også bekrefte at dette virkelig er en varm pose - har brukt denne på flere vinterturer med pulk og jeg sover som et barn i denne uansett temp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her;

Du burde ha med et varmt underlag, da mesteparten av kulden slår gjennom bakken og inn i posen. Et godt underlag kan også benyttes når du kommer hjem etter tur.

Regner med at du skal ha med dunjakke og kanskje bukse på denne turen. Disse kan fint brukes i posen for å holde varmen bedre om det er kaldt. En romslig pose vil være kaldere enn en ''klaustrofobisk'' som holder bedre på varmen. Lurt å velge en pose som ikke er for lang, da blir fotenden kald.

 

MVh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kommer til å få bruk for soveposen senere. Du blir garantert bitt av basillen etter den turen:-D 

Jeg ville personlig ikke ha sovet med dunjakka over flere netter. Svetten vil mest sannsynlig forringe isolasjonsevnen til jakka.

Høyden gjør at du fryser lettere, så det kan nok være lurt å kjøpe en varmere sovepose. Hiv inni en fleece pose så gir den ekstra varme, samt at det er lettere å vaske den enn hele soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.