Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til utstyr - Ny i fjellet


mgg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal handle inn utstyr til fjelltur om vår, sommer, høst. Jeg trenger derfor litt tips og mulige anbefalinger. Jeg ser på telt, sovepose og liggeunderlag. Først og fremst er det kun for meg, men jeg vil ha muligheten til å ta med meg en til på tur med god plass. Noe jeg først prioriterer er at tursekken skal være LETT! Derfor har jeg valgt ut følgende produkter som jeg lurer på er tipptopp-tommel opp:

Telt: Fjellheimen superlight 3 pers (kan gjøres om til gapahuk)

Sovepose: RAB Neutrino 400 W's, LZ

Liggeunderlag: Therm-a-Rest ProLite Plus Women's

Hvis dere synes jeg heller burde velge andre produkter, gjerne gi beskjed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt: Kjekt telt det. Camp-versjonen har lenge stått på ønskelista mi, men har blitt litt mer skeptisk til den ganske så tynne duken. Alternativet mitt hvis jeg ikke går for Fjellheimen Superlight 3 Camp er et Tarptent Scarp 2. For deg betyr det en del mindre fortelt, men du får 2 fortelt og 2 utganger (veldig greit med flere på tur). Det er også litt mindre inni teltet. Det veier det samme, men du får dobbelt så sterk duk. Det betyr at det vil tåle mer vær og vind og at det vil holde lenger. Har også mulighet for å bli satt opp selvstående med noen ekstra stenger.

Sovepose: Kjenner ikke til RAB, men har veldig sansen for de polske produsentene. Selv har jeg 4 soveposer fra www.roberts.pl og vet også at flere har gode erfaringer med www.cumulus.pl . Roberts lager posene på bestilling spesialsydd til dine kroppsmål. Jeg ser at du har funnet en pose for folk opp til 170. Det er lurt. Et tips fra Robert's kan være denne: http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_superlight#img  Rab bruker for øvrig samme stoff som Robert's til posene sine (Pertex)

Liggeunderlag: Kjenner ikke til det liggeunderlaget, men jeg sverger til Exped sine(mye pga tykkelse: mer behagelig å ligge på). HyperLite M eller WinterLite M alt ettersom. Jeg vil tro HyperLite M passer bedre til soveposevalget du har.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har gjort god research. RAB posen er nok et meget godt valg!

Personlig ville jeg byttet ut teltet og liggeunderlaget. 

Foreslår heller:

- Telt: Helsport Reinsfjell 2 Superlight. God plass til to, bedre utsikt og forteltløsning. Selvstående med de fordeler det gir. 

- Liggeunderlag: Exped Synmat Hyperlite. Gjerne LW versjonen. Lett og svært komfortabelt til tresesongsbruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har funnet fram til gode lette produkter. Teltet er lett med god plass, noen fortrekker et stort fortelt, andre to innganger og to fortelt. Smart å velge tre-personstelt så får du større plass innvendig uten særlig høyere vekt. Rab soveposer er kjempebra og av veldig god kvalitet. Liggeunderlaget er forholdsvis lett og med bra r-verdi(hvor mye varme som reflekteres) men finnes i tykkere versjoner som i Exped sine som tidligere nevnt. Da blir liggekomforten enda bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sovepose: RAB Neutrino 400 W's, LZ er en meget god sovepose. Dersom det ikke blir kaldere enn rundt - 3 er dette et topp valg. OBS! Tempraturangivelsen etter EN-Standarden er veiledende.

Jeg har RAB Neutrino Endurance 600 for vår og høstbruk, samt kaldere turer på sommeren. Personlig synes jeg at 600 grams dunposer fort blir for varme om sommeren, men meget gode til vår og høstbruk, samt lett vinterbruk. Dersom sommer er den årstiden du vil bruke den mest, er 400 gram dun et topp valg. Bedre å kjøpe for varm pose enn for kald. Det går an å lufte ved å åpne glidelåsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, JanRH skrev:

Sovepose: RAB Neutrino 400 W's, LZ er en meget god sovepose. Dersom det ikke blir kaldere enn rundt - 3 er dette et topp valg. OBS! Tempraturangivelsen etter EN-Standarden er veiledende.

Jeg har RAB Neutrino Endurance 600 for vår og høstbruk, samt kaldere turer på sommeren. Personlig synes jeg at 600 grams dunposer fort blir for varme om sommeren, men meget gode til vår og høstbruk, samt lett vinterbruk. Dersom sommer er den årstiden du vil bruke den mest, er 400 gram dun et topp valg. Bedre å kjøpe for varm pose enn for kald. Det går an å lufte ved å åpne glidelåsen :)

Mest bruk om sommeren. Noe om vår/høst. 400 gram dun, mener du at det kan bli for kaldt om vår/høst? Tenker at jeg kan sove med et lag ull om nødvendig. 

Hva tenker du om høyden på 170cm til meg som er 160cm? En annen sovepose du heller ville valgt? :) Takk for god hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, RoyN skrev:

Ser ut som om du har funnet fram til gode lette produkter. Teltet er lett med god plass, noen fortrekker et stort fortelt, andre to innganger og to fortelt. Smart å velge tre-personstelt så får du større plass innvendig uten særlig høyere vekt. Rab soveposer er kjempebra og av veldig god kvalitet. Liggeunderlaget er forholdsvis lett og med bra r-verdi(hvor mye varme som reflekteres) men finnes i tykkere versjoner som i Exped sine som tidligere nevnt. Da blir liggekomforten enda bedre. 

Så du ville valgt Fjellheimen superlight 3 isteden for Reinsfjell superlight 2? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Ser ut som du har gjort god research. RAB posen er nok et meget godt valg!

Personlig ville jeg byttet ut teltet og liggeunderlaget. 

Foreslår heller:

- Telt: Helsport Reinsfjell 2 Superlight. God plass til to, bedre utsikt og forteltløsning. Selvstående med de fordeler det gir. 

- Liggeunderlag: Exped Synmat Hyperlite. Gjerne LW versjonen. Lett og svært komfortabelt til tresesongsbruk. 

Exped Synmat Hyperlite vil nok istedenfor bli kjøpt! Takk for tips. MEN, er det ikke irriterende med disse "bølgene"?

Hva tenker du om vekten til Reinsfjell da?  Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mgg skrev:

Exped Synmat Hyperlite vil nok istedenfor bli kjøpt! Takk for tips. MEN, er det ikke irriterende med disse "bølgene"?

Hva tenker du om vekten til Reinsfjell da?  Takk for svar :)

Nei, det er nettopp det som er bra med Exped. Du ligger mye stødigere og bedre enn på underlag med tverrgående kanaler ;-)

Reinsfjell SL veier akkurat to kilo. Det er meget bra! I tillegg er det et tomannstelt som faktisk har plass til to. I de fleste andre telt må du opp på 3-manns for å få plass til to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mgg skrev:

Så du ville valgt Fjellheimen superlight 3 isteden for Reinsfjell superlight 2? Takk for svar :)

Jeg hadde valgt Reinsfjell pga to innganger og fin utsikt fra teltet pluss suveren ventilasjon. Men det er en smakssak. Begge er kjempegode telt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, mgg skrev:

Mest bruk om sommeren. Noe om vår/høst. 400 gram dun, mener du at det kan bli for kaldt om vår/høst? Tenker at jeg kan sove med et lag ull om nødvendig. 

Hva tenker du om høyden på 170cm til meg som er 160cm? En annen sovepose du heller ville valgt? :) Takk for god hjelp!!!

Ull-undertøy og et godt underlag hjelper mye, i tillegg kan du bruke lakenpose. Lakenpose gir litt mer varme, men ikke mye. 400 gram eller 600 gram dun? Ikke lett da det er veldig individuelt hvor lett man fryser.

Hva hadde jeg valgt til meg?

1) Hovedvekt på sommerturer, med noe vår og høstbruk. Valg: 400 gram dun.

2) Hovedvekt på vår og høst, med en og annen sommertur i høyfjellet. Valg 600 gram dun.

10 cm lenger er ikke noe problem. Jeg har 6 cm på min.

Jeg ville holdt meg til Rab. Altenativt RAB Neutrino 600 W's, LZ.

Edit: Jeg ser at denne modellen i 600 gram ikke leveres i kvinnemodell. Alternativet RAB Neutrino Endurance 600 W's, LZ. Endurance har mer vannavstøtende stoff, noe som øker vekta noe. Til det bruket du beskriver er det ikke nødvendig med et mer vannavstøtende ytterstoff.

Mountain Equipment har flere gode soveposer, men kvinnemodellene er 175cm og 185cm vs Rab 170cm. De er tyngre og har noe dårligere dunkvalitet. Western Mountaineering finnes i 165cm, men de koster skjorta. Sjekk selv https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/western-mountaineering-alpinelite.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, mgg said:

Så du ville valgt Fjellheimen superlight 3 isteden for Reinsfjell superlight 2? Takk for svar :)

Det er en smakssak. Selvstående telt og 2 innganger er greit, men da ofrer du enten vekt eller plass. Det som er viktig å se på dersom du ikke kan sjekke ut teltet før du kjøper er dimensjonene. Fjellheimen er 135cm bredt i fotenden og 160cm bredt i hodeenden. Reinsfjell er 120cm bredt i begge ender. Tarptent Scarp 2 som jeg nevnte er 132cm bredt i begge ender.

 

Ellers om soveposen. Det jeg har gjort er å kjøpe en liner som jeg bruker ved behov. Veier ca 240 gram, beskytter posen og skal visstnok gi 8 grader ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her! Mange er muligens uenig med meg, og synes det er unødvendig å bære ekstra, men jeg har stort sett med meg en jerven extreme fjellduk på vår, høst og spesielt vinterturer. Den veier 2kg og har isolasjon som en sovepose (primaloft). Den er vanntett og duger derfor ikke som sovepose alene, men den fungerer supert som soveposeforsterker om det er veldig kaldt, og den øker komforten mye. Jeg sover også ute i den uten telt som en bivvybag. Den jeg liker best er å sette meg i den når jeg er litt kald og skal varme meg opp igjen. Eller for å holde varmen på kvelden foran bålet dersom det er iskaldt.

Har akkurat kjøpt meg Exped Synmat Hyperlite LW selv. Har ikke prøvd den ute enda, men er veldig fornøyd med min downmat, så jeg kan ikke skjønne at jeg skulle bli noe annet enn fornøyd. Soveposer er en smaksak. Lakenpose i silke øker komforttemperaturen noe, men den største fordelen er at du kan sove uten fullt undertøy (trøye og bukse) uten å skitne til soveposen. I tillegg kan du benytte den alene på hytte til hytteturer, eller dersom det er veldig varmt (noe det ofte blir i teltet på soldager).

Teltmessig... jeg har ikke prøvd så mye forskjellig. Folk har en tendens til å anbefale det de selv har - spesielt om de har betalt mye for det. Eller slik er det vel med alt utstyr. Finn ut hvilke kvaliteter som er viktigst for deg og velg det teltet som har flest av dem. Er vanskelig å få stort telt, som er solid med lav vekt f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke produktene du nevner med unntak av liggeunderlaget. Underlaget du har satt opp i første post gir et robust uttrykk og har en veldig behagelig overflate, for bar hud også. Ikke sklir det på teltgulvet og ikke sklir posen heller. Svært god R-verdi til et underlag med tykkelse 3,8 cm.  Den eneste grunnen jeg ser til å velge et annet underlag må være pga tykkelsen.

Jeg kjenner ikke teltene, men det blir nok ikke feil med noen av dem. For min egen del vil jeg si at etter at jeg for noen år siden kjøpte meg et kuppeltelt har ikke tunnelteltet blitt brukt. Selvstående og med 2 fortelt/innganger gjør at det er førstevalget for min del.

Posen er helt sikkert topp, bare sørg for at den holder noen minusgrader til deg om overnatting på høyfjellet er aktuelt. 

Lykke til i utstyrsjungelen:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, mgg said:

Mest bruk om sommeren. Noe om vår/høst. 400 gram dun, mener du at det kan bli for kaldt om vår/høst? Tenker at jeg kan sove med et lag ull om nødvendig. 

Hva tenker du om høyden på 170cm til meg som er 160cm? En annen sovepose du heller ville valgt? :) Takk for god hjelp!!!

Jeg lurer også litt på om den blir kald, jeg mener den veiledende temp for kvinner er komf temp, altså 2,5 grader pluss. Det kommer egentlig helt ann på deg selv og hvor lett du fryser, men de damene jeg kjenner som er mye ute, har valgt 3 sesongersposer som går litt lengre ned i temp. På en annen side er dette som sagt en smakssak og det kan hende du må gjøre deg noen erfaringer selv før du finner ut hva som er best for akkurat deg :) 

Ellers er jeg enig med @whistler i at Reinsfjell sl også bør vurderes, det er et råfint telt :).  

Veldig god research du har gjort da, alle tiders! 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
55 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg lurer også litt på om den blir kald, jeg mener den veiledende temp for kvinner er komf temp, altså 2,5 grader pluss.

 

Dette er en dedikert kvinnemodellen som er 15cm kortere enn herremodellen og noen cm. smalere, men med samme dunmengde som herremodellen. Den skal da ha mer dun i kanalene. Det kan fortsatt hende at den ikke er varm nok med T-limit på -3. Hadde det vært herremodellen, så hadde det vært T-comfort på 2,5 som hadde vært laveste temp. for kvinner. Jeg sjekker Hekta på tur for sikkerhets skyld. Vil ikke komme med noe som ikke stemmer :)

Mulig at 600 gram dedikert kvinnemodell er det beste, selv om den kan bli varm om sommeren. Jeg har en vår og høstpose, samt en lett sommerpose for å løse dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, JanRH said:

Dette er en dedikert kvinnemodellen som er 15cm kortere enn herremodellen og noen cm. smalere, men med samme dunmengde som herremodellen. Den skal da ha mer dun i kanalene. Det kan fortsatt hende at den ikke er varm nok med T-limit på -3. Hadde det vært herremodellen, så hadde det vært T-comfort på 2,5 som hadde vært laveste temp. for kvinner. Si i fra hvis jeg driver med vranglære. Jeg sjekker Hekta på tur for sikkerhets skyld.

Mulig at 600 gram dedikert kvinnemodell er det beste, selv om den kan bli varm om sommeren. Jeg har en vår og høstpose, samt en lett sommerpose for å løse dettes:)

På min sovepose som var en dedisert kvinnemodell var det fortsatt t komf som var temperaturen damene skulle gå etter. Selgeren trodde noe annet, men det viste seg å være feil. Jeg ville vært veldig sikker før jeg regner med at t-lim er den riktige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

På min sovepose som var en dedisert kvinnemodell var det fortsatt t komf som var temperaturen damene skulle gå etter. Selgeren trodde noe annet, men det viste seg å være feil. Jeg ville vært veldig sikker før jeg regner med at t-lim er den riktige.  

Jeg har sjekket Rab, Hekta På tur og Fjellsport...hjelp... Siden kvinnemodellen av denne er kortere og smalere enn herremodellen, og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, JanRH said:

Jeg har sjekket Rab, Hekta På tur og Fjellsport...hjelp... Siden kvinnemodellen av denne er kortere og smalere enn herremodellen, og med samme dunmengde som herremodellen, ville det være rart om de begge hadde lik temperaturgrenser for kvinner når den ene høyere fyllmengde i kanalene grunnet mindre størrelse. Jeg ringer i morgen for å sjekke dette ut.

Ser poenget ditt og det gir god mening at det bør være en varmere pose, men testen er jo uansett den samme. I EN testingen har man en standarddukke som kommer med fire ulike temperaturer der t-komf svarer til det stedet en standard kvinne vil begynne å fryse, mens t-lim er der en standard mann begynner å fryse. Så med mindre det er en annen test for kvinnemodellene til Rab, kan jeg ikke se at man skulle forholde seg til tlim i stedet for t komf på akkurat denne posen.  

Nå må jeg virkelig gå og legge meg før jeg nerder meg helt bort.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er sent og jeg ser at hodet mitt har sluttet å virke. Liker det ikke. Ble lurt av informasjon på websidene om dedisert kvinnemodell, uten å ta høyde for de andre faktorene. Det er T-Comfort som er gjeldende, selv for dediserte kvinnemodeller.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@mggDet er kun farger og størrelse som skiller kvinnemodeller fra herremodeller. Ville da valgt 600 gram dun. 400 gram kan fort bli kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.