Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy kitt (for kjøtt!)


KiB

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg et lite sy kitt for å kunne sy meg eller tur felle sammen om det blir nødvendig. 

Noen som har erfaring med kitt eller utstyr som kan anbefales? 

 

Det høres litt Rambo ut men jeg liker å være forberedt. Jeg har basic training i emnet men har ikke tilgang til utstyret vi lærte med :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere steder på nettet hvor slike ting selges.

F.eks.

http://www.theapprenticedoctor.com/suture-kit/ 

http://www.gymo.no/de/kirurgiske-instrumenter-og--engangsutstyr/sutur/suture-kit-1-steril

http://www.ebay.com/bhp/suture-kit 

Men jeg tviler på at du får kjøpt lokalbedøvelse så du må nok leke Rambo hvis du skal sy selv.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, REs skrev:

Det er flere steder på nettet hvor slike ting selges.

F.eks.

http://www.theapprenticedoctor.com/suture-kit/ 

http://www.gymo.no/de/kirurgiske-instrumenter-og--engangsutstyr/sutur/suture-kit-1-steril

http://www.ebay.com/bhp/suture-kit 

Men jeg tviler på at du får kjøpt lokalbedøvelse så du må nok leke Rambo hvis du skal sy selv.

Takk for tips.

Er uhellet ute og tingene er virkelig ille så er gjerne kroppen full av adrenalin og da kan det funke selv uten bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KiB skrev:

Takk for tips.

Er uhellet ute og tingene er virkelig ille så er gjerne kroppen full av adrenalin og da kan det funke selv uten bedøvelse.

Leste trådtittelen med kj-lyd og lurte på om dette var noe man tettet sysakene med. Haha.

Jeg tror jeg ville nøyd meg med sårstrips. Hvis du kutter deg så drøyt at du må sy så er det kanskje på tide å avbryte turen? Å sy seg selv i felt innebærer en viss risiko for infeksjon og det er ikke spesielt moro. Det er ytterst få steder i Norge hvor en ikke ikke klarer å få tak i legehjelp i løpet av rimelig tid. Om du likevel skulle ønske dette så burde du også ha med deg utstyr til å rense/sterilisere såret og området du skal sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige "Steristrips" kan i mange tilfeller være nok til å lukke et kutt, men i nøden så kan også annen tape gjøre nytten. I tilfeller der @KiB vil sy så antar jeg at stopping av blødning må være det primære. Farene med å lukke et større sår, enten ved å tape eller å sy, er at du kan få infeksjon i såret. Da kan det dannes en abscess som kan være vanskelig å få drenert eller rengjort. Jeg fikk en sånn abscess etter en operasjon i magen og legen antok at årsaken var så enkel som at det var kommet vanlige hudbakterier i såret, altså bakterier som vi omgir oss med til daglig. Disse er vanligvis ufarlige å få i seg gjennom munn og nese, men hvis de kommer inn i et sår som blir lukket så kan de lage en del trøbbel. Slike infeksjoner kan vanligvis behandles med antibiotika, men ute i villmarken så kan det nok være fare for en del mer aggressive bakterier som både jobber veldig fort og som kan være litt vanskelige å få has på. Noen av de skumleste er vel stivkrampebakterier (Clostridium tetani) som finnes i mage og tarm på de fleste mennesker og dyr og som blant annet forekommer i store mengder der det er hester og hestemøkk. Men heldig vis finnes det effektiv vaksine mot denne bakterien. 

Et gammelt kjent middel mot infeksjoner er f.eks. å dekke såret med honning. Ingen bakterier kan leve i honning, men i dag er ikke dette middelet så vanlig å bruke. En annen gammel metode er å la fluer legge egg i såret. Fluelarver eller maggot spiser da det betente og døde vevet og bidrar til at bakteriene ikke får overtaket. Dette ble blant annet registrert i forbindelse med krig f.eks. etter Napoleons herjinger i Europa. Noen av de skadene som ikke ble behandlet av feltskjæren med en gang, men måtte vente på koldbrann og amputasjon, opplevde at det kom maggot i såret, og de som opplevde dette hadde en langt større sjanse til å beholde armer og ben som ellers ville ha blitt amputert.

Men jeg tror nok at en skvett rødsprit i og rundt såret vil være mer effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips fra @REs her, men la meg få supplere/korrigere. Det er ikke mange og farlige bakterier i naturen. Tvert i mot. Dess lenger vekk fra tett befolkete områder (les sykehus) man kommer, jo snillere er den mikrobielle floraen. På høyfjellet er det nesten sterilt. At det finnes clostridier, francisella (harepest) etc er en ting. Men for at de skal gi sårinfeksjon må man klare å gni såret inn med møkk, jord eller slakta gnagere. Stivkrampevaksine har de fleste. Den varer 10 år fra siste "skudd".

Jeg ha sydd ganske mye på tur. Det er en oppgave jeg automatisk er blitt tildelt. Både bikkjer og folk. Ofte er sårkantene såpass bedøvet at det går helt greit uten bedøvelse. Som en fem år gammel gutt fortalte meg før jeg skulle sy en 2-3 cm sprekk på kinnet hans: "oss gutta boys bruker ikke medisin....."

Enkle sår, altså de hvor det ikke er tegn til skade på sener, leddkapsler, større blodårer etc, bør vaskes med noe steriliserende. Feks klorhexidin/pyricept. Eller gjerne sprit, cognac funker greit, vodka er nok best. Snurp det igjen med hva som helst, men nå til slutt kommer mitt beste råd: få tak i en sårstiftemaskin! Helt supert å bruke på tur. Selv med 10 tommeltotter klarer man å stifte sammen et sår :thumbsup:    

Edit/NB: husk at et sår må syes i løpet av ca 6 timer. 

Endret av fumigatus
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎12‎.‎07‎.‎2016 at 21.01, Prebb skrev:

Leste trådtittelen med kj-lyd og lurte på om dette var noe man tettet sysakene med. Haha.

Jeg lurte også på hvordan man syr kitt. Det må da være mer praktisk å bare kitte over..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fumigatus er inne på så er stifter en god løsning. Det rette navnet er agraffer og en bruker en spesiell stiftemaskin for å sette dem og en egen liten tang for å fjerne dem. Raskt, enkelt og smertefritt å stifte igjen et sår og like raskt enkelt og smertefritt å fjerne stiftene en ukes tid eller så senere. Jeg har brukt dette på hundene ved behov, men heldigvis bare hjemme og aldri på tur.

I et knipetak klarer du å stifte såret med kun én hånd.

152127.jpg Stiftemaskinen  staples_borttagning_jpg.jpg Tang for å fjerne agraffene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.