Gå til innhold
  • Bli medlem

Valget er Norrøna Recon syncroflex eller Para ranger?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

De er rimelig like. Som nevnt over er Recon rammesekk mens Pararanger har innebyggede spiler. Recon kan lastes mer men veier vel 0,5 kilo mer i egenvekt. I tillegg har Pararanger langsgående glidelås på hovedrom, det har ikke Recon. Recon er ment å være brukt for tyngre bører og man laget minst mulig svake punkter.
MEN......Du må stikke å prøve de på. Jeg testet begge og de var rimelig forskjellig. Pararanger passet dårlig til min rygg, det er ganske liten korsryggpute på den. Men Recon satt som limt på ryggen så jeg valgte lett Recon. Sekken har vært med på mange turer nå og har en suveren bærekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg sitter med det det samme dilemma som deg. Jeg fikk min Recon Pack i dag gjennom XXL nettbutikk og fikk låne Para Rangeren og Bergans Alpinist på Sport1. Har nå prøvd ut alle 3 sekkene med ca.30kg oppakning. Bergans Alpinist sitt hofte belte var for bred og for voldsom. Manglet også sideåpning. Men ellers gode feste anordninger til isøks og truger. Para Rangeren som sagt ovenfor mangler korsryggpute men jeg følte ikke den store forskjellen. Den har også sideåpning som er veldig hendig, til å få tak i jakken uten å måtte åpne toppen. Norrøna sin Recon Pack satt som ett skudd og var veldig komfortabel selv med 30kg. Den virker mer robust og kraftigere enn Para Rangeren. Minusen med den er att det ikke finnes sideåpning og mangel på feste anordninger. Det jeg likte best med disse to sekkene var den fleksible bæresystemet og passformen.

Men hva skal man velge!

Para eller Recon?????

Noen som kan fortelle meg hva som er fordelen eller ulempen med en rammesekk???

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina mine dauer av Bergans' hoftebelter, men det er jo individuelt hvordan dette virker. Jeg sammenlignet Power frame og Recon da jeg skulle kjøpe. Må ha rammesekk for å bære tunge bører på jakta. Recon var best på min rygg, men har vært ute mye med en kompis som har Power Frame, og han er veldig glad i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Norrøna Pararanger. Det er en sekk med svært god plass, gode justeringsmuligheter med relativt lav egenvekt. Totalt sett har sekken gitt med deg jeg har hatt behov for, en robust sekk med god plass som kan bære relativt tungt.

Fordeler

- Gode justeringsmulgheter med synkroflex og hoftebelte

- God plass med inndeling i hovedrom og avtagbare sidelommer (kan også brukes som bag eller festes sammen som sekk for småturer)

- Flere innfestingsmuligheter for feste av liggeunderlag ol

- Relativt lav egenvekt (det er allikevel en tung sekk)

- Billigere enn Recon

Ulemper

- Justering av hoftebelte er gammeldags (Bergans har en løsning som er enklere, der du kan dra stroppene inn istedet for ut)

- Festestroppene på utsiden av sekken kunne vært noe lengre

- Det bevegelige hoftebelte gjør at sekken oppleves som noe ustabil i svært kraftig vind eller med tung (30+ kg) opplasting

- Ingen åpning i midten (ala Bergans)

- Dyr ift alternativene som Bergans

 

Håper det var nyttig, lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig bestemt meg for Norrøna Reconpack!

Komforten er bare overlegen blant det andre sekkene jeg prøvde og ikke minst åpningen av toppen er noe større.

Jeg har snakket med Norrøna og det kan sy inn ekstra feste anordninger til eget ønske, samt glidelås på siden uten ekstra kostnader. Det må jeg si er en veldig god service!

Hva mener du eifu med att det er ingen åpning i midten ala Bergans? Vist det er sideglidelåsen i front du mener så har Para Rangeren det på sin nye sekk. Bergans Alpinist derimot har ingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Recon kan virke litt ustabil hvis den er lastet tungt og tyngste ligger høyt i sekken. Men det er sidestrammere på hoftebeltet. Drar man til de så blir stabiliteten langt bedre. Kan dra de til veldig hardt og da flekser beltet lite. Så det er egentlig en kjekk greie da man kan justere hvor hvor rotasjon det skal være i hoftebeltet i forhold til vekt fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basecamp skrev:

Hva mener du eifu med att det er ingen åpning i midten ala Bergans? Vist det er sideglidelåsen i front du mener så har Para Rangeren det på sin nye sekk. Bergans Alpinist derimot har ingen!

Jeg var kanskje uklar, men tenker på åpning i front. Så langt jeg kan se har Bergans dette https://www.bergans.com/catalog/backpacks/trekking-packs/Alpinist-Large-130-L. Det ser ikke ut som om dette eksisterer på Para Ranger. Her har jeg en sekk som er rundt 10 år gammel, så ting kan ha utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra tur i går kveld, etter nok en tur med en overpakket Haglöfs Shosho 80 litring. Fikk melding fra XXL når jeg kom til bilen hvor det var mobildekning at Norrøna Recon Syncroflex var kommet. Dro ned og fikk lastet 25kg i både Recon og Para ranger. Var ikke i tvil etter å ha gått litt i trapper og rundt i butikken at jeg likte Recon best. Synes den var MYE bedre på ryggen. Det jeg savner foreløpig er regntrekk i topplokket, stramming av hofvtebelte er snudd feil vei (mener jeg) og så kunne det vært åpning langs fronten; MEN det er ingen problem å sende den inn og gå det innsydd slik som det er på Para Ranger. GRATIS... :) ellers kunne det kansje vært mer surrepunkter rent praktisk, men man finner alltid en løsning.. Men alt i alt tror jeg dette er bunnsolid sekk som jeg kommer til å få veldig mye glede av :D 

 

Takker for hjelp og "synsing" :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Basecamp skrev:

Da har jeg endelig bestemt meg for Norrøna Reconpack!

Komforten er bare overlegen blant det andre sekkene jeg prøvde og ikke minst åpningen av toppen er noe større.

Jeg har snakket med Norrøna og det kan sy inn ekstra feste anordninger til eget ønske, samt glidelås på siden uten ekstra kostnader. Det må jeg si er en veldig god service!

Hva mener du eifu med att det er ingen åpning i midten ala Bergans? Vist det er sideglidelåsen i front du mener så har Para Rangeren det på sin nye sekk. Bergans Alpinist derimot har ingen!

Tok du det gjennom XXL eller ringte du direkte til Norrøna med tanke på glidelås og feste anordninger? Har selv lyst på begge delene når muligheten er der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjøpte meg en pararanger mest for morro skyld og testet den nå denne uka. Vet ikke helt hva jeg skal si. To timers gange opp til hytta med forsyninger. Lastet med 25 kg. Forsøkte å stable sånn ca jevnt gjennom hele sekken. Fikk en følelse av å gå med en søppelsekk med skulderremer. Uhåndterlig sekk, det virket som den ikke tålte last. Hjalp lite å pakke om. Den knakk liksom på midten og ble ganske rar. Forsøkte å pakke om. Har en eldre pararanger og den er nesten bedre å bære. Siste runden med gassflaska giddet jeg ikke prøve. Rekonpakken av gammeltypen måtte hentes fra loftet. Kjøpte også den nye gregory denali 100 litt for morro skyld. Den skal testes bedre. Har tiden gått fra de norske sekkene?

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jonas1986 skrev:

Tok du det gjennom XXL eller ringte du direkte til Norrøna med tanke på glidelås og feste anordninger? Har selv lyst på begge delene når muligheten er der :) 

Tok kontakt med Norrøna :)

2 timer siden, Jonas1986 skrev:

Kom hjem fra tur i går kveld, etter nok en tur med en overpakket Haglöfs Shosho 80 litring. Fikk melding fra XXL når jeg kom til bilen hvor det var mobildekning at Norrøna Recon Syncroflex var kommet. Dro ned og fikk lastet 25kg i både Recon og Para ranger. Var ikke i tvil etter å ha gått litt i trapper og rundt i butikken at jeg likte Recon best. Synes den var MYE bedre på ryggen. Det jeg savner foreløpig er regntrekk i topplokket, stramming av hofvtebelte er snudd feil vei (mener jeg) og så kunne det vært åpning langs fronten; MEN det er ingen problem å sende den inn og gå det innsydd slik som det er på Para Ranger. GRATIS... :) ellers kunne det kansje vært mer surrepunkter rent praktisk, men man finner alltid en løsning.. Men alt i alt tror jeg dette er bunnsolid sekk som jeg kommer til å få veldig mye glede av :D 

 

Takker for hjelp og "synsing" :) 

Toppers! Når det gjelder innstramming av hoftebeltet så er det slik som det var på det gamle sekkene. Hva skal du med regntrekk når du kan kjøpe deg enn vanntett sekkpose som du har innvendig i ryggsekken? Da slipper du styret med å ta på regntrekk og du vil alltid ha det tørt i sekken. Med tanke på kryssing av elver og velting med kajakk/kano. Jeg bestilte sekkpose som passer Reconpacken fra Norrøna for 199 ;- og fungerer utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt Mail til Norrøna angående glidelås i front og festeanordning, så gjenstår det bare å se :) drar på ferie uti uken så hadde passet perfekt om den var kommet i retur til jeg kom hjem så jeg kan pakke å dra rett til fjells :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.