Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til tur i Femundsmarka


Isak Knutsen

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en rundtur i Femundsmarka i slutten av juli. Er fersking i dette området, og trenger derfor noen tips fra folk som har vært her før. Den omtrente ruten jeg har tenkt å gå vises  nedenfor.     

Hvordan er det med mygg i slutten av juli i Femundsmarka? Hvilke vann anbefales for fiske? Hvor i Femundsmarka er det mest folk?

Jeg er åpen for alle tips!

Her er en grov rute av turen: 

Rute femundsmarka.png

Trykk på bilde for å få det større:)

Endret av Isak Knutsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en lang rute - hvor mye tid har du avsatt? 

Mest folk finner du opp Røa, ved Roasten og langs Reva og Revsjøen. Muligens også på Røvolfjellet. 

Områdene nord for Røa er mest kjent for hvitfisk, men ørret kan selvsagt påtreffes. 

Rundt Styggsjøan er det fint, men mest gjedde, abbor og harr. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Frilufta skrev:

Det er en lang rute - hvor mye tid har du avsatt? 

Mest folk finner du opp Røa, ved Roasten og langs Reva og Revsjøen. Muligens også på Røvolfjellet. 

Områdene nord for Røa er mest kjent for hvitfisk, men ørret kan selvsagt påtreffes. 

Rundt Styggsjøan er det fint, men mest gjedde, abbor og harr. 

 

Takk for svar!

Har planlagt å gå rundt en uke, jeg er vandt til å gå langt, men det var bare en grovrute, det er mulig jeg korter den ned. Hvilke områder vil du at jeg skal prioritere?

Greit å vite at det er mest folk opp Røa, Områdene nord for Røa lokker litt, mot Styggsjøen og Muggsjøen.

Endret av Isak Knutsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du er ute etter.

Personlig har jeg ikke vært lenger nord enn Revsjøen, så har ikke noe konkret å bidra med derfra. 

Ønsker du ørretfiske så er nok ikke Styggsjøan rette området. Vil du vandre i stillheten derimot, så er det lite folk i dette området. 

Røvolfjellet er kjent for gode fangster av både røye og ørret. Men kan være folksomt. Mange stopper her før de går videre innover pga nærhet til Haugen og båten. 

Sjekk ut Bjarne sin blogg, mange tips ang Femundsmarka der. Og mange andre her inne er mer bevandret i området enn meg. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Frilufta skrev:

Kommer an på hva du er ute etter.

Personlig har jeg ikke vært lenger nord enn Revsjøen, så har ikke noe konkret å bidra med derfra. 

Ønsker du ørretfiske så er nok ikke Styggsjøan rette området. Vil du vandre i stillheten derimot, så er det lite folk i dette området. 

Røvolfjellet er kjent for gode fangster av både røye og ørret. Men kan være folksomt. Mange stopper her før de går videre innover pga nærhet til Haugen og båten. 

Sjekk ut Bjarne sin blogg, mange tips ang Femundsmarka der. Og mange andre her inne er mer bevandret i området enn meg. 

 

 

 

Ja, Bjarnes trurblogg har mange nyttige tips!

Jeg er ikke ute etter kun ørret på turen, det hadde vært spennende å dra opp noen gjedde monstre, men også abbor, røye og harr.

Har noen tips til vann?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Isak :)

Vannene sør for Røa er innenfor Engerdal Fjellstyres område, en statsallmenning. Fjellstyret kultiverer mange av vannene her og setter ut både ørret og røye i mange vann, f.eks. på Røvolfjellet, i tjønnene i Grøtådalen og i Kratlan. Sjekke hjemmesiden deres for info om hva som finnes av fiskearter og hvor.

Nord for Røa finner du mest hvitfisk som sagt ovenfor, men i Litlsjøen, Langeggtjønnan, i Volsjøan og i Mugga er det ørret, garantert. Både gjedde, abbor og harr er vanlig i Røa og i området nord for elva. I Røavassdraget fra Rogen og ned til Femunden har du alle fiskeslagene som finnes i området samlet i et og samme vassdrag. Spennende det å fiske der da.

Skulle jeg plukke ut noen steder du bør besøke på første ukesturen så anbefaler jeg Røvolfjellet og så langs Roasten og Røa opp til Grislehåen og Storbuddhåen. Vakkert der. Kanskje rekker du innom noen av tjønnene nord for Grøtåa også, under Kratlvola. Der finnes fin fisk av høy kvalitet. Vil du enda lenger inn, f.eks. til Kratlan, ja da bør du sette av litt mer tid enn en uke synes jeg for full uttelling, men der inne finnes grov fisk.

En advarsel til slutt. Drar du, kan du risikere å bli hekta. På Femundsmarka. Snakker av erfaring.

;)

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, kommer akkurat fra min første ukestur i femundsmarka nå. Ser at mye av ruta er kompasskurs, det er enormt mye steinblokker i mange av områdene og det kan være svært vanskelig og tungt å navigere i disse områdene da du må klatre gjennom og over store steiner, er det vått i tillegg så blir dette fort meget tungt. Snakker av erfaring da jeg gikk på kompasskurs i regn opp fra kratlkjønnan og gjennom dalen opp til storfisk tjønnan.

Neste gang jeg planlegger tur (og ja det blir garantert flere turer for det er fantastisk der oppe!) så vil jeg holde meg mest mulig langs stier og heller t kortere avstikkere til fristende vann hvis avstanden er grei. Mulig jeg har vært i områdere med mye blokklandskap men kanskje @Bjarne H.S. kan bekrefte dette med stenblokker og frinavigering? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 100% rett @Tor-Erik-L-77! Det tar på både på kropp og psyke å tråkke ut i blokkmarka i Femundsmarka. Korte strekk er greit, men det er ikke kjekt over flere kilometer. Framdriften går drastisk ned i slike områder. Jeg er også glad turkompisen min hadde GPS inni der i år. Da gikk det mer smertefritt og lettere å holde stø kurs.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere anbefaler de sørlige delene av Femundsmarka blir nok ruta mer som dette:

Områdene jeg kommer til å forflytte meg i.png

Er klar over at det er vanskelig å forflytte seg i terrenger i Femundsmarka, jeg kommer til å følge stiene så mye som det lar seg gjøre, men det blir nok noen avstikkere til interessante vann:) 

Er dere enige i at disse områdene inneholder både fin natur og fin fisk?

Endret av Isak Knutsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt av rundt en uke, men ruta er ikke fast, jeg besøker bare de områdene som frister meg. det er ganske sannsynlig at jeg ikke rekker å besøke alle områdene som jeg har rutet inne på kartet.

Jeg skal ta en titt på innlegget ditt fra Femundsmarka:) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at du går opp langs Røavassdraget, my bra fiskemuligheter der. Så tar du DNT stien fra Røvollen og opp på fjellet til røvoll tjønnan. Derfra går du ned mot Roasten og østover forbi storfisktjønnan og deretter nordover mot styggsjøan området. Da kommer du ned til Røvollen igjen på slutten av turen. Er et veldig fint område.

Det betyr at jeg altså ville kuttet ut området nedert i Grøtådalen, selv om det er mye vann der å fiske i så er det en lang tur ned og området inneholder svært mye tungått blokkmark...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mitt forslag er at du går opp langs Røavassdraget, my bra fiskemuligheter der. Så tar du DNT stien fra Røvollen og opp på fjellet til røvoll tjønnan. Derfra går du ned mot Roasten og østover forbi storfisktjønnan og deretter nordover mot styggsjøan området. Da kommer du ned til Røvollen igjen på slutten av turen. Er et veldig fint område.

Det betyr at jeg altså ville kuttet ut området nedert i Grøtådalen, selv om det er mye vann der å fiske i så er det en lang tur ned og området inneholder svært mye tungått blokkmark...

Skal se nærmere på din foreslåtte rute, grunnen for jeg valgte å gå innom Grøtådalen var at mange sier at det er stor og fin fisk der, men jeg er enig i at det er litt langt å gå på en ukes tid.

Bra at du skriver om terrenget er lett å gå i, eller om det er vanskelig (mye steinblokker) :)

Vet du om det er noen av områdene jeg har ringet rundt på kartet som det er vanskelig å finne teltplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GeirMU skrev:

Og selv om du er en ung herremann er du vel blitt "proff" nok til å beregne dagsporsjoner så du ikke ender opp som ungdommene som spiste opp alt innen det var tror 2 dager igjen;)

Jeg har med min far på turen, han kan nok hjelpe meg litt med pakking av mat:) Det er en sto ulempe med å være ungdom, jeg spiser VELDIG mye, derfor blir sekken ekstra tung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk en linje rett øst fra Røa og du har mest folk her, mye fordi båten ikke anløper flere steder langs østbredden av Femunden og også fordi vannene ligger tettere der nede.
Mitt tips til førstegangsreisende vil være å ta båten til Haugen, gå rett opp, forbi Oasen og inn Grøtådalen til Grøtåa. Krokåthåen er fin. Deretter ville jeg gått en runde nord og vest og tatt båten tilbake fra Røa.

Det var en del mygg i myr/skogområder nå i helga og forrige uke og det blir verre utover en liten stund før kulda tar dem. Autan family gel og myggnett redder dagen. Ta en liten antihistamintablett hver dag så merker du ikke stikk og bitt. Jeg bruker "Cetirizin «ratiopharm» tabletter (R06A E07 cetirizin)", men disse ser jeg har gått ut. Enhver over-disken-antihistamin tror jeg vil gjøre samme nytta. Spør på apoteket.

Knotten kommer ca 21.00. Bare å ha gjort seg ferdig med middag før den tid om du ikke vil ha litt ekstra krydder og protein ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at mygg kan bli et lite problem, som du skriver er det viktig å ha med utstyr for å holde den unna!

Jeg trodde at det var mest mygg i Femundsmarka, men nå vet jeg at knotten også kan komme, jeg syntes knotten er mer plagsom enn myggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten merket jeg mest et par mil sør for Elgå, da jeg ankom seint og teltet i bushen, i påvente av båten dagen etter også ved første camp oppe i skauen øst for Langen/ nord for Nordvika.

Det er tre slag mygg i Femund så vidt jeg kunne se. Fra små svarte til svære med zebra striper på beina. Autan Family gel funker på alle slag. Veldig behagelig produkt å bruke da det ikke er oljete eller stinker citronella.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 7homas skrev:

Knotten merket jeg mest et par mil sør for Elgå, da jeg ankom seint og teltet i bushen, i påvente av båten dagen etter også ved første camp oppe i skauen øst for Langen/ nord for Nordvika.

Det er tre slag mygg i Femund så vidt jeg kunne se. Fra små svarte til svære med zebra striper på beina. Autan Family gel funker på alle slag. Veldig behagelig produkt å bruke da det ikke er oljete eller stinker citronella.

Bra at knotten befinner seg såpass langt sør i Femundsmarka, jeg skal jo heldigvis lenger nord :ahappy:

Har kjøpt en hel del med myggmidler og tabletter, det vil nok gå bra nå:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for nyttige tips!

Da er sekken pakket og alt klart for avgang som blir i morgen tidlig. Jeg har troen på at jeg kommer til å få en fin tur :)

Følg med her, hvor jeg skriver rapport fra turen ved ankomst om ca. en uke!

Goodbye folkens:)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.