Gå til innhold
  • Bli medlem

Strikk på bardunene


Tom42

Anbefalte innlegg

Med et så lite telt som Aktoen er inneteltet alltid faretruende nær nesetippen når horisontalen inntas.  Og verre ble det om morgenen hvor innerteltet lå rundt nesa og minnet faretruende om et lommetørkle.  Etter å ta tenkt på problemet i noen år, og bestemt meg for å gjøre noe med det etter enda et par år drunting, tok jeg motet til meg og gjorde noe. 

Frekventerte nærmeste sy forretning og kjøpte et par meter rimelig sterkt sort strikk.  Kuttet dette opp i ca 30 cm lengder,  tredde en ende inn på bardunen og knøt en knute slik at jeg fikke strikket dobbelt.  Deretter forsterket jeg knuten med superlim. 

Ved etablering av leir var det bare å stramme bardunen sånn  passe, og våkne neste morgen med rimelig avstand mellom telt og nesetipp.  Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Den 10.7.2016 at 15.31, Tom42 skrev:

Med et så lite telt som Aktoen er inneteltet alltid faretruende nær nesetippen når horisontalen inntas.  Og verre ble det om morgenen hvor innerteltet lå rundt nesa og minnet faretruende om et lommetørkle.  Etter å ta tenkt på problemet i noen år, og bestemt meg for å gjøre noe med det etter enda et par år drunting, tok jeg motet til meg og gjorde noe. 

Frekventerte nærmeste sy forretning og kjøpte et par meter rimelig sterkt sort strikk.  Kuttet dette opp i ca 30 cm lengder,  tredde en ende inn på bardunen og knøt en knute slik at jeg fikke strikket dobbelt.  Deretter forsterket jeg knuten med superlim. 

Ved etablering av leir var det bare å stramme bardunen sånn  passe, og våkne neste morgen med rimelig avstand mellom telt og nesetipp.  Anbefales

Hæh? Kan du forklare med bilder? Strikk på bardunen? Mitt akto er stramt når barduner er strammet, så hva kan et strikk gjøre da? Skjønte ikke helt hva du mener her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎07‎.‎2016 at 13.32, rbhelle skrev:

Hæh? Kan du forklare med bilder? Strikk på bardunen? Mitt akto er stramt når barduner er strammet, så hva kan et strikk gjøre da? Skjønte ikke helt hva du mener her...

Alle barduner slakker seg i fuktig vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Fortelt-og-vindskjerming/Gummistropper-10-stk-2000032425/

Disse burde også kunne gjøre susen.

Selve bardunsnorene til Hilleberg suger ikke til seg vann og er forholdvis temperaturstabile. Men duken i alle telt utvider seg når det blir kaldere og krymper når det blir varmt.

Setter du opp teltet i solskinn blir det pløsete om natten. En strikk vil da "automatisk" stramme bardunene når duken endrer seg i takt med temperaturen.

Vil tro dette er mest effektivt på barduner som er festet direkte i duken, og mindre på barduner festet i stengene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Fortelt-og-vindskjerming/Gummistropper-10-stk-2000032425/

Disse burde også kunne gjøre susen.

Selve bardunsnorene til Hilleberg suger ikke til seg vann og er forholdvis temperaturstabile. Men duken i alle telt utvider seg når det blir kaldere og krymper når det blir varmt.

Setter du opp teltet i solskinn blir det pløsete om natten. En strikk vil da "automatisk" stramme bardunene når duken endrer seg i takt med temperaturen.

Vil tro dette er mest effektivt på barduner som er festet direkte i duken, og mindre på barduner festet i stengene. 

Thank You.  Uansett.  Noe blir slapt.  Med strikk slipper jeg å få innerteltet ned på nesetippen.  Og da er jeg såre fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok @Tom42 har ganske rett når han peker på fuktig vær, og @Omnilite har rett når han peker på duken. Men jeg tror ikke at temperaturen har sååå mye å si her (bortsett fra for dugging, kanskje).

Spesielt noen typer nylon (de rimeligste, som også er blant de sterkeste) forlenger seg når den blir utsatt for fukt, mye mer enn feks polyester. Siden polyester er svakere, og så langt visstnok har vært langt dyrere å lage i like tynne og lette stofftyper som nylon, så har de som ønsker seg et lett og sterkt telt til en fornuftig pris måtte akseptere ulempen med våt nylon. Opptil 3% forlengelse i regnvær kan faktisk skje. Virker imidlertid som det er noe på gang med polyester bakt inn i silikon/PU i tilnærmet like lette stoffer som silnylon - da kan det bli enda vanskeligere å bestemme seg for telt, gitt :) 

Lett nerdete diskusjon på Backpacking Light: https://backpackinglight.com/forums/topic/silpoly-tarp-durability/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er i Gjør det selv-kategorien, her er et tips på Gossamer Gear sine sider, som minner litt om det @Tom42 beskrev ovenfor: http://gossamergear.com/wp/diy-self-tensioning-guy-lines-2

Self-Tensioning-Shock-Cords.jpg

Løsningen med en dobbel halvstikk med bardunen (i oppmålt lengde fra bardunfestet) rundt den elastiske snoren, samtidig som bardunen også funker som sikring i tilfelle knuten skulle løsne eller den elastiske snoren skulle ryke, synes jeg var ganske elegant. Har man i tillegg en Truckers hitch ved pluggen, burde det virkelig være gode muligheter for å få ting stramt og pent :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent fenomen at Silnylon blir litt trist og slapp i vått vær. Har hatt 10cm shock cord biter på bardunene i et par år nå og det funker veldig bra. Monterer de omtrent 15cm fra duken med vanlige flaggstikk og settes opp stramt, dvs bardunen stram og stikken strukket. Når duken blir litt slapp vil strikken ta opp "slækket".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Mareng
På 27.7.2016 den 10.56, a_aa skrev:

Siden vi er i Gjør det selv-kategorien, her er et tips på Gossamer Gear sine sider, som minner litt om det @Tom42 beskrev ovenfor: http://gossamergear.com/wp/diy-self-tensioning-guy-lines-2

Self-Tensioning-Shock-Cords.jpg

Løsningen med en dobbel halvstikk med bardunen (i oppmålt lengde fra bardunfestet) rundt den elastiske snoren, samtidig som bardunen også funker som sikring i tilfelle knuten skulle løsne eller den elastiske snoren skulle ryke, synes jeg var ganske elegant. Har man i tillegg en Truckers hitch ved pluggen, burde det virkelig være gode muligheter for å få ting stramt og pent :) 

Har ett nytt fjellteventelt med Silnylon, og har nettopp brukt denne metoden. Var veldig kjapt og enkelt å utføre.

Det er "doble bardunfester" på teltet. Altså bardunen går ned fra teltet, rundt pluggen, og opp igjen på teltet, men jeg har bare brukt strikk i èn ende på bardunen. Blir interessant å se hvor stor forskjellen blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mareng
På 27.7.2016 den 10.56, a_aa skrev:

Siden vi er i Gjør det selv-kategorien, her er et tips på Gossamer Gear sine sider, som minner litt om det @Tom42 beskrev ovenfor: http://gossamergear.com/wp/diy-self-tensioning-guy-lines-2

Self-Tensioning-Shock-Cords.jpg

Løsningen med en dobbel halvstikk med bardunen (i oppmålt lengde fra bardunfestet) rundt den elastiske snoren, samtidig som bardunen også funker som sikring i tilfelle knuten skulle løsne eller den elastiske snoren skulle ryke, synes jeg var ganske elegant. Har man i tillegg en Truckers hitch ved pluggen, burde det virkelig være gode muligheter for å få ting stramt og pent :) 

Har brukt løsningen med strikk gjennom bardunfestet og dobbelt halvstikk rundt strikkendene mange ganger nå.

Bruker rundt strikktau i diametere ca 2-3(4?) mm, som jeg har funnet rundtom i huset. Passe lengde er ca 7 cm, synes jeg.

Når man måler opp kan det være lurt å ikke strekke strikken maksimalt, for da kan teltet bli for stramt rett og slett. Jeg har ikke lengre strikk på den ene bardunen ved døren inn til forteltet. Glidelåsen ble litt tyngre å lukke siden bardunen åpner åpningen mer når jeg åpnet døren på teltet.

Jeg kommer aldri med til å bardunere ett telt uten strikk på bardunene på denne måten. Det holder seg så stramt og fint og er så lite antrengende å få til. Anbefales på det aller sterkeste! 👍

Man tilpasser spennet silk man ønsker med lengde på strikk og hvor mye utstrekt man har strikken før man fester halvstikket.

Takk til @Tom42 og @a_aa for gode idèer 🙂

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra familiens 6-manns telt tidlig på 1960 tallet at bardunene var laget av hamp eller Manila, og de beveget seg ganske mye når det regnet. (Det gjorde det jo alltid i fellesferien den gang.) På hver bardun var det montert en solid stålfjær av denne typen for å unngå at teltet sank sammen.

8351strekkfjr_l.jpg.14e267657f5470bd7c5bf30eb115f546.jpg

Jeg har ikke vert særlig plaget med dette på mine moderne telt med barduner av syntetisk materiale, men det betyr ikke at det ikke forekommer også her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Jeg husker fra familiens 6-manns telt tidlig på 1960 tallet at bardunene var laget av hamp eller Manila, og de beveget seg ganske mye når det regnet. (Det gjorde det jo alltid i fellesferien den gang.) På hver bardun var det montert en solid stålfjær av denne typen for å unngå at teltet sank sammen.

8351strekkfjr_l.jpg.14e267657f5470bd7c5bf30eb115f546.jpg

Jeg har ikke vert særlig plaget med dette på mine moderne telt med barduner av syntetisk materiale, men det betyr ikke at det ikke forekommer også her.  

Det er ikke bardunene som strekker seg, men silnylon-duken i moderne telt. Muligens også cuben, men tror ikke det.
Vi snakker uansett ikke decimeter, men nok til at det blafrer om det blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 7homas skrev:

Det er ikke bardunene som strekker seg, men silnylon-duken i moderne telt. Muligens også cuben, men tror ikke det.
Vi snakker uansett ikke decimeter, men nok til at det blafrer om det blåser.

Gamle telt var vel ofte laget av bomullsduk og den utvidet seg sikkert også ganske godt når den ble våt.

Telt1.jpg.5b5f557c7f5f0b4105683a7f39586e22.jpg

Telt, designet av min far og sydd av min mor en gang tidlig på 1950 tallet.

DSC_0101.jpg.4bb7c89523e164098535e12aaecc800f.jpg

Endret av REs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.