Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter - Finse fottur


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

 

Da nærmer det seg 1 mnd igjenn til avreise mot Fottur fra Haukeliseter til Finse  så en film på youtube om 3 gutter i 20 årene som gikk den på 6 dager. vi tenker og legge til 2 dager ekstra for da blir det litt lettere tur. og ikke så lange etapper.  så blir 7-8 netter i telt. kansje 1 natt her eller der hos DNT hyttene.  Vi er 4 stykker pluss en Elskgladlig friliufts hund. så dette blir magisk. vi tenker fotturen starter ved Haukeliseter Lørdag 6 august og vandrer Nordover uten stress og pes. da vi har en ungdom på 15 år med oss pluss en guttunge på 10 som gleder seg til 1 uke i villmarken :)     

 

Noen som har noe tips på denne ruten og gått den før ?   

 

Takk for alle svar :)  ha en god tur alle sammen måtte de beste opplevelser komme :)

 

Om andre vil slå følge på denne tiden så er de hjertelige velkomne til å slå følge med oss. vi er 4 pluss en hund

Endret av Tommy J Austgarden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, 

Skal selv gå denne turen bare "motsatt"  vei. (nord til sør). Jeg reiser med nattoget fra kr.sand natt til torsdag.  

Dette blir min første solotur,  og jeg har ikke gått ruten før.  Planen min er å ligge for det meste i telt.  Men jeg ser ikke bort i fra om det blir en natt eller to på hytte. (greit å evt få, tørket tøy) Hvilken rute skal dere gå? 

Jeg går ut i fra å bruke 6-7dager.. Må være hjemme innen lørdag 13.aug,  da er det rett til Kreta! 

God tur,  kanskje vi treffes=) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

vi går fra Haukeliseter og Nordover. Via følgende : holmasjøen - årmoteggi - Hellevassbu - opp til Litlos via Belebotne  - Hårteigen - Hadlaskard- Hedlo - Liseth - sysenvatne ved Smyttet - Midnutevatnet - Finse  vi regner vel med en dag eller 2 ekstra. ja kansje vi sees. :) 

 

Og masse gud tur til deg. tøff som prøver deg på en Solo tur. hadde vært morro og testa det selv etter en tur med kjente og familie :)   Vi drar 30 Juli Lørdags morgen fra Haukeliseter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en flott tur og håper dere vil få det fint.

Kom tilbake fra 10 dager på Hardangervidda i går, akkurat tidsnok til å se EM-finalen :P Gikk i fra Finse til Rjukan med telt og fiskestang. En fin tur som inneholdt det meste, bortsett fra fisk på kroken. Et par tips jeg kan komme med er: Drikk mye vann, ha en foldekopp i lomma og ta en kopp eller to ved hver bekk dere går forbi så holde du/dere hydrert hele veien, (man trenger mere vann enn man tror). Sjokolade, nøtter og andre småting som myggmiddel og tape får man kjøpt til en overpris på de ulike betjente hyttene, men ingen proviant, da må man på selvbetjent hytte. Ull er tingen, fine ull t-skjorter fra Devold er til salgs blant annet på Rauhelleren til kr 390,- - kan jo være et fint minne for små og store.

Ønsker dere en riktig god tur :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Tusen Takk! for alle gode råd :)

 

fikk også fatt i handy drikke flaske fra faktisk Biltema med sånn hurtig hempe man kan henge på frampå brystet i skulder selen. alltid vann med oss. men har også sånne koppper du nevnte.  Det meste er i boks før turen.  mangler kun førstehjelps utstyret og ligge underlag så er omtrent alt i boks. uten proviant. vi velger og ikke bare leve på Sports butikkenes mat. for 4 stykker blir man fort fattige med frokost og middag på 4 stykker i 7 dager. da passerer man fort 4000kr :) litt smart tenking kommer man langt under halve prisen og kansje halve en gang til :)    skal jo heller ikke belage oss på å få fisk vær dag så nød må vi ha med oss.    vi ser virkelige fram til denne turen om 3 uker. og reisefeber hos alle er kommet :) men jobb først i noen uker så bærer det til fots. kan ikke beskrive hvor mye vi gleder oss med ord. savnet dette i 16 år siden millitæret i nato øvelsen i skogen i 2-3 uker pluss helvetes uken 1 mnd før det. Fjellvandring blir bare helmaks! :)  håper alt står bra til etter hjem komst hos deg. måtte det ikke blir lenge til neste tur :) vi håper på 2 turer denne sommeren / høsten. 

 

Takk igjenn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med deg i dette med dry-tech maten, det blir fort dyrt. Betasuppe med noen spekeskinke biter i, jevnet med litt potetmos blir fantastisk god og næringsrik turmat. Rema 1000 selger pakker med spekeskinkeavskjær som er perfekt i denne retten. Et par poser med fiskesuppe som man har litt selvfanget fisk i, er også perfekt turmat. Har komponert en egen frokostblanding som er veldig god. Den består av 80 - 100g havregryn, et par spiseskjeer tørrmelk, 1 ss sukker og en god teskje med kanel. Blander man i litt mandler og rosiner i dette har man en skikkelig kaloribombe som smaker godt. (Man kan bytte ut sukker og kanel med oboy å få sjokoladegrøt) Det kan bare pakkes i plastposer man komprimerer og tilsettes bare litt kokende vann så har man ferdig grøt. Sportstape og gaffa, våtservietter og litt håndsprit kan være greit. Vademecum er både fint for stive morgenånder og som sår-desinfeksjon, da kan man jo skippe tannkremen. Av førstehjelpsutstyr bruker jeg å ha med plaster, støttebandasje, noen paracet og paralgin forte, kompresser, et brett med imodium, et lite speil og pinsett. Brannsalve og aurax. 

Er et fantastisk område å vandre i. Om dere tar dere tid til å gå mot Hein og Sæltjønnslægeret (ca 10km nordøst for Rauhelleren) finner dere en liten steinbu og et par gode fiskevann som virkelig er verdt et besøk. 

Takk, her er alt bare velstand etter hjemkomst. Kjenner allerede på dragningen mot neste tur, så det blir ikke lenge til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.7.2016 at 15.54, Tommy J Austgarden skrev:

Hei!

 

vi går fra Haukeliseter og Nordover. Via følgende : holmasjøen - årmoteggi - Hellevassbu - opp til Litlos via Belebotne  - Hårteigen - Hadlaskard- Hedlo - Liseth - sysenvatne ved Smyttet - Midnutevatnet - Finse  vi regner vel med en dag eller 2 ekstra. ja kansje vi sees. :) 

 

Og masse gud tur til deg. tøff som prøver deg på en Solo tur. hadde vært morro og testa det selv etter en tur med kjente og familie :)   Vi drar 30 Juli Lørdags morgen fra Haukeliseter 

Hei igjen,

 

Har vurdert to ruter(Den du nevner er en av dem) og har enda ikke helt bestemt meg.

 

Finse - Torsteinvatnet - Finnsbergvatnet - Krækkja - Hætjørna- Stigstuv - Falkabu - Besso - Litlos - Hellvassbu - Holmasjøen og til slutt Haukli.

Fordel med rute 2 (som dere skal gå) er å komme seg innom (Kongen av vidda) Hårteigen.

 

For min del er det meste i boks, har handlet jevnt og trutt i hele år. Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg skal handle meg en Spot3(?)

Videre skulle vel helst ønske at jeg hadde et enkeltmannstelt pga vekt, men sånn blir det ikke i år.(Les:Har Helsport Falketind 3). Jeg er forsåvidt vandt med å bære tungt og har en god rammesekk, men satser på at startvekten blir ca 25kg. Min mat vil hovedsaklig bestå av drytech, godt og vekt besparende! Men som det allerede er nevnt så blir fort dyrt for oss som ikke er sponset:-) Kommer nok til å ta med meg tomatsuppe,fiskesuppe,buljong,ett dusin proteinbarer,havregrøt, salte nøtter og lommelerke. Havregrøt er den mest mettende og næringrike frokosten jeg vet om!  Fiskestangen er med, det er lov å håpe:-D

Når det kommer til vann, så vet jeg selv at jeg drikker mye og jevnt. Derfor tar jeg nok med meg en camelback ink snyltekoppen som alltid er lett tilgjengelig på tur:)

 

Måsabjønn, høres ut som du har hatt en strålende tur. Når du nevnet aurax, mener du vel kanskje Eurax?:-) Må nok handler inn noen preparater, som jeg må ha med. Men har kontroll på resten av førstehjelpsutstyret, mener jeg på.

 

Jeg gleder meg til komme bort til stillheten, fullt kjør på jobb på grunn av at alt for mange har fått fått fri iht arbeidsmengden!:-) Når turen er gjennomført  står første fly fra Kristiansand til Kreta for tur, det blir litt av en kontrast! 

 

Kommer tilbake med pakkeliste etterhvert, må bare få tid til å sette meg ned og gå igjennom "Med/skal ikke med"-runden.

 

Jeg har en kompisgjeng som skulle gå tur med utgangspunkt i Haukli og nordover forrige helg, De endte opp med å snu og kjøre til Rjukan pga snø.

Så dette håper jeg forsvinner innen vi skal på tur, hadde ikke planer om å ha med truger.. Har gått i råtten snø før med 25kg på ryggen, hvor man går gjennom for hvert steg. Det er et blodslit utenlike, samt det går naturlig nok mye saktere.

 

 

 

 

Endret av lønning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all tips og insjativ med ideer. alt har vært til mye hjelp.  bare venter på at min tur kompis skal komme seg hjem fra bobil tur i tyskland. så 30 juli skjer det :) og jeg klarer knapt vente 1 dag til.  etter flere videoer på youtube. der 3 gutter går Nord til sør. også har du en sveitser som gjør an solo Sør til Nord. misunner dere som har allerede gjort denne ruten.  dette blir meget bra for kropp og sjel oppi der.    2-4 kg maks ett telt på ligge på i vekt ?  er dem sier på G-sport og XXL Sport værtall at 4kg er i grense land. og minimum 2000mm vannsøyle. men jeg har en 3x6m pressenning jeg som knapt veier noe om så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt telt veier 3,1kg(har ikke veid selv), mens et enkeltmannstelt er vel rett rundt 1kg. Perfekt for solotur!

Vannsøylen er på 3000mm, så pressening dropper jeg. Men jeg har også hørt 2000mm bær være et minimum(sikkert noen her som kan bekreftet dette)

Har dere planer om å bestige Hårteigen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lønning skrev:

Mitt telt veier 3,1kg(har ikke veid selv), mens et enkeltmannstelt er vel rett rundt 1kg. Perfekt for solotur!

Vannsøylen er på 3000mm, så pressening dropper jeg. Men jeg har også hørt 2000mm bær være et minimum(sikkert noen her som kan bekreftet dette)

Har dere planer om å bestige Hårteigen?

 

 

Jepp er planen. on top the of the Hardangervidde :P LOL   den er ikke så stor pressenning er en fin liten sak på 3X6 meters blir utrolig liten med rett bretting og veier lite. så hiver den på ene kompanjongen min. 4 kg 3 mans telt klarer jeg fint. gikk jo med 20-30 kg på ski i Hæren på natoøvelsen og 7 dukers (Helvetesuken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.