Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til topper i Hurrungane


Anbefalte innlegg

Har noen tips til ok topper i Hurrungane uten tau eller brefører? Utgangspunkt sånn ca Turtagrø. 

Jeg har allerede plottet inn noen turer over bre (med guide) og topper med tau, men jeg trenger også noen luftige turer uten at tau er involvert for å få litt luft i kroppen. Klyving i korte etapper er greit, men det skal for det meste kunne gå greit opp og ned på en grei dagsetappe. De turene jeg har plotta inn er noe krevende så jeg må ikke slite meg ut før dette. 

Formen på både meg og turfølge er god. 

Endret av Gittiamo
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Turtagrø kan du gå på Nordre Skagastølstind og fortsætte ad ryggen til Skagastølsnebbet, evt. ned i V-skaret. Det er først, når man skal fra V-skaret videre mod Midtre Skagastølstind, det bliver klatring. Samme vej retur. Du kan også gå Dyrhaugsryggen helt til Søre Dyrhaugstind - lidt luftigt med klyving nogle steder. Jeg har læst, at det også skulle være muligt at fortsætte til Nordre Midtmaradalstind, men det har jeg ikke selv prøvet. Også her samme vej retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
5 timer siden, Omnilite skrev:

Prøv å få sett 71°Nord episoden som ble sendt nettopp, de var vel på Søre Dyrhaugstind, riktignok på rando, men bedre overblikk over den er vel knapt mulig å få.

Har ikke TV-kanalen men så klipp. Jeg gikk store dyrhaugstind i sommer (og Fannaråken i tåke, så den gjelder ikke) og fikk sett fantastisk utsikt. Og planen er en randotur opp Dyrhaugstinden til vinteren. Hurrungane er så mektig. Det er noe med det stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 29/09/2016 at 1:39 PM, Johan2000 said:

Lauvnostinden er en fin topp i området som nästen ingen går på. 

Svarer på gammel tråd her siden topptursesongen snart tar av. 😊

I pinsa i fjor så var det folksomt på Lauvnostind, omtrent like mange der som på Dyrhaugstind. Det var veldig mykje telt i området rundt Turtagrø. Generelt opplever jeg en voldsom økning sammenlignet med f.eks. for 10-15 år siden. Men Hurrungane er og forblir et av favorittområdene mine mtp toppturer.

Store Dyrhaugstind, Store Soleibotntind, Vestre Austabotntind, Lauvnostind ++ er fine og snille toppturer på vårsnø.

..og på fleire av toppene kan man øke luftigheten/utfordringene litt om man vil det, som på bildet nendenfor hvor det ble gått randonee + brukt stegjern og  økser for partiet fra Lauvnostinden over mor Nørdre- og opp Store Soleibotntind før nedkjøring på ski. (Store Austabotntind bakerst midt i bildet, bildet er tatt fra Lauvnostind.)

Edit: La inn et oversiktsbilde til (nederst) som viser litt bedre når det går fra "enkel" til luftigere på Lauvnostind og ryggen over mot Nørdre-. Store Ringstind til venste i bildet.

 

FB_IMG_1488617067882.jpg

FB_IMG_1488617032328.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
6 timer siden, Anders Baumberger skrev:

Vet du tilfeldigvis om 1: Snøforholdene opp til Store Austanbottstind nå? Lurer på om jeg trenger å ta med stegjern til uka. 2: Tror du vi finner noen sva å sove på på Vestre? Ser sånn ut på noen videoer jeg har sett og jeg er ikke kresen, bare været er topp. 

I følge min kilde, så er det en god del snø på Austabotntinden nå, og det vil være det neste uke også. Så stegjern er et must. Jeg har i hvert fall stegjerna klare :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anders Baumberger skrev:

Vet du tilfeldigvis om 1: Snøforholdene opp til Store Austanbottstind nå? Lurer på om jeg trenger å ta med stegjern til uka. 2: Tror du vi finner noen sva å sove på på Vestre? Ser sånn ut på noen videoer jeg har sett og jeg er ikke kresen, bare været er topp. 

1. Alpine topper og det kan komme snø på sommeren også, så alltid lurt med stegjern/øks (i hvert fall i bilen). Jeg mener du kan se over mot fortoppen fra veien så da kan du sjekke om snøen i flanken opp mot fortoppen er der (vil tippe at den fortsatt er der såpass tidlig på året)

2. Ja mener at det var flere partier der, også med mose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webkameraene ved Tindevegen viser bla oppstigningen til Austabotntindane og til Soleibotntindane ("mot Turtagrø"): https://www.tindevegen.no/webkamera-vaer 

... mens webkameraet ved Turtagrø Hotell viser Skagastølsryggen (venstre) og Dyrhaugsryggen (høyre): http://www.turtagro.no/webkamera/

Man får nå i hvert fall et greit vær- og føreinntrykk i nuet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.