Gå til innhold
  • Bli medlem

Bragvin

Anbefalte innlegg

Annonse
13 hours ago, Per Fredrik said:

Vi kjøper vell ikke Kina kopier gjør vi vell?. Kjøpe tjuvgods har vi lært at vi ikke skal gjøre. Og vi betaler vell toll og alle avgifter? Ikke alle kan lure unna kan vi vell?

Kinesiske domstoler har avgjort at de ikke driver med kopiering :thumbsup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.7.2016 at 15.55, Bragvin skrev:

Teltet jeg kjøpte er et Cloud 2 Ultra Light fra Naturehike og kostet 1499

men pga forsinkelse i sendingen av teltet fikk jeg med en "picnic mat" som kompensasjon (meget god kundeservice av 123friluft.no), som plasseres under bunnen på teltet (dobbelbunn = 10000mm vannsøyle, og totalvekt på telt 1,65kg.

Hei, det var den tråden jeg var ute etter registreringen min i går... :-)

For det første, teltet kan kjøpes mye billigere når man først leter litt på nett. Men det fant jeg heller først ut etter jeg kjøpte teltet på nett. Men jeg betalte ca 1000kr i en tysk nettbutikk. 

Denne picnic- matten fikk du egentlig ikke som kompensasjon, den er med som standard, men rart nok åpenbart alltil i en ekstra pose.

Teltet finnes i tre forskjellige farger, hvorav den grå versjonen er laget av et annet materiale og er litt lettere en den grønne eller oransje ytterduken. Det jeg har en den letteste versjonen, men har ikke brukt teltet så langt.

Endret av syldron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.8.2016 at 20.17, Per Fredrik skrev:

Vi kjøper vell ikke Kina kopier gjør vi vell?. Kjøpe tjuvgods har vi lært at vi ikke skal gjøre. Og vi betaler vell toll og alle avgifter? Ikke alle kan lure unna kan vi vell?

Men vi vet jo at originalen er også made in china, eller? Det er bare et selskap i USA som tjener i tillegg på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, syldron skrev:

Men vi vet jo at originalen er også made in china, eller? Det er bare et selskap i USA som tjener i tillegg på det.

Mye av det vi kjøper av utstyr er laget i Kina, det gir ikke kinesiske selskaper rett til å kopiere dette og selge det under eget varemerke. Dette bør vi ikke kjøpe, da støtter vi kinesisk tjuveri av vestlige selskapers eiendom, som igjen går utover våre arbeidsplasser. Kineserne kopiere stort sett alt de ønsker å kopiere, opphavsrett og internasjonale avtaler bryr de seg ikke noe om. Kinesiske varemerker kjøper jeg ikke, jeg kjøper fra det selskapet som har utviklet produktet, selv om det er dyrere. Det er håp, stadig mer produksjon flyttes nå til andre land, også tilbake til opprinnelse landet. Litt ryggrad forventer jeg at folk har, vi kjøper ikke tjuvgods fra Kina. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Mye av det vi kjøper av utstyr er laget i Kina, det gir ikke kinesiske selskaper rett til å kopiere dette og selge det under eget varemerke. Dette bør vi ikke kjøpe, da støtter vi kinesisk tjuveri av vestlige selskapers eiendom, som igjen går utover våre arbeidsplasser. Kineserne kopiere stort sett alt de ønsker å kopiere, opphavsrett og internasjonale avtaler bryr de seg ikke noe om. Kinesiske varemerker kjøper jeg ikke, jeg kjøper fra det selskapet som har utviklet produktet, selv om det er dyrere. Det er håp, stadig mer produksjon flyttes nå til andre land, også tilbake til opprinnelse landet. Litt ryggrad forventer jeg at folk har, vi kjøper ikke tjuvgods fra Kina. 

Ja, da håper jeg du er konsekvent på det. En veldig stor del av det som selges feks hos XXL er akkurat det samme. De som virkelig utvikler nye ting er veldig få. Og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har råd å kjøpe Hilleberg telt. Og selvfølgelig setter du aldri en fot i en biltema butikk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, syldron skrev:

Ja, da håper jeg du er konsekvent på det. En veldig stor del av det som selges feks hos XXL er akkurat det samme. De som virkelig utvikler nye ting er veldig få. Og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har råd å kjøpe Hilleberg telt. Og selvfølgelig setter du aldri en fot i en biltema butikk, ikke sant?

Helt korrekt, jeg er så konsekvent jeg bare klarer. Hilleberg telt har ikke jeg heller råd til å kjøpe. Jeg har som prosjektleder jobbet med kinesere og sett fra innsiden arroganse og korrupsjon så jeg er nok preget av det. Ikke har jeg råd til å kjøpe Breitling klokker heller, men Kina har en egen fabrikk som lager kopier. Fatter ikke at noen går rundt med Kina kopier og tror at det er noe å ha. Har litt samme holdningen til svart arbeid. Har en ikke råd til å betale det det koster, er det tre muligheter, låne penger, spare, eller la det være. Utviklingen av den svarte økonomien i landet vårt har ikke min støtte,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva svartarbeid har med dette å gjøre (som er helt klart illegalt, mens det ikke er forbutdt å kjøpe noe billig fra utlandet). I hvert fall viser det hvor mye gevinst det ligger i et produkt, hvis det er mulig å selge et lignende produkt som blir produsert for samme kostnader til en brøkdel av prisen til originalen. Og det er jeg ikke med, rett og slett. Prispåslag på flere hundre prosent må andre gjerne betale, ikke meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, syldron skrev:

Jeg vet ikke hva svartarbeid har med dette å gjøre (som er helt klart illegalt, mens det ikke er forbutdt å kjøpe noe billig fra utlandet). I hvert fall viser det hvor mye gevinst det ligger i et produkt, hvis det er mulig å selge et lignende produkt som blir produsert for samme kostnader til en brøkdel av prisen til originalen. Og det er jeg ikke med, rett og slett. Prispåslag på flere hundre prosent må andre gjerne betale, ikke meg.

Enig. Greit nok at produsenten skal ha lov til å tjene inn penger for tid/penger brukt på R&D, men man har da mulighet til å velge andre land enn Kina å produsere ting i, hvor det er mindre risiko for at varen blir kopiert. Sannsynligvis så vil fortjenesten de får ved å velge Kina veie opp for noe tapt salg pga. "piratkopier". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Per Fredrik said:

Mye av det vi kjøper av utstyr er laget i Kina, det gir ikke kinesiske selskaper rett til å kopiere dette og selge det under eget varemerke. Dette bør vi ikke kjøpe, da støtter vi kinesisk tjuveri av vestlige selskapers eiendom, som igjen går utover våre arbeidsplasser. Kineserne kopiere stort sett alt de ønsker å kopiere, opphavsrett og internasjonale avtaler bryr de seg ikke noe om. Kinesiske varemerker kjøper jeg ikke, jeg kjøper fra det selskapet som har utviklet produktet, selv om det er dyrere. Det er håp, stadig mer produksjon flyttes nå til andre land, også tilbake til opprinnelse landet. Litt ryggrad forventer jeg at folk har, vi kjøper ikke tjuvgods fra Kina. 

Som jeg antydet tidligere, kopierer de vestlig design over en lav sko, men du må ikke glemme at det er MAAAAAAANGE fra vesten som reiser på messer i Kina og Hong Kong hvor de velger Kinesike produkter, designet og produsert der, og får satt  på sin egen logo før det eksporteres hit til skinnhellige vesten.

Kjøpte grill på FIX i fjor. Seaons of Scaninavia er merket. Helt grei grill, men ikke noe mer. For et par uker siden så jeg identisk grill et eller annet sted, men hos den kjeden var merket Nordic-et-eller-annet. For ikke å snakke om mini karabinere jeg har kjøpt fra USA. Både fra Jacks'r'better og Gossamer Gear. De er jo også masseprodusert i Kina og de bestiller bare med sin egen logo før de snur det i døra med dobbel pris. Minst. Ser du på eBay og Ali får du sånne karabinere til samme pris som medlemskontingenten i Norsk Lesbisk Forbund - en slikk og ingenting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, syldron said:

...det ikke er forbutdt å kjøpe noe billig fra utlandet....

Ikke før det er en klokke laget av et selskap som ikke er Breitling, på en fabrikk ikke er Breitlings og ikke på oppdrag fra Breitling, men med Breitling logo.

3 minutes ago, k92 said:

Enig. Greit nok at produsenten skal ha lov til å tjene inn penger for tid/penger brukt på R&D, men man har da mulighet til å velge andre land enn Kina å produsere ting i, hvor det er mindre risiko for at varen blir kopiert. Sannsynligvis så vil fortjenesten de får ved å velge Kina veie opp for noe tapt salg pga. "piratkopier". 

Jeg er litt usikker til hvordan det stiller seg med og uten forfalsket logo for å lure folk til å tro at det er et originalt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, syldron skrev:

Jeg vet ikke hva svartarbeid har med dette å gjøre (som er helt klart illegalt, mens det ikke er forbutdt å kjøpe noe billig fra utlandet). I hvert fall viser det hvor mye gevinst det ligger i et produkt, hvis det er mulig å selge et lignende produkt som blir produsert for samme kostnader til en brøkdel av prisen til originalen. Og det er jeg ikke med, rett og slett. Prispåslag på flere hundre prosent må andre gjerne betale, ikke meg.

Feil igjen, det er ofte ikke et lignende produkt, det ser sånn ut, men kvaliteten er ofte dårligere. Toleransene i produksjonen kan være større og feilraten i produksjonen kan være høyere for det gir en billigere produksjon. Metalllegeringer som brukes kan være helsefarlige. Det foregår som du sikkert vet en internasjonal kamp mot kopiprodusenter og i flere land kan en nå bøtelegges hvis en har kjøpt et kopiprodukt. Dette er en god utvikling, men den går for seint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/12/2016 at 15.42, Per Fredrik skrev:

.... Det foregår som du sikkert vet en internasjonal kamp mot kopiprodusenter og i flere land kan en nå bøtelegges hvis en har kjøpt et kopiprodukt. Dette er en god utvikling, men den går for seint. 

Som jeg stiller spørsmål ved over - er det et kopiprodukt når det er re-branded? Ja, du kan bøtelegges for å kjøpe en flask Breitlinger klokke, men kan du straffes for å kjøpe en Chinglinger med samme design?

Endret av steingrd
Fjernet årsak til støy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, 7homas skrev:

Ikke før det er en klokke laget av et selskap som ikke er Breitling, på en fabrikk ikke er Breitlings og ikke på oppdrag fra Breitling, men med Breitling logo.

Jeg er litt usikker til hvordan det stiller seg med og uten forfalsket logo for å lure folk til å tro at det er et originalt produkt.

Det er jo ikke tilfelle her. Det står stort Naturehike på teltet, og ikke Big Agnes. Sistnevnte er forresten ifølge produsenten et stykke lettere, men designen er åpenbart veldig likt. Jeg nekter å tro at produksjonen av Big Agnes (også i Kina) koster flere ganger så mye som Naturehike sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, syldron skrev:

Det er jo ikke tilfelle her. Det står stort Naturehike på teltet, og ikke Big Agnes. Sistnevnte er forresten ifølge produsenten et stykke lettere, men designen er åpenbart veldig likt. Jeg nekter å tro at produksjonen av Big Agnes (også i Kina) koster flere ganger så mye som Naturehike sin.

Jeg tror du er inne på noe. Velkjente varemerker tar ut en høyere pris. Dette er jo pensum på B.I. også, Brands make money.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Jeg tror du er inne på noe. Velkjente varemerker tar ut en høyere pris. Dette er jo pensum på B.I. også, Brands make money.

Sikkert nok. Men jeg bruker så godt som aldri å kjøpe merkevarer pga det. Heller ikke når det gjelder klær eller hva som helst. Kvaliteten i forhold til pris er det som gjelder for meg. Og Naturehike teltet ville jeg ikke anbefale hvis det viser seg at kvaliteten ikke holder mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte nettopp den grå versjonen fra aliexpress. Blir spennende å se hvordan det er i bruk. Det finnes som sagt i to versjoner: det grå (letteste) med 20D silnylon duk, og det grønne og gule med polyester duk med pu coating på innsiden. Var litt i tvil på hvilket jeg skulle kjøpe, men valget falt på det grå. 

Finnes en god del reviews på youtube o.l. Her er det mest utførlige jeg har sett:

Han går for polyesterduken og har modda teltet litt for bedre vindstabilitet også. Var denne videoen som fikk meg til å tvile litt på valget mellom polyester og silnylon.

Endret av innigranskauen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, syldron said:

Det er jo ikke tilfelle her. Det står stort Naturehike på teltet, og ikke Big Agnes. Sistnevnte er forresten ifølge produsenten et stykke lettere, men designen er åpenbart veldig likt. Jeg nekter å tro at produksjonen av Big Agnes (også i Kina) koster flere ganger så mye som Naturehike sin.

Tror det er litt misforståelser her nå :)  Det er jo akkurat det jeg mener også. "Samme" produkt, annet merke. Kopi ja, men utgir seg ikke for å være et produkt det ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, har satt opp teltet i går i hagen, bare for å se på den. Må si at jeg er ikke veldig imponert så langt. Heller en enmanns telt enn to, og noen detaljer virker ikke veldig gjennomtenkt. Selv om den er litt lettere, så foretrekker jeg fortsatt min gamle Gossamer 2 som 2-mannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/12/2016 at 15.42, Per Fredrik skrev:

Feil igjen, det er ofte ikke et lignende produkt, det ser sånn ut, men kvaliteten er ofte dårligere. Toleransene i produksjonen kan være større og feilraten i produksjonen kan være høyere for det gir en billigere produksjon. Metalllegeringer som brukes kan være helsefarlige. Det foregår som du sikkert vet en internasjonal kamp mot kopiprodusenter og i flere land kan en nå bøtelegges hvis en har kjøpt et kopiprodukt. Dette er en god utvikling, men den går for seint. 

Jeg vet at det er flere fabrikker som lager originalvarer på bestilling av merkefirmaer, men som lager mye mer enn det antallet som er bestilt. Overskuddet av produksjonen går til lavprisfirmaer som selger det under andre merkenavn til langt lavere pris. Kanskje ikke samme kvalitetskontrollen, men det er i utgangspunktet samme produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne og orginalen (Big Agnes Fly Creek UL2) er tilnærmet like. De har ikke ventilasjonsluker. Naturehike lager også en kopi av BA Copper Spur UL2 (http://www.naturehike.com/star-river-2-series-ultralight-two-men-tent/), denne har ventilasjonsluker og er antageligvis noe mer vindstabilt. Det er også litt tyngre, og vil du vil finne mindre brukertester o.l. av denne kopien på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.