Gå til innhold
  • Bli medlem

Oksskolten i Nordland


AK74

Anbefalte innlegg

Ferierer på Helgeland denne sommeren også, og begynner å bli litt rastløs. Har tenkt litt på en tur til Oksskolten, og lurer om noen kan si litt om hvor det er best å begynne turen, vanskelighetsgrad, lengde og tidsbruk. Er det tilrådelig å ta hunden med, eller blir det for mye stein/ur? Håper noen kan hjelpe:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok turen alene og da gikk jeg fra demninga på Grasvatnet. Fulgte stien til jeg hadde passert Oksfjellelva. Deretter innover dalen, opp ryggen til høyde 1287 og videre opp nordryggen på Oksskolten. Returen ned til bretunga før jeg labba ut dalen igjen. Ryggen opp til høyde1287 er ganske bratt. Flott tur. Det er mye stein når du beveger deg opp av dalbunnen, men er du heldig ligger det kanskje ennå noe snø igjen i fjellet.

Er dere flere er raskeste vei over bretunga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor lang tid jeg brukte, men det ble nå en god dagstur. Hvis du ikke går opp ryggen til 1287, men fortsetter inn mot bretunga før du begynner selve stigningen så er det mye mindre bratt. Mye stein er det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.