Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsylen og småttiser


Hammer

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi har vel mer eller mindre konkludert med å tilbringe noen dager i sylane om ikke lenge. Dattera i huset har selvfølgelig sett bildene jeg tok i fjor høst fra syltjønna, og har bestemt at vi skal på toppen. Vi har vært så heldig å få med to andre unger fra barnehagen også på turen, så vi er tre voksne og tre barn. Der barna er 4 og 5 år. Vi tar toppturen som tre dagers tur. Da har vi masse tid til pauser lek å tull til og fra syltjønna. Og en hel dag på å gå opp og ned fra selve toppen. Telte ved syltjønna.

I og med at det var is i fjellet når jeg var i området sist, så kom jeg meg aldri særlig nærme toppen og er litt bekymret for hvordan det er å ferdes der med unger i 4-5 års alderen. Er det såpass bratt at man bør ha småttisene i tau/sele? Er det andre fornhåndsregler man bør tenke på når man ferdes opp til storsylen med barn som er så små? 

Forøvrig så er både ungene og vi voksne innforstått med at det ikke er sikkert vi kommer oss opp, og at vi må snu om noen blir redde eller for sliten. Eller at været er for dårlig. 

"heftigste" toppturen min datter har vært på tidligere var forollhogna toppen som 3-åring. Den gjorde hun unna på to dager. Liten tøff og målbevisst jente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok vært MEGET årvåken med så små barn der oppe. For oss voksen er det hverken skummelt eller bratt, men stupet på den ene siden , og der du kommer opp på baksida fra Storsola er dødsens om man havner utfor. Og en 4 åring farer fort og aner ingen farer.
Er det viltre unger hadde jeg aldri sluppet hånda deres der oppe. 
Utover det, kult at dere tar med ungene opp dit :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. juli 2016 at 22.51, Trine RS skrev:

Jeg hadde nok vært MEGET årvåken med så små barn der oppe. For oss voksen er det hverken skummelt eller bratt, men stupet på den ene siden , og der du kommer opp på baksida fra Storsola er dødsens om man havner utfor. Og en 4 åring farer fort og aner ingen farer.
Er det viltre unger hadde jeg aldri sluppet hånda deres der oppe. 
Utover det, kult at dere tar med ungene opp dit :) God tur!

Heisann, Takk for svar. Jeg trenger ikke å gi beskjed engang til hun er i huset når det kommer til klipper, stup og lignende der man kan falle ned. Da hører hun etter og holder seg på trygg avstand. Men, hun er 4 år, og plutselig kan hun være "i en annen verden". Vi får være ekstra våkne, og prate med de om det i god tid, så går det nok fint.

Ja, tror det blir en fin tur. ungene er spente iallfall :D (de voksne og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vi har tenkt å gå inn til syltjønna i morgen, og prøve oss på storsylen på onsdag. vi har hatt litt problemer med å få plass til alt da jeg skal bære minstemann på 1,5 år (bæremeisen har 10 l lagring bak), og jentene på 6 og 7 ikke kan bære mer enn i underkant av 3 kg. Og jeg klarer ikke å finne ut om det er forsvarlig å gå med bæremeis til toppen, mest sannsynlig ikke, frykter nedstigningen mest.. så spørs om det blir bare meg og eldstejenta som prøver oss.. Kan oppdatere når vi kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.