Gå til innhold
  • Bli medlem

Løsning for barduner


Miamaria

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Mareng skrev:

Hilleberg pleier å ha 6 barduner som går dobbelt, ikke 12 enkle barduner.

På en del Hillebergtelt, blir bardunfeste surret en gang rundt stanga for ekstra styrke. En smart og fiffi løsning. Det nederste feste er på stangkanalen, det er derfor ikke teknisk mulig med en dobbelbardun. 

1 time siden, komfotur skrev:

Ihvertfall på mitt Allak som er fra i år og en venn sitt Soulo som er fra 2015.

Samme system på mitt Soulo.

Jeg pleier å gjøre det stikk motsatte av det Hilleberg sier, så jeg drar strammeren helt ut, slik at bardunen blir dobbel. Da blir det mye mindre krøll, og syns dette blir minst arbeid totalt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pussig, da må det nesten variere, for jeg sjekket en Hilleberg-video med Allak og der var det doble. Nuvel, enda mer spagetti å holde styr på når de får snirkle seg enda friere inn i alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miamaria skrev:

Så pussig, da må det nesten variere, for jeg sjekket en Hilleberg-video med Allak og der var det doble. Nuvel, enda mer spagetti å holde styr på når de får snirkle seg enda friere inn i alt. 

Kan knytes sammen om man vil ;)

Men med opphengerløsningen til @komfotur, så tenker jeg dette går veldig bra. Finere løsning har jeg ikke sett enda. Jeg låner den! :)

Ser for meg at det er en fordel å bruke en litt stiv snor, og ikke silkepolyester til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Kan knytes sammen om man vil ;)

Men med opphengerløsningen til @komfotur, så tenker jeg dette går veldig bra. Finere løsning har jeg ikke sett enda. Jeg låner den! :)

Ser for meg at det er en fordel å bruke en litt stiv snor, og ikke silkepolyester til dette.

Bare å låne:-D

Det viktige er å få plasthylsa til å gå tregt på snora. I mitt tilfelle har jeg brukt 3mm snor og en plastslange med innvendig mål Ø5mm.

Gjenstår å se om plasthylsa holder spensten eller om alt blir slakt og slappt. Men, nå skal de bare holde bardunene samlet ved oppsett og nedpakking. Av vane brukes alltid alle barduner når teltet er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Alternativt kan du bruke Cordlocks koster ikke mange kronene på e-bay. 

IMG_2116.JPG.a57dafb6d1f0276e16cd953fa8f8d278.JPG

Da blir det litt lettere å stramme de når du har votter på.

Tenkte faktisk på å bruke 2-3mm strikktau og slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/18/2017 den 20.22, komfotur skrev:

Etter å ha blitt vant med Helsport sine strikker til bardunene, synes jeg Hilleberg sin løsning er ett steg tilbake. 

Amen!

Denne tråden ble jo bare en "tips til hvordan fikse en standard feil på Hilleberg telt" tråd...

Kjøp Helsport så slipper dere å å grubble hele natten på hvordan dere skal fikse ditt og datt på Hillberg teltene! :twisted:

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.11.2017 at 8:22 PM, komfotur said:

Etter å ha blitt vant med Helsport sine strikker til bardunene, synes jeg Hilleberg sin løsning er ett steg tilbake. 

2E37B64C-9D28-4DEC-8CB4-DDC8926B835D.thumb.jpeg.625d334ad008d9784c72b4a9fd3fd764.jpeg6DC902F8-4D87-4A10-9E18-A2362114C27A.thumb.jpeg.842573293993225ec64dd717c63e0cc5.jpeg600313C9-EB49-4546-884E-DB70A3AEA085.thumb.jpeg.29c4e9afde2045ca066648bf670a36b3.jpeg

"Hilleberg sin løsning" er vel å ta hardt i. De har jo ingen løsning på det, enkelt og greit. Helsportfolkene og andre merke-entusiaster må gjerne spøke og drive regelrett ap med dette, for det er rett og slett jævlig provoserende å bruke så mye penger på et telt, og så har de ikke gidda gjøre en dritt for å holde orden på denne spagettien deres. Menmen, nå har jeg brukt sikkert en krone på strikk som virker å ordne det. ( Men såpass kunne de spandert sjøl, synes jeg.)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe, kan ikkja anna enn skratte litt av denne tråden, beklager! :angel: I fullt alvor, eg har ikkje opplevd store flokar med Hillebergtelt. At eg må ha strikken i sving på mine Helsport, Robens m.fl skjønar eg, for bardunane der er håplause på tvinn.

MEN, eg har ikkje brukt kuppeltelta til Hilleberg så mykje, utover eit enkelt Niak og ved nokre få høver Allak, og det kan hende det oppfører seg ansleis på desse enn på tunelltelta som på generell basis jo er litt meri "straumlinjeforma" i oppsett og mindre potensielt krøllekrøkk? 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fjellreventelt, de har samme barduløsning som hilleberg.

Jeg har ikke opplevd mye problemer heller, men det å kunne surre opp bardunene og legge de oppunder ett strikk når du løsner de enkler både nedpakking og oppsett en hel del faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, komfotur skrev:

Nå er det igrunn hempene, til å huke de utvendige stengene som Allak har, som mine barduner er mest glad i. Ikke hverandre. 

Kan det fikses på en grei og billig måte, så gjøres det gladelig. Og får jeg @Tessatroll til å leve litt lengre pga en god skratt, så er jo det enda bedre😉

Må berre presisere at eg ikkje gjer narr av opprettinga av trådenaltså, meir innhaldet og frustrasjonens intensitet som gjer at får meg god lått 😆 ikkje vondt meint! 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2017 at 12:46 PM, Tessatroll said:

Hehehehe, kan ikkja anna enn skratte litt av denne tråden, beklager! :angel: I fullt alvor, eg har ikkje opplevd store flokar med Hillebergtelt. At eg må ha strikken i sving på mine Helsport, Robens m.fl skjønar eg, for bardunane der er håplause på tvinn.

MEN, eg har ikkje brukt kuppeltelta til Hilleberg så mykje, utover eit enkelt Niak og ved nokre få høver Allak, og det kan hende det oppfører seg ansleis på desse enn på tunelltelta som på generell basis jo er litt meri "straumlinjeforma" i oppsett og mindre potensielt krøllekrøkk? 

Helt enig her, jeg skjønner ikke problemet. Hilleberg sin bardunsnor surrer seg ikke sammen, det blir ikke rot.  Ferdig arbeid. Aldri hatt problemer på verken Saitaris, Nammatj eller det fruen tok med inn o forholdet som jeg ikke husker navnet på. Løsninger er overflødig, det blir ikke rot. 

Speidergruppa kjøpte derimot et Hilleberg Keron av den typen som den svenske kontingenten til verdensleiren i Japan brukte i 10 dager og som deretter ble lagt ut for salg (ligger fremdeles noen hos speidersport.no til 7995,- ) disse hadde to avvik fra standard Keron - fargen (de er blå) og bardunsnorene som er gule. Og de gule snorene er ubrukelige og forlengst erstattet med ordentlig Hilleberg snor. Roverne våre, som er vant til Helsport, surrer opp disse, jeg skjønner ikke hvorfor.

Helsport derimot... og Bergans... og billig telt, der trenger man en løsning for der blir det et svare rot.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da må jeg ha innbilt meg de to snorene som hadde klart å tvinge seg inn i den trange hekta, for eksempel, og stanga jeg måtte ta ut og sette inn på nytt for å få bardunen på riktig side. Det kan jo ikke ha skjedd, når ikke du har hatt problemer... 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å surre de opp når man tar ned teltet tar "ingen" tid.

Under oppsett, når det er mye greiner og busker rundt teltet kan bardunene hekte seg opp, man kan få barduner under teltstangen. I dårlig og mørkt vær kan slikt skje lettere. Det er i det hele tatt veldig ryddig og fornøyelig å ha ett "rent" oppsett som er lett å finne fram i under alle forhold, som ikke kan hekte seg opp, og som man ikke kan snuble i.

At barduner surrer seg sammen har ikke jeg opplevd, men oppsett, nedtaking og nedpakking blir ryddigere om de fleste bardunene er surret opp. Det er personlige preferanser, folk kan vel gjøre som de vil?

Spesielt på en tarp, med mange lange og løse barduner er det greit å surre de opp under nedtaking.

(Jeg bruker enda gummistrikk, synes det fungerer så bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lærte en knute en gang som minner om denne her, men ikke helt samme.
Den gjorde 1.5m-2m barduner om til 20-30cm med tau stumper. Og så kunne man dra i ene enden så nøsta den seg opp igjen.
Sett mange som padler kano og kajakk som bruker samme knuta på padlevestene sine når de skal slepe andre kanoer og kajakker. Muligens noen som kjenner til knuta.
Chain-sinnet-making-ABOK-1144.thumb.jpg.380b1fd5206a7f4cda1722726d2589ed.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, derp skrev:

Lærte en knute en gang som minner om denne her, men ikke helt samme.
Den gjorde 1.5m-2m barduner om til 20-30cm med tau stumper. Og så kunne man dra i ene enden så nøsta den seg opp igjen.
Sett mange som padler kano og kajakk som bruker samme knuta på padlevestene sine når de skal slepe andre kanoer og kajakker. Muligens noen som kjenner til knuta.
Chain-sinnet-making-ABOK-1144.thumb.jpg.380b1fd5206a7f4cda1722726d2589ed.jpg

 

Det er go' gammeldags fingerhekling (luftmauskar😂). Brukar det på slepelina (kajakk) og på liner til tarp o.l. men sett i ein liten krok eller tverrpinne på siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha løse barduner bundet opp i en bunt som det bare er å trekke i endene på for å få løsne...

Start med å vinde åttetall rund tommel og lillefinger med tampen så nært tommel som mulig:

IMG_2103.thumb.JPG.2d3dee4050dcaecbc94feedfabe936f7.JPG 

Etter å ha laget surringer rundt midten av bunten drar du forsiktig i tampen på den første løkken du lagde slik  at den nærmer seg surringene (dra i enden du startet med) 

Brett den andre enden dobbelt og fest den i løkken og stram opp:

IMG_2104.thumb.JPG.6b5f0cfc83f1942ebc5ef96b4f233f21.JPG

Etter at du strammer ser den typisk sånn ut:

IMG_2105.thumb.JPG.c509e0a71636eebd3bc5078b2866b438.JPG

 

For å løsne opp bunten er det bare å trekke i hver ende...

 

Endret av glote
gjøre beskrivelsen litt klarere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.