Gå til innhold
Postfrue

Telttur Trondheim og omegn

Det er 810 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei

lurer på om noen har tips på hvor man kan dra på telttur i Trondheim og omegn? helst ikke hvor det er veldig mye folk, og hvor man evt kan kjøre bil/buss litt av veien (da vi bor i sentrum) . Vi er 2 stk nybegynnere og planlegger vår første telttur, så ønsker veldig gjerne tips om hvor man kan dra og generelt litt nybegynner-tips :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan anbefale Brungmarka. Det er nok Trondheims nærmeste villmark, vil jeg si. Blir kortest å dra dit fra Klæbu, men det er og en mulighet fra Lundamo. Masse fine steder og telte. Svært lite folk. 

Kart får du på TT kontoret. Det kan være litt vrient å finne frem(lite stier/merker) så kan nok være lurt å planlegge godt ved hjelp av kart, eller dra dit på forhånd og bli litt kjent i området. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vei opp til Jervfjellet ligger det et vann med fin teltplass. Har ikke ligget i telt der, men ser fint ut.
Går du opp fra Sjøla til Vassfjellet, er det sikkert fine plasser der også, bare gått der en gang så husker ikke speifikke plasser.
Ellers har du jo Bymarka. Teltplass i fleng men mye mere folk sikkert. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikatjønna i Brungmarka er en grei start om man tenker en enkelt natt. Passe bratt den stigninga i starten. Den kommer brått på og truer med å ta livsgnisten fra en men bare man kommer seg forbi den og har litt krefter igjen så går det greit resten av veien innover. (Greit med litt påfyll av karbohydrater på toppen av den bakken før man fortsetter) 
Man får et lite snev av villmarksfølelse allerede ved sikatjønna faktisk. Så noe reinsdyr og greier der i fjor. Året før der holdt jeg på å tråkke på en diger tiur som satt bak en stubbe. Vet ikke om det var han eller jeg som skvatt mest. 
Skjult lenke - logg inn for å se den

Alternativt kan man også fortsette inn til Storavatnet/Olavatnet/Østringen og de områdene der. Det er et par hytter i området og det går en hyttevei dit (lang omvei om du går til fots) så er man uheldig kan det kanskje være noe folk/trafikk i området der. Ikke opplevd så mye folk der inne selv men er der helst rett etter isen går på tidlig sommer. Ikke forsøkt midt i sommerferien. Skal man på en litt lengre tur er det flotte muligheter også enda lengre inn men det kan fort bli litt drøyt på ei helg om man ikke er i god form/vant med å gå med sekk.

Kart er det greit å bare printe ut herfra: Skjult lenke - logg inn for å se den
Det går buss via Klæbu (bussbytte) helt frem til Brøttem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Området rundt Samsjøen er fint. Bilvei helt opp til Håen og Samsjøen fra Lundamo (bomvei). Et annet tips er sildertjønnin ovenfor Sonvatna. Bilvei tar av fra E14 til parkering på Sildra. Husker ikke om dette også er bomvei, men tror det. Trolig er det mye klegg i dette området nå (i tillegg til mygg som seff også finnes ved Samsjøen). Turapport fra min siste tur i områdene ovenfor Sonvatna finnes her: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er ikke noe særlig med sti eller merking i noen av områdene, så kart og kompass + evt GPS må være med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Trine RS skrev:

På vei opp til Jervfjellet ligger det et vann med fin teltplass. Har ikke ligget i telt der, men ser fint ut.
Går du opp fra Sjøla til Vassfjellet, er det sikkert fine plasser der også, bare gått der en gang så husker ikke speifikke plasser.
Ellers har du jo Bymarka. Teltplass i fleng men mye mere folk sikkert. 

Vedr Skjøla - Vassfjellet: Dersom man tar av fra hovedstien ikke veldig lenge etter kapellet ligger det et tjern nede til høyre som heter Damtjønna. Tydelig sti som tar av fra stien mellom kapellet og Vassfjellet. Her er det flott. Videre opp mot Vassfjellet er det faktisk litt dårlig med rennende vann såvidt jeg kan huske, og det er jo ikke så gunstig med tanke på telting. 

Jervfjellet: jeg antar du da snakker om å gå fra Saksvikvollen og telte ved Bjørnstadtjønnin? Er også mulig å gå fra veien mellom Jervan og Jervskogen, men her er det kun små tjern og veldig myrlendt rundt, så jeg tror kanskje det er bedre ved Bjørnstadtjønnin hvis man skal telte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 810 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Thomas Rekdal
      Hei,
      Tenkte å ta en overnattingstur i Nordmarka i helgen.
      Starter turen fra Songsvann, supert om det er et fiskevann i nærheten også.
      Noen som har noen forslag? 
    • Av Friluftsamatørene
      Hardangervidda - Trondsbu - Sandhaug 2018 Del 2 av 3
      Da er det dags for å fortsette turen på Hardangervidda. Vi har gått inn fra Trondsbu, ikke langt fra Dyranut. Turen har gått inn forbi Snerro og Sandhaug, og vi befinner oss på ukjent mark bak fjellene i sør.
      Det ble igjen et fantastisk møte med vår vakre nasjonalpark på Hardangervidda. Hardangervidda er og blir en av favorittene våres og ga også denne gangen flotte naturopplevelser med vakkert landskap, flott dyreliv, vær og vind, og så klart fiske. Kom å bli med videre på turen!
    • Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av Erik Haaland
      Noen som har gjort dette? Tenker at om jeg tar bussen fra Stavanger til Seljestad på Torsdag etter jobb har jeg hele Fredag, Lørdag og frem til kl.17 på Søndag før jeg hopper på bussen i Ølen igjen tilbake til Stavanger. 26km trasking hver dag blir vel en 7 timer hver dag omtrent. Total ca. 80km Lettpakker med utstyr som tåler noen minusgrader og det er jo hytter på veien i tilfelle rottefelle....Stort sett nedoverbakke også bortsett fra ved Blomstølen området. Tips/innpspill mottas med takk.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.