Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur Trondheim og omegn


Postfrue

Anbefalte innlegg

Hei

lurer på om noen har tips på hvor man kan dra på telttur i Trondheim og omegn? helst ikke hvor det er veldig mye folk, og hvor man evt kan kjøre bil/buss litt av veien (da vi bor i sentrum) . Vi er 2 stk nybegynnere og planlegger vår første telttur, så ønsker veldig gjerne tips om hvor man kan dra og generelt litt nybegynner-tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale Brungmarka. Det er nok Trondheims nærmeste villmark, vil jeg si. Blir kortest å dra dit fra Klæbu, men det er og en mulighet fra Lundamo. Masse fine steder og telte. Svært lite folk. 

Kart får du på TT kontoret. Det kan være litt vrient å finne frem(lite stier/merker) så kan nok være lurt å planlegge godt ved hjelp av kart, eller dra dit på forhånd og bli litt kjent i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei opp til Jervfjellet ligger det et vann med fin teltplass. Har ikke ligget i telt der, men ser fint ut.
Går du opp fra Sjøla til Vassfjellet, er det sikkert fine plasser der også, bare gått der en gang så husker ikke speifikke plasser.
Ellers har du jo Bymarka. Teltplass i fleng men mye mere folk sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikatjønna i Brungmarka er en grei start om man tenker en enkelt natt. Passe bratt den stigninga i starten. Den kommer brått på og truer med å ta livsgnisten fra en men bare man kommer seg forbi den og har litt krefter igjen så går det greit resten av veien innover. (Greit med litt påfyll av karbohydrater på toppen av den bakken før man fortsetter) 
Man får et lite snev av villmarksfølelse allerede ved sikatjønna faktisk. Så noe reinsdyr og greier der i fjor. Året før der holdt jeg på å tråkke på en diger tiur som satt bak en stubbe. Vet ikke om det var han eller jeg som skvatt mest. 
http://www.norgeskart.no/?sok=sikatjønna#11/277064/7020117/+hits

Alternativt kan man også fortsette inn til Storavatnet/Olavatnet/Østringen og de områdene der. Det er et par hytter i området og det går en hyttevei dit (lang omvei om du går til fots) så er man uheldig kan det kanskje være noe folk/trafikk i området der. Ikke opplevd så mye folk der inne selv men er der helst rett etter isen går på tidlig sommer. Ikke forsøkt midt i sommerferien. Skal man på en litt lengre tur er det flotte muligheter også enda lengre inn men det kan fort bli litt drøyt på ei helg om man ikke er i god form/vant med å gå med sekk.

Kart er det greit å bare printe ut herfra: http://folk.ntnu.no/torstebo/statkart/
Det går buss via Klæbu (bussbytte) helt frem til Brøttem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området rundt Samsjøen er fint. Bilvei helt opp til Håen og Samsjøen fra Lundamo (bomvei). Et annet tips er sildertjønnin ovenfor Sonvatna. Bilvei tar av fra E14 til parkering på Sildra. Husker ikke om dette også er bomvei, men tror det. Trolig er det mye klegg i dette området nå (i tillegg til mygg som seff også finnes ved Samsjøen). Turapport fra min siste tur i områdene ovenfor Sonvatna finnes her: https://stifinner.wordpress.com/2014/06/01/gledelig-gjensyn-med-skarvan-og-roltdalen-nasjonalpark/

Det er ikke noe særlig med sti eller merking i noen av områdene, så kart og kompass + evt GPS må være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine RS skrev:

På vei opp til Jervfjellet ligger det et vann med fin teltplass. Har ikke ligget i telt der, men ser fint ut.
Går du opp fra Sjøla til Vassfjellet, er det sikkert fine plasser der også, bare gått der en gang så husker ikke speifikke plasser.
Ellers har du jo Bymarka. Teltplass i fleng men mye mere folk sikkert. 

Vedr Skjøla - Vassfjellet: Dersom man tar av fra hovedstien ikke veldig lenge etter kapellet ligger det et tjern nede til høyre som heter Damtjønna. Tydelig sti som tar av fra stien mellom kapellet og Vassfjellet. Her er det flott. Videre opp mot Vassfjellet er det faktisk litt dårlig med rennende vann såvidt jeg kan huske, og det er jo ikke så gunstig med tanke på telting. 

 

Jervfjellet: jeg antar du da snakker om å gå fra Saksvikvollen og telte ved Bjørnstadtjønnin? Er også mulig å gå fra veien mellom Jervan og Jervskogen, men her er det kun små tjern og veldig myrlendt rundt, så jeg tror kanskje det er bedre ved Bjørnstadtjønnin hvis man skal telte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.