Gå til innhold
  • Bli medlem

Tomannstelt eller enmanns pluss tarp på alenetur?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei! 

Som overskriften indikerer så lurer jeg på hva som er den beste komboen på høyfjellet, tarp og enmannstelt (soulo) eller bare tomannstelt (allak). 

Har tenkt meg på en alenetur på høyfjellet til sommeren og hadde egentlig tenkt å ta med souloen og en tarp. 

I helgen kom vi imidlertid over en del skiftende vind med kuling i kastene i tillegg til regn. Når jeg attpåtil måtte en liten svipptur til fjords for å rette opp en kardinaltabbe og derfor var ganske gjennomvåt, var det utrolig herlig å ha et tomannstelt å bli varm i. Det var og digg å kunne ha litt tumleplass til både matlaging og fjas når det var uvær, selv om det er ok med plass i souloen også. Tarpen var også ganske krevende å bruke når vinden først kom, selv om jeg ser at den jo blir der den skal være når man bare finner store nok steiner til å temme den med.

På en annen side tar det meg fem min å sette opp souloen om det skulle bli uvær, mens allaken er litt mer omstendelig (pluss at jeg bare har satt den opp tre ganger, hadde tenkt å ta et par øvingsoppsett i parken). Jeg synes også souloen helt klart står mye bedre i vind enn allaken, den klager aldri, mens "dørsidene" på allaken ikke blir skikkelig stramme og derfor blafrer (er ikke vant til blafring siden det eneste teltet jeg har hatt ellers er souloen). 

Hva tror dere som er litt mer erfarne i høyfjellet?  

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hvilket høyfjell er det snakk om? Det er ikke alltid det er like lett å få satt opp en tarp i høyfjellet over tregrensa. Kan alltid få til noe, f.eks. ved hjelp av noen gamle kvister som er brukt til å kviste skiløyper, eller store steiner, men ikke allid at det er så lett å sette opp telt eller mykt å ligge like ved den store steinen. Så kommer altså mest an på terrenget spør du meg. Men alt går sikkert an ;) Selv pleier å bruke tarp når jeg er i skogsområder. Jeg bruker tomannstelt på aleneturer, på hardangervidda f.eks. Da kan man ligge inne å lage mat, lese osv, dersom det blir dårlig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, FredrikLD said:

Hei.

Hvilket høyfjell er det snakk om? Det er ikke alltid det er like lett å få satt opp en tarp i høyfjellet over tregrensa. Kan alltid få til noe, f.eks. ved hjelp av noen gamle kvister som er brukt til å kviste skiløyper, eller store steiner, men ikke allid at det er så lett å sette opp telt eller mykt å ligge like ved den store steinen. Så kommer altså mest an på terrenget spør du meg. Men alt går sikkert an ;) Selv pleier å bruke tarp når jeg er i skogsområder. Jeg bruker tomannstelt på aleneturer, på hardangervidda f.eks. Da kan man ligge inne å lage mat, lese osv, dersom det blir dårlig vær.

Takk for godt innspill! Har god tid i sommer, så jeg har tenkt både Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane og Vang i Valdres. Alt er over tregrensa :-) Har egentlig bare lyst til å flytte til fjells faktisk :-D, men det blir nok ikke helt det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer som er nesten bare over tregrensa så ville jeg nok valgt tomannsteltet tror jeg. Jeg velger i alle fall selv et større telt enn lite telt+tarp i slike områder. Det blir jo både mer vindutsatt og vanskeligere å finne feste for å få spent opp tarpen på snaufjellet. Blir både vanskeligere å sette opp tarp der og lettere at den rives ned av vinden. Ellers å bråker det bare noe infernalsk i vindkastene. Men der det er litt antydning til skau a la femundsmarka og slikt velges lett telt+ tarp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I insekt sesongen sliter jeg med å få sove under en tarp. Sover ofte under tarp høst, vinter og vår, før varmen kommer. Men jeg har opplevd turer på Hardangervidda der jeg har gledet meg til å flykte inn i teltet for å få fred for smådjevlene. Skulle jeg bare hatt en tarp hadde det ikke blitt mye soving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror panelet har talt og det blir tomannstelt :D . Takk for veldig gode svar @Martin HJ @whistler @fiskekongen @Robinson @PTG @Radiosugge @Ståle Sæther Setter stor pris på hjelpen! 

Et helt annet spørsmål er hvor robust egentlig Reinsfjell 2 er, @Martin HJ Venninna mi har det og jeg må innrømme at det er et utrolig herlig telt, romslig, lett, praktisk og tar lite plass i sekken. Er imidlertid litt bekymret for storm på fjellet og hva som skjer dersom man får en rift eller lign i duken (hvilket virker forholdsvis lett på den duken). Greit nok at det tåler mye i oppslått tilstand, men hva skjer om det blir noen svakheter i stoffet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri testa det teltet i storm, bare under en hyggelig sommerbris og yr - og digga det vilt. Men utifra hva jeg har lest så skal det være et skikkelig bra telt, og har vunnet priser i inn og utland. Bjarne har testet dette teltet (superlight versjonen, som jeg altså prater om) i vær og vind og brukt det mye - og han også går god for teltet: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/12/reinsfjell-superlight-2.html

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat med litt av samme tankene som deg for noen dager siden! Altså mere dette med Tarp i kombo med telt. Jeg tankte da på en tarp løsning til mitt ringstind superllight 1-2 telt da det jo om været tillater det er endel triveliegere med litt mere "fortelt" som en tarp kan gi. Jeg har allerede tarper men disse var altfor tunge til å vurdere å drasse med på singelturer med mye vandring. Løsningen jeg falt ned på og som ble godkjent av meg selv i forhold til vekt/volum var denne saken:
http://www.seatosummit.com.au/products/outdoor/ultrasil-tarp-poncho/

Dette er en tarp og poncho i en og samme enhet. Som tarp blir den 145cm x 265cm og veier bare omlag 230g. Det at den også kan brukes som regnponcho er jo også et pluss.

Siden jeg ofte går med staver så håper jeg å kunne spenne opp denne over utgangen på ringstind slik at det blir et lite sted med skygge eller regndekke om det ikke blåser for mye. Så er det en liten hendig sak som kan ligge i lomma under vandring å brukes som regntøy om det kommer en skur eller som enkelt dekke i lunchpauser.

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Den 5.7.2016 at 10.18, Sovjetunionen skrev:

Jeg synes også souloen helt klart står mye bedre i vind enn allaken, den klager aldri, mens "dørsidene" på allaken ikke blir skikkelig stramme og derfor blafrer (er ikke vant til blafring siden det eneste teltet jeg har hatt ellers er souloen).

 

Nyttig erfaring om to meget gode telt :)

Jeg har vurdert Soulo, men er redd det blir litt lite. Hva mener du om størrelsen på Soulo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere er litt mer hardcore enn jeg, men jeg drar ikke ut på sommertur hvis det er fare for at det kan bli hissig vind og truende forhold. Om et par uker skal jeg på tur med en kamerat i Aurlandsdalen/Skarvheimen og da er planen å bruke et Tarptent Moment DW og en 3x3m tarp. En kan ikke være like fleksibel med leirplass som ved et stort selvstående telt, men samtidig så blir det fryktelig tamt om begge to skal sitte i hver sitt fortelt enn under en tarp.

Nå skal du vitterlig på solo-tur så det spiller kanskje ikke en stor rolle med det sosiale. Gidder du å bære på et større telt så er jo det mange fordeler med det. Jeg synes bare ikke at det er noe fasit. Ideelt sett er planen min å overnatte uten telt, men det er litt avhengig av vær og insekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, JanRH said:

Nyttig erfaring om to meget gode telt :)

Jeg har vurdert Soulo, men er redd det blir litt lite. Hva mener du om størrelsen på Soulo?

Ja, jeg hadde egentlig tenkt å spørre litt her på forumet rundt hva folks erfaring med allak er, den ene langsiden blåste nesten inn på innerteltet. Hvis vinden hadde vært sterkere hadde de kommet i kontakt. Jeg hadde egentlig forventet noe mer alla soulo, det bryr seg liksom ikke i det hele tatt når det er vind. 

Synes størrelsen på souloen er veldig fin, jeg har god plass til både bagasje, meg selv, et lw liggeunderlag og litt rot.Kan lage mat om man klipser ned litt av innerteltet :-D, litt mas å flytte på det gigantiske liggeunderlaget, men det er min egen skyld... Det er egentlig det som tar plass i teltet, hvis man skal være der en stund tror jeg det er best å ha ha en chairkit på lager så man kan brette den om. Det skal sies at jeg er 170 og ikke kjempestor, så det spiller jo inn når det gjelder plassbedømming. Vet at @Timmey78 har litt samme opplevelse som meg. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg gikk solskinnstur den ene uka det var fint i fjor og hadde Enan på lur. Man trenger jo ikke legge seg til på "tundraen" heller, det er dalfører med vegetasjon inn i alle høyfjellsplatåa. For glade vandrere er jo også muligheten for madrass og bevertning hos vårt alles kjære DNT også en mulighet om det skulle røyne på. Passe skamløst av en gammel grinebiter å erkjenne...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Landsem said:

Jeg gikk solskinnstur den ene uka det var fint i fjor og hadde Enan på lur. Man trenger jo ikke legge seg til på "tundraen" heller, det er dalfører med vegetasjon inn i alle høyfjellsplatåa. For glade vandrere er jo også muligheten for madrass og bevertning hos vårt alles kjære DNT også en mulighet om det skulle røyne på. Passe skamløst av en gammel grinebiter å erkjenne...:-)

Aha! Med den innrømmelsen må du nok levere inn igjen fjellgeit-kortet ditt med en gang er jeg redd:-D. Neida, men du har helt rett mhp plassering. så lenge jeg også har med souloen er jeg jo trygg uansett dersom det skulle komme noe uforutsett møkkavær.

Personlig liker jeg meg bedre i teltet enn i hyttene, snorkende romkammerater og fuktige madrasser, takke meg til souloen. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Alt er relativt vet du, mange som er på litt vertikale utflukter som synes det kan være godt med fyr på peisen og alle rettigheter etter x antall timer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Sovjetunionen said:

Ja, jeg hadde egentlig tenkt å spørre litt her på forumet rundt hva folks erfaring med allak er, den ene langsiden blåste nesten inn på innerteltet. Hvis vinden hadde vært sterkere hadde de kommet i kontakt. Jeg hadde egentlig forventet noe mer alla soulo, det bryr seg liksom ikke i det hele tatt når det er vind. 

Synes størrelsen på souloen er veldig fin, jeg har god plass til både bagasje, meg selv, et lw liggeunderlag og litt rot.Kan lage mat om man klipser ned litt av innerteltet :-D, litt mas å flytte på det gigantiske liggeunderlaget, men det er min egen skyld... Det er egentlig det som tar plass i teltet, hvis man skal være der en stund tror jeg det er best å ha ha en chairkit på lager så man kan brette den om. Det skal sies at jeg er 170 og ikke kjempestor, så det spiller jo inn når det gjelder plassbedømming. Vet at @Timmey78 har litt samme opplevelse som meg. 

Har aldri klipset ned innerteltet på Soulo da jeg føler der er nok plass til matlaging. Hunden ligger ytterst i trekanten når vi skal sove men i fotenden når vi bare søker ly. Jeg har kort liggeunderlag da så det hjelper:) Jervenduken som her er footprint har også maljer slik den enkelt kan brukes som tarp. Digg når midnattsola prøver å vekke deg om natta å ha en fjellduk som ikke slipper noe lys eller varme igjennom.

NB! Sokkene har ikke gått seg sure enda så det påvirker ikke middagslysten til hverken mej eller hunden;) 

 p43749360-4.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.