Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta og Dovre i slutten av august


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Jeg og min bror tenker å komme oss opp på Snøhetta siste helga i august - gå Kongsvoll - Reinheim - Snøhetta - Snøheim - buss til Hjerkinn/Hageseter.

Noen som har noen gode tips til hva vi bør/må ha med av utstyr (nå tenker jeg utenom det som er selvsagt som klær til allslags vær osv), historie-saker vi bør få med oss eller andre ting? Noen som har vært der oppe siste tiden og har peiling på om det er å forvente mye snø? (Skjønner at det kan skje mye på 2 mnd værmessig!) Det skal gå greit å komme opp uten ski/truger eller andre snø-artikler på den tiden? Andre ting vi bør tenke på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ofte det er overraskende lite snø å se over Dovre vinterstid fra E6 i alle fall (er det generelt lite snø i de traktene?), og for et par uker sida var det ikke snø å se annet enn mot toppene og i noen skyggepartier. Jeg tror ikke du skal regne med noe særlig snø. I slutten av august er det nok bart hele veien opp til toppen av Snøhetta med mindre det er kommet noe nytt; snøen ligger nok igjen i nordhellinga. Var på toppen i fjor høst - sent i september - og da var det knedypt med fersk snø mot toppen (og piskende fokk).

Det er mulig å gå den såkalte Snøhettatraversen helt bort til Vesttoppen,  men det krever klatring og rappell. 

Og så er det selvfølgelig moskusen; har sett den flere ganger både på fottur og fra tog og buss. Hold god avstand (min 200 m) så går det nok bra.

Endret av andynb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var i mer vestlige deler ( Raudberghytta  1300 moh ) for en uke siden. Relativt lite snø på 1800 meterstoppene rundt oss. Har vært på Snøhetta noen ganger før både sommer og vinter, og du vil sannsynligvis ikke  få problemer pga snø.

 

 

Endret av north003
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. juli 2016 at 21.15, Hulderjenta skrev:

Jeg og min bror tenker å komme oss opp på Snøhetta siste helga i august - gå Kongsvoll - Reinheim - Snøhetta - Snøheim - buss til Hjerkinn/Hageseter.

Noen som har noen gode tips til hva vi bør/må ha med av utstyr (nå tenker jeg utenom det som er selvsagt som klær til allslags vær osv), historie-saker vi bør få med oss eller andre ting? Noen som har vært der oppe siste tiden og har peiling på om det er å forvente mye snø? (Skjønner at det kan skje mye på 2 mnd værmessig!) Det skal gå greit å komme opp uten ski/truger eller andre snø-artikler på den tiden? Andre ting vi bør tenke på? :)

Hei!

Kanskje litt for sent ute men..

Jeg var der en helg i slutten av september ifjor. Jeg gikk ikke opp hele Snøhetta, da det var såpass tåke at jeg valgte og 

gå videre mot Reinheim. Om dere skal telte er det masse flotte plasser nedover langs Stropla (Elven), i dalen oppover 

er det også svært store sjanser for å se Moskus. Siden dere kommer fra motsatt side ville jeg anbefalt og gå over salen fra kongsvoll, da får dere en bratt start,

men stien er ikke like mye brukt som den vanlige merka løypa,det er større sjangs for å se dyr. Terrenget er svært lettgått, selvom det er mye stein. Landskapet i høstfargene er helt unreal

 

Det var ca 0 grader om natta, så tre sesongspose med grevlingtrekk holdt i massevis for meg.

Et telt som er stabilt i vind er et must, ellers bør dere slå det opp intill noen større steiner som demper vinden litt

Anbefaler at du ringer til Kongsvold hotellet og hører angående værforholdene, de er svært behjelpelige og har stålkontroll på nærområdet.

 

Legger ved noen mobilbilder.

2015-10-01 12.34.56.jpg

2015-09-30 11.58.40.jpg

2015-09-30 14.47.49.jpg

2015-09-30 18.41.20.jpg

2015-10-01 16.36.24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.