Gå til innhold
  • Bli medlem

De syv søstre 1 juli 2016


Trine RS

Anbefalte innlegg

Etter litt fram og tilbake i forhold til vær og vind, ble det bestemt onsdag at vi skulle dra nordover på torsdag. Været var meldt fint, kun minimalt med regn en time på kvelden den 1 juli.
Kom til Sandnessjøen på kvelden, lå i campinghytte ved Søvik. Prøvde å sove litt fra midnatt til halv fem, med variabelt hell :) Opp kl 0430. 
Parkerte først feil, men kom oss til rett parkering ved Søvik kl 0530 og startet turen da. 
Tåke opp til Breitind, men ikke noe problem, veldig godt merka. Var oppe der kl 0730. På vei ned derfra begynte det og klarne opp, og var veldig fint med snøfeltene å skli på nedover. Kvasstind var vi oppe på kl 0956. Gikk radig ned derfra, litt for radig, for i det siste stykket skled jeg på grusen. Landa på ryggen, deretter gikk jeg rundt og dundra kneet i bakken for å prøve å stoppe. Stoppe gjorde jeg. Venninna mi var sikker på at nå var turen over, men jeg kjente at ingenting var brukket- så etter å ha brølt ut smerten gikk vi videre ( til underretning kan jeg fortelle dere at slike fall kjennes mye bedre dagen etter.....og dagen etter :D ).
Grusomt drygt til Tvillingene. Jeg gikk fullstendig tom i snøfeltet opp dit, og måtte ha 10 min på rumpa, nøtter og cola. Oppe på Tvilling 1 kl 1430. Tvilling 2 kl 1450. Burde gått ut på " ekstratoppen" der, men droppa det....Navnet i boka var viktigst :)20160701_145437.jpg20160701_160723.jpg
På Skjerdingen var vi 1600.  Var ikke meldt noe uvær som sagt, men vi hørte torden og det var helt svart på innsida av fjorden. Uværet nådde oss ved det store svapartiet ned fra Skjerdingen. Et stykke bort på flata etter det mistet vi all sikt. Det bøtta ned, vi så ingenting og jeg ble faktisk litt redd. Gikk over et snøfelt, men snudde og gikk tilbake, for der og da tenkte vi at vi må komme oss ned en plass. Heldigvis hadde vi telefondekning, og JohnB var god å ha :)  Han hadde gått dagen før, og mente vi burde komme oss mot Grytfoten, da det gikk ei rute ned der. 
Ok, så gikk vi forsiktig tilbake mot der vi hadde snudd. Tåka lettet litt, og regnet ga seg etterhvert. Vi var pissblaute, venninna mi begynte virkelig å kjenne på det dårlige kneet sitt, så jeg var spent på hva hun ville si når vi ankom bunnen av Grytfoten. Da vi kom dit, tittet sola fram igjen. 
Skal vi ned eller fullføre, spurte jeg henne. Nei, nå går vi bare sa hun. Helt sikker, husk at det er et stykke igjen og langt ned.......
Bare gå sa hun, og vi hadde blitt enige om å være ærlige på det å bryte etc underveis, så da gikk vi.
Grytfoten var vi oppe på kl 1816. Takk til all snøen som gjorde det lettere for vonde knær å komme seg videre :)
På vei bort mot Botnkrona oppdaget jeg at nytt uvær var på vei. Vi fant ut at det var best å bare komme seg opp dit før det ble for dårlig sikt. JohnB hadde sagt at vi bare kom til å bruke 20 min opp dit fra bunnen, og at toppen var rett oppom snøfeltet. Det stemte! Skrev oss kjapt inn i boka i regnværet. På Botnkrona var vi kl 1942. Heldigvis ble ikke tåka så tjukk denne gangen, og på vei ned lyste det opp igjen. 20160701_201634.jpg
Turen ned ble dryg. Venninna hadde ikke mere å gå på i forhold til kneet sitt. Jeg gikk litt foran hele tida og lot henne banne og grine for seg selv, har opplevd det samme så vet at ingenting hjelper når man er der. Ved krysset med skiltene nesten nede ringte jeg etter taxi, ble litt stressa for at den skulle komme før meg og " løp" det siste stykket.
Vi var ikke ned før 2345......
Henta bilen, JohnB hadde ringt og bestilt rom på Scandic, plukka opp venninna og det var ubeskrivelig godt med dusj, seng og pils!
Jeg husket og lærte et par ting på turen:
Ta alltid med kartmappa, selv på en finværsdag. Kart blir uleselig når det blir bløtt. 
Hør på gode råd. Det er vanskelig å få ned brødskiver når man er sliten. Jeg hadde smurt 9 skiver men spiste kun 3. JohnB sa jeg måtte ha med annen næring, inkl cola ( som jeg ikke liker, jeg liker kun pepsi max når det gjelder brus ) . Colaen var gull. Det samme pakken med smurte lefser. Sjokolade spiser jeg alltid på tur, men denne gangen hadde jeg ei hel plate i lomma som jeg spiste av underveis. Jeg klarte å holde energinivået oppe :)
Stol aldri på yr når det er ustabilt vær. Uværet som kom til oss var meldt i indre strøk,men trakk utover.
Om man ikke har regntrekk på sekken, pakk alltid klærne i poser.20160701_211501.jpg

Jeg kjøpte meg nye sko før turen. Salewa Wildfire Pro. Anbefales virkelig, de satt som et skudd i fjellet. Tusen takk til Skandinavisk Høyfjellsutstyr for god hjelp!
Og til Helsport, som åpnet dørene utenom åpningstid, så jeg fikk kjøpt meg en ny dagstur sekk, DET er service det!

Vi er rimelig stolt av at vi fullførte! Ikke veldig spreke, voksen nok til å ha slitasjevondt, tåle en støyt men med tonnevis av vilje. For de mindre spreke som oss ligger mye av turen i hodet.
Fantastisk tur, uten at jeg kan si at jeg kommer til å ta den igjen :D Da kan jeg ihvertfall ikke bo i 4 etasje uten heis :)

20160701_145440.jpg

20160701_145444.jpg

20160701_160718.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turen over de vakre Søstrene kan by på store variasjoner i været, tåka kommer fort inn fra havet. Det er mange som har gått på en skikkelig smell der oppe :-). Men når Helgeland snur godsida til er utsikten magisk! 

Ett par dager før dere tok turen gikk det steinras i Skjærdingen: https://sot.dnt.no/artikler/nyheter/5492-steinras-fra-skjringen/

Kanskje dere kan besøke DNT hytte neste gang dere går turen?  https://sot.dnt.no/artikler/nyheter/5382-turistforeningshytte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SteinarL skrev:

Turen over de vakre Søstrene kan by på store variasjoner i været, tåka kommer fort inn fra havet. Det er mange som har gått på en skikkelig smell der oppe :-). Men når Helgeland snur godsida til er utsikten magisk! 

Ett par dager før dere tok turen gikk det steinras i Skjærdingen: https://sot.dnt.no/artikler/nyheter/5492-steinras-fra-skjringen/

Kanskje dere kan besøke DNT hytte neste gang dere går turen?  https://sot.dnt.no/artikler/nyheter/5382-turistforeningshytte/

Oi, visste ikke om det raset! Var så dårlig sikt etter Skjerdingen, er det ved siden av det lange svaet ned derfra?
Hytte der vil sikkert bli vakkert :) Jeg er ikke spesielt glad i plasser ala Rondvassbu/ Leirvassbu etc med MASSE folk, så håper den eventuelt blir liten og koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Flott turrapport :thumbsup: Håper å ta turen i august, og kjenner jeg gruer meg til hva mine middelaldrende knær og hofter vil si om nedfarten fra Botnkrona, den virker tøff - men dere var tøffere :D 

Tror nok det går bra. Jeg var overraskende frisk i føttene etter 18 timer. Tror nok skoene hadde mye å si. Med tunge, bløte fjellsko er jeg ikke sikker på om det hadde vært like stas. Anbefaler virkelig de skoene fra Salewa :) 
God tur når august kommer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.