Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd mot fluer


Haugelarsen

Anbefalte innlegg

Det er sol, det er varmt. Fuglene synger og kvitrer. Lyng og lav knaser under støvlene. En stein dunker forsiktig mot berg mens det rasler i trærne når en fugl blir skremt. En bekk sildrer i det fjerne, men myra er tørr og god. Livet smiler, skogen oser av spennende lyder, lukter og syn. Solstrålene gliser mot vinterbleik hud, og jeg begynner å bli svett.

Men så. 

Bzzzzz bzz bzzzz. 

200 fluer svermer rundt meg.

De kravler på meg. Summer og overdøver all kvitring og sang. Flere fluer kommer for å knuse turgleden. Hunden min blir minst like irritert, og på nødverge må jeg la henne gå løs slik at jeg kan spinne båndet viltert som en kuhale. Fluene elsker oss, fortsetter med sitt irritrerende spill. 

Faen. Livet smiler ikke gjennom skyen av fluer. Hva gjør jeg? 

De forsvant ikke i brisen på toppen. De forsvant ikke på vei hjem, hverken når vi gikk eller sprang eller peivet med hundebåndet. Noen forsvant når vi stupte i vannet tilbake ved hytta. Resten når jeg laget skikkelig røykfult bål. 

Hvordan kan jeg nyte en tur om sommeren uten 400 fluer? Mygg er ikke i nærheten så irriterende. Der finnes jo myggspray. 

Hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja .. Fluespray er vel ikke noe ukjent fenomen i hestemiljøet i alle fall .. uten at jeg kan si at jeg har prøvd den selv kan du jo ta en titt på denne, skal visst virke mot mygg og flått også. Hvis du er mer av typen til hjemmelagde remedier og kjerringråd har jeg hørt at fluer ikke har noe særlig til overs for eddik, men det kan jo være at turen blir litt mindre hyggelig om man skal bruke det som insektsmiddel :P Jeg bor i et fluehelvete hele sommeren og sesongen er godt i gang, ignorering funker med litt øvelse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet myggnetting rundt hodet sist jeg klippet plen. Det så helt sikkert merkelig ut for naboer og forbipasserende, men for meg var det en velsignelse, og for en gangs skyld fikk jeg klippet hele før jeg rømte inn – helt uten flueplager. (De var der, men det er ikke så plagsomt på resten av kroppen.) Litt irriterende i starten med netting, men det gikk forbausende kort tid før jeg var blitt så vant med den at jeg ikke lenger la merke til at den var der. Kommer nok til å ta den med meg på tur i marka også, for de verste tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.