Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåstaver - godt kjøp?


LilleTrippe

Anbefalte innlegg

Sitter her og vurderer å gå til innkjøp av gåstaver til fjellvandring. 

Jeg vet og har lest meg opp til alle helsemessig gevinstene ved bruk av disse, men er det utenom det nødvendig? Er det et godt kjøp? Har klart meg fint uten hittil...

Det er jo ekstra vekt, i tillegg tar det plass. Er det mange her som generelt har erfaringer med bruk av gåstaver til vandring? Hvor mye blir de egentlig brukt? 

Hjelp meg med å tenke! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved vading av elver er de gode å ha.  Stenger til tarp er de jo greie til.  God avlastning ved råtten rygg eller råtne knær(litt usikker på om du er i den målgruppen).

Men, har jo treft på folk som smiler på heia uten gåstaver.  Ikke vet jeg hvordan de får det til :)

 

Hvis du går for staver, anbefaler jeg justerbare med flicklock låsing av ledd av type Black Diamond /Gipron.  Liker du deg i kulda gjør det jo ingenting om det er et korkhåndtak eller to.  Skulle de i tillegg ha mulighet for å bytte den lille trinsa til type snøtrinse i tillegg, ville jeg vært tilbøyelig til å rope Halleluja(hva nå det enn betyr) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv spesielle problemer med rygg eller ben men har brukt gåstaver selv til tider. Jeg har Helinox sine lette teleskopstaver, disse tar lite plass om man ikke bruker dem hele tiden, det finnes tre forskjellige trinser. Dette gjør bruken av dem veldig fleksibel, bruker dem i fjellet, med truger på vinteren og med pulk og fjellksi på vinterstid. Selv om de kostet endel har det vært en gullegod investering :) 

Har hat stavene i snart 2 år og jeg har virkelig utsatt dem for mye hardhendt behandling, kvaliteten er meget bra og låsesystemet er fortsatt helt intakt. Altså meget bra kvalitet!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, LilleTrippe said:

Sitter her og vurderer å gå til innkjøp av gåstaver til fjellvandring. 

Jeg vet og har lest meg opp til alle helsemessig gevinstene ved bruk av disse, men er det utenom det nødvendig? Er det et godt kjøp? Har klart meg fint uten hittil...

Det er jo ekstra vekt, i tillegg tar det plass. Er det mange her som generelt har erfaringer med bruk av gåstaver til vandring? Hvor mye blir de egentlig brukt? 

Hjelp meg med å tenke! :oops:

Hehe, er som å se mine egne tanker. Jeg har hatt en slags rar følelse overfor gåstaver lenge. Mest sannsynlig kan jeg skylde det på min egen fordomsfullhet og de lokale pensjonistenene:

 budclarkjpeg-baf3710747c1265e.jpeg

 

Dette har jo endret seg litt de siste årene og spesielt over dammen (les: USA) har gåstaver blitt en helt naturlig del blant hardcore friluftsmennesker. Det har fått meg til å vurdere gåstaver selv. Det hjalp ikke akkurat på at jeg har sett på løsninger for å kunne strekke en tarp over teltet og ut for å få et ekstra uteområde:

P9181124.JPG

Mye nytt utstyr som kommer klarer man seg helt fint uten, men etter man har begynt skjønner man ikke hvordan man klarte seg uten. Jeg frykter jeg kommer til å oppleve det samme rundt gåstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LilleTrippe skrev:

Sitter her og vurderer å gå til innkjøp av gåstaver til fjellvandring. 

Jeg vet og har lest meg opp til alle helsemessig gevinstene ved bruk av disse, men er det utenom det nødvendig? Er det et godt kjøp? Har klart meg fint uten hittil...

Det er jo ekstra vekt, i tillegg tar det plass. Er det mange her som generelt har erfaringer med bruk av gåstaver til vandring? Hvor mye blir de egentlig brukt? 

Hjelp meg med å tenke! :oops:

De helsemessige gevinstene med gåstaver er diskuterbare, mange fysioterapeuter sier at man skal ungå å bruke gåstaver dersom man ikke må fordi det ødelegger balansen. (Spesielt hos eldre.)

Men som tidligere nevnt i tråden, ved vading kan det være greit, og gåstavene kan fungere til andre sekundær funksjoner, som f.eks. tarp.

Den største helsegevinsten ved bruk av gåstaver er at energiforbruket går opp, fint dersom man ønsker å slanke seg, men muligens ikke det man ønsker når man skal gå flere dagsmarsjer og ønsker å spare vekt.

Har du klart deg fint uten staver hittil, klarer du deg nok fint uten fremover også.

Min personlige erfaring med staver da jeg prøvde det for noen år siden for å avlaste ett vondt kne var at stavene kun var i veien, kneet ble ikke avlastet og jeg endte opp med å stroppe faenskapet fast til sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstavar är ett av mina bästa köp på åratal. Jag kan gå längre och snabbare och är i bättre form i slutet av turen. OBS! Jag går inte med som hela tiden. Mest med packning uppför och på steniga stigar. Inte annars. 

Köp ett par bra, när du ändå håller på. Jag har sett på en del billiga alternativ från XXL och Clas Olsson, men dessa lockade inte till köp. Valet föll på Helinox (syd koeranska). Kostade ca 800. Mycket nöjd med dessa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver er genialt. Selv bruker jeg vanligvis bare én, det gir god hjelp og støtte i ulendt terreng, og ikke minst når man skal vade over elver. Fjellvandrere har "alltid" brukt stav (ei kraftig grein fra et tre el.l.), lenge før disse dyre og fancy karbongåstavene ble oppfunnet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Ved vading av elver er de gode å ha.  Stenger til tarp er de jo greie til.  God avlastning ved råtten rygg eller råtne knær(litt usikker på om du er i den målgruppen).

Men, har jo treft på folk som smiler på heia uten gåstaver.  Ikke vet jeg hvordan de får det til :)

Hvis du går for staver, anbefaler jeg justerbare med flicklock låsing av ledd av type Black Diamond /Gipron.  Liker du deg i kulda gjør det jo ingenting om det er et korkhåndtak eller to.  Skulle de i tillegg ha mulighet for å bytte den lille trinsa til type snøtrinse i tillegg, ville jeg vært tilbøyelig til å rope Halleluja(hva nå det enn betyr) :)

Takk for svar! :) Heldigvis ingen råtten rygg eller knær, men er vel det at jeg blir lett veldig sliten med stor ryggsekk, spesielt når en skal gå lange etapper (som planlagt i år). 

Takk for forslag til staver. Jeg har selv sett på noen justerbare staver, det var kanskje black diamond? Det var i allefall inne på fjellsport.no om jeg ikke husker feil. 

Vil helst at de skal ta liten plass som mulig (sammenleggbare), og kan festes på sekken når de ikke blir brukt. 

3 timer siden, tronn skrev:

På lange turer i fjellet vil staver ikke bare spare kroppen for mye slitasje, men også spare musklene for dagsetappene som kommer. Spesielt stor glede har man ved lang stigninger enten det er opp eller ned. 

Høres ypperlig ut! Må ærlig innrømme jeg har plukket fram en stokk en sjelden gang og støttet meg litt på den.

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har ikke selv spesielle problemer med rygg eller ben men har brukt gåstaver selv til tider. Jeg har Helinox sine lette teleskopstaver, disse tar lite plass om man ikke bruker dem hele tiden, det finnes tre forskjellige trinser. Dette gjør bruken av dem veldig fleksibel, bruker dem i fjellet, med truger på vinteren og med pulk og fjellksi på vinterstid. Selv om de kostet endel har det vært en gullegod investering :) 

Har hat stavene i snart 2 år og jeg har virkelig utsatt dem for mye hardhendt behandling, kvaliteten er meget bra og låsesystemet er fortsatt helt intakt. Altså meget bra kvalitet!

Takk for tips! Prøvde å google de, men finner ikke? Husker du hvilken nettbutikk eller i fysisk butikk det er mulig å sjekket de ut? 

30 minutter siden, Bjørn J skrev:

Gåstaver er genialt. Selv bruker jeg vanligvis bare én, det gir god hjelp og støtte i ulendt terreng, og ikke minst når man skal vade over elver. Fjellvandrere har "alltid" brukt stav (ei kraftig grein fra et tre el.l.), lenge før disse dyre og fancy karbongåstavene ble oppfunnet :)

Leser at for vading over elver går om igjen, og til å støtte opp tarpen. Jeg er ikke så veldig begeistret generelt for å gå over små bekk og elver, så da er det vel ikke så dumt. Kanskje samboeren blir fornøyd hvis han slipper for engangsskyld å gå rundt, eller støtte meg over fordi jeg er så redd :shock:

@Nimrad Jeg har noen tenkt det samme selv, at det bare er godt voksne som bruker slike, men ser jo at flere i den yngre garden bruker faktisk gåstaver! :P

@Arcticpeak Isj! Jeg håper jeg ikke ender med å feste de til sekken! Det vil jeg helst unngå :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver er en genial sak i bratt terreng ( oppover og nedover) med tung bør.

I høst /vinter brukte jeg gåstaver i treningsformål. Det fungerer bra/utmerket, MEN det gjør noe med balansen i negativ retning. Brukes derfor ikke lengre i treningsformål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gå staver betraktes som et u-norsk fenomen på linje med smørefri ski og egent for tyske turister og pensjonister! Men jeg har lest en artikel av en Østerriksk fejllprofessor og avlastingen på kneer og hofter var betydelig ved opp- og nedstigning, som flere har skrevet. Flere sekundere anvendelse som stenger ved tarp mm. Bra ved vad. Så jeg er ikke enig med @arcticpeak. 

kan en gå med skistaver kommer de ikke i veien og en trenger ikke å gå de som stav mosjonistene gjorde i 90-tallet for å få sprett-rumpe. Det er der de setter energi forbruket opp.

jeg har brukt staver med stor gevinst i ganske mange år. Gipron gjør bra staver. 

Hilsen elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt gåstaver siden 2005. Man går neppe fortere med staver, snarere saktere. For min del er det særskilt når jeg går nedover at jeg liker stavene. De avlaster knærne på en god måte, og som andre har nevnt er de gullegode ved vading. 

Det kan være lurt å se litt på teknikk ved bruk av staver. Mange bruker nok stavene på en mindre god måte. Jeg ser stadig folk med hendene tredd i feil i hempene for eksempel. Dersom du skal prøve staver for første gang, så føles det litt rart i starten, men det går over om du holder koken en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips og svar, snille forumfolk! :) 

Siden jeg er så utålmodig av meg, og skal allerede til fjells fra fra 11.juli, har jeg kjøpt meg noen staver! 
Kjøpte de på XXL, tror de het KV+ carbon? Justerbare og med fliplock :) Ikke veiet de mye heller, tror vekten var på 460g eller noe.  

Prøvde å kikke på fjellsport.no, og alle de som var interesse, var dessverre bestillingsvare med lang leveringstid :( 
 

Jeg tror jeg kommer til å få mye glede ved å bruke de, spesielt når en skal over elv! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.