Gå til innhold
  • Bli medlem

En natt i Nordmarken


ost

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin turrapport!

Er lenge siden jeg har hatt en skikkelig tur i Nordmarka nå. Kjenner jeg meg selv rett, så føler jeg for å vente til myggen er borte.

Når det kommer til gjengroing av stier, så sitter jeg med samme erfaring som deg. Spesielt i området rundt Kikutstua. Og jo lengre ut i august man kommer, jo vanskeligere blir det å komme seg fram. Da spesielt stien som går sørover på vestsiden av Bjørnsjøen.

Jeg har også opplevd å møte mindre folk i Nordmarka enn i de store fjellområdene fra Hardangervidda til Saltfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 7homas skrev:

Kul tømmerrenne. Synd den ikke har blitt vedlikeholdt. Om 200 år er den vel borte fullstendig.

Ifølge nettet var tømmerrennen i årlig bruk så sent som 1999, i Norsk Trekkhundklubbs årlige kanoløp Barlindhøgda rundt. Om dette fortsatt arrangeres vet jeg ikke. 

Vedlikehold av fløtingsanleggene er vel grunneiers (Løvenskjold) oppgave, og da prioriteres nok mer synlige anlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ost said:

Ifølge nettet var tømmerrennen i årlig bruk så sent som 1999, i Norsk Trekkhundklubbs årlige kanoløp Barlindhøgda rundt. Om dette fortsatt arrangeres vet jeg ikke. 

Vedlikehold av fløtingsanleggene er vel grunneiers (Løvenskjold) oppgave, og da prioriteres nok mer synlige anlegg. 

Ja sikkert.
Men vi har jo diverse antikvarer som pålegger vedlikehold her og der (de samme som forbyr vedlikehold andre steder).Kanskje de har vært inne i bilde. Eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her forleden kjørte jeg forbi "barndommens rike" og måtte stoppe for å ta bilde av tømmerrenna på Fossum utenfor Skien.

Vi hadde en badeplass nedenfor tømmerrenna, og den var valgt med omhu, for så snart vi anledning snek vi oss opp og åpnet for vannføringen.  Da den var omtrent halvfull satte vi utfor, og i meget stor fart for vi nedover tilslutt på blanke messingen.  Ja, farten var så stor at da vi kom til elva "surfet" vi på overflaten mer enn 5 meter.

At leken var strengt forbudt skjønte vi ikke den gang, men tømmerrenna var av stål, og vi kunne slått oss halvt eller helt i hel.

1.jpg2.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.