Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrmelk


endre1990

Anbefalte innlegg

Annonse

de påstår det på pakka :roll:

selv bruker eg tørrmelk mest til å lage stridsrasjoner med,,, som militærnekter har eg visst et helt annet forhold til det enn kompisene mine... frokostblanding, tørrmelk, kanel, og varmt vann,,, det er lett å få ned når det er kaldt ute :) godt med noe annet enn frosne skiver synes eg... tror dette er omtrent akkurat det samme som frokosten til Real Turmat, men til en litt hyggeligere pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
de påstår det på pakka :)

selv bruker eg tørrmelk mest til å lage stridsrasjoner med,,, som militærnekter har eg visst et helt annet forhold til det enn kompisene mine... frokostblanding, tørrmelk, kanel, og varmt vann,,, det er lett å få ned når det er kaldt ute :D godt med noe annet enn frosne skiver synes eg... tror dette er omtrent akkurat det samme som frokosten til Real Turmat, men til en litt hyggeligere pris!

Så fint :roll:

Noe å starte dagen med etter en støl natt i telt kanskje? Jeg synes Reals frokost er god, men altså noe dyr. Har derfor blandet meg noe havregrøt "guffe" med havregryn, sukker, kanel, rossiner og Viking tørrmelk.

Har du en helt detaljert oppskrift som du kan dele med oss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. finn fram et passelig trau, dette kan f eks være kaffekjelen hvis du er gramjeger, eller noe helt annet! det bør fortrinnsvis være vanntett og romme et dugelig måltid!

2. finn fram frokostblandingen, hell i trauet! passelig mengde tar du på øyemål... så kan du jo legge til fine ting man også kan bruke i havregrøt; rosiner, nonstop, sukker, mango, appelsin, vannmelon, anything,,, ta det du har :roll:

3. kanel og tørrmelkpulver blander du kanskje på forhånd, siden du ikkje drikker melk på tur likevel (ikkje eg iallfall). ha det i noe tett,,, en flaske f eks...

4. hiv på en passelig mengde, også her bruker du det medbrakte øyemålet, et halvliters øyemål pleier å passe bra til de fleste turforemål :)

5. selve prikken over i'en er selvsagt det varme vannet, det trenger ikkje å koke, da blir det bare brent tunge! hiv på så du får en passe konsistens på alt... trauet med varm mat bruker du no til å holde deg varm på fingrene mens du spiser...

har du trau med lokk, kan du jo blande en ny ladning så det er klart til lunsj :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

jeg må nesten føye til:

viking tørrmelk har jeg store problemer med å få i meg. de første gangene fikk jeg store brekningsfornemmelser. nå begynner det å bli bedre, men dog.... det er ikke akkurat som iskald tine skummet melk, som jeg kan drikke over en liter av om dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også en del havregrøt til frokost. Det finnes en variant med eple og kanel som er veldig bra.

Ellers har jeg kjøpt inn en kartong med havregrøt i porsjonspakninger fra Møllerens. Disse skal bare røres ut i varmt vann. Ikke så mye næring i en pakke, men da er det bare å ta flere. Møllerens havregrøt synes jeg er den beste av de som selges i porsjonspakker, men de selges ikke i vanlige butikker bare gjennom slike storkjøkkenleverandører eller engrosforhandlere. Kontakt Møllerens så kan de fortelle nermeste stedet hvor du får kjøpt dem. (Stykkpris ca. kr.4,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve å drikke det i dag.. Men ble litt uvell etterpå :oops:

Men, noen som har prøvd det til Havregryn og så med sukker på ?

Eg brukte turrmjølk på havregrynsblandinga for mange år sidan. Men så fann eg ut at det var like godt utan turrmjølk. Så no brukar eg bare vatn. Varmt vatn om vinteren og kaldt vatn om sumaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve å drikke det i dag.. Men ble litt uvell etterpå :oops:

Men, noen som har prøvd det til Havregryn og så med sukker på ?

velkommen i klubben :)

øvelse gjør mester tror jeg, smaken er i hvertfall ikke så djevelskt vond i dag som de var første gangene.

selv bruker jeg axa go`morgen frukt - da får man i seg litt annet enn bare havre, og smaken er etter mitt skjønn bedre med rosiner og tørket frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En veldig lett måte å lage ferdigblanding selv på er:

X antall dagsrasjoner små havregryn (1 kg rekker til ca 10-12 porsjoner hvis man er glad i grøt....)

+ 2 spiseskjeer tørrmelk x X porsjoner

+ tørket frukt i biter

+ 1 ts kanel x X porsjoner

(+ litt sukker)

= lett og grei blanding. Tilsett kun kokende vann på tur.

Jeg foretrekker Bjørns små havregryn (økologiske) og forslag til tørket frukt: rosiner, mango, pære, jordbær, eple, ananas, aprikoser, tranebær, blåbær. Frukt kan man tørke selv, eller kjøpe :wink:

En kjempegod leverandør av tørket frukt er tropical whoolefoods (uten sukker og kons. midler), som selges fra www.friendsfairtrade.no.

Og Urtekram som man finner i mange velassortere butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Om du har litt samvittighet så vær obs på at nestle (vanligvis den produsenten av tørrmelk du finner i butikken) ikke akkurat er det mest etiske selskap som finnes der ute.

Ikke det at jeg bryr meg så veeeldig om hva som er etisk riktig når jeg handler, men etter å ha lest og sett litt på you tube om nestle så fikk jeg faktisk ikke lyst å handle noen mer med nestle logoen på varen!

http://www.corporatewatch.org.uk/?lid=240

http://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9_boycott

selvfølgelig skal en være kritisk til det som er skrevet på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.