Gå til innhold
  • Bli medlem

Elbrus uten guide


Anbefalte innlegg

Hei fjellfanter

Jeg vet dette ble spurt om sist i oktober her inne på forumet, men det kan jo hende det er noen flere som kan dele informasjon. Jeg sitter å ser på muligheten for å sette opp egen tur til Elbrus til sommeren 2017. Det går ikke på kostnader med å reise med guide, men heller det er tiden er moden for å dra på slike turer uten guide nå. Er det noen her inne om har gjort det selv, og som kunne tenkt seg å delt sin kunnskap med meg? 

Hvis du som kunne tenkt deg å dele informasjon tilfeldigvis bor i Oslo så spanderer jeg både kaffe og øl (til nød brus om det er aktuelt). Hvis du ikke bor i Oslo så svar her eller send meg en pm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Var på Elbrus sommaren 2007, dock åkte vi bil ett par kompisar från Stockholm så jag har inte så mycket matnyttigt att komma med om du tänkt åka inrikes flyg/buss/etc. Men rent generellt är det inga problem att åka utan guide, skulle dock rekommendera att vandra berget tillsammans med kamrater och inte solo (såklart beroende på din tidigare erfarenhet). Rent tekniskt är ju Elbrus bara vandring, håller man sig längs normalleden passerar man inte heller några glaciärer.

Hade du tänkte anlita firma för pappersarbetet och tillstånden? Vet att många använder sig (vi gjorde också det) av Pilgrim-Tours och deras lite package. Ingen aning vad det kostar numera men var bara en liten avgift förr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har gått der med guide, og mener at å gå her uten guide bør være kurant for fjellvante folk. Organisering av transport frem til foten av fjellet bør du nok ha litt hjelp til. Du trenger visum/invitasjon. Om du bestiller hotell i Terskol, kan de kanskje hjelpe med invitasjon og transport fra/til flyplassen. Taubanen tar deg opp til nesten 4000 meter, og det er store svarte staker som viser veien helt til topps.  Du må ha peil på ferd på bre og tynn luft før du går løs på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.