Gå til innhold
  • Bli medlem

Everest basecamp, hva er godt nok mtp klær?


Kristina_P

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har planer om en tur til Himalaya og Everest basecamp ila 2017, organisert gruppereise. Jeg er ikke noen norsk klassisk fjellgeit eller spesielt fjellvant og har aldri vært verken på Trolltunga, Besseggen eller Galdhøpiggen, men jeg er vant til og liker både korte og lange og bratte turer opp og ned fra normale norske fjelltopper, og er i god form. Poenget er at jeg ikke har en bod hjemme med utstyr som egner seg for trekking i Himalaya, og jeg prøver nå å finne ut av hva jeg må anskaffe. Gode sko og sekk er selvsagt innlysende, og det har jeg. Men så må jeg har indre og mellomste og ytre lag, og er blitt anbefalt en hel mengde fancy greier, alt fra Icebreaker sitt undertøy i merinoull til Rab dunjakker.

Har noen erfarene fjellfolk der ute tips til klær som er passende og gode nok for to ukers trekking i Himalaya, men som ikke koster en månedslønn...? Jeg skal selvsagt på ingen som helst måte spare meg til fant og kjøpe turutstyr på Europris, jeg vil gjøre alt for å mest ut av turen, men godt nok er ofte godt nok. Jeg vet bare ikke helt hva som er godt nok. Jeg trenger jo ikke kjøpe en dunjakke til 3700,- dersom en til 2200,- er god nok....  Europris sin til 499,- er selvsagt uaktuelt. You get my point... :)

Jeg er klar over at jeg kan kjøpe mye billig (og dårlig?) i Nepal, men jeg vil helst ha det meste på plass før jeg drar. 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke anbefale hva som er bra nok og ikke, men følg med på tilbud/outlets. Jeg har kjøpt dunjakke til vinterbruk til både meg og kona under 1000 kroner(førpriser har vært noen tusen). Da vi så til vinterbruk så vi på noe med minst 300 gram fyll.

http://www.helsport.no/summit-dunjakke-dame

f.eks.

Undertøy i ull er også gull verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på outlet, salg og finn. Fantastisk mykje bra til fin pris. 

Janus og Devoldull frå outlet er supre greier, evt spander på deg ei ullnettingtrøye frå Aclima. Du treng ikkje svindyr Icebreaker. 

Mellomlag og dunis kjøper du på finn eller outlet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den gruppereisen du har tenkt å være med på ledes av seriøse aktører bør de kunne sende deg en list over utstyr og klær du måtte trenge. Hvis ikke en slik aktør kan fremskaffe dette, hadde jeg blitt skeptisk. Det er en litt heavy tur du tenker å være med på. Ville også undersøk hva turoperatøren kan bistå med hvis det blir uhell eller skader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.