Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva dyr kan jaktes uten lisens ?


August Opdahl

Anbefalte innlegg

Hei har snart tenkt å dra på en liten hike. eller en tur opp i fjellet og overnatte. jeg plannlegger åå ta med noe mat men lurte på om det er noen dyr man kan jakte uten "lisens". jeg har ikke tatt jakt prøven enda verken for småvilt eller storvilt derfor lurte jeg på om det var noen små dyr jeg allikevel kunne jakte feks ekorn, duer, spurver, små fugler, frosk, mus, rotter eller andre dyr.

mvh. August

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

Du må ha med deg mat, og fiske er nok det nærmeste man kommer å fange noe selv på denne tiden av året.

Nei, det er ingen arter som kan jaktes uten "lisens" alle arter som det ikke er jakttid på er fredet og arter med jakttid krever både jegerprøve og jaktkort/tillatelse fra grunneier. Forøvrig veldig få arter med jakttid i juni, det begrenser seg vel til de vi ikke vil ha her som kan jaktes hele året (bisamrotte,mårhud, villmink og villsvin).  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet ingenting.

I Norge er alt dyreliv i utgangspunktet fredet, så er det unntak for jakt på enkelte raser til bestemte tider av året. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-03-01-190

For å jakte må du ha jegerprøve. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313

Jaktrett tilfaller grunneier.

Så hvis det er jakttid på ekorn, trenger du jegerprøve og grunneierstillatelse for å bedrive jakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste artene i Norge som det er jakttid på hele året er villmink og mårhund . Velbekomme. Men på dem også , må man ha grunneiers tillatelse for å jakte på dem. Av arter som det er generøs jakttid på , dvs at de kan jaktes på i deler av sommermånedene, er blant annet kråke og rev. Igjen velbekomme.  Man må likevel ha tatt jegerprøven , noe jeg ikke tror du har , siden du spør slik du spør….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bestått jegerprøve... glem det.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tjenester-og-verktoy/Nettsted/Jakttider/

Her finner du til høyre en liste over jakttider fordelt på arter. Det ville ikke vært en helt utenkelig plan å satse på tilskudd til dietten med trost og kråke pr salongrifle, men da blir det tur i august og altså etter bestått jegerprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste levende du kan skyte lovlig med gevær uten jegerprøve i Norge er kobbe og havert. Siden det er sjøpattedyr går det ikke under de normale lovverket for jakt på land men sorteres under fiske og fangst.

Derimot må du ha bestått storviltprøve og tillatelse fra fylkesmannen, noe alle norske statsborgerer har rett til om de søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi, synes jeg en fornuftig våpenlov i landet. En får ikke kjøpt våpen hvis en ikke kan dokumentere behov som f.eks. medlem av skytterlag. Ingen kan gå på jakt uten avlagt prøve. Det er ikke riktig at en bare kan skyte kobbe. Fra nyttår overtok fylkes kommunene forvaltningen av selbestanden. Jakten er kvoteregulert og jegere som har fått fellingstillatelse skal rapportere til fylkeskommunen selv om vedkommende ikke har vært på jakt i perioden. Nevner dette for å illustrere at jakt er gjennomregulert, heldigvis.

 Trådstarter oppgir ikke hvilken kaliber som var tenkt brukt, men selv ,22 kan gjøre stor skade. For ikke å snakke om et storvilt våpen, nå på denne tiden av året når folk strømmer til fjellheimen. 

Vi prøver alle å ta spørsmål som dukker opp i forumet  på en seriøs og vennlig måte, så jeg vil selvfølgelig ikke gi noe kritikk for noen holdninger her, men mitt råd til trådstarter er at, ta dette videre internt innen skytterlaget. Jeg regner med at du er medlem et sted, ellers hadde du vel ikke hatt våpen. Det er også sånn at vitnemålet for avlagt skyteprøve, det må jegeren alltid ha med seg under jakten og vise det fram på forlangende av grunneier, noen som opptrer på hans vegne eller av jaktoppsyn

 

 

V

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.