Gå til innhold
  • Bli medlem

Heliskiing


Okv

Anbefalte innlegg

Har dere noen meninger om temaet heliskiing?

Her oppe på Det Sorte Fastland (Sunnmøre) er det nå mulig det blir søkt om tillatelse til å drive kommersiell heliskiing oppe i fjellene.

Er dette en utvikling vi ønsker, med de muligheter det vil gi for oss også, eller vil vi bevare fjellet og aktiviteten der oppe mest mulig slik det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel Okv, her tror jeg jammen du har startet en solid "Stridstråd" :evil:

Har aldri hatt sans for "slik har det altid vært, så slik skal det forbli-tankegangen". Når det er sagt, liker jeg absolutt ikke at folk tar helikopter el småfly inn i bla Skjækerfjella eller Femundsmarka for jakt og fiske. Min mening er at gidder de ikke gå inn for egen maskin, enten pga at alderen tynger, vekta tynger eller rett og slett pga latskap, ja overlat da "matfatet" til de som er villig til å gjøre en innsats for å komme til det!

... og så sparker jeg meg selv litt i ræva :) , for kanskje bør det godkjennes ENKELTE områder hvor komersiell heliskiing bør tillates, uten at det får resultere i enda flere nasjonalparker blir opprettet, som igjen medfører evt stopp for allerede gitte heli-løyver. La enkelte grisgrendte strøk få en inntektkilde via turisme med bla heliskiing!

Så ja, la oss få enkelte områder hvor heliskiing tillates :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg om eg tek feil, men såvidt meg bekjent gjelder dette heliskiing med utgangspunkt fra Standal i Ørsta kommune..?

Det er uansett et forslag fra Asgeir Standal om heliskiing fra Standal til bestemte destinasjonar rundtom i Hjørundfjorden, her mellom anna namngitt Trandalhatten. Standal er som kjent grisegrendt, men vinterstid blir bygda godt besøkt av skituristar fra ålesund på vei til Standalhytta, her ser vel enkvar sunnmøring et økonomisk potensiale...?:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Asgeir Standal har vel solgt så mye hyttetomter på Standalsætra at det vel snart er bra... selv om denne inntekten kanskje ikke er helt offisiell... Men det vet jeg ikke noe om :) Så det blir bare spekulasjoner.. (hehe..) :roll:

Stein Magne Hoff m.fl (Aalesunds skiklub) har kjøpt ei gammel skøyte, satt denne i stand og skal cruise Hjørundfjorden med toppglade skientusiaster. Et fjord-til-tind-prosjekt. Denne type turisme er noe man heller burde satse på. Type turer som Randers topp fra fonnvernet, Skårasalen fra Skår, Saksa fra Urke osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliskiing er i mot norsk lov. Loven har før blitt prøvd flere ganger. Også da man blant annet søkte om tilatelse til heliskiing til Mugnetind i Valdres. Blir det åpnet for heliskiing i et område er dette en katastrofe da det vil bli lettere å få tilatelse andre steder også. Men det er viktig at noen tar ordet og kjemper i mot denne type forslag. Det var vel DNT i samarbeid med Valdres tur og fjellsprotslag som gikk sterkt i mot dette forslaget i Valdres. Og med DNT i ryggen taler man for svært mange.

Jeg drømmer og har lyst til å gå skiturer på Sunnmøre i framtiden, men skal det dure helikoptere der borte blir det vel bare med drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør overhodet ikke tillates i Norge. Norge har tilgjenglige nok fjell som det er. Halve moroa er å gå opp. Tenk å ha gått fem timer opp og møte et helikopter på toppen+ at når folk ikke må bære det de har med seg drar de med seg alt mulig rærl

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg bare vet.

Men jeg har observert, på en nettside, husker ikke hvor det var, helikoptertransport av skiløpere i vinter, under påskudd om filming & turisme.

Jeg syntes jeg husker at det lå en link til dette på Strandafjellet.no, men jeg har ikke funnet den igjen.

Håper og tror at det ikke blir noe av dette, selv om Frp kommunene Ørsta og Stranda sikkert legger seg flate. Jeg kan ikke helt se hvor kundegrunnlaget skulle komme fra heller, men det kan godt hende at det ville gått.

Kundegrunnlaget reduseres betraktelig om Trandalshatten er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreier, folkens, det høres ut som heliskiing er uønsket i norske fjell.

I utgangspunktet er jeg prinsippielt mot all slags utvidet motorisert ferdsel i fjell, for det ødelegger noe av det grunnleggende med det å dra på tur. Nå i dag så er det jo teknisk mulig å bli plassert nær sagt hvor som helst (de har vel landet et helikopter på Everest også nå), og da må vi passe på at det blir igjen noen aktiviteter og noen områder der vi fremdeles kan finne mer grunnleggende utfordringer. Og kom ikke her og si at det fremdeles er mulig å gå opp; det bli jo akkurat som å gå opp ved siden av skiheisen, ikke mange som finner det interessant.

La oss gå på tur, enten det er i Femundsmarka eller på Sølvkallen, det å greie å ta seg fram og opp er jo en så viktig del av turen at vi ikke kan være foruten.

Skjønt, tanken om å kjøre fem fjell på en dag i stedet for ett frister jo, men det blir nok en liten bismak av det hele. Dessuten er det ikke mulig med vanlig inntekt å finansiere så mange helikopterdager i løpet av sesongen.

Når det gjelder turisme så må jo båt og fjord-til-fjell være et interessant konsept, som kan utvikles videre av de som driver med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til heliskiing! Nei til veg til Skårasalen! Nei til utbygging av Sætrefossen på Bjørke! Kvifor rasere kanskje verdast vakraste fjord på denne måten. Ser ingen grunn til å temme den ville naturen vi har her. La stillheita, fossane, rypene og ørna, det ville og eksotiske med Hjørundfjorden få vere i fred.

Når Trandalshatten er nemnd som heliskifjell, lurer eg på om han som står bak ideen har vore på T. hatten eller andre fjell i nærleiken. Kan ikkje fatte at dette er eit fjell for den allminnelege skiturist. Eg skjønar lite når T.hatten skal vere Hjørundfjorden sitt skifjell når vi har toppar som Randers topp, Skårasalen, Saksa, Hornindalsrokken osv. Gir ein fyrst løyve en par tre gongar no, er eg redd heliskiing kjem for å bli, for godt dessverre. Viss ikkje ville uberørte Sunnmørsalpar lokkar turistar så veit ikkje eg. Det med skibåt på fjorden som fraktar skituristar til foten av fjella, tykkjer eg er ein kjempegod idè.

La no ikkje pengane ta overhand her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig en ivrig toppturvandrer og ditto telemarkskjører.

Jeg er ikke for å slippe heliskiing helt løs i den norske fjellheimen.

Men er veldig for f.eks et prøveprosjekt der vi kan gjøre utvalgte topper tilgjengelig i la oss si to

helger i året, eller kanskje i noen avgrensede timer i disse to helgene.

Personlig så vil jeg nok aldri ha råd til å benytte meg av helikopter transport opp til toppene, i alle fall ikke så lenge jeg er student, og pr.nå føler jeg heller ikke noe veldig stort behov for helikopterløft opp på toppene, turen opp er fortsatt halve morroa.

Men som sagt, slipp heliskiing løs i svært begrenset omfang, la oss se hvordan virkningen blir både miljømessig og hvordan dette kaster av seg økonomisk til turistnæringen i de aktuelle områdene.

Mvh Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at et helikopter tar av fra en fotballplass nede i ei bygd, eller fra en flyplass for den saks skyld, for så å fly opp til en fjelltopp, så vidt sette meiene nedpå i 20-40 sekunder for så å fly avgårde og være ute av syn og hørsel for folk igjen.

det er jo ikke snakk om fra min side i alle fall å innføre noe fast opplegg med helikopter opp på toppene, det jeg kunne tenke meg å prøve er maks et par helger i året.

Hva er det som gjør at de fleste er i mot dette? Støy, generell konservatisme mot nye ting i fjellheimen eller er det bare rett og slett misunnelse som er ute og går?

Eller la meg vri det over på om det er noe galt med oss som velger å traske oss oppover fjellidene med breie telemarksplanker eller slalomski, aller helst i glorete jakker og fancy hjelmer.........virker vi også forstyrrende i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tenk å ha gått fem timer opp og møte et helikopter på toppen+ ...

Akkurat det skjedde med meg i mars. Jeg var på vei opp på Istind i Troms. Etter ca. 2 timer hadde vi god innsikt til toppen, og plutselig så landet det et jævla helikopter på toppen. Det var en nedtur uten sidestykke ettersom vi ellers var alene om å gå til toppen den dagen, og det var ingen tidligere spor. For å være ekstra jævlig så sirkulerte helikopteret over oss en liten halvtime før det forsvant igjen.

Det skal være sagt at det var ingen spor nedover fra toppen da vi kom opp, og dette høyst trolig var militær køddeflygning. Essensen er uansett at det bråker forferdelig og jeg mener det er forkastelig at latskap skal gå på bekostning av de som faktisk gidder å gå selv. Heliskiing ser jeg på som voldtekt av naturen og enda et onde vi ikke trenger.

For å trekke paralleller til snøscooter så ble årets første Lyngen-tur i februar ødelagt av 15 snøscootere som kom dundrende like før jeg var på toppen.

Er behovet for heliskiing så skrikende så er det bare å reise utenlands.

Til deg hr. Olsen som ikke ser sammenhengen mellom naturvern og helikopterflygning: Hvis du er i tvil om dyrene blir skremt av helikopter eller ikke burde du ta opp noen barneskolefag. Arne Næss sr. tar for seg økologisk etikk, hvor han har et natursentrert (ikke menneskesentrert) perspektiv. Selv om mennesket har noen andre evner enn dyrene, er det ingen grunn til å leve på bekostning av dem. Spesielt ikke på grunn av latskap.

Gå selv og få flat mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg hr. Olsen som ikke ser sammenhengen mellom naturvern og helikopterflygning: Hvis du er i tvil om dyrene blir skremt av helikopter eller ikke burde du ta opp noen barneskolefag. Arne Næss sr. tar for seg økologisk etikk, hvor han har et natursentrert (ikke menneskesentrert) perspektiv. Selv om mennesket har noen andre evner enn dyrene, er det ingen grunn til å leve på bekostning av dem. Spesielt ikke på grunn av latskap.

Gå selv og få flat mage.

For det første så går jeg selv, og har derfor flat mage.

For det andre så synes jeg i likhet med deg at det er forkastelig med vill snøscooterkjøring.

Personlig så har jeg heller ikke lyst, eller råd (vil jeg tro) til å benytte meg av helikopter opp, som jeg sa i mitt første innlegg: Turen opp er halve morroa.

Og prøv nå å hold deg på et saklig nivå i diskusjonen da mann, til og med dumme meg skjønner at dyr (og mennesker) blir stressa av lavtflygende helikoter, tror dermed neppe at jeg trenger å ta opp O-fag/naturfag fra barneskolen.

Jeg går ut i fra at eventuelle organiserte helikopterturer opp på norske fjelltopper ikke vill foregå som "taktiske flygninger" ala Forsvarets metoder (les 10 meter over busketoppene), men derimot etter sivile luftfartmyndigheters lover......

PS! Mulig forklaring på militærhelikopteret kan være noe som jeg mener å huske heter forsvarets skredgruppe????? som etter sigende skal reise land og strand (les øvingsområder) rundt og sjekke snø forholda.

Men hvorfor de skal ta snøprofiler på f.eks Istinden, Spanstinden elles andre topper rundt om fremstår også for meg som en gåte. (og da kan jeg også være enig i at dette kan kalles militær køddflyging)

PSPS! Er stor fan av Arne Næss sr. Genial mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perspektivet blir i mine øyne feil hvis man skal ta utgangspunkt i behovet til kundene. Slik jeg ser det er det et spørsmål om balansering mellom naturvern og distriktspolitikk, turisme, næringsgrunnlag i fjellheimen osv. Lykkefølelsen til et par rikinger som får kjørt helikopterpudder er uviktig. Det viktige pro-argumentet er pengene som blir lagt igjen i bygder for å sikre næringsgrunnlag. Heliskiingkunder er pengesterke, skituristen som bor i telt og kjøper snurring på rimi skaper ikke akkurat et næringsgrunnlag for bygder oppe i fjellet. I mine øyne er disse økonomiske fordelene minimale i forhold til hensynet til naturvern både prinsippielt og reelt, særlig når man ser på det begrensede omfanget av heliskiing rundt omkring i verden (jf. Canada og Alpene) i forhold til kundemassen av alpin skiturisme.

Jeg tar selvkritikk for min glorete jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre, så er også jeg prinsippiell motstander av heliskiing. Men elsker samtidig å kjøre lange bakker med jomfruelig snø, så jeg forstår godt hva som lokker. Og helikopter er jo kjempemorsomt i seg selv...

Tenk deg følgende; en fin helikoptertur med flott utsikt over alle kjære fjelltopper. Kanskje litt berg- og dalbane underveis, enten fordi piloten kødder litt eller fordi det er turbulens nær fjellene. Helikopteret setter meiene ned på en topp noen sekunder så du får hoppet av, og så forsvinner det langt avgåde med all støyen sin. Du står på toppen i total stillhet, sola skinner, låra er helt "friske", du er klar for å sette utfor. Nedenfor ligger over 1000 høydemetre med bare urørt pudder... Du raser nedover, "svosj, svosj..", og klarer å kjøre hele fjellet ned uten stans fordi du slapp å gå opp... Kanskje et herlig tryn eller to i løssnøen på vei nedover :)

Kanskje ikke så dumt å tillate dette på et par steder "nær" sivilisasjonen, så blir ikke ulempene så helt uoverkommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som lurte så ble det gjennomført heliski både på Sunmøre og i Romsdalen i vinter.

Det amerikanske filmselskapet Matcstick Production filmet på Sunmøre, med Stranda som utgangspunkt. Dette er samme filmselskap som de siste årene er blitt nektet å filme i Lyngen. Et annet ukjent Skandinavisk filmselskap filmet i Romsdalen, og de besøkte vel blant annet Kjøvskardtind i Isfjorden.

Når det gjelder kommersiell heliskiing i Norge, er det vel omtrent nedfellt i grunnloven at dette ikke er tillatt. Ser ikke for meg at dette blir veldig aktuelt i Norge med det første. Har selv prøvd heliski i Canada, og kan skrive under på at det er sinnsykt gøy. Men nå skal det legges til at Canada og Alaska (som er de største heliski-områdene i verden) har sinnsykt meye mer villmark å ta av enn Norge, og derfor kan påkoste seg denne "luksusen". For de nordmenn som har lyst til å fly heliski, og har kapital dette, bør det ikke være noe problem å dra utenlands for å få gjennomført det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kommersiell heliskiing i Norge, er det vel omtrent nedfellt i grunnloven at dette ikke er tillatt. (..) For de nordmenn som har lyst til å fly heliski, og har kapital dette, bør det ikke være noe problem å dra utenlands for å få gjennomført det.

Nå er vel poenget sikkert å lokke til seg en del turister både fra inn- og utland, slik at disse kan legge igjen penger i lokalsamfunnene rundtomkring, ikke at nordmenn skal få kose seg med mest mulig pudderkjøring som et annet velferdsgode.

Så er det også et poeng at det faktisk kommer en del utlendinger til Norge for å ha muligheten til å opp på topper, uten at mange har vært der før dem og lagt spor, og uten støy og rabalder fra helikoptre. De vil ha en annerledes opplevelse enn den man typisk kan få enkelte steder i Alpene, og det er de villig til å betale ganske mye for. (Reisen til Lyngen, Sunnmørsalpene etc koster ganske mye bare den) -Hvor mange av disse vil "skremmes bort" ved å tillate kommersiell heliskiing i Norge?

Finnes det så mange skitopper i Norge der det faktisk er nødvendig med helikopter for å komme seg til toppen, uten at det blir en ekspedisjon ut av det, slik som tilfelle er i f.ex. Alaska? Jeg tror ikke det, og håper "heliskiing" i Norge også i fremtiden blir begrenset til de få unntakstilfeller som skyting av skifilm er. Der går grensen for meg. -Jeg hører til blant de som godt liker å se skitalenter utfolde seg på film, og de spektakulære bildene er utvilsomt flott reklame for Norge som skidestinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.