Gå til innhold
  • Bli medlem

Første fjelltur alene :)


Anita87

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal på min første fjelltur alene i midten av juli, og gleder meg ekstremt mye! området jeg skal gå i er Hardangervidda vest (Kinsarvik-Stavali-Veivatnet-Fodnastøl-Lofthus) er forresten godt kjent rundt Veivatnet, Da jeg har bodd mye i hytte her siden jeg var liten.

På veien går jeg forbi en hytte med proviantlager (Stavali) Jeg (og hunden min) skal overnatte 3-4 dager i telt. Jeg leser mye på nettet om dagen om alle mulige råd, men tenkte jeg kunne spørre her, siden det sikkert er mange med gode/dårlige erfaringer her ;) 

TAKKNEMMELIG FOR ALT AV GODE/DÅRLIGE ERFARINGER MED TURER I OMRÅDET, OVERNATTING I TELT, MAT PÅ TUR, HUND PÅ TUR,  OSV :)

Noe av det jeg lurer på er følgende: kan jeg leve på 1 pakke lettkokte havregryn, tørrmelk, nøtte/frukt blanding og basere resten av måltidene på at jeg får fisk? Eller bør jeg ha med frysetørket middag i tillegg? Hva kan jeg ellers ha med som tilbehør til fisk? Supper?  (Må være lav vekt) Tar i mot alt av tips til mat på tur.

lading av mobiltelefon. På denne turen må jeg ha mobiltelefon, men spørsmålet er jo hvordan lader jeg denne på turen? Noen som har erfaringer med en rimelig batteribank med solcelle? 

Hund på tur. Noen som har erfaring med frysetørket vom som for? Blir ikke klok på hvor mye bikkja mi på 8 kg skal ha i døgnet når hun går hele dagen :-s Produsenten virket forresten noe usikker selv.

Mange jenter som vandrer i fjellet alene forresten? Erfaringer? Jeg var mye i fjellet som liten, men pga flytting ble det mindre etter at jeg ble 20. Jeg startet i det små for et par år siden med dagsturer og overnattinger på DNT hytter, men dagsturer i skog og mark er ikke nok lenger, så jeg må nok til fjells ;)

Takknemlig for alle svar :) 

Anita 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kjent, i den vestre delen av Hardangervidda. Kommenterer noe, av dine spørsmål. Antar andre også vil kommentere.

1)    Da du er på vandring, blir det ikke så mange timene til fisking. Selv dyktige fiskere, vet ikke om de får fisk. Og begrenset tid til fisking, reduserer sjansen for å få fisk. Jeg ville aldri basert meg på fisk, men tatt det som et pluss/gave. Første døgnet kan du ha med deg hva som helst til middag, ellers må du beregne mat som tåler varme. Og da blir det helst frysetørket mat, eks Real til middag.

2)    Mobil hopper jeg over. Det er sjelden mobildekning der jeg går, så den er ikke med, eller i bruk. Men det finnes batteribanker.

3)    Frysetørket vom, er kraftig for, hovedsakelig fett og proteiner. Hunder han klare seg på det en uke. Men for en gåtur på 3 – 6 timer pr./dag, er å betrakte for en rusketur for en normalt trent hund. Så, vanlig tørrfor duger lenge. Hund på 8 kg, trenger ikke mye tørrfor. Og det er ikke mye ekstra tørrfor du trenger å beregne. Litt avhengig av terreng, men kanskje 5 – 10 % ekstra, på grunn av noe mer aktivitet.

4)    Jeg går lite på oppmerkede stier og treffer normalt lite folk. Så jeg vet lite om hvor mange jenter/damer, som går aleine på tur. Men det er flere her på forumet, som kan kommentere det.

Kos deg på fellet. J

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat på tur er rare greier. Du overlever fint på en pakke havregryn, tørrmelk og nøtter/frukt. En helt annen skål er hva slags mat du får lyst på. Pakk så du får litt variasjon. Det er for eksempel lov å pakke fæle ting som Snickers i sekken. Hvorvidt du har fiskelykke er jo helt i det blå, så tre-fire pakker frysetørket er en grei forsikring.

Mye det samme med bikkja. Den kan fort få helt andre matvaner enn hjemme. Ta det med ro om den ikke spiser stort de to første dagene, men pakk gjerne noen ekstra godbiter. Finnes gjerne høyenergi,- eller jaktvarianter av hundefór. Da kan du være trygg på at dyret får nok mat selv med mindre posjoner enn vanlig - den går jo bare i daffetempo og løper ikke.

Tror de fleste batteripakker skal holde fint for den turen - men om du skal laste opp video og oppdatere bloggen hver time, så må du muligens ta med to for å være trygg. Ellers er det lurt å slå av alt du ikke trenger på mobiltelefonen. Bluetooth og Wi-Fi trenger du neppe rundt Veivatnet og hvis mulig, slå av GPS'en også - den sluker strøm. Eventuelt slå av selve telefonen og bare ha den på til avtalte tidspunkt - du kommer ikke til å være tilgjengelig hele tiden i det terrenget der uansett.

Det finnes en lang tråd om turer i majestisk ensomhet og jenter:

Uansett, du får en god tur. Garantert lærerik :)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tiur3 skrev:

Jeg er ikke kjent, i den vestre delen av Hardangervidda. Kommenterer noe, av dine spørsmål. Antar andre også vil kommentere.

1)    Da du er på vandring, blir det ikke så mange timene til fisking. Selv dyktige fiskere, vet ikke om de får fisk. Og begrenset tid til fisking, reduserer sjansen for å få fisk. Jeg ville aldri basert meg på fisk, men tatt det som et pluss/gave. Første døgnet kan du ha med deg hva som helst til middag, ellers må du beregne mat som tåler varme. Og da blir det helst frysetørket mat, eks Real til middag.

2)    Mobil hopper jeg over. Det er sjelden mobildekning der jeg går, så den er ikke med, eller i bruk. Men det finnes batteribanker.

3)    Frysetørket vom, er kraftig for, hovedsakelig fett og proteiner. Hunder han klare seg på det en uke. Men for en gåtur på 3 – 6 timer pr./dag, er å betrakte for en rusketur for en normalt trent hund. Så, vanlig tørrfor duger lenge. Hund på 8 kg, trenger ikke mye tørrfor. Og det er ikke mye ekstra tørrfor du trenger å beregne. Litt avhengig av terreng, men kanskje 5 – 10 % ekstra, på grunn av noe mer aktivitet.

4)    Jeg går lite på oppmerkede stier og treffer normalt lite folk. Så jeg vet lite om hvor mange jenter/damer, som går aleine på tur. Men det er flere her på forumet, som kan kommentere det.

Kos deg på fellet. J

Takk for svar :) bare for å klarere: Jeg har ikke med mobil for å se på gossipgirls ;) kun for å kontakte omverden om det skulle hende noe, da jeg vet om noen topper i området det er mobildekning, og for å ta bilder (ja ver jeg burde ha et skikkelig kamera til dette, men det har jeg ikke) mesteparten av tiden kommer den altså til å stå i flymodus, eller være avslått, men disse iPhonen har så ufattelig dårlig batteri :( 

takk for gode råd! :) 

Anita

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grimner skrev:

Mat på tur er rare greier. Du overlever fint på en pakke havregryn, tørrmelk og nøtter/frukt. En helt annen skål er hva slags mat du får lyst på. Pakk så du får litt variasjon. Det er for eksempel lov å pakke fæle ting som Snickers i sekken. Hvorvidt du har fiskelykke er jo helt i det blå, så tre-fire pakker frysetørket er en grei forsikring.

Mye det samme med bikkja. Den kan fort få helt andre matvaner enn hjemme. Ta det med ro om den ikke spiser stort de to første dagene, men pakk gjerne noen ekstra godbiter. Finnes gjerne høyenergi,- eller jaktvarianter av hundefór. Da kan du være trygg på at dyret får nok mat selv med mindre posjoner enn vanlig - den går jo bare i daffetempo og løper ikke.

Tror de fleste batteripakker skal holde fint for den turen - men om du skal laste opp video og oppdatere bloggen hver time, så må du muligens ta med to for å være trygg. Ellers er det lurt å slå av alt du ikke trenger på mobiltelefonen. Bluetooth og Wi-Fi trenger du neppe rundt Veivatnet og hvis mulig, slå av GPS'en også - den sluker strøm. Eventuelt slå av selve telefonen og bare ha den på til avtalte tidspunkt - du kommer ikke til å være tilgjengelig hele tiden i det terrenget der uansett.

Det finnes en lang tråd om turer i majestisk ensomhet og jenter:

Uansett, du får en god tur. Garantert lærerik :)

 

 

 

Takk for råd :) hehe mobilen har jeg kun med for å kunne kontakte folk om noe skulle hende noe (er dekning på noen av toppene) og litt bildedokumentasjon, da jeg ikke har skikkelig kamera (må investeres i snarest! ;)) Noe av det som, for min del, er det beste med fjellet er jo nettopp å være "offline" :) Det er bare det at det skal ingenting til for at en iPhone er utladet. 

Den tråden skal leses! Takk igjen :) 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te telefon så kan du Evt ha med en 'steinaldermodell' i sekken. Kjøpes for et par 100kr og med kontantkort. Batterilevetid på opp mot 6 uker? Fint å ha i toalettmappe på alle reiser. Da det feks var storm (?) og strømbrudd i new York for noen år siden var folk desperate da de ikke fikkladet mobil og kommet i kontakt med slekt etc.

hadde aldri turt å satse bare på selvfisket middag om en ikke er ekspert/veldig godt kjent!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må aldri planlegge med at du faktisk får fisk, du må planlegge for det motsatte, så blir fisken bonus om du får det. Da legger du bare igjen real turmat på Stavali som gratis måltid til nestemann. Det bruker ihvertall jeg å gjøre. 

2. Mat blir fort viktig på tur, så ta med noe som smaker godt, eller en overraskelse til deg selv. 

3. Mobil: Som Dede sier, kjøp en dumtelefon for et par hundrelapper. Jeg har hatt med meg en slik på ukesturer på vinteren uten å hatt behov for å lade telefonen. Iphone og batteribank kan du ta med. Men husk at en batteribank som er fulladet når du drar hjemmefra ikke nødvendigvis trenger å være fulladet når du skal bruke den. Solceller funker supert, men de trenger lang tid på å lade en batteribank. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=64441895&fks=64441895 Jeg har svært gode erfaring med denne, brukte to av de over Grønland. 

4. Hund på tur: ta med potesokker, og noen ekstra (for de faller ofte av). Potene blir fort såre og kutt kan skje. Ta med potesalve også, så smører du potene til hunden hver dag. Mat så har jeg alltid med tørrfor, og tar med litt ekstra enn vanlig. Men 3-4 dager går nok bra på vanlige rasjoner. Men ta med noe ekstra godt til hunden og. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å poengtere en ting fra den opprinnelige posten. Batteribank med integrert solcelle: solcellene er bare en dekorasjon, kan ikke lade batteriet i det hele tatt. Du må ha dedikert solcelle for å lade batteri. Dvs, du må ha solcellepanel på 7W eller mere pluss en batteripakke som panelet kan lade.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3-4 dager går det helt fint med toppmodell smarttelefon i flymodus og en liten batteribank.

Jeg hører veldig mye på lydbok når jeg går på tur, så det er bare å kjøre på. Trenger ikke to mobiler for så korte turer.

Slå av flymodus når du står på en fjelltopp du tror det er dekning på. Sjekk dekningskart før du går, og noter deg hvilke områder det kan være dekning i. Skriv de ned på kartet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dersom du går i områder der du er heilt sikker på at du får fisk kan du droppe andr middager. Er kjent i dette området og ville aldri satsa på fiskelukka her, sjølv om det er flott fisk i mange vatn. Ta med ris og pasta pluss litt steikt kjøttdeig og pølser. Her er det bra med snøfonner så maten held seg greit. 

Ha ein strålande tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Fisker selv mye, men har alltid meg middag for hver dag i tilfelle jeg ikke får fisk. ingenting er verre enn å gå "tom" på tur. Hvis du er bekymret for vekten så se på frysetørket mat(Real osv.), nuddler og toro-poser. Du blir veldig fort lei havregrøt! 

2) Kjøp en batteribank type 10 000mah og høyere enn det. Veier ikke allverden og koster ikke allverden. Batteripakkene til feks Anker er poppis i statene og en pakke på 20 000mah skal klare å lade en Iphone 6s intill 7 ganger

3) Har dessverre ikke erfaring med hund, men mulig den klare å bære noe selv hvis du har kløv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anita87 skrev:

Hei! Jeg skal på min første fjelltur alene i midten av juli, og gleder meg ekstremt mye! området jeg skal gå i er Hardangervidda vest (Kinsarvik-Stavali-Veivatnet-Fodnastøl-Lofthus) er forresten godt kjent rundt Veivatnet, Da jeg har bodd mye i hytte her siden jeg var liten.

På veien går jeg forbi en hytte med proviantlager (Stavali) Jeg (og hunden min) skal overnatte 3-4 dager i telt. Jeg leser mye på nettet om dagen om alle mulige råd, men tenkte jeg kunne spørre her, siden det sikkert er mange med gode/dårlige erfaringer her ;) 

TAKKNEMMELIG FOR ALT AV GODE/DÅRLIGE ERFARINGER MED TURER I OMRÅDET, OVERNATTING I TELT, MAT PÅ TUR, HUND PÅ TUR,  OSV :)

Noe av det jeg lurer på er følgende: kan jeg leve på 1 pakke lettkokte havregryn, tørrmelk, nøtte/frukt blanding og basere resten av måltidene på at jeg får fisk? Eller bør jeg ha med frysetørket middag i tillegg? Hva kan jeg ellers ha med som tilbehør til fisk? Supper?  (Må være lav vekt) Tar i mot alt av tips til mat på tur.

lading av mobiltelefon. På denne turen må jeg ha mobiltelefon, men spørsmålet er jo hvordan lader jeg denne på turen? Noen som har erfaringer med en rimelig batteribank med solcelle? 

Hund på tur. Noen som har erfaring med frysetørket vom som for? Blir ikke klok på hvor mye bikkja mi på 8 kg skal ha i døgnet når hun går hele dagen :-s Produsenten virket forresten noe usikker selv.

Mange jenter som vandrer i fjellet alene forresten? Erfaringer? Jeg var mye i fjellet som liten, men pga flytting ble det mindre etter at jeg ble 20. Jeg startet i det små for et par år siden med dagsturer og overnattinger på DNT hytter, men dagsturer i skog og mark er ikke nok lenger, så jeg må nok til fjells ;)

Takknemlig for alle svar :) 

Anita 

Den største utfordringen vil jeg tro er å holde vekten nede. Skal du ha en god turopplevelse så er det det viktigste. Dersom du ikke er vant til å bære tungt bør du fokusere på å ikke pakke med deg mer enn det du trenger. Ikke ta med ting «for sikkerhets skyld», det er feil nr 1 for nybegynner og viderekommen. Gå kritisk igjennom alle enkeltheter.

 

Endret av qwer993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du legger ut rapport etter turen. Jeg er jo mye eldre enn deg men har også drømmen im å prøve telttur alene.. Tenker og å prøve i sommer? - kanskje... 

Spent på å takle natt alene (jeg har jo ikke hund med) men antar jeg legger meg i nærheten av hytte eller andre første natten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gossip girl", vel, der lærte vi noe i dag også. Siden du ikke kaster bort livet på dette (god beslutning), så er en batteripakke nok - spesifikasjoner har du fått, ser jeg. Ett av områdene en moderne smarttelefon ikke er så veldig flink på er strømsparing. Rettere sagt, mye av sparetiltakene er opp til deg. Telefonen vil gladelig lete etter åpne trådløse nettverk og Bluetooth-høytalere midt på vidda om du ikke slår dette av og fra egen erfaring vet jeg det er lett å glemme.

Men du vil nok være litt tryggere og ta bedre bilder, med et eget kamera. Et middels kompaktkamera som tar AA-batterier tar gode nok bilder, men det vil være klar forskjell på det og halvproffe kamera. Bare husk å ta mange flere bilder enn du tror du trenger :)

@qwer993 kommer med et meget godt poeng. Hvis du må ned i knestående og lirke sekken over på den andre skulderen for så å gå ned på alle fire før du kan reise deg... da kan det være et tegn på at sekken er litt for tung. En pakkliste over hva du tar med er lurt for å kontrollere siste-liten-pakke-panikken. Vi snakker ikke om å telle gram, men om at du lar de håndsmidde grillspydene være hjemme - selv om det ville vært bare helt sjef å grille fisken på dem. Vi er ikke nødvendigvis helt logiske siste kvelden før vi tar de første stegene ut i det ukjente. Ja, jeg hører nissene som vil være med på lasset selv i dag. Hvis du skal ta med noe ekstra i siste liten, ta det med til bikkja - den er helt avhengig av deg og ingenting har større øyne enn en virkelig sulten hund - til forskjell fra en hund som ligger forran spiskammeret og "tilfeldigvis" ser på deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juni 2016 at 8.18, Anita87 skrev:

Takk for svar :) bare for å klarere: Jeg har ikke med mobil for å se på gossipgirls ;) kun for å kontakte omverden om det skulle hende noe,

Hvis det er for din sikkerhet du har med mobilen, så er det jo bare å slå den av, intill du har bruk for den. Da sparer du vel mest strøm. :) Tar du mye bilder, bør du kjøpe et enkelt og billig kompakt kamera. Da får du bedre bilder og sparer mobilen til nødvendig kommunikasjon.

Men i områder med dårlig dekning, er også mobil dårlig sikring. Det beste er å være forsiktig og ikke bassere seg på, at en kan tilkalle hjelp via mobil. Og ta det som et pluss, hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.