Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen 3.-10. juni


ketil

Anbefalte innlegg

Fikk en henvendelse fra et Belgisk par som jeg kjenner om hjelp til å planlegge en "hiking / climbing week in Jotunheimen" i perioden 3.-10.juni. Tenkte umiddelbart at de hadde valgt en litt feil tid på året, men biletter var visst allede bestilt, så her gjelder det visst å gjøre det beste ut av situasjonen.

Her er hva de har planlagt så langt:

"The plan is to go from Oslo to the Spiterstulen hut by train/bus (through Lom, I suppose) … but really don't know how easy that is. And guess what, the nowegian websites are in … Norwegian, which is not really helping. Can you help find out?

Our plan is to start at the Spiterstulen hut, maybe climb the Galdhopiggen, maybe after that Glittertinden and hike around; I'm still waiting for some maps to figure out what to do."

Er det noen som kan bidra med tips for hva de skal legge opp til, hadde det vært en fin hjelp. Gjenværende snø og vårløsning, i tillegg til stengte hytter, vil jo kunne sette en del begrensninger. De er ikke så veldig drevne på ski, så det tror jeg ikke er så aktuelt, men de har en del erfaring fra Alpene med bruk av isøks og stegjern. De driver også med klippeklatring. Noen som vet om aktuelle websider på engelsk (eller fransk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ingen buss til Spiterstulen 3. juni. Hvorvidt veien er åpen er usikkert. Den har en tendens til å stenges når hytta ikke er åpen, men det kan en rask telefon til Spiterstulen endre på. Når sesongen på Spiterstulen begynner er jeg også usikker på, men tviler på om hytta er åpen på den tiden.

Til Galdhøpiggen vil det aller meste av turen foregå på snø, av vårlig konsistens. Man kan være heldig med bæreevnen, men under ugunstige forhold vil man synke dypt / brekke gjennom slik at man er utmatte lenge før man når toppen.

Et alternativ kan være Juvasshytta i forhold til Piggen. Vet ikke om den åpner så tidlig, men sommerskisenteret åpner jo på den tiden, noe som gir mulighet for busstransport, eller i alle fall drosje (dyrt). Fra Juvass er det litt mer oppnåelig med Piggen i forhold til snø og slikt, men breen og sprekkene får de vurdere selv, men generelt er det jo et ikke ubetydelig antall utlendinger som tusler usikret over breen i sporene til guidene hver sommer.

Hike around er jo sikkert festlig, men mye snø må påregnes. Samme problemene gjelder for øvrig for Glittertinden.

Tidspunktet er definitivt feil.

Hva med Østjotunheimen. Letter atkomst (Maurvangen) - Gå Besseggen, Besshø e.l.?

Husker jeg gikk Tjønnholstinden en lørdag i juni en gang - det var et blodslit, for øvrig har topptursesongen uten ski (med unntak av nattlige skareturer) aldri begynt før ca. 20. juni for mitt vedkommende, og da har det alltid vært mye snø i høyden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunktet er definitivt feil.

Hva med Østjotunheimen. Letter atkomst (Maurvangen) - Gå Besseggen, Besshø e.l.?

Husker jeg gikk Tjønnholstinden en lørdag i juni en gang - det var et blodslit, for øvrig har topptursesongen uten ski (med unntak av nattlige skareturer) aldri begynt før ca. 20. juni for mitt vedkommende, og da har det alltid vært mye snø i høyden).

Det kan helt klart bli et slit å vandre rundt til fots i Jotunheimen så tidlig i juni. Mai må bli ekstremt varm om det skal kunne gå uten for mye vassing i snø. I år hvor det er lite snø, kan nok fotturene starte i juni, men 3.-10. juni er litt vél tidlig. :roll: Alt avhenger igjen av været i mai og hvor i Jotunheimen turene legges. Vil nok som Morten anbefale lenger øst i Jotunheimen i den perioden.

I 1992 gikk jeg og broren min til Høgdebrotet via Kvassryggen den 13. juni. Det gikk veldig fint, og vi gikk lite på snø dengang.

13.06.1995 var vi på Trollstein-Rundhø fra Visdalen uten å gå noe særlig på snø.

"Rekorden" min er 30. mai 2004 hvor jeg var på Eggi. Da var det svært lite snø, men det ble allikevel noen lengre strekker med vandring på snø som heldigvis bar godt.

Dette er det tidligste jeg har lagt ut på fotturer i Jotunheimen. Andre år har det vært helt uaktuelt før måndedskiftet juni/juli eller første halvdel av juli pga snømengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige synspunkter og tips.

Husker jeg var på Spiterstulen ei helg tidlig i juni for ei tid tilbake siden, tror det må ha vært i 94. Da hadde vi en kjempe fin tur opp på Galdhøpiggen. Vi gikk opp via Svellnosbreen med ski på sekken og så kjørte vi på ski ned så langt vi kunne komme før vi vårløsningen tok oss. Nå tror jeg riktignok det var en spesielt snørik vinter, så forholdene vil nok helt sikker ikke være de samme i år, men det burde da være mulig å ha det litt moro i Svellnosbreen og blir det klarvær og man er tidlig nok ute om morgen skulle vel snøen bære godt til å komme seg opp på toppene. Ned igjen kommer man seg alltids.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Takk for nyttige synspunkter og tips.

Husker jeg var på Spiterstulen ei helg tidlig i juni for ei tid tilbake siden, tror det må ha vært i 94. Da hadde vi en kjempe fin tur opp på Galdhøpiggen. Vi gikk opp via Svellnosbreen med ski på sekken og så kjørte vi på ski ned så langt vi kunne komme før vi vårløsningen tok oss. Nå tror jeg riktignok det var en spesielt snørik vinter, så forholdene vil nok helt sikker ikke være de samme i år, men det burde da være mulig å ha det litt moro i Svellnosbreen og blir det klarvær og man er tidlig nok ute om morgen skulle vel snøen bære godt til å komme seg opp på toppene. Ned igjen kommer man seg alltids.

Hei,

hvordan gikk det med det belgiske paret? Leste på tekst-TV i går at en kvinnelig lege med et nederlandsk (belgisk?) klingende navn var savnet, og sist sett på Spiterstulen. Kan det være de samme folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.