Gå til innhold
Jan@

Markarådet sier nei til elsykler på stier i Marka

Det er 441 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hentet fra Aftenposten.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

– Det er helt riktig å forby sykling med elsykkel på stier. Også elsykler ødelegger stiene. Det kan jo også hende det dukker opp noen råere, trimmede utgaver etter hvert, sier Nils Grønntun.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, JanRH skrev:

Hentet fra Aftenposten.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

– Det er helt riktig å forby sykling med elsykkel på stier. Også elsykler ødelegger stiene. Det kan jo også hende det dukker opp noen råere, trimmede utgaver etter hvert, sier Nils Grønntun.

En gledens dag dette. Da får nok ikke sykkel entusiastene igjennom at el-sykler skal kunne kjøre i nasjonal parkene. Kanskje vi klarer å stanse forslaget til sti syklingen i nasjonalparkene også, kanskje det er håp. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt det store problemet om de brukes for å gi en hjelp i oppoverbakker, men en el-sykkel som har motoren gående hele tiden har et misforhold mellom fart og sykkelist som fort kan føre til feilberegninger hos gående og andre sykkelister.

Ja, jeg er fortsatt sur over å ha blitt "forbikjørt" av to sofagriser forrige lørdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner med elsykler, er det slik at på flata og nedoverbakke går de maks 25, eller er det slik at motoren kun hjelper opp mot 25km/t? 

Når bestemødre sykler forbi spreke folk med elsykkel betyr jo det at spreke folk lett sykler i 25km/t i oppoverbakkene. 

Jeg syns det er fint at flere kan få kommet seg ut, men nå må de jaggu tenke seg om, ellers blir det snart lov med elektrisk 4hjuling som går i 25km/t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, Friluftsnoob said:

Det jeg ikke skjønner med elsykler, er det slik at på flata og nedoverbakke går de maks 25, eller er det slik at motoren kun hjelper opp mot 25km/t? 

Når bestemødre sykler forbi spreke folk med elsykkel betyr jo det at spreke folk lett sykler i 25km/t i oppoverbakkene.

Motoren kutter assistanse ved 25 km/t. Den andre setningen din forstod jeg ikke … :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en elsykkel skal være lovlig i Norge så skal motorstørrelsen ikke overskride 250 W, motoren skal slutte å virke ved 25 km/t. og det skal være montert en sensor som passer på at motoren ikke virker uten at pedalene går rundt. På noen elsykler kobles pedalsensoren ut og det settes på en"trottel", gasshåndtak, som betjenes med tommelen, tilnærmet samme type som på en snøscooter. Dette er ikke lov i Norge, men hvis det gjøres så defineres sykkelen som en elmoped og skal registreres som dette. I slike tilfeller er det også mulig å trekke ut opp til 500 W, over kortere distanser, fra en sånn motor. Farene ved før høy belastning er varmgang og kortslutning. Disse motorene som brukes på elsykler er børsteløse motorer og disse motorene har en styringselektronik som det er mulig å fikse på, for å få høyere effekt, for folk som har greie på elektronikk.

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Det jeg ikke skjønner med elsykler, er det slik at på flata og nedoverbakke går de maks 25, eller er det slik at motoren kun hjelper opp mot 25km/t? 

Når bestemødre sykler forbi spreke folk med elsykkel betyr jo det at spreke folk lett sykler i 25km/t i oppoverbakkene. 

Jeg syns det er fint at flere kan få kommet seg ut, men nå må de jaggu tenke seg om, ellers blir det snart lov med elektrisk 4hjuling som går i 25km/t

Bare et tidsspørsmål dette om 4 hjul, reglene i dag gjelder for el-sykler med både 2 og 3 hjul, som det står i regelverket;

El-sykler skal oppfylle kravene som gjelder for vanlige sykler. I tillegg er det egne krav til hjelpemotorens kraft og virkemåte:

Hjelpemotoren må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW. For sykler med tre hjul og tre eller flere sitteplasser, tillates en effekt på 0,5 kW.

Så da er vi i gang med "el-trike". Så hvorfor ikke 4 hjul. Snart kommer argumentene om hvilken velsignelse dette vil være for kjøring i nasjonalparken. En måte å bremse denne galskapen er å klassifisere el-sykler som motorkjøretøy, da slipper vi å få dem i marka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Landsem
22 timer siden, Per Fredrik skrev:

En gledens dag dette. Da får nok ikke sykkel entusiastene igjennom at el-sykler skal kunne kjøre i nasjonal parkene. Kanskje vi klarer å stanse forslaget til sti syklingen i nasjonalparkene også, kanskje det er håp. 

Det er nok ikke samme målgruppe som ønsker å stisykle i parkene dette, mye spakere lobby for disse her enn for stisyklistene.  Det ligger litt i sakens natur, ingen vil vel heller argumentere med folkehelsegevinst for folk med propell på ryggen i skiløypa. De som har vært hele ruta skjønner at helsegevinsten ligger nettopp i at det er tungt, og så går det lettere og lettere ettesom formen kommer sigende. Nøkkelen ligger i å tåle smerte og få betalt etterpå. Og skjønne at dette er så bra for deg at du etterhvert gjør det med glede som en del av livsutfoldelsen. Påfunn som el-sykler er med på å gjøre det vanskeligere for folk å knekke denne koden. Så jeg tviler på at f.eks NOTS stiller seg på el-syklistenes side i denne saken. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Per Fredrik skrev:

Så da er vi i gang med "el-trike". Så hvorfor ikke 4 hjul. Snart kommer argumentene om hvilken velsignelse dette vil være for kjøring i nasjonalparken. En måte å bremse denne galskapen er å klassifisere el-sykler som motorkjøretøy, da slipper vi å få dem i marka.

Hvis du skal klassifisere alle elsykler som mopeder så må disse registreres og du må ha sertifikat for å bruke dem. Da må også lovverket som definerer elsykler endres og det er en lang og tung prosess.

I utgangspunktet så kan vel alle elsyklene som tilfredsstiller kravene til å bli klassifisert som sykkel kunne ferdes på akkurat samme steder som en vanlig sykkel. Hvis man kan sykle i nasjonalparkene med en vanlig sykkel så kan du også gjøre dette med en elsykkel. Det vil sannsynligvis være en relativt tung prosess å få endret lovverket slik at elsykler utestenges fra visse områder. 

I dag er vel de fleste elsykler som selges av typen "sykle til jobben" sykler eller slike med bagasjebrett og korg på styret, men det finnes mange alternativer for de som ønsker å ta seg ut fra veien og inn i terrenget. Noen av de letteste og råeste syklene er laget slik at du tar batteriet på ryggen i stedet for at dette skal øke vekten på selve sykkelen. Det finnes både ferdige sykler og byggesett og det er vel bare et tidsspørsmål før også disse gjør sitt inntog  på veier og stier.

Emotion Blue Label Swing, Evo Konsept.jpe MERIDA E-SPRESSO SPORT 409, Stian Sport.jpe

Eksempel: "Sykle til jobben" elsykler (over), og sykler laget for litt mer krevende sykkelturer. (Under)

 

bike.jpg electric_bike.jpg V10-feature-complete.jpg

 

 

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 23.6.2016 at 14.52, JanRH skrev:

– Det er helt riktig å forby sykling med elsykkel på stier. Også elsykler ødelegger stiene. Det kan jo også hende det dukker opp noen råere, trimmede utgaver etter hvert, sier Nils Grønntun.

Haha, det burde ihvertfall være smarte argumenter bak avgjørelsen, og ikke fordommer og føleri.

Elsykler har ingenting i utmark å gjøre, all den tid det er motorisert. Det er forbudt per lov. Men så trekkes det frem stislitasje igjen. Hele anti-sykle gjengen blir jo satt i et dårlig lys av en slik gjentakelse av det som ser ut til å bli et mantra.

Dersom NINA finner ut at sykler sliter noe hinsides mer enn annen trafikk, så er jeg klar til å spise hatten min. Men inntil det er bevist så foreligger det ingen bevis for at stiene blir ødelagt.

Endret av Martin Gjellestad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du en godt trent syklist har du rundt 4 i kroppsvekt/watt. Veier du 70kg betyr det at du kan sykle på 280watt i én time. 

Trente syklister kan derfor med 250watt ekstra sykle lett i 25km/t oppover de bratteste bakker, samt sykt mye fortere bortover ettersom de har spart krefter oppover. Om ikke lang tid kan vi derfor se syklister som tråkker rundt i 50-60km/t på flata inne i marka. Det tror jeg blir gøy for småbarnsfamilier og andre som reker rundt. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Haha, det burde ihvertfall være smarte argumenter bak avgjørelsen, og ikke fordommer og føleri.

Elsykler har ingenting i utmark å gjøre, all den tid det er motorisert. Det er forbudt per lov. Men så trekkes det frem stislitasje igjen. Hele anti-sykle gjengen blir jo satt i et dårlig lys av en slik gjentakelse av det som ser ut til å bli et mantra.

Dersom NINA finner ut at sykler sliter noe hinsides mer enn annen trafikk, så er jeg klar til å spise hatten min. Men inntil det er bevist så foreligger det ingen bevis for at stiene blir ødelagt.

Jeg kan ikke huske å ha registrert at dette er noe problem her hos oss. Vi har konflikter mellom turgåere og syklister, men det er på stier og veier hvor det stort sett ferdes folk i alle aldere, joggere og folk med barnevogn. Her er det noen steder innført spesielle regler, men disse blir sjelden overholdt. Det hender jeg ser spor etter sykkel i utmark og hei / fjellområder, men dette ser ikke ut til å være et problem for noen. Det som har vert et problem er hester. Småjenter på store hester som rir på turstiene. Hester sliter mye mer på stiene og så skitner de også ganske bra, spesielt vår og sommer når foret går over fra høy og kraftfôr til grøntfôr. Dette er stort sett løst ved at hestene har fått sine egne stier og traseer som de noen steder selv får vedlikeholde. Kanskje enden på visen med syklende som vil ut i terrenget vil bli egne stier og traseer.

"Elsykler har ingenting i utmark å gjøre, all den tid det er motorisert."

Dette er vel et definisjonsspørsmål. Jeg er ikke sikker på om elsykkel er definert som motorkjøretøy. Hva folk føler og mener betyr stort sett ingen ting når byråkratene skal skrive lover og regler.

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, REs skrev:

Dette er vel et definisjonsspørsmål. Jeg er ikke sikker på om elsykkel er definert som motorkjøretøy. Hva folk føler og mener betyr stort sett ingen ting når byråkratene skal skrive lover og regler.

Dette vil også komme på tilbud hos XXL etterhvert. Hva gjør vi når vi uthuler definisjonen av "motorisert"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Martin Gjellestad skrev:

Haha, det burde ihvertfall være smarte argumenter bak avgjørelsen, og ikke fordommer og føleri.

Elsykler har ingenting i utmark å gjøre, all den tid det er motorisert. Det er forbudt per lov. Men så trekkes det frem stislitasje igjen. Hele anti-sykle gjengen blir jo satt i et dårlig lys av en slik gjentakelse av det som ser ut til å bli et mantra.

Dersom NINA finner ut at sykler sliter noe hinsides mer enn annen trafikk, så er jeg klar til å spise hatten min. Men inntil det er bevist så foreligger det ingen bevis for at stiene blir ødelagt.

Jeg tenker at totalbelastningen ikke er heldig, dvs. summen av alle syklister (sti og el.), gående og ev. andre som bruker et gitt område. Det finnes mange andre argumenter, men det blir en ny diskusjon hvor avstanden er stor :-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro hvorfor el-sykler skal være forbudt?? El sykkel i 30-40 kmt er vel like ille/bra uansett om det er en hjelpemotor på sykkelen eller ei......

Personlig mener jeg at blå sykler skulle vært forbudt i marka, for det synes JEG er en stygg farge på en sykkel.............. ( jeg vet ikke hvorfor. Det er bare en fiks ide)

Endret av Tor Magne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg tenker at totalbelastningen ikke er heldig, dvs. summen av alle syklister (sti og el.), gående og ev. andre som bruker et gitt område. Det finnes mange andre argumenter, men det blir en ny diskusjon hvor avstanden er stor :-D

Da må vi jo jobbe for å få gående til å gjøre andre ting, all den tid det er hva, 10-20 gående per stisyklist? Tallet er sikkert enda verre også.

En "hold deg hjemme kampanje" myntet på gående hadde nok vært en fordel. Så får man redusert slitasjen og vernet stiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Dette vil også komme på tilbud hos XXL etterhvert. Hva gjør vi når vi uthuler definisjonen av "motorisert"?

Jeg har sett denne testet på tv, det er sikkert samme opptak. 

Den er helt genial. Jeg må nok ha meg en sånn hvis / når de kommer på tilbud hos XXL.:drool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, REs skrev:

Jeg har sett denne testet på tv, det er sikkert samme opptak. 

Den er helt genial. Jeg må nok ha meg en sånn hvis / når de kommer på tilbud hos XXL.:drool:

Ja topptur får en annen dimensjon med en slik en ;-) Hvor fort kan man råne inn til Blåfjellenden med en slik tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At en el-sykkel skal være ulovlig i marka er idioti. Om det er den lille el-motoren som skal til for at Jens Jonny kommer seg ut på sykkeltur, er det jo bare positivt at han kom seg ut. Mange personer her inne på fjellforum har lastet opp sekken med allverdens hi-tech utstyr som gjør at de kan gå fortere og lengre, sove bedre, føle seg tryggere og rett og slett kommer de seg lettere ut på tur. Om de ikke hadde hatt dette fancy utstyret ville det jo ikke blitt så mange fotspor i myra helt der inne.... Men det er jo bra at utviklingen hjelper oss til å komme oss lettere ut på tur! En sykkel er en sykkel. Den lager spor. Om det kommer flere sykkler pga eleltrisk fremdriftshjelp blir det flere spor, men det er bare spor. Spor for guds skyld!  Det ødelegger ikke naturen! Det ødelegger kun en manns egoistiske ide om at han er alene på tur i urørt natur.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, utemannen skrev:

At en el-sykkel skal være ulovlig i marka er idioti. Om det er den lille el-motoren som skal til for at Jens Jonny kommer seg ut på sykkeltur, er det jo bare positivt at han kom seg ut. Mange personer her inne på fjellforum har lastet opp sekken med allverdens hi-tech utstyr som gjør at de kan gå fortere og lengre, sove bedre, føle seg tryggere og rett og slett kommer de seg lettere ut på tur. Om de ikke hadde hatt dette fancy utstyret ville det jo ikke blitt så mange fotspor i myra helt der inne.... Men det er jo bra at utviklingen hjelper oss til å komme oss lettere ut på tur! En sykkel er en sykkel. Den lager spor. Om det kommer flere sykkler pga eleltrisk fremdriftshjelp blir det flere spor, men det er bare spor. Spor for guds skyld!  Det ødelegger ikke naturen! Det ødelegger kun en manns egoistiske ide om at han er alene på tur i urørt natur.

 

Bidraget ditt blir lite konstruktivt når du legger deg på et nivå hvor du karakteriserer andres meninger som idioti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, utemannen skrev:

Om det er den lille el-motoren som skal til for at Jens Jonny kommer seg ut på sykkeltur, er det jo bare positivt at han kom seg ut.

Jeg er helt enig i denne delen. Mye psykisk og fysisk helse i en sykkeltur, selv med el-motor. Det betyr ikke at man skal åpne opp for sykling over alt, selv om det er mulig. Når det er sagt tviler jeg på at den eldre garde blir å treffe på el-sykkel på tekniske stier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Landsem
13 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Er du en godt trent syklist har du rundt 4 i kroppsvekt/watt. Veier du 70kg betyr det at du kan sykle på 280watt i én time. 

Trente syklister kan derfor med 250watt ekstra sykle lett i 25km/t oppover de bratteste bakker, samt sykt mye fortere bortover ettersom de har spart krefter oppover. Om ikke lang tid kan vi derfor se syklister som tråkker rundt i 50-60km/t på flata inne i marka. Det tror jeg blir gøy for småbarnsfamilier og andre som reker rundt. 

 

Det er ingen trente syklister som vil bli sett levende på en slik farkost, tro du meg! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 441 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.