Gå til innhold
  • Bli medlem

Husholdnings gassflaske til campinggass inntak ?


togg

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes det et adapter/konverterings-kit for å kunne bruke en vanlig 5kg husholdnings - gassflaske

til skrukoblingen på en standard 240 gr. camping-gassflaske ?

 ( Da trengs det vel også en slags trykk-utgjevning? )

Planen er å koble en Kowa FireBall til en 5kg. gassflaske, til oppvarming av lavvo  - så slipper man

å skifte flaske i hytt&pine.

Har brukt flere kvelder på webben for å finne det ut,forvirrende.

Takk på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal du ha Per Fredrik!

Sendte dem en melding på FB.  Men den web-sia de har, er 

like tåkete som de andre... alle de DIN.målene,typene,normer og standarder

gjør meg svimmel... :blink: (Og ja, er meeget forsiktig)

Takk allikevel!

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør iallfall snakke med produsenten for å høre om Firballen tåler sammenhengende bruk over lengre tid. 

Jeg har liten sans for å bruke slikt utstyr på andre måter enn det produsenten skisserer. En ulykke vil kunne medføre store og smertefulle konsekvenser.            Det finnes sikkert egne varmeapparater som er beregnet for bruk med propantank. Hvorfor ikke velge en slik ? 

 

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, zupertramp said:

Du bør iallfall snakke med produsenten for å høre om Firballen tåler sammenhengende bruk over lengre tid. 

Jeg har liten sans for å bruke slikt utstyr på andre måter enn det produsenten skisserer. En ulykke vil kunne medføre store og smertefulle konsekvenser.            Det finnes sikkert egne varmeapparater som er beregnet for bruk med propantank. Hvorfor ikke velge en slik ? 

 

Helt enig,det må jeg finne ut av!

Men; " Det finnes sikkert egne varmeapparater som er beregnet for bruk med propantank. "

Har du noen exempler/ideer,så er jeg takknemlig 

 

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, togg skrev:

Det ser riktig ut!

Nei det er ikke det du trenger!, men det ligner.

Propangass som vi bruker  i 5kg flaskene har et høyt trykk.  minst 7 Bar.

Gassen i en engangsboks har kanskje et trykk på vel 1 Bar.

http://tinyurl.com/z7dwbzw

Regulatoren på bildet gir deg 0,028-0,030 Bar det blir alt for lite.

Ja det er av likevel mulig, men det koster.  Først må du ha en adapter som passer på flaska, og så en trykkregulator som regulerer ned til noe mellom 1, og 1,5 Bar.

Denne regulatoren kunne passe: http://tinyurl.com/zr6kg57

Mye billigere å kjøpe et apparat brukt som passer på flaska, vekt er tydeligvis ikke noe problem når du velger å drasse på ei 5 kg flaske.

dsk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, dsk said:

Propangass som vi bruker  i 5kg flaskene har et høyt trykk.  minst 7 Bar.

Gassen i en engangsboks har kanskje et trykk på vel 1 Bar.

 

Hei

Dette er nok ikke riktig. Grunnleggende fysikk lærer at så lenge det er samme gassen og det er både gass og væske i beholderen vil trykken være det sammen.

Hilsen fra en fjellfysiker...

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for all input,folkens! :-D

Ser efterhvert at hele prosjektet blir litt vel, eh… drøyt. Og muligens

risky? Men interessant er det,da.

Jeg kommer langt med et dusin av biltemas 450gr.box ( 59.90.- )

Og Zupertramp; Å kjøre en 450gr. box kontinuerlig er er no prob.Men 5000gr.

kontinuerlig er muligens litt skummelt,ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror konklusjonen din er fornuftig. Du kunne mikset det til ved å kjøpe en regulator til propanflaske med slange og slangeklemmer for så å fjerne regulatoren på slangen til fireballen og koblet sammen med slangen til propanregulatoren, men særlig trygt er jeg usikker på om det hadde blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23 June 2016 at 3:52 PM, Bjørn J said:

Jeg har en Primus Loke, det er en infravarmer tilsvarende Fireball, bare større, og den gir opptil 2500W effekt. Den skrus rett på en 5 kilos propanflaske. Varmeeffekten er mye bedre enn fra Kovea Fireball. 
http://www.outnorth.com/primus/loke
 

Heftig!

Men,å plassere denne på en trygg måte i min lavvo (Tentipi Olivin) blir vrient…

de skrå veggene vil nok tvinge ovnen ut til midt-stanga - ikke så greit.

Sånn ca. 1000W extra er ikke dårlig,da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.6.2016 at 9.20, esw skrev:

propane-butane-mix-vapor-pressure-diagra

 

Ja det er veldig fint at du får vist at du kan alle detaljer her, men det er underordnet betydning i tråden, her snakker vi om omtrentlige trykk, som må reguleres ned til omtrentlige trykk hvis man går fra butanbaserte flasker til propanflasker. Slik info kompliserer bare enormt og lager tradene fullstendig uoversiktlige.  Det er ingen ting galt i det du skriver, det er bare helt unødvendige detaljer for å løse utfordringen.  Alt utstyr for bruk i hobbysammenheng er laget for å fungere med de naturlige variasjonene i trykk som oppstår i de tilhørende gassflasker. Labutstyr kan være litt mer følsomt.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, @dsk men her ble det satt frem opplysninger om forskjellig trykk i beholderne uten å nevne at det tas utgangspunkt i forskjellige gassblandinger. Da blir det feil. Siden det her er snakk om potensielt farlige "hjemmesnekrede" ombygginger mener jeg det var riktig å få frem dette. F.eks. vil bokser med "vinterblanding" kunne ha vesentlig mer enn 1 bar. Grafen la jeg ved for at det ikke bare skulle være mine påstander, men dokumenterbare tall. Hvis du ikke tåler vitenskapelige fakta, så beklager jeg det for deg, men jeg kommer nok å gjøre det samme igjen i andre tråder. Ser faktisk ingen problemer med det. La oss konkludere med at vi er forskjellige. Slikt er det sikkert med leserne av denne tråden også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.6.2016 at 8.24, dsk skrev:

Nei det er ikke det du trenger!, men det ligner.

Propangass som vi bruker  i 5kg flaskene har et høyt trykk.  minst 7 Bar.

Gassen i en engangsboks har kanskje et trykk på vel 1 Bar.

http://tinyurl.com/z7dwbzw

Regulatoren på bildet gir deg 0,028-0,030 Bar det blir alt for lite.

Ja det er av likevel mulig, men det koster.  Først må du ha en adapter som passer på flaska, og så en trykkregulator som regulerer ned til noe mellom 1, og 1,5 Bar.

Denne regulatoren kunne passe: http://tinyurl.com/zr6kg57

Mye billigere å kjøpe et apparat brukt som passer på flaska, vekt er tydeligvis ikke noe problem når du velger å drasse på ei 5 kg flaske.

dsk

 

 

 

 

Når den i fra Weber er laget for å erstatte engangs gass boks på en grill, hvorfor kan ikke den brukes på en annen "ting" som er laget for å bruke akkurat samme gass boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, esw skrev:

Beklager, @dsk men her ble det satt frem opplysninger om forskjellig trykk i beholderne uten å nevne at det tas utgangspunkt i forskjellige gassblandinger. Da blir det feil. Siden det her er snakk om potensielt farlige "hjemmesnekrede" ombygginger mener jeg det var riktig å få frem dette. F.eks. vil bokser med "vinterblanding" kunne ha vesentlig mer enn 1 bar. Grafen la jeg ved for at det ikke bare skulle være mine påstander, men dokumenterbare tall. Hvis du ikke tåler vitenskapelige fakta, så beklager jeg det for deg, men jeg kommer nok å gjøre det samme igjen i andre tråder. Ser faktisk ingen problemer med det. La oss konkludere med at vi er forskjellige. Slikt er det sikkert med leserne av denne tråden også.

Det kan vi enes om, og i noen tråder er denne informasjonen faktisk livsviktig, poenget var egentlig; å ikke forvirre trådstarter. Jeg ser at det jeg skrev kanskje ser litt surt og grinete ut. Jeg beklager dette, og vil gjerne ta med at hvis noen da ønsker å spare penger ved å fylle tomme engangsbokser i stedet for å dr med seg 5 kg's propanflaske så viser diagrammet at dette kan være noe man ikke bør gjøre uten å vit hava, og hvor mye man kan fylle. Navnet engangs kan jo også gi et hint om beregnet bruk.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daniel_hoy skrev:

Når den i fra Weber er laget for å erstatte engangs gass boks på en grill, hvorfor kan ikke den brukes på en annen "ting" som er laget for å bruke akkurat samme gass boks?

Regulatoren på bildet under gir ut 29mBar og kan brukes for å forsyne vanlig "hytte-gass-utstyr" fra slike småflasker.  Man bør da ikke ta ut store gasstrømmer for da synker trykket fort, og boksen blir nedkjølt så den kanskje rimer.

 

En særdeles upresis sammenligning vil være å ha en 12V kjøleboks, og forsøke å kjøre den på strømnettet uten adapter. Eller koble gassgrillen rett på flaska uten regulator.

Likedan er det ganske håpløst å lade et lastebilbatteri på 24V  med en billader for 12V, eller hoppe rett over på strømnettet uten noe imellom.

Det kan selvsakt bygges om, men er neppe (teknisk eller) økonomisk tilrådelig.

 

Men til slutt, det er jo veldig moro når man får det til av likevel :-)

 

 

q_gas_regulator_new.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dsk skrev:

Regulatoren på bildet under gir ut 29mBar og kan brukes for å forsyne vanlig "hytte-gass-utstyr" fra slike småflasker.  Man bør da ikke ta ut store gasstrømmer for da synker trykket fort, og boksen blir nedkjølt så den kanskje rimer.

 

En særdeles upresis sammenligning vil være å ha en 12V kjøleboks, og forsøke å kjøre den på strømnettet uten adapter. Eller koble gassgrillen rett på flaska uten regulator.

Likedan er det ganske håpløst å lade et lastebilbatteri på 24V  med en billader for 12V, eller hoppe rett over på strømnettet uten noe imellom.

Det kan selvsakt bygges om, men er neppe (teknisk eller) økonomisk tilrådelig.

 

Men til slutt, det er jo veldig moro når man får det til av likevel :-)

 

 

q_gas_regulator_new.jpg

dsk

Hva har du svart på her igrunn? Ser ingen sammenheng med dette og spørsmålet jeg stilte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dsk skrev:

Når den i fra Weber er laget for å erstatte engangs gass boks på en grill, hvorfor kan ikke den brukes på en annen "ting" som er laget for å bruke akkurat samme gass boks?

Ja da var sammenligningen for upresis.  Webers brennere er laget for et gasstrykk på 28-30 milliBar.  For å redusere trykket til dette nivået bruker de regulatorere som passer til den flasken det er aktuelt å benytte.  Småboksene har som regel et lavere trykk, en de store propanflaskene, og en annen tilkobling.  Man velger altså en passende regulator avhengig av hvilken gassflaske man skal koble den til.

Kovea fireball er designet for et noe høyere trykk, 1-2 Bar vil jeg tro, og dermed trenger man ikke regulator på småflaskene. Med propanflaske trenger du da en annen regulator enn den Weber bruker.

 

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.