Gå til innhold
  • Bli medlem

Beastmaster CX STC 270/300 ML - Hjelp til valg av stang


RSH

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny fiskestang for 1) å ha litt variert utstyr og 2) kunne ta med madammen på fisketur. Vi fisker stort sett etter ørret i fjellet og i skogen, og da med sluker og kastewobbler i størrelsesorden 7 - 20 gram.

Jeg har fra før av et sett som jeg kjøpte på XXL, bestående av en ca. 8' stang med sluktvekt på 4 - 12 gram, samt 1000-snelle.

Som stang nr. 2 har jeg sett meg ut Beastmaster CX STC 270/300 ML. Denne har slukvekt på 7 - 21 gram, noe som treffer veldig godt innenfor tyngden på det jeg har i slukboksen. Planen er å sette en Shimano Exgage 2500 FB på denne.

1) Er ovenstående forslag noe dere vil anbefale?

2) Den foreslåtte stangen er 9'/10' lang (mulig å korte ned ved å ta bort et ledd). Jeg tenker at stang nr. 2 gjerne kunne vært noe lenger enn den jeg har fra før. Vil denne likevel bli helt "umulig" å bruke på skogstur?

3) Er en 2500-snelle og god kombinasjon til den foreslåtte stangen, eller bør jeg velge en 1000-snelle?

4) BeastMaster BX STC 300/330ML er 10'/11' i lengden, med samme kastevekt (7 - 21 gram). Kanskje dette er et bedre alternativ til fjellet, siden jeg allerede har en i 8' segmentet?

Tusen takk for all hjelp - det settes stor pris på!

Endret av RSH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stanga du foreslår passer perfekt til ei 2500-snelle. Jeg hes selv brukt denne stanga litt (bx-versjon) og den er meget bra for kastevekter mellom ca 12-20g. Som 9 fot er den fortsatt ikke optimal i skogen, men det er mulig. Jeg ville ikke gått for stanga som er lenger, da jeg syntes de blir litt tunge og også litt i stiveste laget. 

På mine fjellturer bruker jeg CX STC 240/270L, siden jeg stort sett kaster sluker med vekt mellom 12-16g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Shimano Rarenium CI4 2500. Denne snella er veldig lett og går fint til stanga. De fleste andre snellemodeller er tyngre, og jeg ville da gått for ei snelle i 1000-størrelse.

Jeg bruker min 240/270 alltid som 270, men hvis du fisker fra båt eller det er mye vegetasjon langs land, vil 240 være en fordel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd, @tjernivar.

Det ble handel i går og jeg landet på en Beastmaster CX STC 270/300 ML med Technium 2500 FD snelle. Jeg håper dette blir bra!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.