Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til "nødbo" alla fjellduken


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt mere aktiv på turfronten både vinter og sommer så har tanken om et nødbo eller en vindduk slått meg flere ganger. Altså f.eks om teltet skulle gå i stykker under en vintertur eller på fjellet om sommeren i dårlig vær. Det finnes jo i dag så mange slike duker, gjerven sin fjellduk har mange varianter ser jeg nå. I første omgang kunne jeg tenkt meg en duk som kunne fungert både vinter og sommer men da tror jeg vekten blir drøy - mulig jeg må finne en til litt skikkelig vinterbruk og en litt lettere til sommerbruk? Poenget for vinterbruk er at den kan brukes som erstatning for telt en natt, altså at man kan overleve i den i værste fall, så kan den vel sikekrt brukes som ekstra varme i et telt om det skulle bli helt krisekaldt :) Kjekt om den også kan brukes som ekstra varme ved spisestop når været er surt på vintern. Tenker litt det samme for sommerbruk...

Noen her som har gode praktiske erfaringer eller tips ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukar fjellduken original heile året (vestlands vintertemp), liten og lett men ville ikkje brukt den til overnatting vinterstid. Då er vel Thermovarianten å anbefale men den har eg ikkje. Kan uansett anbefale jervenduken, solid og god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Fjellduken orginal veier 650gram i følge websiden (noen som har veid denne?) og den vil nok fungere til tre sessongers bruk (vår/sommer/høst). Den er potte tett og puster ikke men tror ikke det blir et problem - bedre at den er helt tett en at man blir våt  :) 

Til vintersbruk ser jeg at man nok må over på en noe mer isolert duk. Fjellduken har både en Thermo (1300gram) variant og en Extreme variant (2000gram) - vil tro da extreme varianten muligens kan fungere som nødbo/telt en natt ? Extreme kan forsavidt fungere som sovepose også hvis det skulle bli aktuelt og den kan sikkert brukes som liggeunderlag om expeeden skulle punktere.

Hvis fjellduken kan være backup for enten Telt/Sovepose eller liggeunderlag så er jeg villig til å prioritere 2kg ekstra i pulken for den økte sikkerheten det vil gi.

Setter pris på all input her :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i jervenduken min (hunter) .. De er like tett fra innsiden som fra utsiden så det blir kondens! (med orginalduken som ikke har noe isolering i alle fall). Mulig man kan gjøre noe for å forhindre det (ut over å lufte gjennom armhullene), men jeg ble i alle fall ganske våt den gangen jeg prøvde den som soveposetrekk. 

Jeg har ikke prøvd selv, men har lest at med et lys/varmekilde inne i jervenduken skal det være mulig å få denne god og varm så å si uansett forhold utenfor, et gravlys (vet ikke helt hvor sunt det er inni er jervenduk, men sikkert bedre enn å fryse ihjel) er en fast del av innholdet i ryggsekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kondens er vel det jeg er mest usikker på. Jeg forbinder fukt med frysing på vinterstid, altså om man blir skikkelig klam inne i duken så vil man etterhvert fryse? Nå tenker jeg jo dette som nødly, altså jeg behøver aldeles ikke å ha det kosete inni der, her snakker vi kanskje om å overleve ei nødnatt så om jeg blir litt våt men holder varmen over ei natt så er forsavidt målet nådd. Lys inne i duken høres relativt knotete og farlig ut - da må man i såfall holde seg våken hele natta men det gjør man kanskje uansett :) 

Mulig det finnes noen slike som kan brekkes og gi bra varme? Altså sånne kjemiske greier, vet du får litt mindre til føtter og hender men mulig det finnes større utgaver som avgir mer varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mulig det finnes noen slike som kan brekkes og gi bra varme? Altså sånne kjemiske greier, vet du får litt mindre til føtter og hender men mulig det finnes større utgaver som avgir mer varme...

Det er jo faktisk fullt mulig at en par slike "varmepose" som man får kjøpt i ulike størrelser og forskjellige steder gjør akkurat samme nytta som et lys .. er antagelig mindre skummelt enn åpen flamme inne i duken :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett på endel andre merker også, poenget er nødvendigvis ikke å komme frem til et konkret merke men mere erfaringer fra andre da jeg syntes det er langt bedre enn å lese diverse "reviews" som sjeldent sier altfor mye lurt :) Det er en utstyrsjungel der ute så ikke lett å finne frem... Nødly/Nødbo/Vindsekk - kjært barn har mange navn - poenget er vel å finne noe som kan være litt flere ting. Slike supertynne/lette vindsekker har jeg rett og slett ikke så mye tro på om krisen virkelig er der - ja de fungerer sikkert som enkelt vindly ved matpause men jeg er ute etter noe som kan være litt mere en bare det, det må kunne tåle litt røft bruk og holde i mange år, pris er underordnet så fremt produktet gir meg det jeg trenger ;) 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Mere varme inne i duken vil vel også øke kondensen såvidt jeg kan skjønne, fordelen med en varmekilde inne i duken er vel at man kanskje kan lufte ut litt kondens/fukt en gang i blant men fortsatt klare å få opp varmen igjen....

Min har som sagt vattering så jeg har aldri opplevd kondens som et stort problem (bortsett fra den gangen jeg lånte en original), når jeg bruker den over soveposen har jeg glidelåsen til armene åpen slik at det blir noe lufting. Veier jo litt mer (1400 gram) men jeg syntes det øker komforten ved bruk såpass at det er verdt det :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "telterstatning" er en slag primærfunksjon, så er vel egentlig isolasjon ikke et primærkriterium - det skal jo klær, sovepose og liggeunderlag fortsatt sørge for? Her er litt alternative løsninger, som delvis har store svakheter utfra kravene du har satt ila tråden, men som kanskje kan trigge noen lure tanker? Kanskje mer 3-sesongs-løsninger enn vinterpulk-løsninger, for sistnevnte er jo ikke vekten sååå viktig.

180g-løsning: StS UltraSil Nano TarpPoncho. Kombinert tarp og regntøy. Bilder av mitt oppsettingsforslag her og her. Sannsynligvis ikke sterk nok til oppsett med staver/pinner i skikkelig sterk vind, da kan løsningen være å stake den fast rett i bakken over liggeunderlag og sovepose, og forsøke og komme seg på plass under den.

395g-løsning: Borah Snowyside eVent Bivy. Egentlig ikke noe multibruk på, denne tror jeg. eVent-materialet er såpass pustende at det burde være mulig å unngå mye fukt i posen - i hvertfall om man klarer å få utånding ut av bivyen. Snorkel :? ?

525g-løsning: Hilleberg Bivanorak. Kombinert regntøy og bivy. Virker solid og gjennomtenkt, men jeg er litt skeptisk til bivyfunksjonen uten tarp over - tror den trengs for å åpne opp slik at vanndampen kan slippe ut fra det helt tette silnylonstoffet. Edit: Heisann - Hilleberg sier jo at dette materialet er pustende, det hadde ikke jeg fåt med meg, gitt :) - var sikker på at de brukte Kerlon her også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jerven Extreme som jeg har overnattet ute i flere ganger som en slags "bivvy". Den veier jo litt, men det er utrolig komfortabelt å alltid kunne gå inn i den isolerte posen uansett vær. Bruker du liggeunderlag(ene) og soveposen inne i duken kan du fint overnatte ute i mange minus. Dog anbefales noe over hodet slik at du kan åpne den og slippe ut kondens fra pusten. Bruker du en slik løsning holder det med en robust høst-sovepose selv på vinteren (inne i teltet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nødløsning så har jeg for min del tenkt at så lett og liten som overhodet mulig skal være kriteriet for egen del. Jeg har frem til nylig gått uten noenting, men har hatt det i bakhodet at det hadde vært greit å ha en nødløsning hvis noe skulle skje med teltet. På XXL hadde de ett som verken veier eller koster noenting. Kostet 60 kroner og veier 5-6 gram: http://www.powderalps.com/products/powderalps-emergency-blanket-2-sides-gold-silver-with-nylon-pouch (fant den ikke på XXL's nettsider).

 

Merk at dette er en nødbivy og ikke noe jervenduk som har helt andre bruksområder. Denne vil ikke holde deg komfortabel, men den vil holde deg i live og kan(og bør?) ligge i sekken til enhver tid uten at du merker det. Det er for øvrig samme løsning som DNT anbefaler i sin "lett sekk for sommerturer"-video(5:11 ut i videoen): 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nimrad: Flisespikking, men de veier normalt 50-60 gram. ;-) Har fått med meg at såkalte "space blankets" har sine forkjempere og sine motstandere (se feks her), vet ikke helt hva jeg skal mene saken. Noen mener at en søppelsekk eller to og gaffatape er vel så bra, kan være mer effektiv som dampsperre. Man må uansett være sikker på at det er stort nok til at det kan dekke kroppen - det jeg har i nødposen min er 215 x 150 cm, og noe særlig mindre vil nok ikke funke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker "bivi bags" som sikringsutstyr, vinter og sommer: 

https://www.oslosportslager.no/produkt/lifesystems-survival-shelter-4-overlevelsesduk-18805.aspx (når vi er flere enn 2 på tur, og har sekk)

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/bivi-bags-c41/terra-nova-superlite-bothy-bag-p159 (1-2 personer på tur, denne er så lett og liten at den også får være med i løpevesten eller løpesekken når jeg springer alene på fjellet). 

De kan riktignok ikke brukes som ekstra varme i telt, men begge fungerer aldeles utmerket som beskyttelse for spisepauser og lignende når det blåser/regner/sludder/snør. Har ikke måttet bruke de i nødsituasjoner (krysser fingrene). Den originale jervenduken jeg også eier har mindre plass/veier mer. Får vel legge den ut for salg, når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mest tro på en tynn vindsekk. Den gjør jobben med å holde vinden uten, isolasjon har man allerede med i form av klær, liggeunder, sovepose :-)

Det blir definitivt innkjøp av vindsekk før vintersesongen, primært til nødbruk, men ser også at det kan være greit å bruke i pauser når det er mye vind / nedbør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin rimeligste og minste vindsekk (ikke modellen som heter "Ly" altså), kommer med
                                  "åtte festepunkt for ski eller staven som gjør vindsekken perfekt som levegg eller som et enkelt skiseil."
                                   www.helsport.no/vindsekk
Og det vil vel gjøre den noe mer anvendelig enn vindsekker uten slike festepunkter. Den kan jo da brukes både som vindsekk, liten tarp, vindseil/levegg, eller tak over inngangen til teltet. 

Ellers enig med whistler om isolasjon under seg har man i form av liggeunderlag og annet man kan ligge på, så derfor er en tynn duk en god og lettere løsning for å skjerme mot vind og regn, enn type Fjellduken.  Må man ha en duk man også kan ligge på, javel da er Fjellduken sikkert bedre (tåler mye), eventuelt en dedikert Bivy (har s.r. tykkere duk i bunn)...

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et heftig regnvær i Jotunheimen for et par år siden møtte jeg en kar i Poncho. Vi ble pratenes og han lurte på om vi ikke skulle ta lunsjen sammen. Med tanke på været var jeg ikke mye lysten, men han "overtalte" meg på følgende måte: Av med Poncho- åpne alt av glidelåser- teltplugger i bakkant- gåstaver,og bardun i front- og så værsågod ta plass. Det hele var gjort på få minutter siden han hadde plugger/barduner til dette formålet i sidelomma på sekken. Vi hadde en fin lunsj og samtale greit beskyttet der under tarpen.  På vei hjem stakk jeg innom sportsbutikken og ble eier av en sånn sak jeg og. 

Det har vært nevnt flere gode produkter i tråden allerede. For meg falt valget på Helsport Nordmarka Fjellduk. Dette er en enklere utgave av Helsport Fjellduk, men også lettere og billigere. Jeg veide inn mitt eksemplar på digitalvekta til 397gr. Totalt inklusive oppbevaringsposen 416gr. Som tarp måler den 240x145cm. og som vindsekk 145x120cm. Den er utstyrt med 6 maljer, er uten hette og armer og har ingen klaff over glidelåsene. Ellers er bruksområdet likt som for Helsport Fjellduk.

Rett og slett en sak jeg gladelig bærer med meg på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en liten tarp så er jo det alt man trenger. Jeg tar aldri med meg fjellduken når jeg har tarp i sekken, for den kan ta alle fjelldukens funksjoner. Vindsekkene er fine om vinteren, men ikke nødvendigvis vanntette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, whistler said:

Noen som har testet denne?

Jeg har testet den. Som alt fra Hilleberg betaler man blodpris, men får ordentlige greier. Er sikkert helt ålreit til å ha i pulk, men trenger man egentlig plass til tre? Det begrenser (fler)bruksområdene en del var mitt inntrykk. Til det bruket syns jeg Exped sin Bivy-Poncho virker genial. Kan fungere som bivy, poncho og tarp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Nimrad said:

Jeg har testet den. Som alt fra Hilleberg betaler man blodpris, men får ordentlige greier. Er sikkert helt ålreit til å ha i pulk, men trenger man egentlig plass til tre? Det begrenser (fler)bruksområdene en del var mitt inntrykk. Til det bruket syns jeg Exped sin Bivy-Poncho virker genial. Kan fungere som bivy, poncho og tarp.

Flerbruk er absolutt greit, på vintern med pulk så er vektkravene noe mere romslig :) Må få sett på den Bivy-Poncho saken ser jeg!

For sommerbruk blir det nok noe betraktelig enklere og lettere, ;) Her har det kommet flere gode forslag ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.