Gå til innhold
  • Bli medlem

Brattsbergåsen (256 moh) og Rundhaugen (287 moh)


El Gringo

Anbefalte innlegg

Er det noen som er interessert i å lese en liten rapport fra en aldeles u-spektakulær, men trivelig rusletur i skogen sør for Trondheim, tro?
Vi prøver...
Det var nydelig vær i dag, så etter en kort tur på campus bestemte jeg meg for å finne frem turskoene, kameraet og kikkerten og ta en liten skogstur i "nærområdet". Først gikk jeg opp på en ås som heter Brattsbergåsen. Der oppe satt jeg en god stund på en gammel stubbe og bare slappet av og nøt utsikten mens jeg kjente hvordan vårsolen varmet. Når snøen er i ferd med å forsvinne er det alltid på sin plass med en slik spasertur i skogen. Synet (gjensynet) av lyng og mose og rabber med lav, pjuske etter vinterens åk, er alltid stas, og får meg til å tenke på turene som skal komme i sommerhalvåret. Etterpå tok jeg en rundtur over Rundhaugen, en ås litt nærmere Vassfjellet. Denne åsen har et voldsomt stup på den ene siden og er lett gjenkjennelig fra flere steder i selve Trondheim.
En ensom ravn fløy av gårde og sendte sine hese skrik utover skogene, og jeg så til og med en rovfugl (fjellvåk? musvåk?) på himmelen i det fjerne. Jeg så dessuten årets første...
1) rødstrupe
2) stær
3) svarttrost (hørte)
4) løpebille (de digre, svarte beistene ;-) )
4) skogsmaur (misunnelsesverdig iver og arbeidslyst på disse små krabatene allerede nå)
Og nok et sikkert vårtegn......
Etter turen klødde det som satan i øynene, og nesen rant som bare det.

Til sist...jeg har veldig lyst til å oppleve en tiurleik eller orrhaneleik i år. Det har jeg nemlig aldri sett før. Jeg vet det er en del trøndere som vanker her på forumet. Er det noen som er godt kjent i Trondheim-området og vet om noen fine plasser? Beskrivelser eller kartreferanser mottas med stor takk!

post-436-13347441631_thumb.jpg

post-436-133474416318_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant noen spennende urler:

Link fra naturbasen - Bjørkåsen, Leiråsen og Geitkinn.

Bjørkåsen var i nyhetene i januar, siden Statsskog har bestemt seg for å rasere området, så det er uvisst hvordan det er med fugl der nå. Se http://www.adressa.no/nyheter/article606675.ece

I følge et dokument fra kommunen er det mange registrerte spillplasser, så hvis du tar kontakt med dem får du sikkert vite mer http://www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=2997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et skrev:

Bjørkåsen var i nyhetene i januar, siden Statsskog har bestemt seg for å rasere området, så det er uvisst hvordan det er med fugl der nå.

Har aldri vært på spill selv, så er ingen ekspert på dette, men har lagt merke til at det er satt opp et par observasjonstårn på Bjørndalsmyra som ligger vest-sørvest for selve Bjørkåsen så her kan det vel være mulighet for tiurleik.

Som et apropos til hogsten i Bjørkåsen kan jeg nevne at jeg på en skitur i området i vinter møtte en kar jeg kjente fra før, og som drev med hogst i allmenningen på Bjørkåsen. Vi kom naturlig vis inn på problemstillingen med hogst og fugler og han kom med noen innspill i den forbindelse; Han pekte på at det i noen tiår tidligere var sterkt redusert revebestand i denne marka som følge av reveskabb, i tillegg er det nå kommet mår i marka, noe som ikke fantes tidligere. Etter som reven nå er kommet tilbake, sammen med revtyven måren, er det naturlig nok en reduksjon i fuglebestanden.

Dessuten pekte han på at det i spillsesongen er svært mye trafikk av interesserte i spillområdene, og at dette etter hans mening hadde antatt slike dimensjoner at det forstyrret fuglene unødig. Nå var han selvfølgelig part i saken, men jeg må innrømme at dette også er tanker jeg har gjort meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Jeg får se om jeg tar meg en tur opp til et av de stedene...

Bjørkåsen...er det den Bjørkåsen øst for Hoåsen i Bymarka? Jeg finner ingen Bjørndalsmyra.

Jeg har hørt at tiuren er veldig kresen og lettskremt, mens orrhanen er litt mindre sky. Hogst kan føre til stor "tragedie" for en tiurbestand siden de pleier å bruke samme leikplassen år etter år etter år. Det har visstnok vært sett eksempler på at samme leikplass har vært i bruk i over 100 år. Ved god hogstplanlegging kartlegger man først hvor det er leikplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på spill selv, så er ingen ekspert på dette, men har lagt merke til at det er satt opp et par observasjonstårn på Bjørndalsmyra som ligger vest-sørvest for selve Bjørkåsen så her kan det vel være mulighet for tiurleik.

Nå benyttes ikke observasjonstårn for fugleleik da :D . Disse er nok mer ment for postering under elgjakta.

På skogsfuglleik gjelder det tvert imot ikke å stille seg ut oppå et tårn, men å gjemme seg for de sky fuglene i en kamuflasje...

Dessuten spiller ikke tiuren på myrer, det er det orren som gjør. Tiuren spiller i småkuppert terreng med gammelskog,

oftest lyngbotnet storskog med lite undervegetasjon og kratt.

Men støkker du opp storfugl nå om dagen, så er du gjerne innenfor en avstand av max 6-800 m fra leiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Bjørkåsen...er det den Bjørkåsen øst for Hoåsen i Bymarka? Jeg finner ingen Bjørndalsmyra.

Ja, det er riktig, Bjørndalsmyra er myra mellom de to åsene, men nærmest Bjørkåsen.

Er ikke helt sikker på hvor det er best å gå opp på Bjørkåsen, men enten øst- eller vestfra virker mest sannsynlig. Hadde i guttedagene Skadestuseter som langturmål, men det skal nå bare være noen små rester etter denne vollen som lå sør for Bjørkåsen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hola, El Gringo!

Gammel tråd dette, men måtte svare på den... De ivrige bøndene med motorsag er min svigerfar, som måtte rydde i Bratsbergåsen etter nyttårsorkanen i 1997, som la hele åsen flat. Pokker til rot.

Rundåsen gikk jeg meg alldeles fast i her om dagen, bare stup på (nesten) alle kanter, men flott terreng oppå der!

Forøvrig fant jeg og familien spor etter to gauper da vi var på tur i Bratsbergåsen sist lørdag, det var stort, ikke minst for ungene.

Artig å lese turbeskrivelse fra nærområdet! God tur videre! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Jøss, det var overraskende med respons på en så gammel turrapport.

Så det er det som er forklaringen på "snauhogsten" der oppe. Normalt er jeg fundamentalistisk motstander av inngrep i naturen (og det er også mange andre her på Forum, vil du muligens merke :roll: ), men i så "bynære" strøk synes jeg ikke det gjør noe. Sant å si går jeg og venter på at noen skal bygge et utkikkstårn på toppen av Liaåsen i Strindmarka. Da hadde det blitt knallutsikt der oppe!

Også artig å høre om gaupespor så nær byen. På lørdag var jeg forresten på tur til Undurshaugen, eller Onduren som den heter på det gamle kartet mitt, rett nord for Vassfjellet. "Gjesteboken" på toppen var skrevet ut for lengst, så jeg fikk dessverre ikke registrert meg som "bestiger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ja, jeg har selv vært og ruslet endel med bikkja i Vassfjell-traktene, gått opp fra Skjøla, forbi Vassfjellkapellet og Damtjønna. Akkurat i ferd med å gjøre meg kjent der, ukjent terreng for meg. Det går kanskje an å nå toppen fra den veien også på vinterstid?

Gaupesporene (etter to individer) ble rapportert inn til den lokale rovviltkonsulenten idag, og han var svært begeistret. Viser seg at det er endel familiegrupper i Malvikmarka/Bratsberg. Artig!

Forøvrig flyttet vi til Tiller for tre år siden, og dyrelivet her er svært rikt. Det har vært gaupe på åkeren rett nedenfor huset, rådyrspor utenfor huset om morgenen og jerpa satt midt i veien her en kveld. Ganske fantastisk å bo i en "storby", og fremdeles kunne oppleve slikt! :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjørte inn gjennom denne Skjøla og parkerte på en stor parkeringsplass. Derfra gikk det skiløype helt opp til Vassfjell-kapellet, som jeg ikke ante eksisterte før jeg var der. Ved Vassfjell-kapellet forlot jeg løypene og fant min egen vei til topps på Undurshaugen. Har aldri vært i området før, men antar løypene går videre i retning Vassfjellet. Da jeg var på Vassfjellet på ski i 2004 startet jeg et helt annet sted og gikk opp gjennom Tømmerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en gammel herre for en tid på den samme p-plassen du beskriver. Han kunne fortelle at man stort sett går alene i Tillermarka/Vassfjellet, ihvertfall i forhold til Bymarka og Estenstadmarka. Der er det flere mennesker enn i bykjernen i helgene. Ganske drøyt...

Skal prøve å finne veien videre opp en av dagene, må bare vente på en ny snøforsyning først... :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Bymarka og Estenstadmarka. Der er det flere mennesker enn i bykjernen i helgene.

Vel, min erfaring er at folk klumper seg i bestemte områder, sånn som strekket Skistua-Elgsethytta, veien Bekken-Estenstadhytta, veien til Rønningen, veien Granåsen-Rønningen om vinteren pluss noen til. Det er også grunnen til at det virker så voldsomt befolket, men taen tur litt utenom disse områdene, og du møter ikke mange. F.eks. gikk jeg en skitur fra Granåsen en fin "utfartsdag", men i stedet for å følge de preparerte løypene, fulgte jeg Leirsjøene innover til Marka og møtte ikke en sjel på strekket. Sol, snø, stillhet og bare meg. Du vil heller ikke se mye folk på f.eks. Herbernheia heller. Områdene som er nesten tomme for folk er langt større enn de overbefolkede både i Estenstadmarka og Bymarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Solemsvåtan for noen få år siden, og da holdt de på å bygge dette tårnet. :?

Har ikke vært der siden.

Har vært et par turer "på baksiden" av Gråkallen uten å treffe særlig mye folk. Stadsheia er en fin utsiktstopp i området nord for Gråkallen. Ellers vil jeg anbefale Jervfjellet bak Jonsvatnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spesielt skogsområdene rundt Mostadmarka virker spennende. Noen som vet om denne "marka" har noe navn? Ble skikkelig imponert da jeg syklet ditover første gang, det ligger jo et gammelt jernverk uti der og greier. Hittil har jeg bare vært på Vennafjellet, så jeg blir vel nødt til å ta noen flere turer i området.

El Gringo: Vet du om noe godt utgangspunkt hvis man skal til Jervfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes spesielt skogsområdene rundt Mostadmarka virker spennende. Noen som vet om denne "marka" har noe navn?

"Mostadmarka"

Ble skikkelig imponert da jeg syklet ditover første gang, det ligger jo et gammelt jernverk uti der og greier. Hittil har jeg bare vært på Vennafjellet, så jeg blir vel nødt til å ta noen flere turer i området.

El Gringo: Vet du om noe godt utgangspunkt hvis man skal til Jervfjellet?

Anbefaler en tur inn langs Nævra. Mange idylliske steder. Barnevennlig og fine leirplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostadmarka, hvor er det?

Jeg har vært på Vennafjellet et par ganger. Den ene gangen var jeg på den toppen hvor radarkuppelen står (Baklifjellet), den andre på Våttåfjellet litt lenger øst.

Jervfjellet ligger sørøst for Jonsvatnet. Da jeg var der kjørte jeg den veien som går rundt Jonsvatnet ned til veikrysset ved Jervan. Der tok jeg til venstre. Tror denne veien er vinterbrøytet, selv har jeg bare vært i området om våren. Her gjelder det å finne et sted og sette bilen. Jervfjellet er temmelig bratt på vestsiden, så man kan ikke ta seg opp overalt. Selv gikk jeg over Litlbergfjellet. Jervfjellet burde også være mulig å nå fra veien til Draksten, men dette blir litt lengre, og muligens mer kronglete. Har aldri gått opp derfra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Ser litt mer tungvint ut å ta Jervfjellet sørfra ja. Skal ta noen turer utover våren når skogsbilveiene har tørket opp.

Mostadmarka er en grend som ligger langs veien mellom Hommelvik og Selbustrand, dvs. noen km før man passerer Vennafjellet. For det jeg vet brukes navnet kanskje også om et større område. Jeg har også sett navnet Sneisen bli brukt på enkelte kart, men har fått inntrykk av at det bare er en åskolle i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus skrev:

Ser litt mer tungvint ut å ta Jervfjellet sørfra ja. Skal ta noen turer utover våren når skogsbilveiene har tørket opp.

Det blir jo litt lengre tur av det fra Dragstenveien, men det går fint an å gå fra parkeringsplassen på Saksvikvollen. En artigere variant er å gå/sykle en anleggs-/traktorvei som tar av til venstre i en av de første svingene etter at Dragstenveien forlater Jonsvannet. Veien ender opp i ei myr og i enden av denne er det litt bratt og sleipt, men ved å holde til venstre etter stigningen er det lett å finne stien oppover mot Jervfjellet.

Artig terreng dette - begynner allerede å glede meg til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg anbefale Jervfjellet bak Jonsvatnet!

Jervfjellet, ja.:? Var på en flott skitur dit for noen år siden. Tok da bussen til Bjørkli (lengst vest i Selbusjøen), før jeg gikk oppover en tømmervei et lite stykke. Etter noen få hundre m tok jeg av fra denne veien og gikk innover Grønkjølen og Langåskjølen, og besteg Jervfjellet fra sør. Fra Jonsvatnet (Kuset) tok jeg bussen tilbake til by'n.

Fantastisk skiterreng over Langåskjølen. Glissen furuskog på kilometervis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei el gringo, m.fl.!

Veldig moro at du nevner Onduren, eller Undurshaugen får den som er innfødt. Det er en utrolig fin utsikt derfra. Jeg kommer fra Rødde som ligger rett under dette fjellet. Ser at du gikk opp fra Sjøla. Det er et fint utgangspunkt hvis en vil ha en laaaaang tur til Vassfjelltoppen. Vet ikke hvor godt stien er merket i dag, men husker fra sist at det kan være lett å tulle seg bort fra stien i et område etter Damtjønna. I guttedagene tok jeg en ørret på 850-Gram nettopp på denne kjønna og tilogmed på oter, forstå det den som kan.

Har fløyet hang-glider en del år og de fineste turene har jeg nettopp rundt Unduren.

Det er ofte en hører fjellvåken i dette området. Dessuten har jeg vært på leting etter tiuren bak fjellet, men den flytta seg bare etter hvert som vi gikk så vi bråkte nok for mye for den. Har dere spørsmål om turer i dette området så er det bare å melde seg for her er jeg på "hjemmebane". :)

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bodde opp i Planetveien på Stubban i Trondheim tilbake i 2003 til 2006.

Plenty rådyr som sneik rundt huset på kvelden på vinteren og høsten.

Traff på et midt på gata utenfor huset engang på dagtid på vinteren.

Ellers såg jeg en grevling rett ved barneskolen på Utleira, ved Risvollan.

Og elg i skauen ovenfor Risvollan ovenfor den svære transformatorstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.