Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppakning til kanotur


Mizzy

Anbefalte innlegg

La oss si man skal på kano tur, denne omgngen drar man til Femundmarka.

Hva har DU med i bagasjen?

Type telt, sovepose, kær, mat osv.

Må man tenke på vekt?

Del gjerne din pakkeliste over viktige ting.

 

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til (utelukkende) kanotur trenger du ikke tenke så mye på vekt, men hvis du skal kjøpe inn noe nytt utstyr ville jeg har vurdert vekt veldig nøye før jeg kjøpte. Pakk i vanntette pakkposer, husk de typiske tingene man ofte glemmer: søppelpose, fyrstikker, førstehjelpsutstyr, lykt og dopapir. Ellers sier vel mye seg selv. Telt, sovepose, liggeunderlag, et tørt skift med klær, mat/kokeutstyr/vannflaske og klær. 

Ellers finner du massevis av pakkelister med å søke på forumet. Jeg har ikke noen pakkeliste til kanotur å dele dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er bare viktig når du skal bære. Jeg pakker utstyr og mat stort sett som til fottur. Er det lite bæring blir det mer luksusting. Husk regelen om at alt som ikke ligger i tørrposer blir vått, og alt som ikke er festa blir borte ved velt.

Jeg har kjøpt meg en tørrpose på 140 liter med bærereimer hos Eian. Den er helt genial til kanoturer. Før den pakka jeg i tørrposer i ryggsekk. Jeg pakker også alltid en separat tørrpose med skift, genser og regntøy slik at det er lett å få tak i. Har også ei lita tørrpose som brukes som håndveske til lommebok, telefon, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives ovenfor. Skal det bæres endel underveis med litt lengre bæreetapper er en god, romslig ryggsekk fint å pakke i. Mer behagelig å bære enn andre løsninger, mener jeg.

Til spesielt området Femundsmarka/Rogen anbefaler jeg gjerne et selvstående kuppeltelt. Mye greiere å plassere i det steinete og tuete området når man har funnet en dugenes teltplass. Jeg drar ikke dit lenger uten kuppeltelt.

I kano er det plass til mer digg. Skal du via Røros anbefaler jeg tørka reinkjøtt fra Rørosrein. DET er digg! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det utrolig mange gode forslag. Er litt lavvohekta, men til femundmarka er det sikkert meget ugunstig. Mye av dette hadde jeg allerede tenkt på, bortsett fra myggspray og kuppetelt og ksteline. Supre forslag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg pakket på en kanotur sen-høst i Trøndelag. Tar forbehold om noen feil og mangler, men du får et generelt inntrykk av hva som skal med :)

OBS! Lang pakningsliste følger:

Klær på kropp

Jakke  (Vindtett)

Bukse

T-skjorte

Undertøy

Lue evt caps

Hansker (greit å ha arbeidshansker, så slipper man blemmer)

Sko (lette joggesko i kano anbefales fra min side, behagelig å ha på, tørker raskt, dette er dog en egen diskusjon i seg selv)

Sokker

Solbriller

 

Utstyr på kropp

Kniv

Kopp (vippekopp, trekopp etc)

Fyrstikker (vanntett pakket)

Hodelykt

Spork / skje

Leatherman

Klokke

Flytevest (!)

Flintstål

     

Bivuakk

Telt (etter behov)

Tarp / Presenning

Sovepose

Liggeunderlag

     

Feltkjøkken

Primus

Gass (fuel)

Kjelesett    

Stekespade 

Kokekar (Kaffekjele)

Fyrstikker

     

Hygiene

Tannbørste

Tannkrem   

Våtservietter  

Negleklipper   

Pinsett + flåttpinsett

Antibac    

Toalettrull

Solkrem

     

Ekstra klær

Fleecegenser1   

Mellomlag over1   

Mellomlag under1   

Undertøy x antall dager

Sokker (etter behov)

Lue (om ikke på kropp)

Votter (evt varmere håndbekledning enn arbeidshansker)

     

Ekstra Utstyr 3.linje

Mobil  

Kamera

Kart

Kartmappe

Batterier (til hodelykt, kamera evt annet utstyr)

Sanitetsmateriell (For behandling av større og mindre skader) 

Powerbank   

Knivsliper   

Øks  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til Vestlendingens pakkeliste. Med skarp kniv og øks teljer du raskt en stekespade og ordner flått/fliser og lange negler. 

Daglig undertøyskift virker overkill for meg, skift til tørt om kvelden og ta på vått om morgenen gjelder all bekledning. Ta med vaskemiddel både for spiseutstyr og evt undertøyvask. Toalettpapir bruker jeg lite av, fuktig mose både tørker og renser!

God Tur

eirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger alltid litt vann og skvalper i bunnen av kanoen, drypp fra årer, bølgeskvalp med mer. Pakker gjerne i vanntette kanosekker (sånne som rulles i åpningen), har de bæreseler i tillegg er de greiere å bære. På turer uten bæring og kun trilling er vanntette plastbøtter med lokk og aluminiumskasser som f eks Zarges glimrende. De fungerer også som bord eller benk. Sikrer gjerne lasten med et tau slik at det sitter fast om man skulle gå rundt. En del kanoer har veldig liten oppdrift, og bagasjen fungerer da som flytelementer. Gikk rundt med en Mad River TT Explorer en gang i en elv i Femunden. Den hadde jeg ikke greid å padle vannfylt uten oppdriftselementer. Padlet alene med tom kano ned Tufsinga. Hele kanoen gikk under vann og fløt så vidt da den kom opp. Og husk en skikkelig kanotralle (og pumpe). Finnes mye dårlige greier på markedet.

Hvis dere skal bære fra Røosen og opp til Roasten hadde jeg gått for lett kano og minst mulig bagasje. Start på Kjäringsjön i Rogen nasjonalpark og en runde derfra inn i Femundsmarka er mindre slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det like før turen nærmer seg (med forbehold at jeg få låne meg en kano), men jeg er litt engstelig.

Tusen takk for mange gode råd. Skal definitivt ha med redningsvester. Ikke oppblåsbare, men den gode gamle sorten + kasteline. Super liste som ble laget her, dog jeg tror ikke jeg trenger knivsliper;)

Har ikke mye erfaring med kano annet enn i små innsjø uten noen bølger. Så hvordan er det egenlig i Femunden? Aldri vært der... Er det greit å bade der? Mye innsekter (kanskje dumt spm når det er innsjø !? )

Når det gjelder padleklær, så ble det nevnt i en annen tråd her inne - våtdrakter. Men det tenkte jeg sånn helt ærlig at jeg ikke orket å gå til innkjøp av. Så for meg lette sko/klær. Holder det, med tanke på sikekrhet/velt?

Fungerer en ally kano til tre personer + en liten hund?

Trodde også bagasjen mtp tyngde ville synke? Gjør den ikke det?

Og til sist, hva ville dere ha gjort med drikkevann på en slik tur?

@peik Hvis man vil gå, minst mulig med oppakning, er din foreslåtte plass best å starte på? Hvordan er det med parkering i nærheten?

 

Takk for all hjelpen jeg kan få:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femunden er stor, å her kan det blåse fort opp. Så er man uerfaren kan det lønne seg å holde seg langs land. Ellers er jo Synnervika-Røros en fin rolig rute som annbefales, hvor det er flere åpne koier man kan ta til bruk til f.eks tørking om man blir våt. 

Jeg bruker de samme klærne som på fot tur når jeg padler kano, funker fint for min del.

Mygg/Knott og tildels klegg er det mye av, så myggnett og myggmiddel er en nødvendighet. 

Angående Allykano og 3 pers så spørs det hvilken størrelse du har. Det er mange å velge i.

I Femundstraktene er vannet rent, ihvertfall når det er rennende, men her som alle andre plasser, kan det lønne seg å sjekke området rundt der du hentet vann, at det ikke ligger døde gnagere/dyr rett ved. 

Skal du inn i nasjonalparken, er kjärringsjøen det letteste alternativet, men da må man være forsiktig når man krysser Rogen. Her kan det, som i Femunden, blåse fort og kraftig opp. I fjord sommer omkom en dansk far, med to unger på Rogen, så det kan skje fort.

God tur i ett ubeskrivelig vakkert område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsingdalen, Femundsenden eller Elgå er greie steder å starte om man ønsker en tur på selve Femunden. Men som sagt tidligere i tråden, det kan blåse opp slik at man blir liggende værfast. Er det bølger må man gjerne padle langt fra land pågrunn av langgrunt og steinete som skaper krappe bølger som bryter rundt store steiner. Har hatt et par turer på Femunden og Rogen i bølger og vind, men det var med havkajakk med spruttrekk. Fint å bade i Femunden og flere fine sandstrender. Å krysse over Femunden kan være risikabelt. Det kan blåse opp under krysningen.  En løsning kan være å ta fergen Femund 2 eller hva den heter. Tror det er mulig å ta med kano. Du kan Google den på nett og sjekke ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips hvis du pakker i ryggsekk. Putt en søppelsekk ned i ryggsekken og pakk i den. Når du er ferdig pakket så tar du øverste del av sekken og vrir den rundt til den ser ut som en pølse eller et tykt tau. Så stikker du denne vridde enden ned mellom ryggsekkstoffet og plastsekken og du har en vanntett ryggsekk som flyter. Ingen ryggsekker er vanntette hvis du velter og de havner i vannet. 

Surr fast all bagasje i kanoen. Jeg var med på en kanovelt i en elv en gang. Alt unntatt søppelsekken var surret fast og ble med til land, men alt søppelet som ikke kunne brenne og som var i søppelsekken ble liggende igjen på bunnen av elva. Selve sekken fløt i elven og ble hentet opp senere.. 

En annen liten ting er øsekar. Det blir ofte til at det ligger litt vann i bunnen av kanoen, spesielt når den padles av uerfarne kanopadlere. Grunnen er at en uerfaren padler ofte skifter padleåren fra side til side for å holde rett kurs og når du svinger åra over til den andre siden så drypper det alltid litt vann inn i kanoen. Erfarne padlere slipper å skifte åra fra side til side og unngår da også en del vann i kanoen. En regnbyge fører også til at det blir vann i kanoen og regn må du alltid regne med.

Med et øsekar tar du ut det meste av vannet, men den siste skvetten som ligger og skvalper rundt i bunnen tar du enklest med en svamp. Stikk innom en byggevarebutikk som selger murerverktøy eller flisleggingsverktøy. De har noen store svamper som funker perfekt i kanoen. 

Jeg har to kanoer og det ligger alltid en svamp i hver.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, padlet Grønningen-gjevsjøen-holderen-grønningen med Sportspal 14 i fjor, og ble da nok et offer for gjevsjøstrømmen. Dette pga vi var for tungt lastet. Hadde den samme oppfatningen om at med kano er det bare å ta med det man vil. Vi var to voksne karer pluss oppakning(ca240-270kg) og kanoens lasteevne var på ca 360 kg. Fikk et realt vannskyll i front, og kanoen bare forsvant under oss. Vil anbefale å være litt kritisk med tanke på vekt, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Martin HJ skrev (På 11.8.2016 den 16.23):

Hvordan gikk denne turen? :)

Denne tråden hadde jeg helt glemt. Ser det er mange år siden du spurte. Men turen var kjempefin. Det var en del klegg og fluer når vi ankom Rogen, ble liggende i telt der første natta. Håpløst å oppholde seg utendørs. Mye folk. Men ruta vi valgte var vi heldigvis heldig med, så såvidt folk i løpet av de dagene vi hadde der. Fikk med oss en helt vanvittig nydelig solnedgang.

Padlet langs små elver, så ingen fare for velt heldigvis. Måtte dog bære kanoen et godt stykke, først bagasje, så tilbake og hente resten. Litt småtungt, men gikk helt fint selv om det regnet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nylig i Femunden. Ble litt amputert tur, da en i gjengen fikk kneet ut av ledd i det han slang tungsekken på ryggen(gammel korsbåndskade), da vi entret kaia på Røa(digresjon, men egentlig emne for eget tema). Poenget er at langs vassdraget oppover på høyresiden, går det en umerket sti, som jeg ble tipset om for noen år siden. Den kalles "kanostien", og går på moreneryggen oppover. Lettgått og vakker(med nærkontakt til elva og fiske, samt utsikt), og langt mer trivelig enn DNT løypa opp via Røvollen på tidvis svært steinete strekker(by th way...brua i nerkant, ved stidelet, trenger en real oppgradering). Sti langs vassdraget på trøndelags siden er og flott, med mulighet for telting og gode fiskeplasser, men ikke i nærheten ift fremkommelighet. Men der får man i hvert fall med seg en beverdemning nedstrøms DNT hytta. Slapp kleggen denne gangen;)

IMG_20210620_162325.jpg.b1d27c40628bda656b974997fd2ce338.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (På 29.6.2021 den 14.23):

Denne tråden hadde jeg helt glemt. Ser det er mange år siden du spurte. Men turen var kjempefin. Det var en del klegg og fluer når vi ankom Rogen, ble liggende i telt der første natta. Håpløst å oppholde seg utendørs. Mye folk. Men ruta vi valgte var vi heldigvis heldig med, så såvidt folk i løpet av de dagene vi hadde der. Fikk med oss en helt vanvittig nydelig solnedgang.

Padlet langs små elver, så ingen fare for velt heldigvis. Måtte dog bære kanoen et godt stykke, først bagasje, så tilbake og hente resten. Litt småtungt, men gikk helt fint selv om det regnet 😀

Wow takk for seint svar da hvertfall :D 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.