Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg Knott og Fjell Juli & August


NattUgle

Anbefalte innlegg

Hei
Har du noen råd og tips ang mygg/knott på fjellet?

Tenkte ta min første overnattingstur på fjellet rundt Juli eller August, men er jo livredd mygg og knott

Området blir ca Geilo mot Rødberg, Dagali og Hardangervidda. Bare en finner en fin tur å ta seg frem på

Noen tips råd ang leirplass, sove ute/i telt/fiske/ og ALT, med tanke på mygg og knott?

Hvor? Hva skal man ta med? Hva trenger man ikke, og alt. Trenger alle kommentarer og råd siden jeg er helt ny på å sove over ute på fjellet

Hilsen Nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardangervidda blir motsatt vei av Geilo-Rødberg. 

Skal du sove i telt? 

Tips er å campe såpass høyt og åpent at myggen blåser bort. Ellers blir det myggnetting om du camper under tregrensa og ved våtområder. Men hverken mygg eller knott er farlig. Bare irriterende. 

Ellers oppfordrer jeg deg til å stoppe på Dagali og ta en raftetur med Full On. Kanskje vi møtes i elva. Det er fint å fiske i elva her også. Fiskekort får du kjøpt på Joker'n. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et knakende godt svar!

Faktisk så kan jeg anbefale "raft kano og camp utleie" på dagalisletta (ved brua) og til venstre hvis du kommer sørfra

Fikk nesten gratis kano tur der for ca 7 år siden med datter og hyggelige folk

Maken til hyggelige folk og serviceminded skal en lete lenge etter. (Jeg legger ved bilde av turen de hjalp oss med)

Men takk.. at myggen skal blåse bort høres ut som et GODT tips. Tenkte campe over tregrensa ja ved et fiskevann eller no.
Ja, tenkte kjøpe fiskekort. Jokern tror jeg at jeg har på kartet. Det var en god opplysning at man kan kjøpe kort der! Masse Takk!

Ja det var det jeg lurte på om det blir telt eller på lyng. Er ikke redd for regn men blir kanskje telt om en skal bli spist opp av mygg

Bildet som er vedlagt....
Vi fikk en utrolig opplevelse i kano takket være "opplevelsesenteret i dagali på dagali sletta før joker om du kommer sørfra"
Bildet er tatt for mange år siden av meg

 

20080726_1068.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serious Fun du var på der. Dette er ved deres "villmarkscamp". De er hyggelige der. Og de har mye gøy på Dagali Opplevelser også ;) og Fjellparken. Dagali er ikke akkurat verdens navle men alle folka der er tipptoppers og det er utrolig mange gøyale aktiviteter å ta seg til der. 

Men dette ble en digresjon fra dine spørsmål. Håper noen andre kan gi deg bedre svar på alt om fjellturer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, NattUgle! :-) Så kult at du skal på din første overnatting i fjellet - og tøft gjort av deg!

On 17.6.2016 at 4:11 PM, NattUgle said:

Har du noen råd og tips ang mygg/knott på fjellet?

Du trenger to ting: Zyrtec-tabletter og 50% DEET-myggmiddel. Zyrtec reduserer kløen dersom du blir stukket og 50% DEET holder mygg, knott, flått osv borte. Du får (fra i år faktisk) kjøpt myggmiddel med 50% DEET på apoteket her i Norge.

Dersom du i tillegg er ute etter generelle tips for din første fjelltur, ville jeg opprettet en tråd med overskrifta noe ala "Min første fjelltur - trenger råd".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så kjøpe jeg i går et slikt redskap:

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/bygg-og-hage/hage-og-utemiljo/myggfjernere/thermacell-141

ThermaCell myggjager gir effektiv beskyttelse mot mygg og andre insekter. Denne lager 20m² myggfri sone – jager bort 98% av alle insekter. Bærbar, brukervennlig og lydløs. Du slipper å påføre kjemikalier på kroppen. Den leveres med 1 gasspatron à 12 timer og 3 matter à 4 timer. Husk å kjøp med ekstra refill til apparatet (gasspatron og matte med repellent).

HÅPER DETTE VIRKER !!

 

Ellers så tok jeg dette bildet i starten på juni fra Dagali flyplass og utover elva.  Lykke til med raftingen !

 

 

DSC_0488.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd er å oppsøke områder der myggen ikke trives så godt. Kom deg ut av fjellbjørkeskogen og litt høyere opp. Det blir fort en vurdering av hvor eksponert man ønsker å sette opp teltet. Jo mer eksponert du er for vind, jo mindre blir som regel myggplagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

fikk beskjed hos min lokale Sport1 butikk at myggmiddelet de solgte tideligere innholdt 18% DEET, og ble tatt ut av hyllene på grunn av at det var for sterkt. Så jeg vil gjerne vite hva det de selger på apotek heter som innholder 50% DEET?

bestilte selv myggmiddel på Ebay som inneholdt 97% DEET og det er det fungerte helt rått! Var på fjellet forrige uke og hadde på meg shorts og sandaler til midnatt uten å få et eneste stikk :D Det surret så mye utenfor gapahuken at jeg va usikker på om jeg kom til å få sove.. Det er det eneste jeg har prøvd som jeg virkelig kan si med sikkerhet at det virkelig holdt mål. Har bestilt mer av den sprayen for den skal jeg ikke til fjells uten :)

stemningsbilde fra Lappland ;) 

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er imponert over hvor effektivt det er :) har hørt flere si man ikke må få det i kontakt med Gore-tex eller fluesnøre, men hvordan er det å få det på huden? Smørte meg inn flere ganger direkte på huden men merket ikke noe til at det var sterkt for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info om DEET finnes her: Myggmidler

Høy DEET % er svært effektivt, men forbudt i Norge. Det er mulig å importere. Påføring bør gjøres på oversiden av hånden og påføres slik at man ikke har rester i håndflaten. DEET er ikke å anbefale for barn.

Ellers er vind en fin måte å unngå mygg på, når det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.7.2016 at 15.33, eifu skrev:

Info om DEET finnes her: Myggmidler

Høy DEET % er svært effektivt, men forbudt i Norge. Det er mulig å importere. Påføring bør gjøres på oversiden av hånden og påføres slik at man ikke har rester i håndflaten. DEET er ikke å anbefale for barn.

Ellers er vind en fin måte å unngå mygg på, når det er mulig.

40 og 50 prosent Deet selges nå av Apotek1 i Norge. Mitt veldig allergiske selv ble veldig glad for dette :-) Vet ikke om jeg hadde brukt sterkere enn det på huden...

Endret av milsub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i kun shorts og sandaler på fjellet og fisket. Hadde smørt meg inn fra topp til tå med 97% DEET uten å merke noen ting til verken mygg eller knott :D eneste jeg lurer på er om jeg kansje ble mer brun enn til vanlig? Fikk i hvertfall skikkelig farge på kroppen :) vet ikke om det ha noe som helst sammenheng. Men en ting er sikkert, dette myggmiddelet skal jeg ikke gå fri for på sommeren. Og jeg kommer heller ikke til å være redd for å smøre meg med det :-P:-P:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2016 at 9:39 AM, 7homas said:

Over-apotek-disken antihistaminer

Trådstarter har kanskje allerede gjennomført turen, MEN

.... +1 for antihistaminer (jager ikke myggen, men demper den allergiske reaksjonen i etterkant -- ta den dagen derpå dersom det klør/er hovent rundt bittet)

... har også prøvd å vaske meg i ansiktet med "seatosumit wilderness wash" (som skal være insekts-skremmende) --> det funka ikke :)

--- Ellers tenker jeg at det viktigste er å unngå å bli bitt på føttene (som skal passe i skoa neste dag) --dvs: ikke sitte barføtt i myggland ... Synes også at bitt i pannen/ansiktet klør mindre enn andre steder på kroppen.

God tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.