Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke dø mens du padler kano


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
6 timer siden, Tiur3 skrev:

Kanoer velter og det kan nok din gjøre også. :)Personlig så tror jeg de fleste velt skyldes, at personen(ene) i kanoen mister balansen og at det er grunnen til de fleste velt.

Bølger taes best rett i mot (eller bakfra), forutsatt at bølgen ikke er for høy i forhold til lengden på bølgetoppene. Da kan bølgen fylle en åpen kano. (Med trekk, blir det som i en kajakk). Men en mellomting fungerer det også, d.v.s. på skrå mot bølgene. Det værste er å få bølgene rett fra siden, enten de kommer fra andre båter, eller av vind. Med litt erfaring, så ser en når det er behov for å snu kanoen mot bølgene.

Ja, det kan muligens stemme (og ved inn og utstigning såklart). Så lenge jeg sitter normalt i kanoen, så ligger den ganske i vater (vannrett) selv med bølger. Jeg har bare prøvd i relativt små bølger med en del vind enda.

Når det er så store bølger at kanoen kan velte, så tror jeg sikkert at det blåser såpass at det ikke er noe særlig å være ute på sjøen allikevel. Men spontane større bølger fra båter/skip kommer ganske lydløst hvis man ikke følger med.

På flerdagerstur på sjøen kan jo været forandre seg mye, og da er sikkert ikke ett spruttrekk dumt å ha i båten, selv om de er litt dyre. I Kanoboken ble det faktisk foreslått en rull plast/presenning, litt snór og teip, som reserverløsning til skikkelig spruttrekk. Øsekar og svamp er såklart fast inventar.

Jeg finner kun Ally spruttrekk på nettet, men de kan jo brukes på alle kanoer så lenge man får de festet.

6 timer siden, REs skrev:

For mange år siden var vi en gruppe på kanotur og på hjemveien kom noen ungdommer i en rask båt og syntes det var tøft å lage bølger rundt kanoene. Båten hadde påhengsmotor og et lite dekk og en vindskjerm / frontrute. Siden jeg var nærmest land så svingte jeg inn og hentet et pat passe store steiner. Jeg la min kano på utsiden av de andre og litt senere kom båten tilbake i god fart. Da den nærmet seg og planla en skarp sving opp mot gruppen med kanoer satt vi, to stykker i min kano, klar med hver sin stein. Heldig vis tok personene i båten hintet og forsvant. Hadde de kommet nære nok og fått et par gode steiner på dekket av båten så hadde det nok ikke vert så mye igjen av vindskjermen kan jeg tenke meg. 

Det er litt trist å oppleve at det fremdeles er folk uten vett som kjører rundt i båt. En ihuga Darwin tilhenger som meg hadde håpet at evolusjonen hadde fjernet slike individer for lenge siden.

Opplever man sånt ett stykke fra land, med familien ombord, føler man seg nok temmelig hjelpeløs og hysterisk/desperat. Faens folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en Ally kano og en Viking fisher  kayak . Det som er med en kano , er at hvis man går rundt , og det gjør alle før eller siden , så har man ett stort problem hvis man et midtfjords. I allefall hvis man er alene. Mens med fisker kayaken min , er det bare å vippe den på rett kjøl igjen og klatre ombord i den på nytt. Jeg bruker ikke kanoen min i saltvann .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fant en veldig enkel og godt illustrert forklaring på forskjellen mellom kanoer med flatbunnet kjøl og svakt buet kjøl.

D7A40163-DE69-44E9-9B81-7C952800893B.thumb.jpeg.410ad3c2a6399fb5205b5d2aa6b4da44.jpeg

9889729D-F24B-42EE-8353-5EF98D4290DC.thumb.jpeg.12bb174818f55cdf49edcd948913f6a1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølger som kommer inn fra siden, skrått inn mot baugen eller rett inn i baugen er som oftest greie å håndtere både i kano og kajakk. Bølger som kommer inn skrått eller direkte bakfra er verre å forholde seg til. Både fordi vi ikke ser dem, og dermed ikke kan beregne dem like godt, og fordi de løfter opp akterenden og gir "surf". Om man ikke klarer å holde retningen i "surfen" er det fort gjort å snurre rundt når baugen graver seg ned og bremser.....

Padling nært opptil berg og kaier der pålandsbølger kommer i rekyl etter å ha truffet land, og ved padling i større bølger som bryter og skvalper innover kanoen og fyller den med vann er andre situasjoner som krever litt ekstra oppmerksomhet.

Be safe og planlegg turen etter vind og vær!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Jan Otto skrev:

 Bølger som kommer inn skrått eller direkte bakfra er verre å forholde seg til. Både fordi vi ikke ser dem, og dermed ikke kan beregne dem like godt, og fordi de løfter opp akterenden og gir "surf". Om man ikke klarer å holde retningen i "surfen" er det fort gjort å snurre rundt når baugen graver seg ned og bremser..... :)

Godt poeng, veldig godt poeng! Bølger fra vanlige skjærgårdsjeeper og joller er stort sett så lave og korte at jeg ikke kan tenke meg at man surfer på disse. Men større og lengre bølger laget av større båter og vær/vind da kan det sikkert være noe som kan skje.

Det var ihvertfall fint på sjøen i dag! Første sjøbad i år unnagjort!

A8DE59FF-01BD-4F20-95D7-8E3D6EE3FDF8.thumb.jpeg.3d5899ba2b77709fa6392ad360e6a906.jpeg68E60CE3-16C8-4888-8433-95E403F86870.thumb.jpeg.9ca219bc312c23215ad6b456e17e9481.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Living is good. And dying......not so good. Må være j**elig i det øyeblikket du innser at nå dør du. Ikke ti ville hester skal få meg utenfor komfortsonen. Det er best på land.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle hjem fra nord i Vonsjøen i fjor sommer ble vi overrasket av relativt sterk vind rett bakfra som laget mye bølger hvor vi opplevde slik surf at jeg til slutt bare satt bak og styrte med åren for å holde kanoen rett, hadde vi tverret da er det stor sannsynlighet for at vi hadde veltet. Heldigvis var vi kloke nok til å hole oss nær land og kom oss til slutt rundt et lite nes hvor vi fant le til vinden løyet en halvtimes tid senere. Ganske lærerikt om enn litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bølger og kano er skummelt ja! Vi padlet 15 dager i Rogen og Femunden nasjonalpark ifjor. På vei hjem så ble vi liggende værfast ved vestenden av selve Rogen. Det er en enorm innsjø sett fra norske øyne og den er full av grunner så det går fra flatt vann til kanoveltere på under et kvarters tid når det blåser opp. Vi prøvde oss men måtte snu for det kom såpass mye vann inn i kanoen. Men etter tre dager værfast så kom det er lite vindu i været før det skulle bli skikkelig ille nærmeste uken søndag måtte vi bare prøve. Skikkelig overlastet kano med max 15cm opp til ripa på det laveste. Det ble skikkelig hårete! Gikk langs land det aller meste, men kuttet over i noen viker der vinden tok mindre. Med vinden rett i mot så klarte vi rundt 1km/t og det er ganske mange km padling. 

Det blåste litt på skrå forfra og heldigvis ble det mot land, sånn at det ble mulig å snu kanoen og gå med bølger og vind nesten rett bakfra og da komme seg til land ganske kjapt når vi måtte ha pauser eller det ble for ille. Etter mange timer så skulle vi rundt en odde for så å ta innover en «fjord» Da var jeg helt sikker på at vi ville gå rundt flere ganger. Men da var det langgrunt og vi var nærme land så det var ikke fare for liv selv om vannet var iskaldt. Vi ble også tatt forbi av en lett lastet ally der så det var en ekstra trygghet. Men når vi først hadde rundet neset og kommet oss litt innover så hadde vi vind og bølger rett bakfra og bølgene ble lange og slake som på havet. De var jo halvmeteren høye men de løftet bare kanoen og så ble det skikkelig kanosurfing innover! Da ble det skikkelig gøy og vi trengte ikke padle om vi ikke ville, det var bare å styre. Da føltes det etterhvert så trygt at vi skar tvers over denne «fjorden» og den er noen hundre meter bred. Tror ikke vi egentlig tok noen sjanse der da, vi hadde fått veldig mye erfaring med kanoen og vannet på det tidspunktet. Har fått veldig respekt for store vann nå da!

 

7D5EB201-A435-44FD-8386-03D4A727A285.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har fått respekt for etter å ha vært med på en kort tur ned et stryk en gang, er å passe på bruke hjelm der man skal ned grunne stryk med en masse steiner rundt. For hvis man først slår hodet mot en stein og svimer av, da er det vel kort vei til å omkomme vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Masse god informasjon i denne tråden! :) 

Det virker som disse innsjøene noen av dere padler på har mye mer uforutsigbare forhold enn sjøen her rundt Askøy, eller så er dere ute på vannet i mye dårligere vær enn jeg pleier å være på sjøen.

Jeg har vert ute i mye drittvær på sjøen her ifm. henting av fiskeredskaper og sånt, men aldri har noe uvær kommet uventet eller «plutselig», og jeg kjører en sjøsterk RIB til vanlig. Det er sjeldent det er slike skrekkforhold som bølger som bryter, bølger som kommer i rekyl og andre former for «kanoveltere» på sjøen her, og ihvertfall ikke uten at det er meldt på forhånd. Og hvem er ute i kano da?...

Her er fullt av sund, viker, holmer og øyer som gjør at man kan ferdes i det aller meste av normalt vær i le for den verste vinden og bølgene. Det er også for dypt langs land de fleste steder til at bølgene presses opp til å bli «kanoveltere» på steder det ikke er mulig å finne alternative trygge passasjer, noe som sikkert ikke er tilfelle på innsjøer med begrenset valgmulighet i forhold til rute. Jeg har ett halvt liv med lokalkunnskaper fra området, og ut i fra det som er kommer fram i denne tråden er sjøen her mye tryggere å ferdes i med kano enn flere av vannene/innsjøene/områdene som har blitt nevnt.

En annen sikkerhetsfaktor er at her kan man gå i land nesten hvor som helst, og maks en times gange innover land til nærmeste bilvei.

Så det utvilsomt ikke saltinnholdet i vannet man padler i som er avgjørende for om det er trygt å padle kano eller ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vonsjøen ligger på ca. 800m i Femundsmarka på grensen mellom Norge og Sverige og er nok derfor mer utsatt for uforutsigbar vind enn områdene rundt Askøy eller Sotra øst hvor jeg bor. Vonsjøen er også lang og relativt smal så nord/sør vind får større betydning enn øst/vest, noe som også gjelder Rogen. Vi måtte også vente over et døgn før vi kunne krysse den i 11/11:30 tiden på kvelden ved det smaleste et stykke sør i sjøen.

Endret av Truant76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store, grunne vann som i tillegg har morenerygger på bunn gir ekstremt raskt bølger når vinden kommer. Rogen ligger ikke så langt under tregrensen så man har endel effekter ut vi diverse fjell som man unngår på sjøen. Jeg har aldri testet kano på sjøen, men kommer definitivt til å teste rundt Sotra utpå sommeren når vi får kjøpt oss eb ally! Venter på skattepengene og tenker å kjøpe brukt, så vet ikke akkurat når det blir handel. Men det pleier somregel å være et visst utvalg av dem på Finn.no da 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en grei tråd for dette spørsmålet: 

Hvilke tanker har folk rundt bruk av "livline" i kano? Enten hjemmelaget eller ferdigkjøpt.
Er det et must å ha med, tenker dere? Tenker rent praktisk, dersom en partner skulle ende uti vannet, om det er veldig keitete/ustødig å hale en partner inn til kanoen med en livline? 

Kort sagt, har dere med livline eller ikke når dere padler kano? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flatt vann kan jeg ikke helt se verdien. Det er mye enklere å padle bort til den som har veltet/falt i vannet enn å kaste ut en line. Er dere i samme kano er uansett sansen veldig liten for at noen faller uti uten at hele kanoen velter (men det har skjedd).

Jeg har aldri padlet i foss, stryk eller i brenninger på sjøen, men der ser jeg for meg at ting er litt anderledes. Da vil man gjerne unngå å selv havne der kammeraten har havnet, og da kan line være et veldig bra hjelpemiddel. Linen kan også være fin for å taue en sliten padler.

Husk at linen også representerer en viss risiko. Det å rote seg inn i en line er det siste du ønsker når du prøver å komme deg opp i en kano.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vallers skrev:

Hvilke tanker har folk rundt bruk av "livline" i kano? Enten hjemmelaget eller ferdigkjøpt.
 

Har alltid med en kort fortøyningsline (på noen meter), som brukes som sikring når en går intill land, for ilandstigning sideveis og til fortøyning.  Og praktisk hvis en sleper kanoen fra land, på grunne områder, eller i elver. Brukes også til å feste/sikre kanoen på biltaket. Men jeg ser ikke helt for meg situasjonene, der den brukes som liv-/reddningsline.  Men en kan selvfølgelig slepe en som har falt i vannet, inn til land.

Sikkerhet i kano, går nok på andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eksilbergenseren skrev:

På flatt vann kan jeg ikke helt se verdien. Det er mye enklere å padle bort til den som har veltet/falt i vannet enn å kaste ut en line.

Er nok ikke mange som klarer å entre en kano (fra vannet), selv om det går greit med en kajakk (fra en av endrene). Enten kanoen har veltet (full av vann og må øses noe, før en forsøker seg), eller det er en kano som andre sitter i. Men slikt bør en trene på, før en legger ut på tur, så ser en hva som er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 17.26, Mareng skrev:

Det virker som disse innsjøene noen av dere padler på har mye mer uforutsigbare forhold enn sjøen her rundt Askøy, eller så er dere ute på vannet i mye dårligere vær enn jeg pleier å være på sjøen.:) 

Ja - alle større (også landskapet ellers) innsjøer er mer uforutsigbare, enn ute "i havet" og langs kysten. Enkelt forklart, så kommer det mye av topografien og at den minste endring av "værsentret", kan endre vinden og vindretningen (i innlandet) betraktelig.  Folk som har gått litt i fjellet, vet dette godt, samme gjør erfarne kanopadlere. Og jegere kan opplever (eks; smygjakt) at de går med vinddrag mot seg, for så 50 - 100 meter lenger frem, så har en vind bakfra. Noe endret vindrettning, kan også føre til "tunnelleffekt" enkelte steder, som igjen øker vindhastigheten betraktelig. Så innover landskapet, er ofte været uforutsigbart. (Ser bort fra veldig stabile perioder). Så på samme måte som i fjellet, kan været endre seg veldig raskt på innsjøer. På fjellet (med sikt), får erfarne folk forhåndsvarsel, ved å se på skyer, o.l. Men "nede" i landskapet, ser en ikke mer, enn det som "er over hodet" og ser skjeldnere at det kommer vindøkning. Og grunnt vann, skaper raskere og høyere bølger, enn dypt vann.

Mens da jeg seilte i utenriksfart, kunne vi "stille klokka" etter værvarslingen! :) Var det varslet økning i vind kl. 14:00 og regn kl. 15:00, så fikk vi det og det var skjelden varslet bommet med mer enn +/- en time. 

Du får ta deg noen turer i innlandet, så vet du hva vi andre prater om. :) Tror nok det er noe her, du ikke forstår. Vær også klar over at det padles også, når det IKKE er "flatt vann". Det hører vel med til skjeldenhetene, at vannet er "flatt". Tror de fleste som padler kano, må planlegge turen, for å reise noen timer (en veg) til div. egnede steder. Da reiser en nesten uansett hvordan været er. Så sant det ikke er varslet storm/orkan. En vet likevel ikke hvordan været er, når en kommer frem og en får ta det som kommer. Selvfølgelig prøver en å satse på godvær. Men planleger jeg en 7 - 10 dagers tur, skal det mye til før jeg endrer på planene. 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tegningene til flatbunnet og U-formet forklarer ganske fint! MEN på tegning av den U-formet går det øverste før relingen noe inn over. såkalt "tumble home" Går det for langt ned på skroget vil man miste sideveis oppdrift etter en viss slagside! Så jeg ville velge kano med bred U-form men uten "tumble home" - altså med loddrette sider. Man kan selv leke lidt med en brødform og boller i ulik fasong i kjøkkenvasken og føle forskjellen. 

Kanoer har ofte en del skrog over vann og er derfor følsomme for - særlig de med "indianerfilm- stevne". Kanoer er jo åpne og får lett vann inn fra bølgeskvalp. blir det fir mye "fritt vann" i en kano som får slagside tipper den hurtigere over, fordi vannet renner der, hvor det burde være oppdrift. (Ta litt vann i bakeformen - langpanna, når du leker - eller ta det med i badekarret + en and og gå helt i barndom.) Fritt vann på fergedekk har medført stor forlis: Estonia og på den engelske kanal. 

Sammenlign fx. de store flatbunnet barges til legging av pipelines, flytekraner mm. og en ishavståler. Bare for å si at dette er velkjente stabilitetsforhold.  

Livline kan vel være en ide ved solo-padling, så kanoen ikke driver bort. Kajakk er jo lukket, så de tåler bedre sjøgang ig med vanntette skott blir det veldig lite fritt vann i sådan. Kajakk kan entres både fra siden og fra enden. 

Øse må betraktes som meget viktig sikkerhets tiltak både i kano og kajakk. Jeg hadde en bundet til setet. Man kan faktisk også installere en liten belgpumpe (biltema har). Det hadde jeg fast installert i gummibåt, som i forbindelse med dykkerarbeid altid ble godt fylt med vann. Her var det komfort (og fart) og ikke stabilitet som var saken. 

Refleks sjø er noe herk - og pass på tåpelige motorbåtsførere - jeg syns der blir flere av de? Og tenk og pass på deg selv.

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kort innpå. Det ble nevnt bruk av livline. Det kan sikkert være greit i åpen sjø, men ikke på elv. På elv er det kasteline og svømming/flyte på rygg med beina opp som gjelder. Det siste du vil ha er livline som hekter seg opp i noe og drar deg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har brukt kanoen en del nå. Sist var i forrigårs, da blåste det mye, det var akkurat sånn at det innimellom ble litt hvitt på noen få bølgetopper det det var mest åpent.

Meg og en kompis var på sjøen og fisket. Fikk noen lyr og en torsk. Fra bølgetopp til bunn av bølgedaler de stedtene det ikke var noe som tok imot for sjøen som kom inn var det opptil ca. 50 cm høyde på bølgene. Korte bølger. Padlet vi rett mot bølgene var det ikke så veldig mye igjen før det hadde skvalpet litt inn i kanoen, men på skrått og sideveis var det ingen problem.

Noe særlig dårligere vær enn det, så er jeg sannsynligvis ikke på planlagt kanotur. Var ganske gøy å få prøvd ut i litt dårligere vær, for da vet jeg at jeg har en del å gå i forhold til været jeg normalt legger ut på tur i. Det var mange mye roligere områder tilgjengelig hvis jeg Ikke kontrollert ville ha testet kanoen.

Ang. temaet om livline, jeg har ett langt tau kveilet krøllefritt som er festet til kanoen. Dette kan jeg svømme i land med og trekke inn kanoen om nødvendig. Skal prøve ting litt mer ut en dag iført tørrdrakten min.

 

@elgen - ja, på bildet er det en kano med tumblehome, uten tumblehome er kanoen mer sjødyktig når man kommer over punktet der den smalner inn. Det er vel stort sett solo-kanoer eller tamdemkanoer med ekstra solo-sete dette er mest vanlig. Jeg padler helst solo fra baksetet med ballast i baugen, og går ned på kne lengre framme om jeg trenger mer svingkraft. Synes det fungerer best på denne kanoen.

@Tiur3 - ja, det er sikkert hurtigere/mer uforutsigbare værforandringer i innlandet enn her langs kysten. Her er været stort sett stabilt dårlig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.