Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av sykkel.


REs

Anbefalte innlegg

Etter Nordsjørittet kom min sønns sykkel i retur etter at jeg hadde mekket og justert i timevis for å få den klar til rittet. Problemene var at kjedet hoppet av og glapp i motbakker. Jeg syklet denne sykkelen hjem etter målgang og konstaterte da at kjedet, kaset og kranksett nok var utslitt. Det hadde nok vert en fordel om jeg hadde prøvd sykkelen før rittet i stedet for bare å høre på hva min sønn sa var galt. 

Nå har jeg skiftet både kranksett, kaset  og kjede så nå skulle alt være i orden. 

For å unngå samme opplevelse som min sønn hadde da han leverte sykkelen inn på sykkelbutikken og fikk en regning på ca. 1500,- så sjekket jeg opp delene på nettet før jeg gikk på butikken, men oppdaget faktisk at prisen på butikken var lavere enn den jeg hadde funnet på nettet. På Spinn sykkelshop i Hillevåg får jeg i tillegg 15% rabatt på grunn av medlemskap i TOSK sykkelklubb så jeg var svært fornøyd da jeg gikk hjem.

Min sønn leverte inn sykkelen på denne butikken på grunn av at han hadde misstanke om at det var luft i systemet på bakbremsen. Dette burde vel være lett å sjekke for de som hadde utstyr til å fikse hydrauliske skivebremser. Da han hentet sykkelen så hadde den fått nye klosser og nye bremseskiver både fremme og bak. (Den hadde nye klosser bak da den ble levert inn.) Det var ikke det han hadde bedt om. Og da han testet bakbremsen kjentes den akkurat lik ut som da han leverte inn sykkelen. En av ekspeditørene hentet et verktøy og justerte litt under bremsehåndtaket og så var den i orden. 

Var det rett og slett bare en liten justering som skulle til, og så skiftet de både klosser og skiver?

Mitt råd er at man må være veldig nøye med beskrivelsen av hva som skal gjøres når man leverer inn noe til reparasjon, ellers så kan det lett bli ganske mye dyrere enn beregnet.

Bicycles-as-Art-04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverte en sykkel inn til reperasjon fordi jeg ønsket et proft resultat: dvs bedre enn det jeg får til selv.  Resultatet var nedslående.  Klagde litt på nett, uten å nevne butikkens navn....en ansatt kjente igjenn sykkelen, og jeg fikk fikset på en proff mate.  Tror kort sagt man må kunne en del hvis man skal spørre om hjelp: det gjelder enten det er snakk om sykkel, rørleggere, konsulenttjenester eller noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg reparere alltid sykkel selv: 1 av prinsipp og 2 prismessige grunner. Noen ganger kommer ny standarder for krank mv. og så må jeg jo skaffe nytt spesialverktøy. Deler kjøper jeg noen ganger i Norge hos Sykkelkomponenter. no - noenlunde rimelige, men ikke med alt. Ellers på Chainreaction, men det blir i blant et tankekors i forhold til valutaberegning, moms og tollbehandling, som kan komme i tillegg. XXL har noenlunde rimelige skive-bremseklosser. Felg-bremseklosser kjøper jeg hos Biltema. Muligens holder de korter, men jeg kan kjøpe flere for samme pris som annet. Bremser ikke så mye dårligere enn annet jeg har prøvd.

I tidens løp har jeg bygget og renovert flere sykler helt fra grunnen. 

Det er vel litt ymse hvem som reparerer i norske sports og sykkelbutikker. Det er jo får, men nå flere spesialbutikker. Noen steder der det langrenns fantomet, som fikser sykler om sommeren.

I sykkel landet Danmark er sykkelreparatør en 3,5 årig fag utdanning på linje med smed, automekaniker og tilsvarende metall håndverk. De jobber i de mange danske sykkel spesial forretninger. De gjør sikkert også feil eller "overbehandling" i blant, men yter ellers bra faglig arbeide. Jeg vet faktisk ikke hvordan det er i Nederland? Men der er jo million vis av sykler.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er vel bare så vidt at det lønner seg å fikse opp en utslitt eller forsømt sykkel. Jeg har nylig fikset opp en sykkel som jeg fikk gratis og delene som ble kjøpt kostet ca. 1700 kroner og så gikk det med noen timer med skruing. 

Sykkel01.jpg

Nå ser jeg at det er tilbud på sykler i en lokal sykkelbutikk. En ny sykkel som har kostet ca. 3000,- selges med 50% prisavslag, altså 1500,- 

Når nypris på sykler er så lav som den er i dag så bør det kanskje være en dyr sykkel hvis det skal lønne seg å fikse opp noe nedslitt eller forsømt, men da er vel også delene tilsvarende dyre.

Nei, vi må nok bare innse at vi lever i et bruk og kast samfunn.

bike-maintenance-clip250w.gif

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lønner seg å fikse sykkelen avhenger av hva slags utstyr det er på den for min del. Jeg foretrekker sykler uten demper, med felgbrems og med et godt gearsystem (type deore). Det letter vedlikeholdet og gir rimelige deler. Men da jeg skulle kjøpe en ny sykkel før ferien viste det seg at det var vanskelig å få tak i denne kombinasjonen, og jeg hadde dessverre ikke tid til å lete så mye. Så ble det familiens første sykkel med skivebrems. Så må jeg dessverre lære meg å vedlikeholde dette. Heldigvis til en gutt som veier lite, så forhåpentlig blir det lenge til.

Så sykler med lett ramme, bra gir uten skivebrems og demper kan være verd å ta vare på for dem som liker å fikse ting selv. Selv om nye sykler er forholdsvis billig.

Når det gjelder skivebrems så synes jeg det er unødvendig på sykler som aldri får gjørme på felgen (offroad). Å bremse et hjul i navet er rent fysisk en dårligere løsning enn å bremse et hjul radielt lenger ute, og må kompenseres med komplisert mekanikk og hydraulikk. Til glede for sykkelreperatører og utstyrsprodusenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hybrid sykkel som er ca. 15 år gammel. Den er godt vedlikeholdt og fungerer i dag like bra som da den var ny. Jeg har skiftet alle roterende deler minst en gang, noen deler flere ganger og for et år siden måtte jeg skifte dempegaffel. Jeg tør ikke tenke på hva alle delene til denne sykkelen har kostet meg i løpet av disse årene for da tror jeg nok at jeg like godt kunne ha skiftet hele sykkelen en eller to ganger. Men hva skal man gjøre? Sykle til det ikke går lenger og så kjøpe nytt eller vedlikeholde og la sykkelen leve i mange år? Totalregnskapet på å vedlikeholde en sykkel i så mange år går nok ut i minus i forhold til å kjøpe nytt.

Jeg har en bekjent som på 1970 og -80 tallet aldri betalte mer enn 5000 kroner for de bilene han kjøpte. Så kjørte han til det ikke gikk lenger og så var det bare å kjøpe ny 5000 kroners bil. Hvert år sparte han tilsvarende beløp som en kaskoforsikring ville kostet, og etter ca. ti år så kjøpte han splitter ny bil for disse pengene. 

Kanskje jeg skulle gjøre det samme med sykkel. I stedet for vedlikehold så kunne jeg spare et beløp tilsvarende en service i året på sykkelbutikken + noen slitedeler og etter en tid så ble det kanskje nok til en ny sykkel.

Kjøpte nylig "ny" sykkel til junior. Et år gammel Scott med hydrauliske skivebremser, låsbar dempegaffel og sykkelcomputer. kr. 4000,-. Sykkelen hadde vert brukt av en voksen person, til og fra jobb, i ca. et år.

Scott small.jpg

 Nypris med det utstyret som fulgte med, et sted mellom 8- og 10 000 kroner.

Kanskje det ville lønne seg å shoppe brukt en gang i blant i stedet for å betale masse penger for vedlikehold?

 

- "What is recycling?"

- "Getting on your bike twice."  :?

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, REs skrev:

Hvert år sparte han tilsvarende beløp som en kaskoforsikring ville kostet, og etter ca. ti år så kjøpte han splitter ny bil for disse pengene. 

Hadde han lav bonus?

Med mine 5000 i året ville ikke det blitt rare nybilen i 2016 kronasje...

 

Men jeg støtter opp om brukthandler. Har spart store penger på å kjøpe brukt utstyr her på FF i stedet for på butikken til det dobbelte :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, qwer993 skrev:

Når det gjelder skivebrems så synes jeg det er unødvendig på sykler som aldri får gjørme på felgen (offroad). Å bremse et hjul i navet er rent fysisk en dårligere løsning enn å bremse et hjul radielt lenger ute, og må kompenseres med komplisert mekanikk og hydraulikk. Til glede for sykkelreperatører og utstyrsprodusenter.

Jeg er på min 2dre sykkel med skivebremser, at det er forskjell på skivebremser og ikke minst mer tak i skivebremser i forhold til felgbrems er hevet over enhver tvil..

GPS, en min viste et hårstrå under 20km/t da jeg jeg gikk rundt etter å ha klemt til litt hardere på bremsen pga en trafikksituasjon.. Da hadde jeg redusert farten fra 60.. Altså forlengs salto på tørr asfalt i nedoverbakke..

Så nå sitter jeg her og tar livet med ro etter "doctors order" og venter på at skrubbsårene skal gro, ingen ting brukket, og trøster meg med at det strengt tatt kunne gått mye værre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martin Gjellestad skrev:

Hadde han lav bonus?

Med mine 5000 i året ville ikke det blitt rare nybilen i 2016 kronasje...

 

Men jeg støtter opp om brukthandler. Har spart store penger på å kjøpe brukt utstyr her på FF i stedet for på butikken til det dobbelte :-) 

Han hadde nok ingen bonus siden han ikke hadde hatt biler som var så dyre at han hadde hatt kaskoforsikring. 

Det kan nok tenkes at han kanskje måtte legge til noen lapper fra lommeboken da han kjøpte ny bil, men hovedpoenget hans var at det i hovedsak var sparte forsikringspenger som hadde finansiert bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 20. august 2016 at 10.09, REs skrev:

Totalregnskapet på å vedlikeholde en sykkel i så mange år går nok ut i minus i forhold til å kjøpe nytt.

:?

 

Dette stemmer nok, problemet er at det kun er få slitedeler som byttes på sykkelen hver gang. (samtlige slitedeler koster som oftest mer enn nypris..)

Typisk først byttes bremseklosser, så kjede, neste gang kjede og kasett, deretter er hjulet utslitt, osv.

Har selv en 4 år gammel hybridsykkel som kostet 6000,- der vedlikeholdet hittil har kostet meg 1-2 x nypris. Jeg vurderer å bytte hele sykkelen ved neste korsvei.

Trist at det ikke lønner seg å være miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Geb skrev:

Dette stemmer nok, problemet er at det kun er få slitedeler som byttes på sykkelen hver gang. (samtlige slitedeler koster som oftest mer enn nypris..)

Typisk først byttes bremseklosser, så kjede, neste gang kjede og kasett, deretter er hjulet utslitt, osv.

Har selv en 4 år gammel hybridsykkel som kostet 6000,- der vedlikeholdet hittil har kostet meg 1-2 x nypris. Jeg vurderer å bytte hele sykkelen ved neste korsvei.

Trist at det ikke lønner seg å være miljøvennlig.

Kassett 180kr, kjede 120kr, krank 280kr, kranklager 170, hjulsett 2x500kr (felgbrems)

//1750kr (bikeshop)

bremseklosser biltema- 30kr

Da har man forlenget levetiden på sykkelen mye. Kommer self. an på hva klags sykkel, men dette er et overslag for min.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På youtube finner man mange videosnutter som er svært informative uansett problem og hva som skal mekkes på sykkelen. Kan spare mye penger på å sjekke der, så fikser man det selv. Ikke for alle hver gang, men for svært mange ofte.

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, qwer993 skrev:

Kassett 180kr, kjede 120kr, krank 280kr, kranklager 170, hjulsett 2x500kr (felgbrems)

//1750kr (bikeshop)

bremseklosser biltema- 30kr

Da har man forlenget levetiden på sykkelen mye. Kommer self. an på hva klags sykkel, men dette er et overslag for min.


 

Vasker man sykkel ofte og smører kjede holder delene veldig lenge er min erfaring. Jeg har vel klart å få ut over 1000 mil på mine kjeder de to siste gangene. Og da er det årlige vedlikehold budsjettet veldig lavt. 

Etter jeg har fått sykler med skivebrems holder hjul evig ser det ut som, sålenge de er av bra kvalitet(deore/xt nav)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lars p skrev:

Vasker man sykkel ofte og smører kjede holder delene veldig lenge er min erfaring. Jeg har vel klart å få ut over 1000 mil på mine kjeder de to siste gangene. Og da er det årlige vedlikehold budsjettet veldig lavt. 

Etter jeg har fått sykler med skivebrems holder hjul evig ser det ut som, sålenge de er av bra kvalitet(deore/xt nav)

Krever skivebremsen i seg selv mye vedlikehold?

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lars p skrev:

Vasker man sykkel ofte og smører kjede holder delene veldig lenge er min erfaring. Jeg har vel klart å få ut over 1000 mil på mine kjeder de to siste gangene. Og da er det årlige vedlikehold budsjettet veldig lavt. 

Etter jeg har fått sykler med skivebrems holder hjul evig ser det ut som, sålenge de er av bra kvalitet(deore/xt nav)

Jeg sykler hele året og spesielt vinterstid er det viktig å vaske sykkelen. Her vest er det ikke så mye snø og is, men mange bilister ser ut til å tro at de kjører tryggere med piggdekk på bar asfalt, selv om det ikke er glatt, når kalenderen viser vinter. Dette resulterer i at når jeg sykler så blir sykkelen grå av asfaltstøv og vann. Dette er et veldig effektivt slipemiddel som sliter veldig på kjede og tannhjul, og har du felgbrems så ryker også felgene ganske fort. 

Derfor har det blitt rutine å spyle sykkelen grundig etter hver sykkeltur. Selv i den varme årstiden, hvis det er regn eller sølete føre, så blir sykkelen spylt med rent vann etter hver tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del rekker nesten aldri syklene å bli gamle nok før de blir stjålet..

Har man ei god stålramme kan denne holde bortimot evig, og det er bare å bytte alle deler. Det er vel liten tvil om at det lønner seg om man kan mekke selv, og om sykkelen i utgangspunktet er av høy kvalitet. På min hybrid (med stiv gaffel, XT/Deore, skivebrems) så kommer krank, kassett, kjede og bremseklosser på under tusenlappen..

Har man en aluminiumsramme, så svekkes denne etter hvert, så om den begynner å bli en del år og har fått kjørt seg hardt, så ville jeg kviet meg for å sette i gang med full utskifting. Har selv knekt to rammer (slitasjebrudd i stanga mellom setet og kranken).

Til det med skivebremser: Jeg går aldri tilbake til felgbrems. Stoppkraften med skivebrems er fenomenal, uansett om det er snø, is, slaps, skitt eller tørt vær. Man må skifte sikkert 4-5 felgbremseklosser for hvert skifte av skivebremseklosser. Jeg sykler til jobb her i Oslo hver dag hele året, og det går mer enn et år mellom hvert skifte av bremseklosser. Ingen vedlikehold mellom disse skiftene.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, qwer993 skrev:

Krever skivebremsen i seg selv mye vedlikehold?

Nei, har over 2000 mil på samme skiver, og over 3000 mil med Shimano XTR-bremsene. Vedlikehold er tingen. Denne har gått over 3000 mil på asfalt. Viktig at skivene er sentrert slik at disse ikke bremses skeive.

643995_large_9CF133A2-A660-11E3-AC7E-E60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, qwer993 skrev:

Krever skivebremsen i seg selv mye vedlikehold?

Nei. Som JanRH skriver over her holde de veldig lenge. Og det du må gjøre er å sentrere dem en gang i blant. Gjort på to min 

ellers er det minst like lett å bytte klosser som på felgbrems. Eneste er å være sikker på at du har kjøpt rett type.

 

bremseeffekten er enorm i forhold til felgbrems og den fungerer under alle forhold. Jeg sykler også etter det har blitt litt kuldegrader og da er felgbrems livsfarlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har man en sykkel av god - bedre kvalitet er det ingen tvil om at spyling, vasking og ikke minst smøring av vitale deler forlenger levetiden av slitedeler betydelig og årlig vedlikeholds kostnad blir svært liten. Bytte slitedeler er rimelig, hvis det handles fra nett (flere eksempler er nevnt) og få utvalgte butikker. Men deler er mye dyrere her i Norge en fx. Danmark. Men Biltema har faktisk Shimano kjeder og gear.

Jeg har bygget noen sykler helt fra grunn og nylig renovert en bra, men dårlig vedlikeholdt sykkel -( container funn!) til en velfungerende hytte sykkel for ca. 1500 kr. inkl. nytt forhjul som manglet. Det tok noe tid da den ikke hadde sett olje i sin levetid, heller fett fra de som hadde samlet den, så mye som skulle tas fra hverandre var "frosset" sammen.

Skivebremser bremser betydelig bedre enn felgbremser. Dette merker jeg med 2 huskyer foran. Men med hydrauliske skive bremser må det byttes bremse klosser regelmessig - enkelt- men være sikker på rett modell! Dessuten finnes de i ulike varianter: Resin eller sintered metall. Sintered  metall holder lenger, men kan bråke. De fleste downhiller bruker vel metall pgr. av holdbarheten. Skiver holder meget lenge. Skiver fås i ulike diametre - stor hvis mye bremsekraft kreves (Downhill)

Det er enklere å justere/vedlikeholde felg/Wire bremser. Blir det trøbbel med lekkasje eller luft i hydrauliske bremser, må det tettes, luftes likesom bilbremser. Kan være litt plundrete og krever noe tynne plastslanger og en stor injeksjonssprøyte. Shimano bruker en spesiell olje, som bare fås i sykkelbutikker. De fleste andre bruker vanlig bremseveske DOT som kan kjøpes hos Biltema, tankstasjoner.  

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, qwer993 skrev:

Hva med daglig vintersykling i salt og slaps med skivebremser?  Bremseskiven er i allefall lenger unna slapset enn bremsebanen for felgbremsen, det må være en fordel.

Sitat fra www.terrengsykkel.no: "Hydrauliske skivebremser er det som gjelder i kulda. Felgbremser varmer felgen tilstrekkelig til at snøspruten smelter og fryser til en tynn ishinne som det tar noen sekunder å slite bort når du først bremser. I mellomtiden har du null bremsekraft!"

Sjekk hele artikkelen her http://www.terrengsykkel.no/Telex/ABC-i-vintersykling

Salt er noe drit, og flere jeg kjenner bruker en billig sykkel som vintersykkel i Oslo da rust nesten ikke er til å unngå. Har lest at noen foretrekker mekaniske skivebremser på vintersykkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. august 2016 at 1.02, REs skrev:

Det er vel bare så vidt at det lønner seg å fikse opp en utslitt eller forsømt sykkel. Jeg har nylig fikset opp en sykkel som jeg fikk gratis og delene som ble kjøpt kostet ca. 1700 kroner og så gikk det med noen timer med skruing. 

Sykkel01.jpg

Nå ser jeg at det er tilbud på sykler i en lokal sykkelbutikk. En ny sykkel som har kostet ca. 3000,- selges med 50% prisavslag, altså 1500,- 

Når nypris på sykler er så lav som den er i dag så bør det kanskje være en dyr sykkel hvis det skal lønne seg å fikse opp noe nedslitt eller forsømt, men da er vel også delene tilsvarende dyre.

Nei, vi må nok bare innse at vi lever i et bruk og kast samfunn.

bike-maintenance-clip250w.gif

Den sykkelen der er det som å kaste penger i havet å reparere, med mindre du har tilgang til delesykler og skal ha en ok jobbsykkel som ruller. Sett heller av 1700 i ny og ned og kjøp sykkel som ikke er laget for å være i noen måneder og som krever mindre service. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke lure på om det er nok tak i skivebremser på sykkel.. Min nye sykkel med XT og 180mm skive hev meg rett rundt i en hastighet mellom 15-20km/t da jeg økte bremsekraften litt for mye pga en hindring (hadde 60 når jeg begynnte å bremse).

Et spett rett i hjulet hadde ikke stoppet like effektivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Landsem skrev:

Den sykkelen der er det som å kaste penger i havet å reparere, med mindre du har tilgang til delesykler og skal ha en ok jobbsykkel som ruller. Sett heller av 1700 i ny og ned og kjøp sykkel som ikke er laget for å være i noen måneder og som krever mindre service. 

Ja kanskje, men nå er den fikset og jeg har hatt noen prøveturer på den. Den er nesten som ny. Stiv og fin i rammen, men jeg kunne godt hatt låsing på gaffelen. Hvis ingen er interessert i å overta den så kan jeg godt ha den til "turer i skog og mark" eller noe i den duren. Det hender at jeg tar sykkel med til fjells for å slippe å traske kilometervis på asfaltert anleggsvei, og da er den jo grei nok. Ikke alltid like hyggelig å sette igjen en sykkel til 15 - 20 000 kroner ved veien noen dager, selv om det er en anleggsvei med bom.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.