Gå til innhold
  • Bli medlem

jakke, check! Men hvilken farge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Okey, så skal gå for en theta svx, og kan velge mellom poseidon(mørkeblå) eller Genepi Green(varsel-gult/nødetat-gult)

Jeg synes mørkeblå ser diskré ut, da kan jeg bruke den til hverdags også. Men av prinsipp skal fjelljakker skal ha sterke farger så det er lettere å bli sett. Så her er spørsmålet mitt: skal jeg holde fast ved prinsippet og kjøpe den knallgule jakka. Eller gå for den mer diskré blå, og kunne bruke jakka i flere settings enn fjellet.

Jakka er ganske så dyr, så greit om bruksområdet er mer enn bare i fjell og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første GTX jakke var lilla, det var det som var knæsjt på det tidspunktet. To år etter at jeg kjøpte den snek jeg meg rundt i den, fordi da var ikke lilla knæsjt lengre..

Så skal du bruke jakka til den er utslitt, og unngå å føle deg som om du går i jakka fra Lillehammer 94 om noen år, så skal du ha den blå..

Ta med selvlysende lue eller refleksvest om du skal syns på dagen og hodelykt om du skal se eller bli sett når det er mørkt. Da kan du også velge å bli sett når det passer, og ikke bli det hele tiden.

Blir du utsatt for en ulykke er det selvsagt fint å være selvlysende, men det har jeg aldri tenkt over når det gjelder fargevalg. Ei heller prinsippet om å bli sett, selv om jeg har en rød vinterjakke som det mest "ekstreme".

Så generelt sett er det lureste å kjøpe en nøytral farge som står seg lenge fremfor det som er på moten akkurat nå, fordi det er stor sjanse for at plagget ikke er utslitt når fargen går av mote (eller du forandrer mening mhhp synlighet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilla er en frekk farge, uansett hva som er hot/en vogue 8) 

Husker jeg så en video fra Sea Kingen hvor de demonsterte hvor sensitivt IR kamera kan være. Markøren tente en fyrstikk og man så lyset fra langt oppe i lufta. Sånn sett er det kanskje nok med en liten petzl hodelykt, og fargen på jakka er ubetydelig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.6.2016 at 12.11, turjakke skrev:

Men av prinsipp skal fjelljakker skal ha sterke farger så det er lettere å bli sett. Så her er spørsmålet mitt: skal jeg holde fast ved prinsippet og kjøpe den knallgule jakka

men etter mitt prinsipp skal fjellklær se ut som "fjellklær", nøytrale farger, 

ikke som at man har vært på nett og handla de nyeste og mest sinnsyke fargene for så og dra på fjellet og vise seg frem for folk og fe og instagram.

jeg liker og holde litt lav profil på fjellet, ikke se ut som en refleks. men det er jo bare min mening:) 

jeg kan godt skjønne at folk som drar på vinter ekspedisjoner og slikt vil velge signal farger på bekledning, 

om man absolutt vil gjøre seg mest mulig til kjenne på fjellet, bør man også vurdere signalskudd og nødraketter i tillegg:) 

 

Arcteryx Leaf Alpha LT Jacket Gen2 i Crocodile hadde vært mitt valg:)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også inne på tanken om at fjellklær skal ha fjellfarger:) svart, grå, grønn, brun... I nyanser av disse. Arcteryx hadde tidligere jakker i "fjellfarger"... Synes fjellreven har vært flink til dette, men de har vinglet litt i det siste, etter at keb-buksa ble så påpp!:) men deres tarmac, dark olive, autumn leaf... Nydelige fjellfarger :)

 

men ville nok ha valgt den blå av de to du kan velge mellom. Da ser du ikke ut som en veiarbeider når du trasker rundt i byen, og en temmelig nøytral blåfarge overlever mote-fargene :)

For synlighet i fjellet, ha med deg ei signalgul lue, selges ofte hos tools eller lignende. Fikk mamma til å strikke meg ei knalloransje lue jeg :-)

Endret av ViktorS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.