Gå til innhold
  • Bli medlem

Glamping - det neste store!?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Så dere innslaget på dagsrevyen i går? "Folk oppsøker teltkomfort også i Norge" :)

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt/DKOP99061416/14-06-2016#t=9m59s

Glamping er visst det siste nye. Stadig forundret over hvor lite "folk flest" vet om fremskrittene i friluftsutstyr. Det er vel ikke mange i dag som ligger i våte og kalde telt eller ukomfortabelt liggeunderlag?

Ser vi for oss utleie av telt og lavvoer langs de fineste strendene? Sjekk ellers utviklingen ellers i verden ang telt http://www.glamping.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Glamping er visst det siste nye. Stadig forundret over hvor lite "folk flest" vet om fremskrittene i friluftsutstyr. Det er vel ikke mange i dag som ligger i våte og kalde telt eller ukomfortabelt liggeunderlag?

Flere enn vi tror antagelig, tatt i betraktning at jeg var der selv for ikke så veldig lenge siden. Jeg har tilbrakt noen netter på ukomfortable liggeunderlag og jeg tror vel aldri jeg hadde hørt om R-verdi før jeg ramlet inn på dette forumet, og jeg var jo ute endel før den tid også :P 

Når det gjelder "glamping" faller liksom poenget litt bort for meg ... telt, det bruker jeg for at jeg skal kunne ta det med meg hvor jeg vil, ellers kan jeg like gjerne ta inn på hotell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på såkalt glamping i Thailand. Det er jo det samme som å bo på et hotell. Og jeg anså det som et hotell også. Bare litt annerledes. Litt roligere. Har absolutt ingen ting med friluftsliv å gjøre, og jeg tror nok ikke folk ser på det som friluftsliv heller...håper jeg. 

Håper virkelig ikke det vil bli for mye av slikt her hjemme. 

Jeg er oppvokst i et klissblaut telt i lerret, sovende på en tynn madrass og kun med en kald teppepose. Og alt jeg sitter igjen med er gode minner (unntatt speiderlandsleier der alle fikk omgangssyke) Det skal være litt rufsete å campe på ekte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parcs Canada opererer med litt av det samme i noen av sine mest tilrettelagte områder: http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/qc/mauricie/activ/oTENTik16.aspx

Da er disse plassert på mer eller mindre rene campingplasser ved de mest tilrettelagte innfallsportene til ulike nasjonalparker. Disse gir da inntekt til diverse utgifter til forvaltning av nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Lavo i sin opprinnelige form er nok hakket under s.k. glamping. Men beduinene har bodd meget komfortabelt slik siden den første araber-yngel ble vekket til live i sanden av deres gud i sin tid. Ser ikke for meg at folk gidder å ha med seg rammemadrass fra Wondreland i sekken, kanskje heller ikke i bagasjerommet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

Lavo i sin opprinnelige form er nok hakket under s.k. glamping. 

Ja - vi husker jo saken mot han i Nordland som "teltet" ved Kjennsvatnet i Rana. Dette satte endelig retten en stopper for siden han tapte til slutt i Høysterett http://www.ranablad.no/nyheter/lavvo-dom-star/s/1-93-5733942

Men saken var langt i fra klar 

https://www.nrk.no/nordland/ulovlig-telting-blir-rettssak-1.7282553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjennomsnittlige kanopadler har jo drevet med dette siden tidenes morgen.

Med et halvt skogbruk på baugen, spikertelt på midten, og polets hele kategori 3 butikkutvalg i hekken, kan man trygt si at kriteriene for Glamping er tilstede. Skogens ro skal nytes, hvem klarer vel det på pinebenken med ei rot eller kvist stikkende opp i skinka ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltene i innslaget hadde dobbeltsenger av ordentlig type og de flytter man derfor ikke på pga vekta. Og dermed kan de ikke stå i utmark, siden den har en begrensning for 2 dager på samme sted. Jeg håper i hvert fall at denne grensen blir håndtert. Da kan de bare stå på privat grunn og da har jeg ikke noe imot at noen velger å bo slikt.

Folk med camper eller caravan har også forstått dette i mange år. Men disse apparatene kan i hvert fall flytte på seg, selv om noen står nokså på samme sted i utmarken.

Teltene de bruker ligner litt på gamle "De Waard" teltene, laget av bomull som holdt i evigheten. Disse brukes fortsatt av folk på bilferie og hadde ståhøyde i midten. Men de veier 30 kg eller der omkring.

Forresten kan man bruke slikt luksus på tur, bare når man han bollig arbeidskraft som bærer det. F. eks tilbys det turer på Kilimanjaro der lokalbefolking drasser ekte tremøbler opp på fjellet for å gi kundene komfortable stoler og senger. Noen Nordmenn opplever dette som et veldig bra tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Ja - vi husker jo saken mot han i Nordland som "teltet" ved Kjennsvatnet i Rana. Dette satte endelig retten en stopper for siden han tapte til slutt i Høysterett http://www.ranablad.no/nyheter/lavvo-dom-star/s/1-93-5733942

Men saken var langt i fra klar 

https://www.nrk.no/nordland/ulovlig-telting-blir-rettssak-1.7282553

Ja, dette var fast installasjon på annen manns grunn. Teltet i den første linken står på egen gårds grunn, og det er vel lovlig å sette opp flyttbare telt med innbo om man flytter det rundt i.h.t. loven. Tror de fleste er enige i at det ikke skal være tillatt å sette opp fast bopel på andres grunn etter eget forgodtbefinnende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
6 timer siden, Gittiamo skrev:

VJeg er oppvokst i et klissblaut telt i lerret, sovende på en tynn madrass og kun med en kald teppepose. Og alt jeg sitter igjen med er gode minner

Men det er jo de som betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle skal vel ha lov å dra på ferie som de har lyst? Bare man følger kardemommebyloven :-) Muligens noen som får øynene opp for naturen og teltlivets gleder og mot på prøve litt røffere versjoner. Man skal jo være litt snill med nybegynnere, selvom hardbarka fjellmenn- og damer alltid kan synes det er litt tullete. Er vel mest prisen jeg har noe i mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at innslaget presenterte noen utdaterte forestillinger om hvordan moderne friluftsliv praktiseres. Det er trist dersom slike forestillinger medfører at folk ikke drar på vanlig telttur.

I realiteten er dette er bare en campingplass, som leier ut luksustelt isteden for små hytter. Derfor er det rart å sammenligne dette med en vanlig telttur.               Når det er sagt, virker dette som et veldig hyggelig overnattingstilbud. Jeg hadde nok valgt dette fremfor hotellovernatting, dersom det var sommer og bra vær. 

 

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke stedet fra dette klippet noen campingplass, men det er er hotell der med stor hage ned mot vannet. Så glampingen fra dette innslaget er et hotell, med noen få ekstra rom ute på plenen. Jeg tviler på at folk føler de camper på ekte der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.